Teatra sevgi nağılı
“Mən bu gün
də tələbələrimə öyrədirəm ki,
teatrşünas teatr barədə hökmlər verən adam
deyil. Tənqidi də sevgi ruhunda etməlisən”
Onun həyatı, həqiqətən, bir nağıl qədər şirin, sənət kimi əbədi od-alovludur. Emosiyaları, yaradıcı düşüncələri, hər halında kreativliyi ilə ən ağır məsələlər ətrafındakı sərt fikirlərə də yumşaq, bəlağətli, zərif qadın yozumunu verə bilən nadir sənətşünaslardandır. Qəribə bir sadəlik, mehribanlıq, məhrəmlik də var onda. Tanıdığım illər ərzində böyüklə böyük, kiçiklə kiçik təşbehinə bir an belə xəyanət etməyən, sadəliyini, səmimiyyətini, təbiiliyini itirməyən və ildən-ilə təravətini qoruyan xanım-xatın Məryəm Əlizadə ilə ömrün 65-ci dayanacağında həmsöhbət oldum.
Həyatda zəhməti, əzmi, bilik və bacarığı ilə bir qadının yüksələ biləcəyi mərtəbədə qərarlaşıb. Sənətşünaslıq doktoru, professordur. ADMİU-nun elmi işlər üzrə prorektoru, ölkənin ən tanınmış teatrşünas xanımıdır.
Amma bütün bunların ötəsində o, əsl ziyalıdır. Düşünürəm ki, bir insan ömrü üçün yetərli olan maddi-mənəvi qazancların mayasında duran bu iki xüsusiyyətə sahib olduğu üçün o həm də xoşbəxtdir. Səmimiyyət dolu xanımla xatirələr yüklü ömrə səyahət maraqlı və bir az da nostalji oldu.
Xüsusən sənət və həyat müəllimləri, dünyasını dəyişmiş qardaşı, tanınmış alim Əbdül Əlizadə ilə bağlı məqamları xatırladıqda kövrələn, gözlərindəki kədəri qovmağa çalışan qadın həm də çox maraqlı müsahibdir:
- Doqquzuncu sinifdə oxuyurdum. Qəfildən televizorda bir söhbət diqqətimi cəlb elədi. Bir kişi özünün Vatikan səfərindən danışırdı. Elə heyranlıqla, elə aludəliklə danışırdı ki, mənə elə gəldi, o adam əlimdən tutub, məni danışdığı yerlərdə gəzdirdi. Sonra baxdım ki, titrlərdə yazıldı: Cəfər Cəfərov - teatrşünas. O vaxta qədər mən teatrı sevirdim. Həmin dövrdə ailəvi, uşaqlarla birlikdə tamaşalara getmək ziyalılığın göstəricisi idi. Hər şənbə-bazar insanlar teatra gedirdilər. Bu, mədəni həyatın bir tələbi idi. Bizim ailə də belə ailələrdən biri idi. Amma teatrı nə qədər sevsəm də, teatrşünaslığın nə olduğu barədə heç bir təsəvvürüm yox idi. Böyük qardaşım, həyat müəllimim, ömrümün böyük bir hissəsində mənim mayakım olan professor Əbdül Əlizadədən Cəfər Cəfərovun kim olduğunu soruşdum. Dedi ki, o, çox böyük şəxsiyyətdir. Maraqlandığımı görüb, mənə onun kitablarını, teatrşünaslıq barədə materiallar tapıb gətirdi. İndi də içimdə ona qarşı böyük bir minnətdarlıq hissi var ki, o məni bu dünya ilə tanış elədi. Doqquzuncu sinfi bitirəndə mən artıq bilirdim ki, teatrşünas olacağam. Amma atamla anam həkim olmağımı istəyirdi. Qardaşım mənə arxa oldu: dedi ki, onun həvəsi teatrşünaslığadı, qoyun, bu işin dalınca getsin. Orta məktəbi qızıl medalla bitirdim. İstədiyim universitetə imtahan vermədən gedib oxuya bilərdim. Əlimdə tibb, hüquq kimi fakültələrdə oxumaq imkanı vardı. Mənsə ancaq teatrşünas olmaq istəyirdim.
Beləliklə, 1968-ci ildə Teatr İnstitutuna qəbul
olundum. Dördüncü kursda oxuyanda bizə Cəfər Cəfərov
dərs deməyə başladı. Həmin
vaxt başa düşdüm ki, mən hələ nə qədər
ibtidai qatda imişəm. Onunla birsaatlıq
söhbət bir kitabı oxumağa bərabər idi. O,
bizə azad düşünməyi, sözünü azad deməyi,
fikirlərini azad ifadə eləməyi öyrətdi. O, bizə
öyrətdi ki, insan ilk növbədə subyektiv
düşünməyi bacarmalıdır. Mühakimələrini
ələməli, sonda obyektiv qərara gəlməlidir.
