Mikayıl Abdullayev
Bu dünyanın al-əlvan rənglər karvanı sarbanlarından biri...
Bu dünyanın rənglər karvanı da
əbədidir, onun bizim
elli sarbanlarından olmuş
Mikayıl Abdullayev də. O karvan forma və məzmun,
say və pay, sürət
və vüsətcə müəyyən qədər sabit, sarbanlar isə istedad və qabiliyyət, janr
və məhsuldarlıq, din və milliyyət,
olum
və ölümcə (həm fiziki, həm
mənəvi anlamda) fərqli, rəngarəngdirlər.
Bunların fərq özəllikləri barədə nə qədər
desən də, öz rənglər
gözəlliklərinin yerini verəsi deyil...
Sözügedən “tərəf”lərin hər ikisi - dünyanın rənglər karvanı da, onun bir karvansaralıq növbəti sarbanı - həmişəyaşar sənətkar Mikayıl Abdullayev də böyük elmi-populyar, ədəbi-bədii, publisistik əsərlər, monoqrafiyalar mövzularıdır. Lakin, obrazlı olaraq “karvan” adlandırdığım “tərəf” nəhayətsiz (həm də quldur-saldırısız, “son mənzil”siz) bir sənət səfərində - dayanmadan davamdadır, onun bu növbəti “sarban”ı isə...
Ancaq onların hər ikisi dünya durduqca, zamanlara vardıqca yaşayası, gözlər baxıb, duyğular duyduqca qalasıdır. Müxtəlif qitəli, rəngarəng çeşni-stilli o gözəl sənət rəngləri içərisində, Mikayıl Abdullayev kimi fenomenlərimiz hesabına, biz də əbədi qalasıyıq. Deyirlər, insandan sonra söz yaranıb. Çox yaxşı. Amma, məsələn, sözdən bir az gec yaranmış sənətlər, bu ankı qəhrəmanımızın da istifadə etdiyi yaxıların yaranmadığı təqdirdə sözün özü nəyə gərəkmiş? ...Bu sonuncu söz (və bayaqdan mövzumun ovsarını buraxmayan karvan-sarban ifadələri) ulu Məmməd Arazın böyük Xudu Məmmədova ithafən yazdığı bir şeiri yadıma saldı:
Bax donqar dəvənin səbət yükünə,
Bənzəyir içiboş şöhrət yükünə,
Ömür karvanının sənət yükünə
Bir-iki qeyrətli söz yükləməsək, -
Sən kimə gərəksən, mən kimə gərək...
Rəssamdan, təsviri sənətdən danışdığım yerdə bu poeziya parçasına müraciət etməyimə məşhur “heç hənanın yeridir?” təəccübü ilə baxasılara deyim ki, bütün digər sənətlərin yaranmasının ilkin “müəllimi” şeir olub. Bu xüsusda çox söz işlətməmək xatirinə, eləcə, bütün uşaqları böyüdən laylaları, bayatıları xatırlamaq kifayətdir...
Məsələ həm də burasındadır ki, Mikayıl Abdullayev çox poetik rəssam idi. Hələ... ətrafına daim xoş əhval-ruhiyyə saçan bu adamın şəxsi xarakter poeziyası! Onun əsərləri real dünyanın, demək olar, hər yerindən, sənət dünyasının ən yüksək məntəqələrindən xəbər versə də, şəxsi dünyası Bakının ən “qapalı” milli məhəllələrini, abır-həyalı kəndlərini, “köhnə kişi”, “ağır-batman ağsaqqal” kimi ifadələrini ehtiva edirdi. Və bütün bunlar bəndənizi belə bir yarımbaşlığa sövq edir:
Mikayılın rəngləri...
Mütəxəssislərin ümumi
rəyinə görə, Mikayıl Abdullayevin
fırça irsi, janr,
mövzu, palitra aləmi
onu bu sənətin ilk üçlüyündə qərarlaşdırıb.
Amma mən
də - onun adi, qeyri-həmkar
müasirlərindən, yaradıcılıq, həyat-fəaliyyət
aləminə bələdlərdən biri
olaraq deyim ki, Mikayıl Abdullayev,
layiqincə tərif-təqdirləmə, qədərincə
sayğılama, dəyərincə təltifləmə
sarıdan qələmlərimizin aciz,
xalqımızın borclu, sovet hökumətinin xəcil
qaldığı sənətkarlardandır. O özü
isə insana, cəmiyyətə, bəşəriyyətə
əsl milli-dünyəvi dostlardan idi. Həm də bu
canlı, doğal münasibətləri, olsa-olsa, “natürmort”çuluqla müqayisə etmək olardı; onun təbiətində
plakatçılıqdan cüzi də olsun əsər-əlamət yox
idi. O,
başdan-başa natural portret,
humanizm motivli canlı əsər təsiri bağışlayırdı.
Və elə bu an bir
xatirə-haşiyəyə çıxım.
