Hollivud Hollivuddur, "Azərbaycanfilm"
isə "Azərbaycanfilm"
“Bu ikisi heç zaman bir araya gələ
bilməz"
Day.az saytında Mədəniyyət
və Turizm Nazirliyi Kinematoqrafiya şöbəsinin Kino
yaradıcılığı və filmlərin təbliği
sektorunun müdiri, Əməkdar incəsənət xadimi Yusif
Şeyxov ilə müsahibə dərc olunub. Müsahibəni
qismən ixtisarla təqdim edirik.
- Gənc
yaşınızda "Sehrli xalat" filmində baş rola
necə dəvət aldınız? Filmdə iştirak edərkən
hansı hissləri keçirirdiniz?
- İfa
etdiyim rol baş rol deyildi, lakin filmin qəhrəmanının
sözlərini Azərbaycan dilində mən səsləndirmişəm.
Filmin rejissoru Əlisəttar Atakişiyev mənim səsləndirməmi
bəyəndiyindən, hətta məni həmin sözləri
rus dilində təkrar səsləndirmək üçün
Moskvaya Qorki adına kinostudiyaya dəvət etmişdi. Həmin
dövrdə mən oğlanların səsinin "dəyişdiyi"
yeniyetmə dövrünü keçirirdim və elə ilk
sınaq çəkilişlərində bir neçə dəfə
səhv etdim. Bununla da mənim "Moskva debütüm"
alınmadı.
- Həmin
film indiki sənətiniz ilə məşğul
olmağınıza səbəb olmuşdur?
- Məktəbi
bitirdikdən sonra mən Azərbaycan Dövlət Neft
Akademiyasına daxil oldum, orada təhsil aldıqdan, daha dəqiq
desəm, əziyyət çəkdikdən sonra, yarım il ərzində
heç bir işə yaramayan bir mühəndis
olacağıma əmin oldum. Bu o demək deyil ki, fənlər
tədris olunmurdu. Məsələn, nəzəri mexanikadan mən
"əla" qiymətlər alırdım, fənni bizə
həmin illərdə məşhur Azad Mirzəcanzadə tədris
edirdi. Təhsilimi yarımçıq qoyduqdan bir müddət
sonra indiki Mədəniyyət və İncəsənət
Universitetinin rejissorluq fakültəsinə qəbul oldum. Əlbəttə,
bu keçidə səbəb məndə öz yerini
almış kino "çöpləri" idi. Bu, "Sehrli
xalat"dan qaynaqlanan kinematoqrafiyaya meyl idi.
Qırx
ilə yaxın bir müddət ərzində demək olar ki,
kinematoqrafiyanın bütün sahələrində - "Azərbaycanfilm"
kinostudiyası, daha sonra "Qoskino"da
çalışmışam, bir neçə il "Azərkinoprokat"
adlı təşkilatın rəhbəri olmuşam, daha sonra
"Azərkinovideo", Mədəniyyət Nazirliyində
işləmişəm, hazırda Mədəniyyət və
Turizm Nazirliyinin əməkdaşıyam. Siz sual verə bilərsiniz
ki, sadaladığınız bütün sahələr məmur
işləri idi, lakin sizi Neft Akademiyasından
çıxmağa səbəb olan yaradıcı sahə -
kino olmuşdur?
- Sual
verirəm...
- Məsələ
ondadır ki, filmlərin istehsalı sahəsində
çalışarkən anladım ki, sadəcə
yaxşı rejissor deyil, Azərbaycanın ən yaxşı
rejissoru ola bilməyəcəyəm. Bu həqiqəti dərk
etmək öz başlıca həyat amalımı dəyişmədən
istiqamətinin yönləndirilməsi üçün kifayət
etdi. Xoşbəxtlikdən çalışdığım
sahələrdən asılı olmayaraq, onların hər
birinə yaradıcı elementlər əlavə etməyə
nail olmuşam. 80-ci illərin əvvəllərində
"Nizami" kinoteatrında abonement kino nümayişləri
təşkil edən "Qoskino" əməkdaşını
təsəvvür edin: "Andrey Tarkovski "İvanın
uşaqlığı"dan dövrümüzə qədər",
"İtalyan neorealizminin simaları" və s. -
hamısı da kino tənqidçilərinin giriş sözləri
ilə. Daha sonra, 80-ci illərin ikinci yarısında Bakı
kinosevərlərinin arasında məşhur olan
"Bilik" kinoteatrında "Kinoprokat kuryeri" klubu...