Nəhayət, o, bizə sevməyi öyrətdi.
Deyirdi ki, siz müəllifi, aktyorları sevmədən
yaza bilməzsiniz. Onlara heyran olmaq
lazımdı. Tənqid edəndə belə,
bu tənqidin kökündə sevgi durursa, sizi anlayacaqlar.
Cəfər müəllimin o vaxt içimə
atdığı o sevgi toxumu bu gün də artmaqda davam eləyir.
Mən bu gün də tələbələrimə öyrədirəm
ki, teatrşünas teatr barədə hökmlər verən adam deyil. Bu teatra, aktyora,
dramaturqa, rejissora xidmət edən peşə sahəsidir.
-
Teatrşünaslıq bu peşəyə sevgi və obyektivlik
tələb edir. Bu günün prizmasından
baxdıqda o dönəmdə də yanaşma təxminən
eyni idimi?
- Həmin
dövrdə sosialist realizmli sənət nəzəriyyəsi
hökm sürürdü və tənqid rejimin əlində sənətkarları
cilovlamaq, ipə-sapa yatmayanlar üçün cəza metodu
idi. Ona görə mən bu tənqid
sözünü heç sevmirəm və teatrşünas
deyiminə üstünlük verirəm (gülür).
- Deməli,
o zamanın tənqidi obyektivlik baxımından şübhə
yaradırdı?
- Yox. Çünki o dövrdə bizim çox böyük,
obyektiv tənqidçilərimiz var idi. Onu
da deyim ki, o dövrdə təkcə teatrşünaslar yox,
ümumən bu sahəyə sevgisi olan insanlar - böyük
alimlər, şair və yazıçılar, ədəbiyyatşünaslar
da teatrşünaslığın başqa-başqa istiqamətlərində
dövri mətbuatda maraqlı məqalələrlə
çıxış edərdilər.
-
İndiki gənclərə, teatrdan yazanlara münasibətdə
də daim obyektivsiniz...
- Bu
normaldır. Həm o siz deyən gənclərin
- istər teatrşünas, istərsə də jurnalistlərin
- maraqlı fikirləri var. Onların mühakimələri,
stereotipdən uzaq düşüncələri, fərqli
rakurslardan yanaşmaları mənə maraqlı gəlir.
Amma eyni zamanda elələri də var ki, onlar bu
işi bilmədən yazırlar. Bu sahə
özəl bir sahədir, mürəkkəb sənətdir.
Bunu öyrənmədən və sevmədən
yazmaq olmaz. Ona görə də tənqidi
də sevgi ruhunda etməlisən.
- Yəqin
bu mənada ilk tənqidinizi də yaxşı
xatırlayarsınız...
- İkinci kursda oxuyurdum. Mərahim Fərzəlibəyov
Akademik Milli Dram Teatrında Şekspirin «Maqbet»
tamaşasını qoymuşdu. Baş
rolları böyük sənətkarlarımız Hökumə
Qurbanova ilə Məlik Dadaşov ifa edirdi. Mən həmişə Hökumə Qurbanovanın
heyranı olmuşam. Amma tamaşaya baxanda hiss elədim
ki, alınmayıb. Bunu da qeyd eləyim ki, Hökumə
Qurbanovanın qızı Vəfa Fətullayeva ilə mən o
vaxtdan rəfiqə idim, biz ailəvi dost idik. Bir
sözlə, tamaşanı da, aktyorların oyununu da bəyənmədim.
Gəldim, çox səmimi bir yazı
yazdım. Bərk tənqid elədim.
Yazı «Bakı» qəzetində
çıxdı. Hökümə
xanım tənqidi sakit qarşıladı. Bir kəlmə də olsun münasibət bildirmədi.
Sonra eşitdim ki, Məlik Dadaşov gedib Mərkəzi
Komitəyə məndən şikayət eləyib. Amma özü də bilməyib ki, bununla həm də
məni tanıtmış olub. Ondan sonra
teatrla bağlı nə tədbir olsa, obyektiv tənqid
lazım olsa, mütləq məni
çağırırdılar (gülür).
Məlik müəllim böyük sənətkar idi. Onunla söhbətlərdən
böyük zövq alırdım. Amma
xoşu gəlməmişdi, nə etmək olar? Sonra anladıq bir-birimizi.
- O
dövrü təxmini bildik. Bəs indiki
aktyorların peşəkar olaraq sizlərin tənqidinə
münasibəti necədir?
