Şimşək
səslər, ildırım sədalar...
Bunların təkrarsız yaradıcısı - ad-soyadı da öz qlobal ladı kimi səslənən Qara Qarayev!
Musiqi
yaradıcılığındakı qeyri-adi novatorluğu, məlum
“Ümumittifaq” dövrünün “periferiya”
qısqanclığı kölgəsində belə bəllənən
melo-imperatorluğu bir yana, öz dərin bilik və ustad
öyrətimliyilə professorluğun, fenomenal-ensiklopedik
erudisiyası ilə akademikliyin, təbii-şəcərəvi
xarakter keyfiyyətlərilə xarizmatikliyin bənzərsiz
nümunə-nümayəndələrindən
olan Qara Qarayev. Qışın oğlan çağında -
1918-ci il fevralın 5-də doğulub, odlar yurdu Azərbaycanı
dünyaya alovlu sənət məmləkəti kimi də
notlandırmış Qara Əbülfəz oğlu Qarayev!..
Əgər ümummilli (və zaman keçdikcə ümumbəşəri) zövqlər çalıb getmiş Qara Qarayevin - bütün müsbət epitetlərə layiq bu sənətkarın şəxsiyyət və yaradıcılıq arsenalından hər hansı mənfilik çaları axtarmaq mürəkkəbliyinə də girişəsi bir bəndə tapılarsa, onun yeganə təhqiqat “qəniməti” bu olacaq: adilik! Qara Qarayev nəinki musiqilərində, direktiv-işgüzar münasibətlərində, hətta Tanrının doğal bəndəliyində belə adi deyildi.
...Və deyilənlərə görə, uşaqlıq çağlarında da məhəlli adiliklərdən, nadinclik cızığından çox qırağa çıxan Qara, öz Qara Qarayev, Kara Karaev, Gara Garayev erasında, neçə-neçə doğma və əcnəbi fikir nəhənginin, sahə mütəxəssisinin, professional qələm əhlinin fikirlərini məcmulaşdıraraq desək, Azərbaycanın musiqi sənəti istedadını cəmi əcəm və Yaxın Şərq cızıqlarından büsbütün qırağa - öz bəşəriyyət aləminə çıxardı. Gümanımca, “öz bəşəriyyət aləmi” ifadəsi heç kəsdə təəccüb doğurmaz. O ki qaldı bir az eyforik təsir bağışlayan bu milli eqomun hər hansı bir əcnəbidə doğuracağı qısqanclıq ehtimalına, mən bunu üst bir ştrixlə Bethovenə, Vivaldiyə, Rossiniyə, Şopenə, Motsarta, Çaykovskiyə... də aid etməklə konsensuslaşdıra və “adlarını tam sadalamadığım bu nəhənglər təkcə öz xalqlarının yox, həm də öz bəşəriyyət aləmlərinin fəxrləri, major ovqatlarıdır” deyə, iki-üç ildən bir müraciət etdiyim böyük Qara Qarayevə dair bu qısa (hərçənd qəzetçilik üçün normal) yazının geniş “giriş”indən çıxa bilərəm.
Amma yox...
Bu
ormanın ucu-bucağı yox...
Ha gedirsən,
ha gəzirsən - kənarına yetəmmirsən...
Amma, hər halda, bu idillik ormanda - səbəbkarın
öz sayəsində - azmaq təhlükəsi də yox. Onun melo-diktəsilə
ərz edim ki, bu şedevrləri daha çox hərəkətdə
ikən dinləmək gərək. Xüsusən
də qaça-qaça. Bu əsərlərdə
elə taktlar var ki, qulaqların çəkic-zindanında
tanklar marafonunu xatırladır. Amma hərbə-zorbaya,
işğal-yağvala yox, xilasa, özünümüdafiəyə
tələsən tırtıllara! Bəzən də
ucu-bucağı olmayan ormana bənzətdiyim bu fərdi qəlb
aləmindən könülləri bülbüllərtək səsləyən,
yavruları laylalar kimi bəsləyən səslər sədalanır...
...Bu
ormanda nə qədər həzinləşib-gəzinləşsən
də, qarşılığını vermək mümkün
deyil və... lap imtahanlardakı kimi, - keçək o biri
suala.
...Mən
hələ tələbə ikən, rus tənqidinin atası
Belinskinin rus poeziyasının babası Puşkini “Öz
dövrünədək böyük Rusiya çölündə
yeganə və əzəmətli palıd” adlandırması
fikrinin obraz-məcaziliyinə heyrətlənmiş,
faktoloji-müstəqimliyinə isə xeyli təəccüblənmişdim.
Sözügedən xalqın ədəbiyyat
tarixilə bir balaca tanışlıqdan sonra isə heyrətim
qalsa da, təəccübüm bitdi.
Amma bəs özündən öncə nəhəng
Üzeyir bəy Hacıbəyli faktı olan Qara Qarayev
fenomenallığı? Dahiliyin tək elə bünövrəsini yox, ilkin mərtəbələrini,
fasad-interyerini də elə gəncliyindən qoymuş olsa da,
yaşadığı nəhənglər əsri içərisində
əlahiddə fenomenal era ola bilməyin “iksir”i nəymiş,
görəsən?..
