“Aktyor ona verilən rolun daxilini
qavramalıdır”
Əməkdar
incəsənət xadimi Cahangir Novruzov: “Məslək o zaman
ustalığa çevrilir ki, gərək onu hər gün
işləyib inkişaf etdirəsən”
Tanrının yaratdığı bəndələr
var ki, onların taleyinə insanlara sevinc, təbəssüm bəxş
eləmək yazılıb. Öz talelərini
yaşamaqla bərabər onlar bu missiyanı da öz üzərlərinə
götürüblər. Məhz bu missiyanın sayəsində
tanınır, sevilir, tarixin səhifələrində iz qoyurlar...
Aktyor, rejissor, Əməkdar incəsənət
xadimi, Türkiyənin Çukurova Universiteti Dövlət
Konservatoriyasının professoru Cahangir Novruzovun da qismətinə
sənət taleyi yazılıb. O, gözünü
açandan bu sehrli aləmdə babasının,
anasının fəth etdiyi pillələrin, uğurların
şahidi olub...
Tanınmış sənətkar nəslin
davamçısı olan Cahangir müəllim artıq 20 ildir
ki, qardaş Türkiyədə yaşayır. Bugünlərdə
Bakıda olarkən onunla görüşüb söhbət
etdik. Öncə gəlişinin səbəbini
xəbər aldıq.
-
Qardaş ölkədə haqqımda sənədli film çəkilir.
Həmin filmlə əlaqədar bir neçə
ay əvvəl də gəlmişdim. Türkiyəyə
qayıtdıqdan sonra xətrini dünyalar qədər istədiyim
dostumuz rejissor Akif Rüstəmov zəng edib gəlməyimi
istədi. Hazırda “Azərbaycanfilm”
kinostudiyasında yeni film lentə alınır. Bu filmin sınaq çəkilişinə dəvət
almışam.
-
Babanız, Azərbaycan peşəkar teatrının
yaradıcılarından olan Cahangir Zeynalovun yubileyi ilə
bağlı akademik teatrda hazırlanacaq tamaşanın taleyi
necə oldu?
-
Teatrın rəhbəri İsrafil İsrafilov
çoxdandır Milli Dram Teatrında tamaşa
qoymağımı istəyirdi. Amma uzaq yol, zaman, mənim
iş qrafikim buna imkan vermirdi. Sonuncu dəfə
təklif edəndə “yox” deyə bilmədim. Bilirsiniz
ki, bu il Cahangir Zeynalovun 150 illiyidir. O,
professional Azərbaycan teatrına yol göstərənlərin
ön sıralarında yer almış və aktyorları maddi
cəhətdən dəstəkləyərək güc,
dinamizm vermiş bir şəxsiyyətdir. Belə
bir insanın yubileyinə, məncə, bir müddət əvvəldən
hazırlaşmaq gərəkdir. Buna
görə də İsrafil müəllimin təklifi ilə
A.Çexovun “Qu quşunun nəğməsi” əsərini
hazırlayırıq. Bu sadəcə
tamaşa deyil. Yubiley gecəsinin
proqramı daxilində nümayiş etdiriləcək bir
parçadır, dramatik etüddür. Əsəri
Azərbaycan dilinə özüm tərcümə etdim.
Milli Dram Teatrının aktyoru Hikmət Rəhimovla
məşqlərə başladıq. Tamaşada
o, suflyor Nikita, mən isə Svetlovedov xarakterlərini
oynayacağıq. Tamaşanın həm
quruluşunu vermək, həm də aktyor kimi iştirak etmək
mənim üçün məsuliyyətlidir. Bir də ki, uzun müddətdir səhnəyə
çıxmıram. Hətta məşqlər zamanı
hiss edirsən ki, uzun zamandır səhnəyə
çıxmadığın üçün bəzi məslək
alışqanlıqlarım paslanıb və onları təmizləyib
parıldatmaq lazımdır. Məslək ancaq o
zaman ustalığa çevrilir ki, onu hər gün işləyib
inkişaf etdirəsən.
Yubiley gecəsində teatrı can-könüldən, təmənnasız
sevənlərə və teatrı təmənnalı sevənlərə
və ya sevənlər kimi görünənlərə bir
mesaj verə biləcəyimizi düşünürəm. Əsərdə
sənət həyatının son illərini yaşamaqda olan
yaşlı bir aktyorun ruh halı anladılır. Bu əsər
Azərbaycan teatrı üçün, xalqımızın mənəvi
təfəkkürü üçün varlığını,
ömrünü fəda etmiş Mirzə Fətəliyə,
Cahangir Zeynalova deyil, həmçinin günümüzə qədər
dünyasını dəyişmiş, sənətə sədaqətlə,
namusla xidmət etmiş bütün aktyorlarımıza
ithafdır.
- Kənardan Azərbaycanın sənət aləmi necə
görünür?