Bundan əlavə, hərdən ssenari də yazıram, bir
çox hallarda imtina edirlər, lakin lentə aldıqları
vaxt da olur. Eləcə də həmkarlarımın sözlərinə
əsasən, bu illər ərzində mən heç də
pis redaktor olmamışam - bu, digərlərinə filmin daha
yaxşı ərsəyə gətirilməsi
üçün məsləhət verməkdir.
- Daha
yaxşı film ərsəyə gətirmək
üçün nə etmək lazım olduğunu bilirsinizsə,
Azərbaycan kinematoqrafiyasının indiki vəziyyəti
haqqında fikirlərinizi öyrənmək maraqlı
olardı.
- Bu
yaxınlarda bir internet səhifədə
bağışlanılmaz bir yalan ilə rastlaşdım, bizdə
niyə kino çəkilmir? Bu materialdan işlərin vəziyyəti
barədə o dərəcədə məlumatsızlıq
duyulurdu ki, hətta bu cür qeyri-peşəkar müzakirəyə
qoşulmaq belə istəmədim. Hər il 4 və ya 6
tammetrajlı bədii film lentə alınır. Həmin filmlər,
əlbəttə ki, hamısı olmasa da, ən
yaxşıları - onların da sayı az deyil - müntəzəm
olaraq Nizami Kino Mərkəzinin repertuarında, telekanalların
proqramlarında, xarici kinofestivallarda yer alır.
Çoxsaylı cizgi, sənədli, animasiya,
qısametrajlı sənədli filmlər...
Kinoya
çoxlu gənclər gəlir, festival ab-havasını əsasən
onların filmləri yaradır. Son zamanlar özəl vəsait
hesabına lentə alınan filmlərin sayı
artmışdır. Sahibkarlar, nəhayət, özləri
üçün kinoteatr biznesi "qurmuşlar" və bu
tendensiya Bakıda və daha çox ərazidə genişlənəcək.
Respublikanın şəhərlərində müasir
kino-komplekslərin açılışı gözlənir.
Telekanallarda serial zövqü formalaşmışdır və
müşahidələrə əsasən onların keyfiyyətinin,
yavaş-yavaş da olsa, artdığını
görürük.
Özüm
son zamanlar ciddi olaraq bir prinsipə əsaslanıram: həyat,
onu keyfiyyətsiz kinolara baxaraq sərf etmək
üçün çox qısadır. Televizorda
nümayiş olunan filmin xoşuma gəlmədiyini
anladığım anda onu izləməkdən imtina edirəm.
Əlbəttə ki, bu, iş zamanı izlədiyim Azərbaycan
filmlərinə şamil olunmur, bu, artıq mənim işimdir
və mən bu işə görə məvacib alıram. Əgər
mən filmləri "həyat çox qısadır..."
prinsipi əsasında çeşidləsəm, nisbət
50-50-yə olardı. Qeyd edim ki, mən bunu çox
yaxşı göstərici hesab edirəm.
Artıq
neçə onillikdir ki, mən iş zamanı demək olar
filmlərimizin əksəriyyətini izləyirəm.
Hazırda lentə alınan filmlərin öncəkilər
kimi pis olmadığını əminliklə deyə bilərəm.
Lakin etiraf etməliyik ki, indiki tarixi filmlər bir zamanlar
çəkilən filmlər kimi genişmiqyaslı deyil. Eyni
zamanda nəzərinizə çatdırım ki, həmin
filmlərin çəkilişinə bütün
respublikanın inzibati resursları cəlb olunurdu. Rayon komitələri
minlərlə insan toplayır, eləcə də ordu
bütöv ordu bölmələri ayırır, müxtəlif
nazirliklər kostyumların tikilməsini, qidalanmanı təmin
edirdi, bütün ölkə ərazisindən dəmir yolu
vasitəsilə orta əsr döyüş sahələri səhnələrinə
at alayları gətirilirdi və s.
- Buna
baxmayaraq, köhnə filmlərin nostaljisi hiss olunur...
- Yəqin
ki, söhbət yaşlı nəslin nümayəndələrindən
gedir. Köhnə filmlər, xüsusilə də komediya və
melodram janrında çəkilən filmlərin nostaljisinə
nəyin səbəb olduğunu aşkar etmək
üçün təhlil aparmaq mümkündür. İncəsənət
baxımından həmin filmlərin əksəriyyəti elə
həmin dövrdə heç bir tənqidə tab gətirmirdi.
