Qürbətdə
sönməyən Vətən eşqi
Məhəmməd Hadi Xalq Cümhuriyyətinə bir çox əsərlər həsr edib
Cüdayi-vətən
olmaq, sürgünlərdə ömür sürmək, elə bil bəzi Azərbaycan şairlərinin
alın yazısı olub. Ötən yüzilliyin əvvəllərində uzaq ellərdə sürgün
həyatı keçirən, qürbət poeziyamıza öz töhfəsini verən və nəhayət, ədəbiyyatımızda romantizm ədəbi cərəyanını yaradan sənətkarlardan biri
də Məhəmməd Hadi olub.
Məhəmməd Əbdüssəlim oğlu Hadi 1879-cu ildə Şamaxı şəhərində tacir ailəsində dünyaya göz açıb. İlk təhsilini məhəllə mədrəsəsində alıb. Doqquz yaşında atasını itirən Məhəmməd sonra anasından ayrı düşür. Nənəsi Teyyibə xanım ona və bacıları Sahibə ilə Əsmaya dayaq olur. Yeganə oğul nəvəsini bilikli, savadlı görmək istəyir. 1894-cü ildə Teyyibə xanım dünyasını dəyişdikdən sonra uşaqlar yaxın qohumların himayəsində qalırlar...
Məhəmməd Hadi dünyaya açıq gözlə baxan, müasir elmlərə yiyələnən bir ziyalı kimi yetişmək arzusu ilə yaşayır. İstanbul və Qahirə kimi mədəniyyət mərkəzlərində çalışmaq, ali təhsil almaq istəyir. Bu məqsədlə bir çox varlı qohumlarına müraciət edir, lakin ona kömək edən olmur.
Şamaxıda baş verən zəlzələdən (1902) sonra Məhəmməd Kürdəmirə köçür. Dostlarının təklifi ilə məktəbdə dərs deməyə başlayır. 1907-ci ildə Əli bəy Hüseynzadənin dəvəti ilə Bakıya gəlir. “Füyuzat” jurnalında işə düzəlir. Onun yaradıcılıq istiqamətinin möhkəmlənməsində, aşıb-daşan istedadının cilalanmasında “Füyuzat”ın böyük rolu olur. Şeir, məqalə və tərcümələri jurnalda müntəzəm dərc edilir. Ancaq qısa müddətdə jurnal bağlanır. Bu hadisə şairin əhval-ruhiyyəsinə çox pis təsir göstərir. 1908-ci ildə vətənpərvər milyonçu Hacı Zeynalabdin Tağıyevin dəstəyi ilə şairin “Firdövsi-ilhamat” adlı ilk şeirlər kitabı nəşr olunur.
Hadi bir müddət işsiz qalır, maddi sıxıntı keçirir. 1914-cü ildə yazdığı və qələm yoldaşlarına ithaf etdiyi “Zamanın məzhəkələrindən” şeirində əsərlərinin satılmadığından, düçar olduğu acınacaqlı maddi durumdan “ilhamının qəlp pula dönməsindən”, qələm yoldaşları olan şairlərin sərsəri vəziyyətə düşdüklərindən acı-acı şikayət edir.
Akademik Bəkir Nəbiyev şairin yaradıcılığından bəhs edərkən yazır: “Hadi öz yaradıcı taleyindən heç də narazı qalmayıb. O, ölümündən sonra da olsa, böyük şair kimi öz obyektiv qiymətini alacağına əmin olub. “Ümid həyatın ruhudur” şeirində Hadinin istifadə etdiyi çox maraqlı bir təşbehə heç cürə laqeyd qalmaq mümkün deyil.
“Bəxtim kimi olsun kəfənim, yəni siyəhnak.”
...Hadi bir növ vəsiyyət edir ki, onun kəfəni üçün qara parçadan istifadə olunsun; çünki bu rəng şairin qara bəxtinin rəmzidir... Lakin bu qara bəxtin, qara rəmzin özünün də axırında şair bir işıq, bir aydınlıq görüb...”
Şair 1910-cu ilin baharında İstanbula gedir. “Tənin” qəzeti redaksiyasında Şərq
dilləri üzrə
tərcüməçi işləyir.
Türk poeziyasında azadlıq carçıları kimi tanınan Tofiq Fikrət və Rza Tofiqlə yaxın dostluq əlaqələri qurur.
Ölkədəki irtica əleyhinə
“Rübab”, “Sərvəti-fünun”,
“Sabah” qəzetlərində fəal çıxışlar
edir. Bu zaman
Osmanlının hərbi
naziri Mahmud Şövkət
paşaya sui-qəsd olur. Nəzarətdə olan Hadi də “Rusiyadan göndərilmiş təxribatçı”
kimi Salonik şəhərinə sürgün
olunur. Şair burada özünə uyğun bir iş tapa bilmir.
Bazarda çalışır və
bir parça çörək üçün
qəpik-quruş qazanır.
Balkan müharibələri
(1912-1913) nəticəsində Salonik Yunanıstana birləşdirilir. Yunan polisi
də Hadidən “Türkiyənin casusu” kimi şübhələnir.
O, bir Azərbaycan şairi olduğunu heç kəsə inandıra bilmir. Hadini gəmiyə mindirib Yunanıstandan təcili xaric edirlər. Gəmidə
onu Mərmərə dənizinə atıb öldürmək istəyirlər.
Bir təsadüf nəticəsində
xilas olur. Çox çətinliklə İstanbula,
oradan da Batuma və nəhayət, 1914-cü ilin
fevralında Bakıya
gəlir. İlin sonunda
şairin qürbət
həyatının ikinci
dövrü başlanır.
O, Dünya müharibəsində
müsəlman diviziyasının
ruhanisi kimi Azərbaycanı tərk edir. “Meydani-hərb
xatirələrimdən”, “Ulduzlu
bir gecədə müharibə tamaşası...”,
“Qış günlərində
odlu fəğanlar” adlı şeirlərində
azadlıq arzularından
bəhs edir. O, “Qürbət ellərdə
yadi-vətən” şeirində
yazır:
Qürbət ellər, əgərçi
oldu yerim,
Sənə aid bütün düşüncələrim.
Ey məni bəsləyən
çəmənzarım,
Ey xəyali-rəfiqi-əfkarım.
Məni
şair doğan anam səndə,
Əbədiyyət məzarı sinəndə.
Çox
uzaq olsa da bu tən
səndən,
Könlüm ayrılmayır, vətən,
səndən.
M.Hadi 1917-ci ildə
cəbhədən Sankt-Peterburqa,
oradan da Gəncəyə qayıdır. Rusiya imperiyasının
süqutu, Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyətinin
qurulması şairin ürəyindən xəbər
verir. O, yeni dövrün ilk müstəqil
Azərbaycan dövlətinə
şeirlər həsr
edir. İstiqlaliyyət çağlarında Hadinin əsərləri ən çox “Azərbaycan” qəzetində
dərc olunur. 1918-1919-cu illərdə Bakıda şairin məşhur “İnsanların
tarixi faciələri,
yaxud əlvahi-intibah” poeması da kiçik kitab halında nəşr olunur. Səhhəti korlanan M.Hadi
ömrünün axırlarında
çətin vəziyyətə
düşür, şeirlərini
vərəqlərə yazıb
satır. Nisgilli
şair Xalq Cümhuriyyətinin süqutundan
az sonra,
1920-ci ilin mayında Gəncədə dünyasını
dəyişir, “Səbzkar”
qəbiristanlığında dəfn olunur.
Savalan Fərəcov
Mədəniyyət.- 2015.- 25
fevral.- S. 15.