Çeşmə
Səs, seçmə Avaz
Gilə-gilə, pilə-pilə zəngulələr, qəmu-“mayə”lərə həmdəm bəmlər, zirvə-zirvə zillər...
Gümanımca, böyük aləmini qələmə almaqda olduğum bu təkrarsız sənətkarı elə bu başdan - başlıqdanca tanıdınız. Bəs həmin bu ustadlar ustadının layiqincə və ürəyinizcə təqdimatı üçün daha nə kimi bər-bənzətmələr qaldı, hörmətli muğam aşiqləri?
İki il öncə düz iki günə (və rəhmətliyin öz ləhcəsilə desəm) “güjnən-birtəər” yazıb qurtardığım “Bir “Segah”i yazı”dan sonra, elə bilirdim daha ona dair sözüm bitib, amma o vaxtdan-bu vaxta fikir-xəyalımda hələ də qurtarmaq bilməyən yalnız o çeşmə Səsin özü, seçmə Avazın közü... Və bir də orta məktəb yoldaşlarımdan birinin atasının 1965-ci ildə Füzuli rayonu Əhmədalılar kənd orta məktəbində kövrələ-fəxarətlənə dediyi sözü: “Ay “Segah” üstə ağlayıb, “Şahnaz” kökdə gülən qarabağlı balalar, Seyidin “Şuşinski” olmağına baxmayın. Bilin ki, srağagün rəhmətə getmiş bu xanəndə - yəni mənim doğmaca əmim oğlu Seyid - yetmiş altı il bundan irəli, bax bu kənddən 4-5 kilometr aralıdakı Horadiz kəndində doğulub...” O günədək “Lotereya İbiş” (lotereyası “Moskviç” udmuşdu) kimi tanıdığımız o kişi gözümüzdə xeyli böyüdü və sonralar öyrəndik ki, onun adicə “xanəndə” dediyi Seyid Şuşinskini 46 il öncə Cabbar Qaryağdıoğlu “Şərq musiqisinin incisi” adlandırıbmış.
Və sonralar…
Daha geniş məlumatlarla rastlaşdıq, öyrəndik ki, nadir novatorluğa, “qəlbləri ehtizaza gətirən ühültü-üyültülərə” (Xudu Məmmədov), şaqqıltılı zəngulələrə malik Seyid Şuşinski xanəndəlik sənətinin qayda-qanunlarını öyrənmək üçün (özü də bənzərsiz toy-büsat səsinə tələbatın ən yüksək çağlarında!) iki il boyunca universal ustad Mir Möhsün Nəvvabın yanından əl çəkməyib. Onu kifayət qədər mənimsəyəndən sonra Cabbar Qaryağdıoğludan yapışıb. Bu nəzəriyyə və təcrübə ustadlarını necə dərindən əxz edibsə, ovaxtadək onların özləriyçün də bir qədər “gah-gah” görünən “Çahargah”ın bütün tilsimatını qırıb. Hamıdan fərqli olaraq “mayə”dən yox, “Mənsuriyyə”dən başlayıb, zildə etdiyi “zikri-zəngulələr”dən sonra təzədən “mayə”yə enib, yeni “era”dan davam etdiyi “Çahargah”ın. Vəfatından iki il əvvəl (yetmiş dörd yaşında!) lentə alınarkən “nocavan səs-avaz”la ifa etdiyi “Çahargah”ın...
Ay Səs!..
Özü də tək elə xitabi planda yox, həm də ismi-frazeoloji mənada - Ay Səs, Günəş Səs, bütün şarkılı Şərqə səs saldığı gündən cəmi-zövqlərdən kam alan, qulaqlara bulaq kimi axıb, könüllərdə şimşək kimi çaxan Səda! Hər dəfə avazlancaq, orda-burda bir-birinə “səs eləmə”, “səsini kəs”, “səsin batsın” demişlərin, deyənlərin, deyəsilərin hamısına öz səslərini kəsdirən Səs!..
Könülləri riqqət-diqqətdən o yana, mental-kultural
ehtizazlardan bu yana az qovala.