Filmlərin ərsəyə gətirildiyi şəraiti yada
saldıqda hər şey aydın olur. Kütləvi informasiya
vasitələrindən yalnız bir neçə qəzet və
radionun mövcud olduğu və respublika əhalisi
üçün öz sevimli aktyorlarını görmək
praktiki cəhətdən qeyri-mümkün olduğu zaman
kinoteatrların ekranlarında yeni filmlərin nümayişi
ümummilli hadisəyə çevrilirdi. Daha sonra yalnız
sovet filmlərini nümayiş etdirən və əlbəttə
ki, onların fonunda doğma Azərbaycan filmlərinə
üstünlük verən televiziya yarandı.
Amerika,
Hindistan, İtaliya və s. istehsalı olan filmlər prokata
çıxdıqdan vəziyyət dəyişdi.
Tamaşaçılarda seçim, müqayisə etmək
imkanı yarandı. Mən hələ videomaqnitofonların
geniş yayıldığı dövrü nəzərdə
tutmuram. Daha sonra bu proses saxta videoların yayılmasını
sürətləndirdi və bundan sonra qeyri-məhdud film və
ulduzların repertuarı ilə zəngin onlarla, yüzlərlə
telekanallar yarandı, mən hələ internetdən söz
açmıram. Bizim filmlərin bu okeanda itməməsi
üçün hansı səviyyəyə malik
olmasını təsəvvür edin.
Sözün
qısası, Hollivud Hollivuddur, "Azərbaycanfilm" isə
"Azərbaycanfilm". Bu ikisi heç zaman bir araya gələ
bilməz. Dünyanın kinematoqrafiya xəritəsində hər
kəsin, böyük və ya kiçik olmasına baxmayaraq,
heç kimə bənzəmədən, öz tematik və
janr seçimləri, ifadə tərzi, həyata
baxışı və s. ilə xüsusi yerə malik
olması çox yaxşı haldır. Qloballaşma,
bütün dünyanın hollivudlaşması dövründə
bu, çox vacibdir.
- Bizim
kinematoqrafiyanın xaricdə irəliləyişi
üçün Azərbaycanda hansı mexanizmlər
mövcuddur?
- Bu sahədə
yenilik kəşf etmək çətindir, filmlərin
yayılması üçün forma və metodlar bəllidir.
Bizdə birgə filmlər istehsal etməyə
çalışırlar, bu, onların yayım
bazarının genişlənməsi deməkdir.
Razılaşmaq lazımdır ki, birgə filmlərin
istehsalı kifayət edəcək dərəcədə
deyil, il ərzində bir neçə filmin çəkilişi
bizim bütün imkanlarımızı əks etdirmir. Burada
iş savadlı prodüserlər və normal layihələrin
üzərinə düşür. Bizim bədii, sənədli
və animasiya filmlərimiz Kann kinofestivalından başlayaraq
Portuqaliyada kiçik bir turist festivalınadək hər il
yüzdən artıq beynəlxalq kinofestivalda iştirak edir.
- Məlum
olduğu kimi, cavan nəsil Hollivud blokbasterlərinə
üstünlük verir və yerli filmlərlə elə də
maraqlanmırlar. Böyüyən nəslin yerli filmlərə
maraq göstərməsi üçün Mədəniyyət
və Turizm Nazirliyi tərəfindən hansı addımlar
atılır?
- Yəqin
ki, siz kinoteatrlara gedən gəncləri nəzərdə
tutursunuz? Həmvətənlərimizin bir çoxunda belə bir
stereotip yaranmışdır: televizor, internet vasitəsilə
pulsuz əldə edilə biləcək hər hansı bir film
üçün pul ödəmək (bilet almaq) nəyə gərəkdir?
