Bir imza ki...
Özünü də, onsuz da məşhur atasını və dövrünü də əbədi olaraq yaşadacaq...
O həm də bir ömürdə üç
gözəl “isim-sifət”lə tanındı. Biri
ad, biri adlı istinad, biri
adlı-sanlı imza; Yusif,
Yusif Səməd oğlu,
Yusif Səmədoğlu...
Bunların üçü də hər vaxt
və hər mənada çox xoş-beş səslənib;
yar-yaraşıqlı uşaqlıq, bəxtli cavanlıq, məşhur
ahıllıq...
Bu yazıçının ədəbiyyatda
əbədi qalımı üçün
də 3 rəqəmi keçərlidir; “Qalaktika”,
“Deyilənlər gəldi başa”, “Qətl
günü”.
Elə bu “yağlı-zığlı qələm sahibi”nin, çağdaşları tərəfindən hər biri bir “xüsusi dövr” hesab edilmiş baş redaktorluqları da üçdən gəlib; 1965-ci ildən 77-dək “Azərbaycanfilm” kinostudiyasının ssenari redaksiyasında, 1976-87-də “Ulduz”, 1987-dən ömrünün axırınadək “Azərbaycan” jurnallarında.
Məncə, yazı-pozuda tez-tez işlətdiyimiz “və sair”, “və ilaxır” kimi axır-uxur işarətləri üstündən sükutla keçəsi olsaq, Yusif Səmədoğlunu publisistika-ədəbiyyat-filmoqrafiya üçbucağının üç ən güclü isimindən biri kimi də dəyərləndirmək olar.
Yusif Səmədoğlu “samanaltı” sovetin bir qədər üz-üst olmaqda olan dövrünün - “60-cı illər” yarlıqlı Azərbaycan ədəbi Zamanının ən seçkin və məxsusi işarə əvəzliklərindən - ayrıca “O”-larından da idi. O, o dövrün ədəbi-ictimai təsəvvüründə ayrı-ayrı özəl üslub, milli manera, aura-arena, ədəbi yeniyetmələri cəzb edən qəyyumluq, gəncliyə örnək komandirlərdən də sayılırdı. O, indiki “canlı yayın”, gündəlik reklam xoşbaxtlıqlarından məhrum bir dövrün daim gündəmdə olan sayın “qələm əhli”lərindən, səsləri öz ədəbiyyatımızın bütün canına-qanına, sədaları “sovet ədəbiyyatı”nın ən ucqarlarına yayılmış “beş-on”lardan, “qlavlit-senzura”larda qaralarına, bəzən də üzlərinə barmaq silkələnsə də, bütün ölkə içrə barmaqla sayılanlardan, öz qələmlərilə ayrıca bir “ədəbi-bədii xalq” yaratmağa girişib, müstəqil bir ədəbiyyat ölkəsi, mədəniyyət məmləkəti qurmaq istəyən ziyalı-ədiblərdən idi.
“İdi”, “biri idi”, “idilər” dediyim o “qaymaq”ları o vaxtlar hərə bir sayda görüb-hesablayırdı, mənsə, -
“Yeddilər” kimi...
...Ürəklərinin “dərin guşələri”ndə “ədəbi liderlik” iddiaları olsa da, o yeddilər mətbu çıxışlarında, müsahibələrində “məndən yoxdur!” kimi anti-xarizmatik çığır-bağırlara, dövrün həftə səkkiz-mən doqquz tədbirlərində, aydabir ədəbi gecələrində “Aya - sən çıxma, mən çıxacağam!” kimi anti-təvazö nağıllara yol vermirdilər. Bir az o vaxtkı, bir çox da bu vaxtkı bəziləri kimi, təhrif təltiflərə yol vermirdilər. Öz həmkarı olan nay-nanaylara “sən tərifləmə, mən mədhiyyələyəcəyəm!” - deyə, “mətbu-şötdəmə”lərə, “tele-qalmaqal”lara qol qoymurdular.