Ya bir hovur sus, ya
bir bəhslik pəslən, - sözüm
var. De görüm, düz
deyirəmmi ki, ovaxtlar irsli-istedadlı Şuşanı - Azərbaycanın
o (hələlik “bu” deyə bilmirəm...) təbii konservatoriyasını
səs-avazla təəccübləndirmək
havayıdanmış. “Ovaxtlar”
deyimimə isə eymənməməli və
“su gələn arxa bir də
gələr” məsəlinə
güvənibən söyləməli
ki, inşallah, yenə gələr o zamanlar...
Hə, orada doğulanların mayası,
dayəsi təbiətin
özü idi və sən demə, XIX yüzilliyin sonlarında bu şəhər kökəncə
buralı olan daha bir fenomenlə
ilgili səs inqilabı gözləyirmiş.
Sonralar çağının
bütün oxuyanlarına
ata-ustadlıq edəsi
bu uşaq İsa bulağının
zümzümələri, Qırxqızın,
Cıdır düzünün
axar-baxarı, anasının
laylaları ilə bərabər, artıq məmləkətin hər
yerinə bəlli ilahi bir səsə
də qulaq kəsilə-kəsilə böyüyürdü. O səsin
sahibi ondan 28 yaş böyük idi. Öz səsilə
bütün başqa xanəndələrin ifalarına
təəccüb və
heyrətlərin “barıtına
su tökən”, səs oktavası ecazkar italyan tenoru Karuzo ilə
müqayisə edilən,
“Şərq ifaçılığının
peyğəmbəri” adlandırılan,
“Səs Günəşi”
çağırılan Cabbar
Qaryağdıoğlu idi
o ustad!..
Həmin
o bəhsəbəhsli səslər
yurdunda daha bir gur işıq
parlamaqda, qonum-qonşu
“xəbərlər”ində daha bir xas-xüsusi
ad “isim”ləşməkdə, “Şuşinski” təxəllüsü
ilə “sifət”ləşməkdə,
qonum-qonşu, məhəllə-mərhələlərdən
çıxıb, küll-Azərbaycanın
qulağına, bütün
Yaxın Şərqin
diqqətinə yetməkdə
idi...
Və bir axşam...
Tək elə onun öz
qarşısında yox,
həm də bu xalqın mədəniyyət qisməti
önündə parlaq
sənət gündüzləri
açan axşam...
Kim bilir, bəlkə
o mübarək tale axşamı
olmasaydı, Seyidin məlum və olduqca məşhurluq başarısı yaşının
ikinci onluğunda yox, böyük əzab-əziyyətlər sonluğunda
üzə çıxardı. Bəs,
belə ki, Seyidin özünün 19 yaşa, Səsininsə zilin zirvə qaşına yetdiyi macallarda Şuşanın
“Yay klubu”nda növbəti bir konsert-tamaşa düzənlənir.
O vaxtlar hansı terminlə adlandırıldığını
bilmədiyim konferansye
Seyidi səhnəyə
“uşaq ayağından”
dəvət edir. “Taxta təpə”yə (səhnəyə) ağır
ağsaqqal salğarıyla
çıxan Seyid isə muğamların ən “ağbirçəyini”
- “Şur”u necə ifa edirsə, konsertdə iştirak etmiş qocalardan biri bu hal-qəziyyəni
öz nəvə-nəticəsinə
belə bəyan etməli olur: “Camaat bu uşağın
səsindən küll-Qarabağ
xəyalatına cummuşdu...”
O konsert iştirakçıları
belə kəlmələr
də işlədirmiş
ki, “Nuhun vaxtından ruhun taxtınacan yer üzünə bu cürənə səs gəlməyib, gəlməyəcək
də!” Seyidin o vaxtaqədərki ifaçılarda görünməmiş
zəngulələri salonun
nitqini qurudubmuş.
Çəpik çalası əllər
bir müddət “tilsimə düşüb
qandallanıbmış”, deyirlər.
