Məmmədrza Şeyxzamanov
Teatr səhnələrində minbir cür, kino-ekranlarda Professor, Çalpapaq Kərəm, Şərəfoğlu, Şirin kişi...
Xatirələrdə
isə şipşirin kişi!
Ötən yazımda “başdan-başa tamaşa kişi”
başlığı ilə təqdim etmişdim
- bu auraca nur Adamı, səs-sədaca gur
Aktyoru, sənətcə, mədəniyyətcə
və... elə görkəmcə də görkəmli
Obrazı...
O, həyatda da eynən sənətdəki kimi
seçilirdi. Yer üzünü “hamı” quruluşlu
batal səhnəyə bənzətsək,
Məmmədrza Şeyxzamanovu
ayrıca-aydınca görünənlər sırasında
görərdik...
Həmkarlarına nisbət çox yaşamasına və rollar oynamasına rəğmən onu sənət leksikonumuzdakı “baş rol”, “əsas qəhrəman” kimi terminlərin “tərəf-müqabil”i, “baş ömürçü”-“ali sənətçi”lərdən saymaq da məqbul...
Çağdaş gənc teatrsevərlərçün qeyd edək ki, Azərbaycan səhnəsində ayrıca bir era olmuş Məmmədrza Şeyxzamanovun böyük “tamaşalar portreti”, təəssüf ki, bu gün teleekranlarda adda-budda göstərilən fraqmentlərlə müşahidə olunur. Obyektiv-subyektiv səbəblərdən o qədər də çox çəkilmədiyi böyük kinoda isə... Bu məqam sözümü, onun özünün də iştirakçısı olduğu filmlərdən birindəki patetik-didaktik (çoxları üçünsə xeyli ritorik) xitabla davam etdirməli olsam, - ekranlarımızı onsuz təsəvvür etmək olarmı?
O, ayrıca bir teatral sir-sifət olduğu kimi, əlahiddəcə bir mental şəxsiyyət idi. Oynadığı hər rolun əsərdəki - teatr və ya kinodakı tipi ilə həyatdakı prototipini vəhdətə salırdı. Məsələn, o, “Əhməd haradadır?” filmindəki Şirin kişinin adını bir bədii isim olaraq yaddaşlara, özünə qədər müəllif və rejissor prosedurlarından keçmiş bu obraza əlavə etdiyi nüanslarla isə dadını damaqlara hopdura bilib. Məşhur “Bəxtiyar” filmindəki “barışmaz”, tələbkar professorluğu ilə “zorən-tələbə” Bəxtiyarı “məruz” qoyduğu rəsmi-akademik “seminar”-söhbətlərilə ekranın bu tərəfindəki milyonlarla tamaşaçıya çox xəlqi-emosional “mühazirə” oxumuş olub. Cəmi üç-dörd epizodda görsəndiyi “Böyük dayaq”da öz ağıryana təhər-tövrü, tabeliyində olan kolxoz sədri (və keçmiş döyüş yoldaşı) Rüstəm kişiyə tövsiyələrinin deyim tərzi ilə, dövrün nifrət subyektlərindən birinə çevrilmiş “raykom katibləri” kabusunu tamaşaçı-xalq gözündə, az da olsa, qaldırmağa nail olmuşdu. “Tütək səsi”ndə sinəsinə sıxdığı sazı ilə müharibə ağrı-acılarını, oğul itki-həsrətini necə “Ruhani”ləşdiribsə, mövzunu iliyinədək ifadə edən sir-sifəti, biri bədbinlik, digəri nikbinlik saçan gözlərilə küll-tamaşaçını eləcə irfaniləşdirərək, sənət və həyat dualizminə cəlb edib...