O yeddilərdən Məmməd Araz
deyirdi: “Görüm
ayılmasın - gec ayılanlar!”. Anar yazırdı: “Qəzetimizdə səhv getmişdir: “Hər şey
zəhləmgetmişlərindir!” əvəzinə,
oxunmalıdır: “Hər şey zəhmətkeşlərindir!”
Bunların hamısından gənc Elçin qarı Stalin məşumluğundan
yenicə çıxmış, Beriya
aşiq-məşuqluqlarından yaxasını təzəcə
bağlamış sevgisiz, məhəbbətsiz
böyük ölkənin Azərbaycan
“kilkə”sindəki cayıl vətəndaş
“Baladadaşın ilk məhəbbəti”nə
üzdə toy, içdə “vay” edirdi. Son illər özünü
başqa rakursdan
göstərdiyinə görə adını çəkmək
istəmədiyim növbəti yazıçının sütül bir “bacoğlu” obrazı o dövrün əmək-zirək-xərək
və çəpik qəhrəmanlarından olan
ağsaqqal dayısına “Ağlama,
dayı, yekə kişisən, ağlama...”
deyirdi. Həmin “yeddiliyin”
üzvü və bu
yazımızın qəhrəmanı Yusif
Səmədoğlu isə “Yeddi oğul istərəm”ində sovetin
bəyənmədiyi bəylərdən birinin
dilindən qrotesk-gülüşlər səsləndirirdi: “Get, komsomol... Get, Sarı
Şəmistana de ki, öldürdüm Gəray
bəyi... Qanına qəltan elədim!”. Vaqif Səmədoğlu öz məzarına başdaşı əvəzinə
ayaqqabılarının qoyulmasını
vəsiyyət edirdi ki, “dünyanın ən ağır qantelindən ağır” telefon dəstəyindən
bəd xəbər eşidəsi ayağıyalınlar
onu geyib, hadisə yerinə gedə bilsinlər. Ətrafındakı “lilpar-lilpar”
qaqaş-qaravaşlıqlardan, löyün-löyün “okey-lakeylik”lərdən
pisikən, türkicə
“kəndi”nə gəlib,
azəricə çıxıb
kəndinə gedən
Musa Yaqub isə, o sarıqulaq-qarabaş, dara-baradaş
aləmə baxıb-baxıb,
belə bir eks-təbii qərara gəlmişdi ki, yox, qardaş, “Bu dünyanın qara daşı göyərməz!..”
Üçü rəhmətdə, 70-80-inə yetmiş qalan dördü isə hələ də fəal ictimai xidmət və ədəbi-bədii sənətdə
olan o “60-cılar” o vaxtlar
alayı bir “yeddi yoldaş” olub, öz həmkarlarından
xeyli fərqli bir yola düzəlmişdilər...
İndi
isə yalnız o yeddilərin “yeri göynəyən” və bu ayın 25-də -
80 yaşı tamam olanı haqda...
Bu maraqlı ədibin
həm özü, həm də ədəbiyyatımızda əbədi
qalası obrazları barədə. Məsələn,
“Qətl günü”ndəki
imam Əli timsallı
baş Şairə...
və şairliyə,
ümumən sənətə
Yəzzidmisal baxıb,
olmazın badalaqlar gələn ayaq “şair”lərə - öz
bənzətməsilə desək,
“dılğırlar”a dair.
İnkir-minkir qiyafəli “Kirlikir”dən
- o zir-zibillik, dəlmə-deşik
“terror”çusundan geri
qalmayan şər fikir-zikir, idbar ev-eşik personajlarına
aid.