...1970-ci illərin ortaları. “Ədəbiyyat və
incəsənət” qəzetində
və “Ulduz” jurnalında getmiş yazılarımın qonorarını
almaq üçün
Yazıçılar İttifaqının
(AYB-nin) kassasına yaxınlaşıram. Dünyanın
“düz”, ədəbi
mühitin saz və tələbəliyin
“vız” vaxtı ola, sən
də başını
başlara qoşub, bu boyda məşhur
təşkilatın “xəzinədar”lığından
para almağa gələsən və forslanmayasan?! Mən isə bir az
da zilə çıxıb, növbədəkilərdən
“bağışlayın, Siz
o müasir qrammofon ədəbi tənqidi yıxıb-sürüyən “Tənqid
və bülbüloqrafiya”
pamfletinin, antisovet “Təzə evlərdən
reportaj” hekayəsinin müəllifi deyilsiz ki?” kimi “heyrət,
ey büt!” sualları gözləyirdim.
Lakin hərəni öz qayğı və qaş-qabaq dünyasında görüb,
özüm sual verməli oldum: “Axırıncı kimdir?” Buradakıların hamısından
ucaboy və hər kəsdən gülərüz, diqqətcil
bir kişi:
“Axırda mənəm,
oğul”- dedi və gələcəyin jurnalisti (söz adamı) olası bəndəniz o böyük
rəsm adamından bunu da öyrəndim
ki, insanlara “axırıncı kimdir” yox, “axırda kimdir” deyərmişlər...
İmzasını sərgilərdəki təkrarsız
rəsmlərdə gördüyüm,
adını dillərdən,
radiodan (yataqxanamızda
televizor yox idi) eşitdiyim bu sənət igidinin üzünü, Tanrının xoş vaxtında yaratdığı
xoşbəxt surət
cizgilərini də gördüm. Onun, vaxt-bivaxt ətrafına
ovqat saçan təbəssüm “quaş”larını,
baxış-duruşundakı təlqin “eskiz”lərini də gördüm. Və o anlar fikirləşdim ki, özü bu görkə, fiziki-cismani əlvanlıqlara malik bir adam
niyə də o görkəmdə heyrani sənət səltənəti
yaratmasın? Bu bioloji-psixoloji rənglər
nədən ümumsosioloji
zövq rənglərinə
çevrilməsin?
Sonralar onu iş otağında,
sərgi salonlarında,
rəsmi törənlərdə,
xəlqi məclis-mərəkələrdə
də gördüm. İş otağında, emalatxanasında
səni elə qarşılayar, sənə
elə diqqət, gen-bol vaxt ayırardı
ki, deyərdin bəs, bu boyda
sənətkarın işi-peşəsi
elə buymuş.
Sərgi salonlarında
öz “ranqa”sı ilə söhbət-məşvərətlərdə
ikən, kənarda “boynunu büküb”, qələm-mikrofon çəkib,
onlardan birinin diqqətini cəlb etmək istəyən müxbirlərə elə
bir munis üz göstərərdi
ki, mövzunun batinindən bixəbər
üzdülər, müsahibə
zamanı, ondan buradakı rəsmlərin
“tarix-nadir” elementlərilə
bağlı müfəssəllik
“astarı” da istəyirdilər. Bu professor, SSRİ Rəssamlıq Akademiyasının
akademiki, Cəvahirəl
Nehru adına beynəlxalq mükafat laureatı həmişə
rəsmi və xəlqi yığıncaqlarda
- adları “Biləcəridən
bir az o yana” çıxmışlardan
arxada dayanardı. Camaat arasında bir-iki ara
sözlərilə kifayətlənər,
bərə güdənlərin
söz-söhbətlərindən yüz ov mənzili
uzaq durardı.
Hə,
“Mikayılın rəngləri”
deyibən başlasam da, düz-əməlli başa çıxa bilmədiyim “portret” bu. Qaldı bu böyük
şəxsiyyətin sənət
portretləri, tabloları,
peyzajları ki, bunun yarımbaşlığını
da “Rənglərin Mikayılı” - deyə davam edək.
Belə
ki...
Bu sözümün canından
təəssüf motivasiyalı
bir “rəsm” də boylanmada... Yəni, Mikayıl Abdullayev obrazlığında, universallığında,
fantazlığında olan
bir sənətkara da əksərən “aktual” mövzular diktələnib. O direktiv
diktələr bu ipək qəlb sahibinin, qadir fırça ustadının
nə qədər könül pıçıltılarını
eşidilməz edib və öz istedad sifarişlərini yerinəyetirilməz qoyub!
Həşəmətli sovet tənqid-təbliğ
ruporu onun daha gözəl, daha bəşəri əsərləri üstündən
sükutla keçib,
“Çəltikçi qızlar”
lövhəsini “XX əsr
qadınının ən
zəngin (!) mənəvi cizgilərini
əks etdirən
monumental tablo” kimi dəyərləndirirdi. Deyim ki,
bu əsər çox maraqlı və orijinal bir işdir. Lakin, axı, fitri bir istedad
sahibini bu “istehsal-monumental” sahədə
nə qədər saxlayıb işlətmək,
bu sırf rəiyyət mövzularına
nə qədər “bəytərifi” etmək, sirli-sehrli təbəssümünə
bütün dövrlərdə
mənəvi ehtiyac duyulan “Cakonda”lıqlara dilsiz yasaqlar, elansız qadağalar qoymaq olarmış?!.