Yuxarıda bəhs etdiyim “ayrıca teatral sir-sifət, əlahiddəcə mental şəxsiyyət” məsələsinin hardan, nədən qaynaqlandığına dair də bir-iki sözüm var. Belə ki, Məmmədrza Şeyxzamanov sənət-mədəniyyətcə Nizamili, Məhsətili, qeyrət-şəxsiyyətcə Cavad xanlı bir ünvanda doğulmuşdu. Milli damarı ən çətin siyasi dönəmlərdə belə qırılmayan Gəncədə tərbiyə-təlim görmüş, heç nəyə tələsməyib, heç nəyə gecikməyən, heç nədə ifrata varmayan bir mühitdə formalaşmışdı. 1954-cü ildə - otuz doqquz yaşında ikən Mədəniyyət Nazirliyinin əmri ilə Bakıya gəlib, yaşla bağlı zərb-məsəlimizdəki (“qırxında öyrənən...”) məlum “perspektiv”i pozaraq, Azərbaycan teatr və kino aləmi qarşısında açılmaqda olan (o dövrün dəb ifadəsilə desək) “geniş üfüqlər”də bənzərsiz rol oynamışdır.
Hələ Gəncə illərindən...
O otuz doqquz ilin iyirmisi sənət-səhnə ilə bağlı...
Nə qədər hadisələr,
olaylar olub o illər...
Məmmədrza ilə birbaşa
bağlı olanından
başlayaq: 1915-ci il. Üç ildən sonra
bu şəhərdə
- bir çox millisoy şəcərələr
sırasından - Şeyxzamanovlara
da böyük fəxarət hisslərilə
bahəm, sonda bəlli əzab-əziyyət
duyğuları da bəxş edəcək
ilk müstəqil Cümhuriyyət
doğulacaqdı. Amma
hələ bundan bir il əvvəl, iki yaşlı Məmmədrzanın
atası dünyasını
dəyişəcək, ailənin
bütün yükü
- qəddar bolşeviklərə
qədər evdar qadın, sonra isə bir tikə
çörəkpulu üçün
toxuculuq fabrikində məşəqqətlər yaşayan
anasının çiyinlərinə
düşəcəkdi. Cümhuriyyətimiz süquta uğrayandan sonra müstəqillik tərəfdarları arasında
aparılan “təmizləmələr”
Şeyxzamanovlar nəslinə
də əl gəzdirir. Onun məmur babası
Nağı Şeyxzamanov
və yaxın qohumları repressiyaya məruz qalır, ailənin taleyinə kədərli izlər düşür, hər xırdalıqlara görə
təqiblərə məruz
qalır, olmazın problemlərlə üzləşirlər.
Bu çətinliklər Məmmədrza Şeyxzamanovun
sənət yolunda da keçilməz baryerlər, çəkilməz
sıxıntılar yaradır.
Elə təkcə bunu demək kifayət ki, öz geniş səhnə-sənət fəaliyyətilə
35-40 yaşlarından layiq
olduğu Xalq artisti adına
59-cu sinnində nail olur.
Bu boz münasibətlər
onu orta məktəbdə də müşayiət edib. Lakin hamıdan
fərqli qabiliyyəti,
istedadı, tərbiyəsi,
savadı, biliyi Məmmədrzanın xilaskarına
çevrilir. Elə aktyorluğa
həvəs “toxumları”
da həmin yarı siyasi-para pedaqoji illərdə səpilibmiş Məmmədrza
duyğularına. Belə ki,
o, orta məktəbdə
ikən teatr studiyasına daxil olur. 1934-cü ildə
C.Cabbarlı adına
Gəncə Dram Teatrına
dəvət olunur və səhnəyə
(“Hind qızı”nda Brahma) çıxır.
Bu, gələcək aktyorun professional teatr səhnəsinə atdığı
ilk müvəffəqiyyətli addımı olur, ardınca məşhur tamaşalarda ünlü obrazları (“Vaqif”də Eldar, “Fərhad və Şirin”də Fərhad, “Yaşar”da İmamyar və s.) yaratmağa başlayır.
Əllinci illərin əvvəllərində
paytaxtımıza dəvət
edilib, Akademik Dram Teatrında işə başlayan M.Şeyxzamanovun
şəxsində Azərbaycan
tamaşaçısı da
müqtədir bir aktyorla tanışlığa
başlamış olur. Onlar bu yeni ad-soyadda
“Göz həkimi”ndəki
Şahbazovu, “Qış
nağılı”ndakı Polikseni,
habelə Xosrovu (“Fərhad və Şirin”), Qacarı, Eldarı (“Vaqif”), Otellonu (“Otello”), Aydını (“Aydın”), Qaçaq Nəbini (“Qaçaq Nəbi”) xeyli yeni nüans
və ampluada seyr edir, Azərbaycanın
teatr ictimaiyyəti isə “təzə”, “ümid”, “perspektiv” ab-havalı söhbətlərdə
bulunur.
