78 illik ömür, 55 illik milli xidmət

 

Geniş maarifçiliyi, gözəl poeziyası, aydın-ağsaqqal ziyası ilə xalqını qalxıma səsləmiş Abdulla Şaiq...

 

1881-də doğulub 1959-da dünyasını dəyişmiş bu elm-sənət ağsaqqalımız 1920-1991 olum-ölümlüpartiya hökumətimiztərəfindən ikicə kərə yad edilibmiş; biri iyirmi il can qoyduğu gimnaziyanı camaatınŞaiq nümunə məktəbiadlandırması istəyini rəsmiləşdirməsi zamanı, digəri - “Ədəbiyyat maarif sahələrində 55 illik xidmətlərini nəzərə alaraq”, onuƏməkdar incəsənət xadimiadıyla təltif edərkən...

 

Xalqımız isə bu cəfakeş pedaqoqu, Vətən balalarının bənzərsiz müəllim-şairini, millət, ədəbiyyat, sənət, mədəniyyət ağsaqqalımızı öz sevgi xatirat təltifatlarıyla kifayət qədər dəyərləndirib. Özü bu qəbil mükafatlar onu elə uşaqlıqdantəqibedib. Tiflisdəki altısinifli şəhər müsəlman məktəbində müəllimlər nadinc uşaqlaradüz otur”, “ağıllı olməzmunlu trafarettərbiyələrəvəzinə, “Abdulla kimi ol”, “bu sinifdə yaş boy-buxunca ən balacamızdan nümunə götürdeyərmişlər. On iki yaşında ikən ailəsilə Xorasana köçüb, orada tarix, məntiq, psixologiya elmlərinə, Azərbaycan, Şərq rus ədəbiyyatının əsaslarına necə səylə yiyələnirsə, dövrün məşhur ziyalısı Yusif Ziyamən öz məktəbimdə bu fərasətdə uşaq görməmişəm!” - deyir. Bu “uşaqözü isə sonralarHəpimiz bir yuva pərvərdəsiyiz! Həpimiz bir günəş zərrəsiyiz!” deyəcək, gələcəyin bütün uşaqlarının irfan südü kimi qidalanacağı belə-belə misralar yazacaqdı:

 

Dovşan, dovşan, a dovşan,

Qaçma, dayan, a dovşan!

Qaçma səni sevəndən,

Can kimi bəsləyəndən...

 

Qəribliyə yaşca uşaq gedib, Vətənə hər mənada böyük qayıdan -

 

Sənətkar

 

İyirmi yaşı içində Tiflisə qayıdan, bir il ötər-ötməz - ömürlük məskən salacağı Bakıya gələn Abdullanın növbəti il bir rus ziyalısının çox zəngin kitabxanasını alması faktı ətrafa onun ilk “yaradıcılıqnümunəsi kimi səs-səda yayır. O, daxili aləmində, ev-eşiyində sənət, maarif çınqılarından alovlanma ərəfəsində ikən, siyasi bayırda inqilabi hadisələr, bir-birinə qarışmış milli idxali azadlıq çağırışları, ittihad-intibah çarpışmaları baş verirmiş. Çoxları üçün yumruq, süngü, “doklad digər macəravi maraqlarla keçən o illər Abdulla Şaiq dünyagörüşünə yeni elementlər nəqş edir. O, bütün bu olaylar içində milli ötənək-gələnəklərə dair sevgi dolu dirçəliş yoluna qədəm qoyur, maarifçi-pedaqoq, romantik şair kimi formalaşma kursu keçmiş olur. Bir azdan Vətənini Şərqin ilk azad cümhuriyyəti kimi görəsi şair belə yazacaqdı: “Sevin, sevin, ana Vətən... Artıq oldun Azad-Vətən!”

Hər sözündə-söhbətində, publisistik məqalələrindəmollanəsrəddinçi”ləri dərin hörmət-izzətlə qəbul etsə , füyuzatçılığı öz məzaq-məramına daha münasib sayan Abdulla Talıbzadə Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətini bütün qəlbilə qarşılayıb, alqışlayırdı. Bunu sonralar Məhəmməd Əmin Rəsulzadənin tərtib etdiyimilli istiqlalın sevincini ilk çox coşquyla qarşılayanlarsiyahısında Şaiqin adını xüsusi vurğu ilə qeyd etməsi faktı da təsdiqləyir. Bu siyahıya onun rəsmi dövlət qəzetiAzərbaycan”ın səhifələrindəməktəblər milliləşdirməkimi çox mühüm bir problem-məsələ haqda silsilə məqalələrini əlavə edə bilərik. O, Bakı Dövlət Universitetinin yaranmasının necə böyük ümumxəlqi hadisə, milli sərvət olmasını kütlə beyninə layiqincə çatdırmaq üçün səhnəyəTələbə həyatıadlı maraqlı, baxımlı bir dram əsəri çıxardı. Səsləniş-sözlənişləri belə düşüncələrə dad verənYeni ay doğarkən”, “Arazdan Turana”, “Türk çələngikimi şeirlər yazdı, “Milli qiraət”, “Müntəxəbat”, “Türk çələngi”, “Ədəbiyyat”, “Türk ədəbiyyatı”, “Gülşəni-ədəbiyyatadlarında dərsliklər, proqramlar hazırladı. Qəlbində müdam süsləyib-bəslədiyi Vətən, xalq, ana torpaq sevgilərini misra-misra qələmlədi:

 

Beş dünyanın vəhşiləri toplansa,

Ölüm!”-deyə, “Vətən!”-deyə qoşarız.