Kinoteatra getmək mədəniyyəti, filmi bir çox
başqa insanlarla izləmək, şəxsi emosiyaların digərlərinin
sevinc və kədəri ilə birləşdiyi anda daha da
artması əhalinin əksər hissəsi tərəfindən
unudulmuşdur. Xoşbəxtlikdən bu tendensiya artıq aradan
qaldırılır. Kinoteatrlar şəbəkəsi
kinozallara ziyarətin artması ilə paralel şəkildə
genişlənir. Bu yaxınlarda bizim kino ilə əlaqədar
maraqlı hadisə baş vermişdir. Ekranlara müstəqil
studiyada lentə alınmış "Xoxan"
kinokomediyası çıxmışdır. Belə ki, bu film
təxminən son 20 ildən artıq bir dövr ərzində
bütün rekordları qırmışdır, bəzi məlumatlara
əsasən film istənilən Amerika blokbasterinin
Bakıdakı kassa rekordlarını ötüb
keçmişdir. Təxminən 1991-92-ci illərdə "Bəxt
üzüyü" filminin kino aləmində belə
partlayış yaratdığı yadımdadır. Ədalət
naminə qeyd etməliyik ki, mütəxəssislərin rəyinə
əsasən "Xoxan" komediyasının izləyici
sayı onminlərlədirsə, Ramiz Əzizbəylinin filminin
izləyiciləri yüzminlərlədir. Əlbəttə
ki, bu filmlər haqqında yüksək incəsənət
baxımından rəy söyləmək üçün əsas
yoxdur, bu filmlərin öz təyinatı, kassası,
çoxsaylı tamaşaçı kütləsi vardır.
Bu, çox yaxşı haldır, bu cür filmləri çəkməyi
bacarmaq lazımdır. Eyni zamanda tənqidçilərin
yüksək fikirlərini eşitmək və ya hər
hansı kinofestivalda iştirak etmək onların işi deyil.
Buna
baxmayaraq, ən böyük festivalların proqramlarına daxil
olan, barələrində ciddi tənqidlər yazılan
rejissorlarımız və filmlərimiz var və bu filmlər
milli kinomuzu irəli çəkir, ona şöhrət gətirir.
Məsələn, hazırkı repertuarda olan "Nabat"
filmi tamaşaçı ilə dolu zal toplaya bilməyəcək.
Və bu barədə şikayətlənməyə dəyməz.
Uşaqlıq
dövrümdən bir hadisəni xatırlayıram: anam Moskva
konservatoriyasının fortepiano sinfini bitirən bacısı
qızından milli rəqs musiqisi ifa etməyi xahiş etdi. O
imtina edirdi, lakin anam yenə də təkid edir və heç
bir konservatoriya bitirməyən, lakin milli musiqiləri inanılmaz
dərəcədə gözəl ifa edən digər qohumunu
çağırır. Bacısı qızı isə belə
cavab verir: fortepianoda onun kimi ifa etmək üçün mənə
üç gün vaxt lazımdır. Lakin o, mənim ifa
etdiyim əsərləri fortepianoda ifa etməyi heç zaman
bacarmayacaq. Onun ifa etdiklərini öyrənmək fikrim yoxdur,
çünki yenidən nizama qayıtmaq çətin olacaq. Mən
bu hadisəni ömürlük yadda saxlamışam. Bizdə
isə maliyyə mədəniyyəti ilə incəsənət
və sadəcə mədəniyyət ilə incəsənət
arasındakı müxtəliflik başa çatmır və
bir-birini hiss etmədən, bir-birinə mane olmadan mövcud ola
bilmirlər.
- Maliyyə
məsələləri haqqında söhbət açsaq,
bizim filmlərə daha çox tamaşaçı kütləsi
toplamaq, onlara olan tələbatı artırmaq
üçün daha çox maliyyə vəsaitinin
ayrılmasını gərəkli hesab etmirsiniz?
- 10-15 il əvvəl
öz Hollivudumuzun yaradılması ideyasının irəli
sürüldüyünü xatırlayıram. O zamanlar mən
bu ideyanın hazırda Marsa öz kosmonavtımızın
göndərilməsi ideyasına bərabər olduğunu
söyləmişdim. Siz Hollivud ilə rəqabət aparan
filmlərimizi nəzərdə tutursunuzsa, bunun baş verməyəcəyi
barədə heç bir şübhəniz qalmasın. Bu,
yalnız maliyyə məsələləri ilə
bağlı deyil. Kifayət qədər zəngin olan bir
çox Avropa kinematoqrafları Hollivud ilə rəqabət
aparmağa çalışmışlar, kimsə öncə,
kimsə daha sonra bunun gərəksiz olduğunu anlamışdır.
Hollivud öz iqtisadi gücü, sərhədsiz
yaradıcı potensialı, daim inkişaf edən texnika və
texnologiyası ilə hələ uzun müddət dünya
ekranını idarə edəcək.
Başqa
bir məsələ, elə bir film çəkməliyik ki, həmin
filmi dünyada bizdən daha yaxşı lentə almağı
bacarmasınlar, başqa sözlə desək, bizim
haqqımızda olan, həyatımızı, xüsusiyyətlərimizi,
digərlərindən fərqlərimizi əks etdirən filmləri
lentə almalıyıq və yalnız bu yolla yerli və
xarici tamaşaçılar üçün maraq kəsb edəcəyik.