Çağdaşları da vurğulayırlar ki, M.Şeyxzamanov çox cazibədar və nadir aktyorlardan olub. Onun səslər
içində seçilən
səs-sədasını ayrıca
səhnə və kino obrazı kimi dəyərləndirənlər
də var. “Mahnı dağlarda qaldı”, “İblis”, “Zamanın hökmü” tamaşalarındakı
tərəf-müqabilləri söyləyirlər ki, M.Şeyxzamanov üçün
keçilməz, aşkarlanmaz
obraz yox idi. O, müxtəlif xarakter və səpkili qəhrəman surətlərini də, komik rolları da eyni məharətlə
ifa edir, hər obrazın özünəməxsusluğunu bənzərsiz tərzdə
yaradırdı. Vurğulayırlar
ki, bu, onun
öz şəxsi-həyati
obrazından da qaynaqlanırmış; xaraktercə
bütöv, zəngin
dünyagörüşlü şəxsiyyət obrazından!
Hər kəs “o çox mərd idi” fikrini xüsusilə qabardır. Heç kimdən qorxmazdı,
deyirlər. Ürəyindən keçən sözü yalnız üzə deyər, heç vaxt kimsənin arxasınca danışmazdı.
Düzlüyü çox sevirdi.
Kimliyindən asılı olmayaraq,
həmişə həqiqətin
tərəfdarı olardı.
Elə üzünə baxanda görünürdü ki,
yerini bilən adamdır. Şit, yersiz zarafatları xoşlamırdı. Amma yaxın
adamları, yoldaşları
arasında duzlu-məzəli
zarafatlarından da qalmazdı. Bir sözlə, o, əsl
Azərbaycan kişisinin
tipik nümunəsi idi.
Ekran...
M.Şeyxzamanov böyük ekrana ilk dəfə 1955-ci ildə
- “Bəxtiyar” filmində
professor Rəcəbov rolu
ilə çıxıb. Sonralar
“Qızmar günəş
altında” filmində
Alı kişi, “Leyli və Məcnun”da
Dərviş, “Bir qalanın sirri”ndə həkim Eldostu, “Onu bağışlamaq olarmı”da polkovnik Qurbanov, “Qatır Məmməd”də Gəncə
qubernatoru, “Nəsimi”də
Şeyx Əzəm və s.
1963-cü
ildə böyük sənətkarımız Ədil
İsgəndərov Sabit
Rəhmanın ssenarisi
əsasında quruluş
verdiyi “Əhməd haradadır?” musiqili komediya filmində Nəcibə Məlikova,
Mustafa Mərdanov, Əliağa
Ağayev, Lütfəli
Abdullayev, Bəşir
Səfəroğlu kimi
tanınmış sənətçilər
sırasında əsas
rollardan birini - Şirin kişini məhz Məmmədrza Şeyxzamanovun timsalında
görür.
Həmin
filmdə epizodik, sonrakı ekran işlərində isə
bir çox yaddaqalan surətlər yaratmış Əbdül
Mahmudbəyov xatırlayır
ki, əsasən “Əhməd haradadır?” filmindən görüb tanış olduğu M.Şeyxzamanovun sənəti
ilə bahəm şəxsiyyəti də
onu heyran etmişdi: “O, maraqlı insan, əsl teatr və kino
xadimiydi. Elə yaradıcı sənətkarlardan
ki, - böyüklüyünə,
peşəkarlığına müqabil heç bir iddiada bulunmazdı.
Çox rahat adam, çox
yaradıcı sənətkar
idi. Onunla çalışmaq da çox asan
idi, hamıya xoş təsir bağışlayırdı. Yaxınları, dostları, tanışları
arasında belə bir ləqəbi də vardı - "Yaxşı kişi".
...Bu dünyada hamının hörmət və rəğbətinə tuş
gələn bu “Yaxşı kişi” o dünyaya - Allah rəhmətinə
70 yaşında gedib...
Tahir Abbaslı
Mədəniyyət.- 2015.- 5
avqust.- S. 15.