Bu torpaqlar qanımızla boyansa,

Nəfərimiz qalınca öc alarız!..

 

... maraqlıdır, bunca milli-ictimai, xəlqi-maarifi fəaliyyət göstərmiş, dövrün məcburi internasionalizm çağırışlarına deyil, yalnız mənsub olduğu millətin özgür oyanış-yüksəlişinə işləyən ədəbi-bədii nümunələr yaratmış, dünənki milli hakimiyyətə ürəkdən xidmət aşiqlik etmiş bu fədakarı sonrakıpartiya hökumətözvraqnaroddəftərinə salıb məhv etməmişdir. Görəsən, nədən? Şaiqşünaslıq nümunələrində, digər tədqiqat oçerklərdə bunun ciddi birçünki”silə rastlaşmadığımdan, belə birona görəehtimalındayam ki, görünür, öz qələm, düşüncə təşəbbüslərilə bərabər, hər müsahibini, nəticə etibarilə xalqı oyadan nurlu, sadədən sadə, aydından aydın çöhrəsi dövrün mürəkkəb qaranlıq simasızlarını belə ovsunlayıb, qəzəblərini çaş-baş salırmış. Bu məqamda müasir şairlərimizdən birinin (Vahid Əziz) iki misrasını da sözümə qüvvət gətirim: “Tütək neyləyibsə, canavarı da - sürüdən uzaqda yuxu tutubdur”...

Bu təkrarsız insanın, başdan-başa obrazlılıq mücəssəməsinin həyat yaradıcılıq aləmi mənə bir obrazlı deyim təlqin edir; dövr yarım“tələbə”, Abdulla Şaiq isə -

 

Bütöv müəllim...

 

1906-cı ilin avqustunda Bakıda birinci müəllimlər qurultayının keçirilməsi faktı oxucularımızın çoxuna məlumdur. Amma, yəqin, çox az adama bəllidir ki, 25 yaşlı Abdulla müəllim o qurultayın nəinki təkcə fəal iştirakçısı, geniş məruzəçisi, işgüzar təşkilatçısı, həm bu tədbirin üç təşəbbüskarından biri olub. qurultay dövrün nəhəng ictimai simaları (Həsən bəy Zərdabi, Firudin bəy Köçərli, Süleyman Sani Axundov b.) ilə bərabər, gənc Abdulla Şaiqi seçdiyi komissiyaya daxil edir Azərbaycan dilində müvafiq proqram hazırlamağı onlara tapşırır. Növbəti ilin sonlarından başlayaraq, ana dilimizdəqaranquş”-dərsliklər nəşr edilməyə başlayır, sonrakı tariximizəH.Z.Tağıyev - N.Nərimanov deyişməsi” (mübahisəsi) kimi düşəndil bəlası - məktəb davasıməsələsi həllinin bünövrəsi qoyulur. Daha mərkəzin ütülü-kraxmallı nöqtələrində, foye dəhlizlərdə Azərbaycanlı müəllimlərin milli hissiyatına toxunan yarı doğma, yarı yad dilli atmacalar, lağlağılar da yavaş-yavaş yığışdırılır. O günlərədək siniflərdə Azərbaycanca danışmaq yasaq olduğundan müəllimlərmusurmanuşaqlarını başa salmağa çətinlik çəkirdilər. Həmin çətinlikləri təsəvvür etməkçün uşaqlarınsabaka laet deməkdirsualınınməşhurcavablandırılma nümunəsini (sözlə yox, səslə - “ham-ham”!..) xatırlamaq kifayətdir. ... hər bir millətin doğal haqqı olan bu istək, məsələyə Abdulla Şaiqin böyük mücadilə əzmi ilə qatılması sayəsində öz hədəfinə çatır; öncəki yarımbaşlıqda bir qisminin adını çəkdiyim anadilli dərsliklər, xüsusən Əlifbamübarəkimiz meydana gəlir.

Əslində, sırf ədəbi-bədii əsərlər yaratmaq üçün doğulmuş Şaiqi bu kimi sahələrdə fəaliyyətə sövq edən heç bir sənətdən kəm olmayan milliliksənət”i idi. Əvvəli çox böyük gələnəklərlə süslənmiş, son yüz ilə yaxın bir dönəmdə isə az qala başdan-başa öygüsüz öyrənciyə, tələbsiz tələbəyə çevrilmiş bu millətə Şaiq kimi intibahçı müəllimlər gərək idi.

O, “Məktub yetişmədi”, “Köç”, “Daşqın”, “İntiharmı, yaşamaqmı”, “Göbələk”, “İblisin hüzurunda”, “Dursunkimi bir çox qüvvətli hekayə, povest, romanlar da yazıb, “Hürriyyət pərisi”, “XX əsrə xitab”, “Niyə uçdu”, “Bir quşkimi gözəl poeziya nümunələri yaradıb, təkrarsız tərcümələr edib. Lakin, yenə , onun ən böyük əsəri mübariz maarifçiliyi, milli ağsaqqallıq-müəllimliyi idi...

 

Tahir Abbaslı

 

Mədəniyyət.- 2015.- 25 fevral.- S. 13.