Yenə
yox!
Bu dəryadan çıxmaq olmur. Amma bundan beləsini
bu təkrarsız sənətkar haqda “köhnə”
yazılarımdan bəzi fraqmentləri müəyyən qədər
təkrarlamaq etirafı ilə.
Məsələn,
“dərya” dedim, təkrar etməyə bilmirəm ki,
böyük çaylar, dənizlər, okeanlar yalnız bir
xalqa, bir qitəyə mənsub olmadığı kimi, dahilər də - bütün bunların şəriksiz
sahibi olan dünyaya məxsusdurlar. Yəni,
siyasi-strateji qaliblik atributu olan böyük sular kimi, dahiləri,
korifeyləri olmayan millətlərin də dünyaya, bəşər
mədəniyyətinə çıxışı yoxdur.
Milli çəpərlərə sığışmayıb
ölkə sərhədlərini aşıb dünyəviləşən,
etnik “ada”larda yaratdıqları mənəvi məhsullar
ümumbəşəri qidaya çevrilən bu qəbil
fövqəlzadə müsafirlər heç hara səfər etmədən
də bütün ölkələrin fövqələbədi
səfirlərinə çevrilmiş olmurlarmı?..
... Deyirlər,
sovet günlərinin bir günü “bizim kənd”dən
Bakıya gəlmiş aydan arı, sudan duru bir qarı nənə(m) insan və maşın
basırığına düşüb, ömrü uzunu
“manqa başçılığı”na işlətmiş
başını necə itirirsə, “Kommunist” küçəsini
keçmək üçün yanından ötən bir topa
qıza “Ay yeddi gözəl”lər, məni də bu
“ildırımlı yollar”dan keçirin”, - deyə şəhərə
düşdüyü andan ətrafdan ona “kəndçi” kimi
baxanların gözünə “diplomatik” diribaşlıq
külü üfürmək istəyib...
Bəli...
Yuxarıda
“baş vurduğum” siyasi-strateji qaliblik göstəricilərindən
- su, hava, quru kimi təbii-fiziki çıxışlardan daha
uzun, daha uca - gömrüksüz, vergisiz, tufansız (olsa-olsa
melodik “ildırımlı”) mənəvi yollar açıb
bizimçün Qara Qarayev! O, hələ indiyədək yetərincə
təşbeh edə bilmədiyimiz (zənnimcə, bundan belə
də heç vaxt heç kəsin layiqincə ifadə edə
bilməyəcəyi) xüsusiyyətləri, elementləri ilə
öz mükəmməl “avtoportret”ini yaradıb;
fırçasız və heç bir konkret ərazi, məkan-zaman
ehtiva edə bilməyəsi çərçivəsiz!..
Onun -
başqaları tərəfindən fırça və
sözlə yaradılmış portretləri də az deyil. Xüsusən, Tahir Salahovun «Bəstəkar
Qara Qarayevin portreti»! Amma rəssamlar -
görünənləri hamıdan yaxşı görüb,
hamıdan yaxşı göstərə bilənlər - adama
“gəl-gəl” simfoniyası çalan bu əsər-surəti
bizlərə - yəni adi görənlərə böyük
orkestrlər səviyyəsində göstərməlidirlər.
Bu, əlbəttə, milli bir sifariş, xəlqi
bir arzudur. Təəssüf ki (T.Salahov istisna edilməklə),
bu ecazkar sifət-surət obrazının ən kamil
“ustadı” hələ də öz dövrünün
güzgüləri, fotoobyektivləri (və bir qisim kino-tele
lentlər) olaraq qalır...
Siz bir onun fotolardakı baxışlarına baxın,
kadrlardakı jestlərini xatırlayın. Sakit... sakit... Asta-usta
baxıb-düşünün... Şax-şahanə
baxış-duruşunda bir vuruş. Geniş
və hər iki mənada açıq alnı sanki tale və
sənət ekranı. Bətndə
vulkanizm, batində isə humanizm saçan gözlər.
Bir qulağı həmsöhbətində, o
biri - tanımadığı, üzlərini görmədiyi
müasir milyonların, gələcək milyardların yeni
gözləntilərində; hay-küysüz - «darı dələn»
nisbətində. Yenidən
xatırlayın. O heç vaxt heç kimə, heç
nəyə baxmır; nə adamlara, nə obyektivlərə. Yəni “ağac bar gətirdikcə...” zərb-məsəli.
Amma bir fərqlə: başını yox,
baxışlarını aşağı dikir. Yəqin
belə bir duyğu ilə ki birdən, onsuz da bəlli
böyüklüyünü, kadr arxasındakı qlobal
populyarlığını “lal ladla
qarşısındakılara duyurur” təhlükəsi yarana
bilər. Bəs necə, hədsiz populyarlıq, mayak
böyüklük bu sayaq “kiçik” xətalardan nəm
çəkə bilər...
