“Mən
Qarabağın Məcnunuyam...”
Xalq artisti Mənsum İbrahimov: “Bu səsi, bu nəfəsi o torpaqdan almışam. Ora mənim üçün müqəddəsdir, ülvidir...”
İfası kimi
söhbəti də şirindi, səmimidi, ruh aynasıdır.
Adamın ən dərin düşüncələrinə belə
xitab etmək iqtidarındadır. O, dərin oxumaqlarında,
ustad Məcnunluğunda, ecazkar muğam
ifaçılığında, peşəkar müəllimliyində
və ən ümdəsi böyük xəlqi-vətən
sevgisində də təkrarsızdır...
Oktyabrın 1-də
55 yaşını qeyd edən, gənc yaşlarından
muğam sənətimizin sənətkarına, opera
dünyamızın bənzərsiz Məcnununa çevrilən
Xalq artisti Mənsum İbrahimovla söhbətləşdik.
“Şöhrət”
ordenli xanəndə ömür yoluna səyahəti də elə
musiqi sevgisində, Qarabağ nisgilində, Ağdam həsrətində
və bütün bunlara ayaq verən sadə şəxsiyyətindəki
səmimiyyətində etdi.
- Vallah,
illər necə gəlib keçir bilmirəm. O qədər
başım yaradıcılığa qarışır ki,
bircə ətrafımın, dost-tanışların
münasibətləri, təbriklərindən sonra yadıma
düşür ki, bəs ad günüm gəlib
çatıb. Tam səmimi sözümdür, hər doğum
tariximdə, yola saldığım hər ilin astanasında
Allahıma minnətdarlıq edirəm ki, bu ili
də mənə qismət elədi və mən sənətim
üçün bu işləri gördüm. Gələn-gedən
hər illə həm də qürurlanıram. Çünki gördüyüm işin faydalı, gərəkli
olduğunu dərk edirəm. Bax ona görə
də o gedən illərə qətiyyən heyfsilənmirəm.
Əstəğfürullah, demirəm, mən
böyük işlər görmüşəm. Mən belə hislərdən uzaq adamam. Amma xalqıma, dövlətimə və təbii ki,
öz ömür əmanətimə bildiyim, sevdiyim, xalqın
sevgisini qazancım edən işlə məşğulam.
- Sənət
adamlarının zamanla ünsiyyəti bir ayrı ovqatda olur. Burada gecikib-tələsmədən çox əbədiyyət
sevdası da baş qaldırır. Sizin üçün
sənət və bayat zamanlaması nə anlamlara köklənir?
- Zaman
bizim yaralı yerimizdir (gülür). Amma bu, həqiqətən,
belədir. Opera yaradıcılığı, konsertlər,
pedaqoji iş hamısı birlikdə zamana sığmağa məhkumdur.
Həm də işi sadəcə iş xatirinə görmək
xarakterimə yaddır, hər nəsnədə canım, ruhum
olmasa mən olmaram. Ona görə də zamanla
tez-tez “mübahisələr” edirəm və sonda ən
yaxşını ortaya qoymağa çalışıram.
Bu barədə məndə prinsipiallıq var.
Bu gün sevinirəm ki, tələbələrim Milli
Konservatoriyada artıq mənim müəllim
yoldaşlarımdır. Erkən yaşda fəxri ad alanından
opera solistinə, sevilən ifaçıyadək xeyli sayda tələbəm
var və bu, mənim üçün böyük sərvət,
zamanla qovğamda qazancdır.
- Zamanla
dialoqda illərdi sevərək ifa etdiyiniz Məcnun obrazına
münasibətiniz dəyişməyib ki?
- Məcnun
zamana sığmayan aşiqdir. Çünki o,
iki dahinin əsəridir və xalqımız uzun əsrlər
onun eşqinə valeh olacaq, hər yetişən
ifaçılar nəsli o obrazda özünü təsəvvür
edərək səhnəyə, sənətə, muğama
aşiq olacaq. Mənim bu obrazda ifama gəlincə,
yəqin ki, yavaş-yavaş çəkiləcəyəm,
istəyirəm ki, daha çox gənclər oynayıb özlərini
göstərsinlər.
- Bunu Məcnundan yorulmaq saymaq olarmı?
- Yox, əsla.
Heç vaxt ondan yorulmaram. Çünki
o obraz mənim həyata baxışımı dəyişib,
məhz Məcnun məni geniş tamaşaçı
auditoriyasına sevdirib.
-
Zaman-zaman bu obraza müxtəlif simalar gəldi və hər
ifaçı o obraza öz yolunu yarada bildi. Bəs
sizin Məcnunun fəlsəfəsi nədir?
