İncəsənət və müalicə
“Gözlərinizi
bir anlıq yumun, probleminizi dərindən düşünün
və
qəlbinizin səsini dinləyin.
Sakitləşməyə çalışın və şəkil
çəkməyə başlayın”
İncəsənətlə müalicənin (art-terapiya) tarixi çox qədimlərə gedir. Ən bariz nümunə yəhudilərin qədim dini kitabı olan “Tövrat”dan gətirilir. Orada qeyd olunur ki, Davud peyğəmbər musiqi alətində, arfada çalaraq Saulu əsəb pozuntusundan sağaldıb. Qədim Yunanıstanda isə rəssamlığın, teatrın, musiqinin, rəqsin insan orqanizminə təsiri öyrənilib.
Bir neçə il öncə İzmirdə (qədim yunan şəhəri Smirna) olarkən belə məkanlardan birinə - Asklepiona baş çəkmişdim. Bu yer vaxtilə təbabət ilahəsi Asklepiosun şərəfinə qurulan böyük antik tibbi mərkəz olub. Asklepionu şəhərlə 820 metr uzunluğunda “müqəddəs yol” bağlayıb. Hər iki tərəfində dağılmış sütunlar qalan bu yol da arxeoloji qazıntılar nəticəsində üzə çıxıb. Müalicə mərkəzinin girişindən başlayaraq xəstələri musiqi sədaları altında aparırlarmış. Qədimdə ruhi xəstələri yuxu otaqlarına aparan 80 metrlik tunel bu gün də qalır. Xəstələr yuxu otaqlarına tuneldən axan su səsinin və musiqinin müşayiəti ilə gedirlərmiş ki, bu da onların gərginliklərini azaltmağa kömək edərmiş. Tarixi məkan bu gün də psixologiya mövzusunda tədbirlərə, konfranslara ev sahibliyi etməkdədir.
Antik filosoflardan
Pifaqor, Aristotel, Platon musiqinin terapevtik və profilaktik təsirindən bəhs ediblər. Məsələn, Pifaqora görə, insan musiqi dinləmə,
rəqs etmə, yeriş zamanı və danışma tərzində öz ritmini saxlamalıdır.
Onun mikrostrukturu kainat ilə harmoniyada olmalıdır. Kökləri antik Şərq mədəniyyətinə dayanan
art-terapiya hazırda dünyanın bir çox yerlərində önəmli müalicə
üsullarından birinə
çevrilib.
Bu yaxınlarda Bakının
qonağı olan və bir neçə
yerdə təlimlər
keçən amerikalı
art-terapist Elizabet Brandolini bizimlə söhbətində bu müalicə üsulunun əhəmiyyətini vurğuladı:
“Əsrlər boyu müxtəlif xalqlar, ölkələr art-terapiyadan
fərqli formada faydalanıblar. Qədim vaxtlarda bu xüsusi bir peşə olub. ABŞ-da art-terapiyanın
əsasını M.Naumburq
və E.Kramer qoyub. Onların hər biri ayrı bir məktəbin
təsisçiləri sayılır.
Məsələn, M.Naumburq Z.Freydin
nəzəriyyəsinə əsaslanaraq
art-terapiyanı psixoterapevtik
metod kimi qəbul edir. O, pasiyentlərdən öz yuxu və ya
qorxularını təsvir
eləməyi xahiş
edir, rəsmlərə
əsasən onları
analiz edir.
Stress, depressiya, gərginlik,
əsəbilik. Bunlar hamısı gündəlik
həyatımızda var. Əlbəttə
ki, bütün bunların qarşısını
almaq üçün
biz özümüz özümüzü
müalicə etməliyik.
İnsan
yaradıcılıqla məşğul
olduqda beyindəki fikirlər ilhamlanmaqla əvəzlənir, problemlər
ikinci plana keçir. Şəkil çəkmək, şeir yazmaq, heç bir əsası olmadan nağıllar qoşmaq insan beyninə təsir edir. Bu yaradıcılıq növləri art-terapiyaya çevrilir. Əgər sizin
hər hansı bir probleminiz varsa, nəyəsə görə narahatsınızsa,
art-terapiyanı təcrübədən
keçirə bilərsiniz.
Bunun üçün əlinizin
altında olan hər şeydən istifadə edə bilərsiniz - kağız
parçası, rəngli
karandaşlar, flomasterlər
və ya rəngli boya. Gözlərinizi bir anlıq
yumun, probleminizi dərindən düşünün
və qəlbinizin səsini dinləyin.
Sakitləşməyə çalışın. Sonra şəkil çəkməyə
başlayın. Əsas qayda
- şəkil abstrakt olmalıdır və heç bir real əşya və ya insan canlandırmayın
və şəkli analiz etməyin. Sizin yaratdığınızı
sizdən başqa heç kim
görməyəcək”.