- Gözəl
görünür. Belə deyək, dəniz
uzaqdan necə gözəl görünürsə elə.
Amma baş vurmasan, bilməzsən ki, səni nə
gözləyir. Suyu soyuqdur, ya isti,
dalğaların sürəti zəifdir, yoxsa güclü və
s. Bəzən hadisələri izləyirəm və
görürəm ki, dövlətin incəsənətə,
xüsusən də teatra verdiyi diqqət göz
qabağındadır. Binalar, teatrlarda
texniki şərait və s. Teatrlarımızda bəzən xəyalın
yetə biləcəyindən də mükəmməl texniki
avadanlıqlar var. Amma təəssüf ki, bizdə bu
texnikanı işlədə bilən mütəxəssis
azdır. Teatr təkcə aktyor və
rejissorlardan ibarət deyil. Teatr səhnəsinin
arxasında qrim, işıq ustaları, dekoratorlar, geyim rəssamları,
rekvizit ustaları var. Bunların hamısı zamanında
öz fədailikləri nəticəsində məsləklərini
yüksək səviyyədə icra etmişlər. Mən Musiqili Teatrda çalışmış, əsl
mənada canını sənətə fəda vermiş
dekorator Qulu dayını bu günə kimi xatırlayıram.
Onu teatra Cəfər Cabbarlı gətirmişdi.
Heç bir məktəb bitirməmişdi, amma
bilmədiyi şey yox idi.
Mən hələ Şəki teatrında işlədiyim
zaman Ukraynada teatr sənəti məktəbi vardı. Həmin məktəbdə
qrimçi rəssam, kostyum rəssamı, işıq rəssamı
sənətləri tədris edilirdi. O vaxt Şəki
teatrında dərzimizin oğlunu həmin məktəbə
göndərib oxutdurdum. Həmin gənc 1988-ci
ildə vətənə qayıdanda diplom işi olaraq
hazırladığı Şekspirin "Hamlet" əsərinin
kostyum eskizlərini mənə göstərdi, məəttəl
qaldım. O qədər mükəmməl bir iş idi. Düşünürəm ki, texniki işçiləri
teatr sənəti məktəblərinə göndərib
oxutmaq lazımdır. Bu sahəmiz zəifdir.
Müasir dünya teatrı başqa nəfəsdə,
başqa səviyyədə düşünür. Bu sahədə kadrlar hazırlanmalıdır. Lazım olarsa, mən Türkiyədə bu
kadrların hazırlanmasına kömək etməyə hər
zaman hazıram. Əl qabiliyyəti, təxəyyülü,
yaradıcı düşüncə tərzi güclü olan
uşaqları seçib dövlət hesabına da oxutdurmaq
olar. Bu həm savab olar, həm də teatr sənətimizin
gələcəyi üçün lazımdır.
-
Türkiyədəki tələbələriniz haqqında nə
deyə bilərsiniz?
-
Çox çalışqan və əzmlidirlər. Bəllidir ki, bu sənəti incəliklərinə
qədər öyrənməyi hədəfləyib gəlmişlər.
Məktəbimizin əsas təməli sənət
intizamı və sənət ədəbidir. Biz elə bir dərs proqramı və prosesi
yaratmışıq ki, orada aktyorluq sənətindən
başlayaraq vücud plastikası, akrobatikaya qədər, sənət
fəlsəfəsindən insan xarakterinin
davranışlarının əsas prinsiplərinə qədər
öyrədirik. Hətta səhnə
döyüşü dərslərimizin səviyyəsi elədir
ki, yeri gələndə bizim tələbələr çəkildikləri
filmdə kaskadyor kimi də çalışa bilərlər.
Aktyorun biomexanikası, fizikası lazımi şəkildə
işləməlidir. O, qarşısında duran
rejissorun fantaziyasını məhdudlaşdırmayacaq bir
şəkildə inkişaf etməlidir və
düşünürəm ki, müasir aktyor ona verilən
rolun daxilini qavramalıdır. Onu hansı qaba qoydunsa
formasını rahatlıqla ala biləcək dəyərli bal kimi bürüməlidir, estetik cəhətdən
mükəmməl biri olmalıdır.
Türkiyədə gənclər bu sənətə hədsiz
maraqlıdırlar. Çünki oxuyub sənətə mükəmməl
şəkildə yiyələndikdən sonra onlara tələbat
artır və şöhrətlə bərabər
böyük qazanc sahibi də ola bilirlər.
Sistem elə qurulub ki, sən bacarıqlısansa
heç vaxt kənarda qala bilməzsən. Sənətə sadəcə diplom üçün
gəlmək düzgün deyil. Burada
mütəxəssislərin savadlı olması vacibdir. Hələ universitet pilləsindən aktyor, ya
rejissor olacaq şəxs öz sahəsinin fəlsəfəsini,
onun yaradılış mənasını anlayıb sənətinin
terminləri ilə düşünüb
danışmağı bacarmalıdır. Bəzən
məşq zamanı biz bunun tamam əksinin şahidi oluruq.