- Bizim
operada bu iki obraz - Leyli və Məcnun hər zaman gündəmdə
olub. Çünki hər bir sənətkar istər
ki, heç olmasa bir dəfə bu obrazları ifa etsin. Səhnədə Məcnun olmaq çətindir.
Çünki burada ifaçılıqla, səslə
yanaşı obrazın daxilinə varmaq da vacibdir. Sənin görkəmin də, hərəkətlərin
də, obrazı yaşamağın da kompleks şəkildə
Məcnun olmalıdır. Tamaşaçı
səni səhnədə Məcnun kimi xatırlayıb qəbul
etməlidir və bu zaman Mənsum İbrahimovun xanəndəliyi
tamamən unudulmalıdır. Bu olmasa, ya sən
zəif oynayırsan, ya da tamaşaçı
hazırlıqsızdır. Ona görə
də tarix boyu tamaşaçı barmaqla sayılacaq Məcnunları
qəbul edib sevə bilib.
- Burada əsas
məqam da Məcnunun Leylisi ilə səhnə dialoqunun
uğurundadır. Sizin üçün hansı Leyli ilə səhnə
dialoqu maraqlıdır, uğurludur, rahatdır?
- Səkkiz
xanım ifaçıyla tərəf-müqabil olmuşam və
onların hər biri sevimli sənətkarlardır. Məcnun kimi 131 dəfə səhnəyə
çıxmışam və onun 80 faizini Xalq artisti Nəzakət
xanım Teymurova ilə oxumuşam. Bütün
böyük tədbir və qastrollarda, festivallarda onunla tərəf-müqabil
olmuşam. Onun səsinin qeyri-adiliyi, bir az
çalarlarının Rübabə xanıma oxşaması,
özünün obrazı yaşaması
tamaşaçını daha çox cəlb etdiyindən bu
tandem yaranıb.
-
Yaşınızın bu məqamında yüksək fəxri
ad, böyük xalq sevgisi... Mənsum müəllimin
arzuları nədir?
- Bu
gün dövlətimizin muğama xüsusi qayğı və
diqqəti var. Bu mənada Heydər Əliyev Fondunun prezidenti
Mehriban xanım Əliyevanın rəhbərliyi ilə
reallaşan layihələri xüsusi qeyd etmək
lazımdır. Muğamımızın
dünyada tanınmasında, təbliğində, ən
yüksək salonlarda səsləndirilməsində Mehriban
xanımın səyləri danılmazdır.
Əlbəttə, mən dövlətimizdən,
Prezidentimizdən, Mədəniyyət və Turizm Nazirliyimizdən
çox razıyam. Onlar sənətkara, işləyən, zəhmət
çəkən sənət adamlarına daim dəstək
verirlər, onları dəyərləndirirlər.
İnanın ki, zaman keçdikcə mənə verilən
təltifləri ya efirlərdən, ya da dostların zənglərindən
xəbər tutmuşam, özümü işimə həsr
edərək fəxri ad üçün
çalışmamışam. Təbii ki, bu fəxri
adlar sənət adamları üçün stimuldur. Mənə verilən adlar da sənətimə, zəhmətimə
böyük qiymət kimi məni sevindirib,
qürurlandırıb, həm də məsuliyyətimi
artırıb. Mən o fəxri adla
yaşamamışam, onu bir müddət sonra unudaraq işimə
daha dərindən bağlanıb, daha məsuliyyətlə
çalışmışam. 50 yaşında
“Şöhrət” ordeni alan nadir
ifaçılardanam və müstəsna hal kimi verilən bu
adı doğrultmaq üçün daim
çalışıram. Amma sualınıza
cavab olaraq deyim ki, mən fəxri ad üçün çalışsaydım,
deməli, artıq dayanmalı idim. Əksinə,
bu gün mənim ürəyimdə elə böyük
arzular, o qədər yeni layihələr var ki, onları zamanla
reallaşdırmağa çalışıram. Çünki bizim ardımızdan gənclik ordusu gəlir
və o nəsillərin yetişib püxtələşməsi
üçün istər sənətçi, istərsə də
pedaqoq kimi onlara öz dəstəyimizi göstərməyə
məcburuq.
- Gənclərdən
söz düşmüşkən, bugünkü muğam və
ona gənclik axını barədə nə deyərdiniz? Nəzərə
alsaq ki, sizin muğama gəldiyiniz dövrdə bu sənətə
münasibət başqa idi...
- Bizim
dövrümüzdə muğama fədakarlar, sözün tam
mənasında, fanatlar gəlirdi. Məsələn,
mən uzun müddət opera teatrında, o vaxtın pulu ilə
desək, 80 rubla çalışırdım və heç
toy məclislərinə də getmirdim. Amma
sənətə olan məhəbbət məni orada
saxlayırdı. O zaman meydan belə geniş deyildi,
senzura güclü idi, bir dövlət kanalı və gənclərə
qısqanclıqla yanaşan fərdlər var idi. Amma bu gün istənilən şərait var və
onlara özlərini nümayiş üçün hər
cür imkan yaradılıb. Qalır
çalışmaq və sənətə sevgini
nümayiş etdirmək.