Və... zaman keçdikcə daha da dahiləşən
bu azmanı sağlığında çox “sol”lamış rəhmətliklərin
ruhi, hələ də sağların isə nəqd nəzərlərinə:
“avtoportret” yaradıcılığı hər rəssamın
kiçik bir dövr işidirsə, bu çaplı sənətkarların
bütün ömür işləridir...
İşə
baxın...
Onun pəncərə
şüşəsi sındırmasını da məqbul
hesab etməmək olmur: bir səhər indiki İqtisad
Universitetinin yanından ötən Üzeyir bəy
görür ki, bir uşaq üçüncü mərtəbədəki
taybatay açılı pəncərəyə dalbadal daş
atır. Soruşur ki, niyə belə edirsən,
dillənmir. Qeyri-adi fəhmə malik
Üzeyir bəy uşağın gözlərində nə
görürsə, yaxınlaşıb başını
sığallayır və bir də soruşur.
İçində gələcək dahi gizlənmiş
uşaq millətin bu sənət babasının
sığalındakı səmimiyyətə güvənib,
fikrini bir nəvə sadəlövhlüyü ilə bəyan
edir: “...Mən şüşə cingiltilərini çox
xoşlayıram, əmi...”
Onun haqqında söyləyəcəyim ikinci xəlqi rəvayət-“portret”in
isə şəxsən şahidiyəm. On il əvvəl
bir dostumun maşınında Qara Qarayevin “Vals”ını dinləyib
təəssüratlarımızı
bölüşürdük. Onun 7-8 yaşlı
nəvəsi “Ay baba, imkan verin qulaq asaq də!” - deyə bizim müzakirəmizə
çılğınlıqla etirazını bildirdi. Sonra bu yaşıdım 60-cı illərlə
bağlı bir hekayət söylədi. Dedi ki, indi
işğal altındakı rayonumuza yenicə radio
qovşağı çəkilmişdi və muğamatdan,
aşıq mahnılarından başqa heç nəyi dinləməyə
səbri çatmayan nənəm tez-tez gileylənir, simfoniya,
ariya (öz təbirincə “arya-zarya”) səslənəndə
biz nəvə-nəticələrinə “onun səsini kəsin!”
əmri verirdi. Qərəz, bir gün o 105
yaşlı nənə 15-16 yaşlı mənə bir
saçaqlı konfet verib dilə tutdu ki, onun adından radioya
bir məktub yazım. Yazım ki, o Qara
Qarayevləri tez-tez səsləndirsinlər. Ucqar bir kənd ağbirçəyinin müasir
musiqi zövqünə məəttəl qalan radio
işçilərindən bir qrupu iki-üç həftədən
sonra kəndimizə gəldi. Xoş-beş,
çay-çörəkdən sonra bunun səbəbini
soruşdular. Nənəm nə cavab versə
yaxşıdır? Dedi, ay bala, mən bir xəstə
qarıyam, başım səs-küy götürmür, o
cürənə musiqilər veriləndə isə uşaqlar
özləri bağlayır radionu...
Sonra dostum əlavə etdi ki, indi mənim nəvəm, o
vaxt nənəmə şərik çıxıb yol verdiyim
o gənclik zövqümün “qisasını” alır məndən. Bir kərə də
qayıdasan ki, “ay uşaqlıqda nənəsinin adından
radioya namə yazan baba, indi də belə bir məktub yaz ki, bu
cür musiqiləri tez-tez səsləndirsinlər...
Nə
qaldı?..
Nə dedim,
nə yazdım ki, nə də qalmaya?..
Nə bu
saya sözlər o ruhi-milli maya səslərə adekvatdı,
nə sağlığında aldığı sayagəlməz
mükafatlar bu korifey Kəsə...
Məncə, bu xalqa, dünyaya mükafat
olanlarımızdan birisinin təltif və
mükafatlarını sadalamağa ehtiyac yox. Mənimçün
ayrılmış bu səhifədə xeyli yer alası o
mükafatlar, təltiflər əvəzinə, bunların da
qeyd olunmasını qənimət sayaq ki, musiqisini
yazdığı filmlərin hər birində ikinci baş qəhrəman
mütləq mənada onun notlarıdır. Baletlərindəki parçaların hər biri həm
də müstəqil sənət nümunələridir.
Simfonik poemaları - dünyanın bütün
könül “nəşriyyat”larında eyni dildə, lakin məhz
Azərbaycan imzası ilə səslənib-oxunan bəşəri
partitura-romanlar, epoxal epopeyalardır.
...Və
yəqin ki, o vaxt dostumun maşınında “Vals” davası edən
o uşaq indi ordudadır. Sözsüz ki, o oğlan bu Vətənin
tək elə torpağını, maddi varidatını yox, hələ
o yaşda ikən o qədər sevdiyi o musiqi də daxil, mənəvi
nemətlərini də qoruduğunun fərqindədir və bu
ölkənin o “Vals” parçasının da şərəfini,
müəllifinin məlum “iyirmi faiz”lik şöhrət kəm-kəsirini
də düşməndən azad etmək düşüncələrilə
xidmət edir...
Tahir Abbaslı
Mədəniyyət.- 2015.- 4
fevral.- S. 11.