Və belə bir rəsmi,
daha doğrusu, mətbu söyləmə
də var ki, həmin vaxt salonda olan
Cabbar Qaryağdıoğlu
ağır-ağır ayağa
qalxıb, birayaq-birayaq
səhnəyə tərəf
irəliləyir. Seyidi bağrına
basıb, üzünü,
yalan olmasın, iki təsnif müddətinə onun üzünə söykəli
saxlayır. Bu “fürsət”dən
istifadə edib, bütün canına-qanına
işləmiş həzz
qəhərini boğur,
sevincdən dolmuş gözlərinin yaşını
qurudur və üzünü camaata çevirib: “İndi mən ölməkdən,
haçansa bu sənətdən, bu dünyadan getməkdən
qorxmuram, - deyib, əlavə edir - Çünki bu sənət dünyasına
Seyid gəlir!..”.
O gəldi, gəldi və elə bir ustad, elə
bir canlı məktəb oldu ki -
Hələ də öyrədir
və öyrənilir
Bunu necə qeyd etməyək ki, hətta vəfatından sonra belə, uzun müddət heç kim
“Çahargah”ı ifa
etmirmiş. Əlbəttə,
böyük ustada sayğıdan... Xatirələrdən bəlli olur
ki, Seyidin ifaları millətimizin dədə-babalıq yollarını
bağlamaqçün min cür
əngəl törədilən
sovet illərində xalqın daxili narazılığını, duyğusal
üsyan-təlatümlərini bir qədər yumşaldar, siyasi “rejim xoru”nda camaatın qəlbinə milli solo təsiri bağışlarmış. O zamanın tamaşaçıları
arasında qatı millətçi kimi tanınan içərişəhərli
Mail kişi isə “kişihulğum məclislər”in
birində deyib ki, sovetlər bizim milli maraq-çırağımızı
söndürdü, cəddinə
qurban olduğum Seyid isə oxuyanda bunların “ləmpiçkələrini” söndürür!..
Paytaxta
“xəlqi diplom”la gəlmiş bu tələbə qədim şəhərin nə bədzat, nə “ustad şapalağı”ndan
çəkinmədən yeniliklər
edir, hər yüz qədim-qədəm
addımından birini
də - “əfkari-ümumiyyə”nin bəzi nümayəndələri tərəfindən
nəm-nümlə qarşılansa
da - novatorluqla atırdı. Məsələn,
“Çahargah”ına görə onu “axırı əvvəl oxuyan!” adlandıranlar da varmış.
Amma onun milli düşüncələrindən şövqlə danışanları da az eşitməmişəm. Söyləyirdilər ki, ahıl-qocaman məclislərində camaatı Füzulinin, Nəbatinin, Seyid Əzimin qəzəllərilə heyran edən Seyid, salondakıların əksəriyyətinin gənclər olduğunu görəndə “valı dəyişir”, milli ruhlu qəzəllərdən, Vətən daşlı, yurd qeyrətli misralardan, xalqı gizlicə-işarətlicə “qalx”a səsləyən ictimai-siyasi məzmunlu şeirlərdən oxuyurdu. Ən maraqlı mətnləri, döyüşkən misraları, him-cimli qafiyələri də ki, zəngulələrinin ən qırmanc ləpələrilə çatdırırmış salonlara.
Elə günü bu günlər də qocaman muğam ifaçılarımız S.Şuşinskini hər yerdə, hər an çox sayğı ilə xatırlayırlar. Xalq artistləri Ə.Məmmədovun, C.Əkbərov, mərhum İ.Rzayev və bir çox başqalarının keçmiş günlər, muğam sənətinin tədris-təlim məsələləri barədə beş sözündən üçü Seyid fenomeni, Seyid ustadlığı, Seyid şəxsiyyəti haqda olub və yəqin ki, hələ çox olacaq. Onun müəllimliyindən isə daha çox danışır, qeyd edirlər ki, S.Şuşinski muğamın tədrisində, təlimində necə ustad cığırı açıbsa, nəhəng-nəhəng müasirləri hələ də özlərini “şəyird” hesab edir, onun möhtəşəm banilik qalasından kənara çıxa bilmirlər. Və çox maraqlıdır, Seyid Şuşinski ülgüsündən çıxan tələbələrin doxsan doqquz faizi zaman-zaman Xalq artisti fəxri adına layiq görülüb...
Tahir Abbaslı
Mədəniyyət.- 2015.- 10
aprel.- S. 15.