-
Muğam sənətinə gələn gənclərin
sayı zamanla dəyişir. Bu nə ilə əlaqədardır?
- Zaman hər
şeyi yoluna qoyacaq və o axının gətirdikləri də
ələnəcək və təsadüflər kənarda
qalacaq. Bu mənada axından qorxmaq lazım
deyil. Ən azı onlar muğamı
yaxşı biləcək, savadlı dinləyici olacaq.
- Uzun illərdir
pedaqoji fəaliyyətlə məşğulsunuz. Yeni nəsil oxuyub öyrənməyə meyllidirmi?
- Bizim sənətimiz
şifahi professional sənət olduğundan tələbə
daha çox müəlliminin ifası ilə öyrənir. Ona görə də onun ilk baxışda müəllimini
yamsılaması təbiidir. Zaman
keçdikcə əgər o öz yolunu tapmırsa, bu onun
qüsurudur və yarı yolda qalması labüddür. Odur ki, hər ifaçı öz səsinə, nəfəsinə
uyğun ifa yolu, çaları tapmalıdır. Bunun üçün, maşallah, hər cür
şərait də var, texniki imkanlar da. Qalır
zəhmətsevərlik və öz üzərində
çalışmaq. Bu gün bax o yolu
keçən kifayət qədər gənclərimiz var və
onların fəaliyyəti ürəkaçandır.
-
Muğamın beşiyi Qarabağ işğaldadır və
vaxtilə o ocaqdan pöhrələnən səslərin də
say sırası azalır...
-
Qarabağ muğam üçün səs mərkəzi,
bazası olub. Bunu kəmiyyət etibarilə
götürdükdə də aydın görürük.
Bu gün başqa bölgələrimizdən də
gözəl səslər gəlir və gələcək də.
Amma Qarabağın səsi həmişə
seçilib və bu faktdır. Tamamilə
doğrudur, işğaldan sonra o səslər xeyli azalıb.
Qarabağdan kənarda yaşamağa məcbur
olan insanların uşaqları, təbii ki, o səslə
oxumayacaq. Ara-sıra genində olanlardan o səslər
gəlir, amma bu çox azdır. Ona görə də
biz bu ağrını muğamımızda hiss edirik
zaman-zaman.
- Təəssüf.
Muğam və Qarabağ nisgili, Ağdam həsrəti
sizə nələr deyir və bu düşüncələrə
hansı muğam üstündə köklənirsiniz?
- Əlbəttə, bu ağrıdır və ürəyimin
ən dərin yerində qaysaqlamayan yaraya çevrilib. Mən bu səsi,
bu nəfəsi o torpaqdan almışam və var olduğum
müddətdə də o bənzərsiz torpağa sevgim məni
tərk etməyəcək. Ağdam
yanğımı cəbhə bölgələrinə, səngərlərə
səfərlərlə, düşmənlə üz-üzə
xidmət edən, yaşayıb-yaradan insanlarla təmasda
soyutmağa çalışıram. Özüm
üçün hələ də ayırd edə bilmədiyim
bir hikmət də var: hansı əhval və səhhətdə
olmağımdan asılı olmayaraq, Qarabağa gedəndə
qanad alıb uçmağım gəlir. Bəlkə
də psixoloji haldır, amma mən Yevlax
körpüsünü keçən kimi möcüzəli
bir şəkildə səsim açılır, ruhum
havalanır, ürəyim daha sürətlə
döyünür. Çünki mən
Qarabağın Məcnunuyam, ora mənim üçün
müqəddəsdir, ülvidir. Və hər
bu hala düşəndə “Qarabağ şikəstəsi”
dolaşır dil-dodağımda. Çünki
bu mənim vətənimin harayıdır, səs-sədasıdır.
- 55
yaşınızı Ağdamda qeyd edəcəyinizi
deyirsiniz. Deməli, ruh artıq ordadır?
- Bəli,
mən öz doğum günümü köçkünlərlə,
əsgərlərlə birgə qeyd edəndə ruhuma gözə
görünməyən bir əl sanki sığal çəkir,
ürəyim rahatlıq tapır. Həm mənim,
həm də düşmən gülləsi altında
yaşayan, qəhrəmancasına mübarizə aparan
insanların buna, bu birbaşa ünsiyyətə ehtiyacı
var.
Söhbətləşdi: Həmidə
Nizamiqızı
Mədəniyyət.- 2015.- 2
oktyabr.- S. 6.