Bizim kino bu istiqamətdə irəliləyir və
düşünürəm ki, bu gün bu məqsədlə
ayrılan vəsait kifayət qədərdir. Mühüm
olanı isə ayrılan pul vəsaitinin kinonun bədii səviyyəyə
çatdırmasıdır. Filmlərin keyfiyyətinin
yüksəldilməsi prosesi isə göz önündədir.
- Bir
müddət kinoteatrlarda nümayiş etdirilən
bütün filmlərin Azərbaycan dilinə tərcümə
edilməsi mövzusu müzakirə olunurdu. Bu ideyanın nə
dərəcədə yaxşı olduğunu
düşünürsünüz və bu fikir nə vaxtsa həyata
keçirilə bilərmi?
- Bu, sadəcə yaxşı ideya deyil, bu, kinoteatrlarda filmlərin prokatı ilə məşğul olan şəxslərin birbaşa öhdəliyidir. Bu, dövlət dilinə hörmət, xarici dil bilməyən insanların hüquqlarının müdafiə olunması məsələsidir. Bir zamanlar filmlər Azərbaycan dilində olan subtitrlər ilə nümayiş olunurdu, lakin bu təcrübə davam etdirilmədi. Kinoteatr əməkdaşları buna səbəb kimi subtitr prosesinin gecikmələr ilə nəticələnməsini və dünya premyeralarının cədvəlinə daxil olmağa əngəl törətməsini göstərmişlər. Bizdə subtitrləri oxumağı xoşlamırlar. Ekranda filmin rus dilində olan tərcüməsi səslənərkən, Azərbaycan dilində olan subtitrlər orijinal ingilis dili versiyasından tərcümə olunduğu halda, bəzən mətndaxili gülməli uyğunsuzluqlara səbəb olur.
Əlbəttə ki, bütün bunlar həll olunacaq məsələlərdir, bunun üçün kifayət qədər tədbirlərin görülməsi lazımdır. Mədəniyyət və Turizm Nazirliyi müntəzəm olaraq bir sıra tədbirlər həyata keçirir, lakin, görünür, iclas, məktub, xəbərdarlıq, monitorinq və söhbət dövrü artıq bitmişdir.
- Sizin nəslin əksər nümayəndələri keçmiş dövrləri xatırlayaraq "əvvəl daha yaxşı idi" deyir və bura insanlar arasında olan münasibətləri də aid edirlər. Bu barədə nə söyləyə bilərsiniz?
- Özümü Bakıda küləklərin əvvəl daha güclü əsdiyini və xəmirdən olan çoxqatlı kökələrin daha dadlı olduğunu düşünən insanlar sırasına aid etmirəm. Baş verən dəyişikliklərə, eləcə də onların ümumiyyətlə baş verməsinə sakit yanaşıram. Yadımdadır, 60-cı illərin əvvəllərində televizorda Zeynəb Xanlarovanın ifasını təqdim edirdilər, o, həmin dövrün ciddi qaydalarına baxmayaraq, mahnının ritminə uyğun olaraq əllərini azca qaldıraraq gözə çarpmayacaq dərəcədə xırda addımlarla rəqs edirdi, bu isə yaşlı nəslin narazılığına səbəb olurdu. Axı müğənni qollarını bədəni boyunca düz saxlamalı idi, çox nadir halda qarın nahiyəsindən azca yuxarı hissədə əlləri üst-üstə qoymağa icazə verilirdi. Paltarın qolları isə dirsəkdən aşağı olmalı idi, çox nadir hallarda kimsə bundan artığına cürət edərdi. Çiyinlər açıq olmamalı idi!
Bu və digər qaydaların hansı dəyişikliklərə uğradığını dəqiqləşdirməyə ehtiyac yoxdur. Bu cür vəziyyəti, siz dediyiniz kimi, "bizim nəslin nümayəndələri”nin və qeyd edim ki, yalnız bizim nəslin deyil, həmçinin, digərlərinin də istək və iradəsindən asılı olmayan bir reallıq kimi qəbul edirəm. Keçmiş dövrə bu cür yanaşıram: o dövr üçün darıxmaq mənasızdır. Yalnız xatirə olaraq yadda saxlamaq lazımdır.
Day.az
23 fevral 2015-ci il
Mədəniyyət.- 2015.- 6 mart.-
S. 6-7.