Ağacın bar verməməyinin səbəbi
ya növünün cırlığıdır, ya da
bağbanın səhvidir. Hər şey
bağbandan başlayır. Əgər ən
başdan bağban bilirsə ki, bu ağac bəhər verməyəcək
onu niyə əkir? Ağac kölgə də
verər, meyvə də. Amma Azərbaycan
teatrına bu gün meyvə bağı lazımdır. Sərv ağacının gözəl
görünüşü var, amma meyvəsi yoxdur. Çox heyf ki, biz bəzən səhnədə sərv
ağaclarına da rast gəlirik. Azyaşlı
uşağın düzgün yerimədiyini görəndə
soruşurlar ki, bu uşaq niyə düzgün yerimir. Cavab belə olur ki, körpəlikdə düzgün
bələnməyib. İndi biz də bu
kadrları ilk günlərdən düzgün istiqamətləndirməliyik.
Bunun üçün də sənətimizi tam,
dürüst insanlara əmanət etmək lazımdır.
Hər bir millətin mədəniyyəti onun ən dəyərli,
ən önəmli ünsürüdür. 62
yaşın içindəyəm. Demək
olar ki, teatrda doğulmuşam. Kiçik
yaşlarımdan dərs ala-ala gəlib bu yaşa necə
çatdığımdan xəbərim olmayıb. Bütün uşaqlığım və gəncliyimin
bir qismi musiqili teatrın səhnəsi arxasında keçib.
Orada Əsgər Abbasov adlı bir rəssam
vardı. Uşaq vaxtı əlimdən
tutub dekorasiyaların boyandığı, rəssamların
çalışdığı emalatxanaya aparardı məni.
Sonradan bütün bu gördüklərim mənim
üçün bir sənət və həyat dərsi oldu.
- Adana
şəhərindəki Çukurova Universitetinin teatr
binasının yaranmasında da sizin əməyiniz var...
- Bəli.
Mən orada işləməyə başlayanda
teatr tədrisi üçün bina yox idi. Müraciət etdik. Yer və vəsait
ayrıldı. Teatr binasının
dizaynından inşaatına qədər işin
başında olmuşam. Hazırda həmin
teatrda qurduğumuz tamaşalar festivallarda iştirak edir, qastrollarda
nümayiş etdirilir.
- Bu gün bir çox tamaşaçılar heyfsilənir ki, siz filmlərə, televiziya tamaşalarına az çəkilmisiniz. Bəs özünüz necə?
- Bəlkə də belə yaxşıdır. Yaradıcılıq həyatımı heçə xərcləməmişəm. Çox seçkin oldum. Mənimlə eyni dildə danışa biləcək iki rejissor oldu. Biri Hüseynağa Atakişiyev, digəri Ramiz Həsənoğlu. Allah birincisinə rəhmət eləsin, ikincisinə uzun, sağlıqlı ömür versin. Biz bir-birimizi yarım kəlmədən anlayırdıq. Rəhmətlik Vaqif İbrahimoğlu ilə də fikirlərimiz uyğun idi, amma səhnədə iş birliyimiz olmadı. Amma çəkilməməyimə səbəb ya yaxşı ssenari qıtlığı, ya da təklif almamağımdan irəli gəlib. Yəqin rejissorlar görməyiblər məni. İndi də təkliflər var. Amma tərəddüdüm daha çoxdur. Aktyor sənəti elədir ki, dahi olsan belə kinoda qayçı rejissorun əlindədir. Səhnədə isə tamam başqa. Məsələn, “Ordan-burdan” tamaşası ilə bağlı maraqlı bir hadisə danışım. Mən o tamaşaya çox gec gəldim, təsadüf oldu deyə bilərəm. Aktyorlar artıq 6 ay idi məşq edirdilər. Rəhmətlik Siyavuş Aslan xəstələndiyi üçün məni dəvət etdilər. 8 günün içində mən tamaşaya daxil edildim. Mətni də tam bilmirdim. Hər gün hazırlanıb çıxırdım. Bir səhnə var: Orada deyirəm ki, “Naş qorod eto qrupniy promışlennıy sentr...” Əlimdə dəftər var idi, guya nitqimi məşq edirəm, amma əslində bu mənim konspektim idi, mətni oxuyurdum. Orada bir məqamda sözü unutdum və dedim: “Onu da oradan belə eləyirlər”. Həmin səhnənin ikinci dublu çox ideal alındı, amma Ramiz elə birinci dublu saxladı...
Söhbətləşdi:
Lalə Hüseyn
Mədəniyyət.- 2015.- 9
oktyabr.- S. 10.