Deməzsənmi, bütün bunlara baxmayaraq, əlahəzrət
istedad, dilsiz-ağızsız
rənglər ayrıca
milli və bəşəri Mikayılını
da yaratmaqda idi. “Mingəçevir işıqları” - içlərində
mənəvi ziyaları,
psixoz-psixolojilərində azadlıq
nurları söndürülməkdə
olan insanların, heç olmasa, gözlərinə, zövqlərinə
işıq saçırdı.
“Xaçmaz qızları”ndakı
gözəllərdən bir-ikisinin
baxışları “sovet
xarüqələri”ndən xəbər verirdisə, bəlkə, onların bir qədər mübhəm-müqəyyəd baxışlısı da qonşu Qubadakı quyularda uyuyan “xəbərsiz”lərə işarət
idi? Dünənki Xankəndinə “Stepanakert”
deyən, sabahkı Xocalıda oğul-uşağının
qanlı köynəyini
ağlayası “Qarabağlı
qızlar” internasional,
“Lənkəranlı kolxozçu
qadın”lar qəhrəmani-sosial
motivli marşlar təsiri ilə bahəm, gizli bir şərqi, təsnif, muğam zümzüməsi də duyururdular. Yəni, bu kimi deqradasion inteqrasiyalara məruz qalmış sənətkar böyük
zamanlara, əbədiqalımlara
işləməyə də
vaxt və fürsət tapırdı.
Məsələn, “Azərbaycan çöllərində”
bu heyrətamiz rəngkarın sənətkarlıq
bacarığını büsbütün
əks etdirən bir əsərdir. Bu rəsm tamaşaçıya
Mirzə Cəlilin bədii təhkiyə və dili qədər
sadə, zəngin, Qara Qarayevin “İldırımlı yollar”ı
kimi dinamik, Fikrət Əmirovun “Azərbaycan kapriççiosu”
halətində çılğın-dolğun
təsir-təlqinlər edir.
“Abşeronlu qadın”ın
formasında dünyanın
bütün ucqarlılarına
məxsus həya, məzmununda bütün sivilizasiya mərkəzlilərinə
şamil ziya vardır. “Ananın gəncliyi” və başqa əsərləri
də öz müşahidə dövrlərindən
gələcək zamanlara
faktik informasiya,
sentimental-mental harmoniya, milli-mənəvi
emosiya daşıyası
tablolar, portretlər, peyzajlardır...
Deyirəm, sənətkarların təqdimatı,
adətən, “həyat
və yaradıcılığı”
formulunda olur. Bu yazıdasa yaradıcılıq
önə, həyat sona keçdi. Beləliklə, dünya çaplı fırçasıyla
bəşər zövqlü
əsərlər də
yaratmış, London, Moskva,
Dehli, Monreal kimi böyük sənət mərkəzlərində
fərdi sərgiləri
keçirilmiş, bir
çox nümunələri
ən nümunəvi muzeylərin əbədi saxlancına çevrilmiş
bu sənətkarın
qısaca -
Həyat
təsviri
Deyim ki, uzun ömür
yaşayıb, zəngin
yaradıcılıq yaratmış
Mikayıl Abdullayev yazı-pozulardakı “həyat”
bölümü üçün
o qədər də “miras” qoymayıb. Çoxlarından fərqli olaraq,
bu şəxsin qələmə əl verən qəribəlikləri
yoxdur. Görünür, bu həyat
sahibinin yaradıcılıqdan
başqa heç nə ilə işi olmayıb. Sadəcə, 1921-ci ildə
doğulub, 1939-da - 18 yaşında
Ə.Əzimzadə adına Rəssamlıq
Məktəbini bitirib,
28 yaşında Surikov
adına Moskva Dövlət Rəssamlıq
məktəbinin ən
istedadlı və perspektivli məzunu kimi işə başlayıb. Yaxın ətrafında “Mikayıl
qəlbində Sergey Gerasimovun
dünyəvi fantaziyasını,
əlində Bəhruz
Kəngərlinin milli
fırçasını gəzdirir”
kimi deyimlər formalaşdırıb.
Gəncliyinin “oğlan çağları”nda
(Ə.Əzimzadənin Mircəfər
Bağırovdan xahişi
səbəbilə müharibədən
qalaraq) öz fırçasıyla şəhər
və kəndləri fotoaparat, kinokamera əvəzi gəzib-dolaşaraq,
xalqın qoluna qüvvət, qəlbinə
təsəlli verməyə
çalışıb.
...Bu da 2002-ci ilin qızmar avqust günlərindən biri. Ömrün doqquzuncu onilliyinə yenicə qədəm qoymuş sənətkar əbədiyyətə
qovuşur...
Tahir Abbaslı
Mədəniyyət.- 2015.- 18
dekabr.- S. 13.