- Zaman dəyişib
və tənqidə münasibət də başqa bir formaya
düşüb. Yəni tənqid sovet dönəmindəki
sənətə və sənətkara qarşı “silah”
rolundan çıxıb.
- Tənqid
etdiyiniz, lakin çap etdirməkdən çəkindiyiniz məqaləniz
olubmu?
- Yox,
olmayıb. Mən bu gün də əminliklə
deyə bilərəm ki, obyektivliyinə şübhə
olunacaq bir məqaləm belə olmayıb.
- Azərbaycanın
müasir teatrı hansı üslubdadır və o sizin
teatrşünas üslubunuzdadırmı?
- Bunu hər
hansı ad altında birləşdirə bilmərəm. Amma əminliklə deyə bilərəm ki, Azərbaycan
teatrı müasir dünya teatrının bir qoludur. Sadəcə o köhnə, kirəcləşmiş
düşüncədən ayrılma prosesimiz çətin
gedir. Məsələn, elə adamlar var
ki, o düşüncəni yaşatmaq istəyir və buna
görə də yeni, parlaq ideyanı qəbul edə bilmir.
Yeni düşüncə tam
oturuşmadığından onun üçün zaman və
mühit formalaşdırılmalıdır. Xoşbəxtlikdən bizim bu sahəyə nəzarət
edən qurum bu kimi ideyalara münasibətdə olduqca
obyektivdir. Elə götürək
teatrın inkişafı ilə bağlı məlum dövlət
proqramını. Bu özlüyündə
teatrın inkişafını, nəinki indiki, hətta illər
sonrakı tərəqqisini şərtləndirən bir tarixi
sənəddir. İnanıram ki, bunun tam
icrası ilə nikbin və bizim arzu etdiyimiz nəticə hasil
olunacaq.
- Teatrlar
texniki baxımdan tam təmin olunub. Yaradıcı
cəbhə barədə nə deyə bilərsiniz?
- Mənə
elə gəlir ki, milli teatrımız özünün
inkişafında doğru yoldadır, axtarışlar gedir. Görəcəksiniz ki, qəfil gənc nəsildən
adlar çıxacaq. Sanki indi onlar bir ələkdən
keçirlər. Heç şübhəm
yoxdur ki, meydanda əsl istedadlılar qalacaq. Təbii ki, söhbət rejissor sənətindən
gedir. Aktyorluq bizdə heç vaxt problem
yaratmayıb, yəni teatrımızda istedadlı aktyorlar olub
və bu heyətdən narazılıq eləməyə
haqqımız yoxdur. Axsayan tərəf həmişə
rejissor sənəti olub. 60-70-ci illərdə
də, ondan sonra da bizim nəhəng rejissorlarımız olub və
bu təbii ardıcıllıq heç zaman pozulmayıb.
Amma say etibarilə az olub. Bizim
teatrımızın yükünü, sənət yolunu
müəyyənləşdirən rejissorlara ehtiyac var və
inanıram ki, bu zaman zənciri heç vaxt qırılmayacaq.
- Sizin
üçün teatrın əsas fiquru rejissordur? Təbii ki, dramaturq-rejissor-aktyor
üçbucağını nəzərdə tuturam.
- Aktyor
yoxdursa, teatr da yoxdur. Amma aktyoru da layiqli şəkildə
tamaşaçı qarşısına çıxaran
rejissordur. Bu, mürəkkəb prosesdir və
bu yöndə maraqlı işlər gedir. Ayrı-ayrılıqda bütün teatrlarda
maraqlı, fərqli, qığılcımlı sənət
yenilikləri baş verir. Zamanla o proseslər
özünün oturuşmuş formasını tapacaq.
Əsas odur ki, yaradıcı proses üçün geniş
meydan açılıb.
- Həmin
yeni, ümidverici nəsil də əsas etibarilə sizin
çalışdığınız ali
təhsil ocağında yetişir. Bir pedaqoq kimi
onlardan nə gözləyirsiniz? Və ya gənclərin
sənət yolundakı məqsədlərini aydın
sezirsinizmi?
- Mənim
ümidim böyükdür, çünki onlar bu işlə
elmi müstəvidə məşğul olurlar.
- Sizin
üçün teatr hadisəsi olan tamaşalar varmı?
- Təbii
ki, var, sadəcə adlarını qeyd etməklə kimlərisə
ayırmaq istəmirəm.
- Son sual.
Dövrün ziyalısı öz ziyalı
ampluasındadırmı?
-
Ziyalıya həmişə, hər dövrdə çətin
olub. Amma o öz missiyasını bütün
çətinliklərə rəğmən
daşımalıdır.
Söhbətləşdi: Həmidə
Nizamiqızı
Mədəniyyət.-2015.- 29 iyul.-
S. 7.