Bu yazıçı-oğulun şair-atanın “Komsomol” poemasına necə ustalıqla yanaşdığının
da fərqinə varaq. Onun həmin poemanı, ssenarisində o
dövrün milli psixologiyasına uyğun olaraq “Yeddi oğul
istərəm” adıyla
təqdim etməsini, burada xüsusi söz və situasiyalarla yaratdığı
Gəray bəyin daxili bəylik əzəmətini, komsomolçulara
qoşulsa da, aramsız atəşlə
ona daha çox ağrı vermək istəyən düşmənə “əmi”
xitabı ilə Bəy-Xan tərbiyəsindən
çıxış edən
Cəlal bəyzadəliyini
deyirəm. Başçılıq
etdiyi ədəbi dərgilərdə üzə
çıxan qeyri-adi
istedadına, kimsəsiz
müəllifləri daha
çox çap etmək, yaradıcılığa
yeni qədəm qoyanlara yazdığı
“uğurlu yol”lar kimi qayğıkeşliklərinə,
sənət aləmindəki
sayğı-salğarına, ağır-batmanlığına, sabitqədəmliyinə və
sair bu sayaq
müsbətliklərinə də xəyallansaq, onun şəxsi portret-obrazını daha aydın canlandırmış
olarıq.
O öz ədəbi obrazları və klassikaya “müdaxilələri”lə
ədəbiyyatımıza, kinomuza yeni bitkin
surətlər, ədəbi
ictimaiyyətimizə - nəticə
etibarilə, istiqlal gözləmli cəmiyyətimizə
yeni, yetkin, ayıq şəxsiyyət
kredo-kodeksi gətirirdi.
Konkret bir ailəvi situasiyada bir qardaşın bir bacıya “Dərd də gələndə - batmanla gəlir, bacım!” deyimilə, hər bir ictimai-siyasi-sosial
dərd-sərlər dövründə
uman zümrə olmuş və olası bacılara uman-güman yeri olan bütün qardaşların xitabəti
dərəcəsinə qaldırırdı.
Bir sözlə, eyhamlı “İblis”lər,
qalxanlı Elxanlar, “polad”lı Korçaginlər,
ekskavatorlu Sarvanlar, “Oyan, Mironıç, oyan!”lar, “Ələmdən
nəşəyə”lər, Adıgeyli sarban-karvanlar - irili-xırdalı, millili-lakeyli
zamanlar gəlib-gedir, bu “köhnə qəlyan” sayalı, “yuxu tənbəli” ayamalı istedad mücəssəməsi isə
öz “ey dadi-bidad” karvansarasında hər şeyi “qolay-noqolay”layıb süzgəc-güzgəcdən
keçirir, bütün
olayları özəlləşdirib-gözəlləyirməyə
çalışırdı. Görklü-görkəmli ata, köklü-köməcli
qohum-əqrəba, məşhur
şəxslərin gəlib-getdiyi
ev-ailə aurasında
bitirdiyi “orta məktəb” həyatı
onu “ali məktəb” dünyasına
əla hazırlamışdı.
O, bu dünyanın “herti-pertisini” o atanın çıxışlarının birində “çaşıb”
dilə gətirdiyi:
“Eh... “kiçik” xalqın
böyük şairi olmaqdansa, “böyük” xalqın kiçik şairi olmaq daha yey!..”
kimi sözlərindən
də öyrənmişdi.
Elə bunun nəticələrində idi
ki, onun ən adlı-sanlı şairlər qədər
məşhurlaşdırdığı, bütün “adsız şeir”lərdən daha yaddaqalan adsız və sonda dili
kəsilən Şairin
qətli islamın məlum “qətl günü” qədər məşum, burada qurduğu hökmdar-vəzir
dialoqu isə onların heç bir döyüş və teatr səhnələrində
yığa bilməyəcəyi
qədər maraqlıdır:
“Hökmdar: - Vəzir, şair heç ağzını açıb
kəlmeyi-şəhadətini də demədi!..
Vəzir:
- Yəqin qorxusundan dilini udubmuş, kafir oğlu kafir!..”
...Həyatdan tez getsən də, qəmin kəm, ədəbiyyatımızda əbədi
qalası ədib! “Qətl günü” kimi ədəbi hadisə törətmiş,
əbədi Qalaktikanın
ədəbi “Qalaktika”sını
yaratmış, “Deyilənlər
gəldi başa” ilə hələ çox dövrləri başa salası Yusif Səmədoğlu!..
Tahir Abbaslı
Mədəniyyət.- 2015.- 25
dekabr.- S. 9.