Musiqi alətləri ilə müalicə
Mütəxəssislər hesab edir ki,
incəsənətlə müalicə
həm qrup, həm də fərdi qaydada aparıla bilər. Xanım
Brandolini isə bunun iki tərəfin
qərarından asılı
olduğunu bildirir: “Bəziləri fərdi, bəziləri qrupda müalicəyə üstünlük
verirlər. Bu qərarı fərdin özü verməlidir.
Eyni zamanda art-terapist olaraq xəstəni yoxlamalıyıq. Bəlkə onun
öz istəyindən
də asılı olmayaraq psixologiyası qrup və ya
kollektivdə müalicəyə
uyğundur. Bundan başqa,
insan bütün vaxtı öz hobbisinə uyğunlaşmağı
bacarmalıdır. Bəlkə elə
o, bir hobbidən bezib, digəri ilə məşğul olmaq istəyəcək.
Bunlar adətən terapiya müddətində baş
verir. Məsələn, biri şəkil
çəkməkdən bezir,
imtina edir, hobbi kimi musiqi
dinləməyə üstünlük
verir. Mən onu da bilirəm ki, Orta əsrlərdə Azərbaycan da daxil olmaqla Şərqdə
insanları hətta musiqi alətləri vasitəsilə müalicə
ediblər. Bu çox gözəl ənənədir. Mən də
bu metoddan istifadə edirəm.
Amma bunun üçün sən peşəkar musiqiçi olmasan da, onu az-çox
başa düşməlisən”.
Məsələyə bir qədər qlobal yanaşsaq, görərik ki, dünyada insan ətrafında stress yaradan
bir sıra hallar mövcuddur. Məsələn, lokal müharibələr,
dinlərin toqquşması
və s. Art-terapiya bu gərginlikdə özünü necə ifadə edə bilir? Sualımıza
isə mütəxəssisin
cavabı belə oldu: “İnsanlar Yer kürəsində, məcazi mənada desək, eyni dam altında yaşayırlar.
Onların bir-birilərinə qarşı aqressiv münasibəti çox pisdir. Belə halda biz fərqli
metodlar tətbiq edirik. Bu vəziyyətdən
xilas olmaq üçün art-terapiya
hobbilərin birləşdirilməsinə,
əməkdaşlığına üstünlük verir.
İnsanlar stressi, gərginliyi
atmaqdan ötrü çox vaxt musiqi dinləyirlər.
Bəzən maddi, bəzən
mənəvi istiqamətdə
məşğuliyyəti sevirlər.
Məşğuliyyət həm də
yaş həddindən
asılı olur.
Öncə biz müəyyən etməliyik ki, xəstəni hansı yaş qrupuna görə necə müalicə edə bilərik”.
Uşaqlar hisslərini olduğu
kimi ifadə edə bilirlər
Amerikalı art-terapstin Bakıdakı təlimlərinin iştirakçıları arasında uşaqları da görmək olurdu. Bunun səbəbini soruşduqda cavabı belə oldu: “Bu üsul həm uşaqlar, həm də böyüklər üçündür. Uşaqlar üçün xüsusilə faydalıdır. Ona görə ki, böyüklərdən fərqli olaraq uşaqlar öz hisslərini olduğu kimi ifadə edə bilirlər. Məsələn, mənim oğlum az söz bilir, amma rəsm çəkməklə fikirlərini ifadə edir. Məsələyə ümumi prizmadan yanaşsaq, bu həm də xəstənin istəyi və arzusundan asılıdır. Məsələn, mən çox vaxt rəngli boyalarla şəkil çəkməyi tövsiyə edirəm. Bu həyata sevgini artırır, depressiyanı azaldır, stressdən tam olmasa da, qismən azad olursan. Bu həm də insana bir rahatlıq, sakitlik gətirir. Rəsm çəkmək üçün peşəkar olmaya da bilərsən. Hər dəfə rəsm çəkdikcə püxtələşirsən. Yəni buna can atmaq da insanda bir həvəs yaradır. Fikrin daha çox bu istiqamətdə toplandığından depressiyadan da azad ola bilirsən. Ümumiyyətlə, hadisələrin gedişi göstərir ki, səhhətində problemlərin olub-olmamasından asılı olmayaraq, uşaqları elə kiçik yaşlarından incəsənətlə bağlı müəyyən hobbilərlə məşğul olmağa öyrəşdirmək lazımdır. Ona görə ki, incəsənət məntiqi də inkişaf etdirir”.
Mehparə
Mədəniyyət.-2015.- 3 iyul.-
S. 10.