“Dirijor
psixoloq olmalıdır, kimsənin xətrinə
dəyməməlidir”
Əyyub Quliyev: “Xoşbəxtliyim ondadır ki, indiyəcən işlədiyim kollektivlər sonradan məndən üz döndərməyiblər”
Beynəlxalq
müsabiqələr laureatı, Prezident
mükafatçısı, tanınmış dirijor
Əyyub Quliyevin gənc olmasına baxmayaraq, zəngin bioqrafiyası var. İstedadlı musiqiçi
1984-cü ildə Bakıda görkəmli tarzən, Xalq artisti, professor
Ramiz Quliyevin ailəsində
dünyaya göz
açıb. İlk müəllimi
atası olub. Bakı Musiqi Akademiyasının xor dirijorluğu fakültəsində
oxuyanda xalq
çalğı alətləri kafedrasında da
təhsil alıb, burada da
atasının şagirdi olub.
Bakı Musiqi Akademiyasından sonra Sankt-Peterburq
Konservatoriyasının aspiranturasını bitirib.
Avstriyada Vyana Musiqi Universitetində təcrübə keçib. Beləliklə, üç
məktəbin yetirməsidir.
1999-cu ildə ölkə Prezidentinin sərəncamı ilə adı gənc istedadların “Qızıl kitab”ına salınıb. Həmin il Azərbaycan Mədəniyyətinin Dostları Fondunun “İlin ən yaxşı musiqiçisi” mükafatına layiq görülüb. Mədəniyyət və Turizm Nazirliyinin “Zirvə” mükafatını alıb. Bu yaxınlarda isə “Humay” mükafatına layiq görülüb. Bu il ölkə başçısının sərəncamı ilə üçüncü dəfə Prezident mükafatı ilə təltif olunub.
Əyyub Quliyev 2006-cı ildə Polşada, 2009-cu ildə Rumıniyada dirijorların müsabiqəsində birinci yeri tutub, 2008-ci ildə Afinada eyni müsabiqənin laureatı olub, 2010-cu ildə İtaliyada keçirilən müsabiqədə Qran-pri qazanıb. Vyana Konsert Evində, Sankt-Peterburq Dövlət Filarmoniyasında, Parisdə Yelisey sarayında orkestrləri idarə edib. Onunla söhbətimizdə də sənət dünyası vərəqləndi.
- Sizi uşaqlığınızdan atanızla birlikdə tar ifaçısı kimi görmüşük. Gözləmək olardı ki, gələcəkdə tarzən olacaqsınız. Necə oldu ki, dirijorluğu seçdiniz?
- Tarı unutmamışam, həmişə tarla nəfəs alıram. Fikrət Əmirov musiqi fəaliyyətinə tarzən kimi başlayıb. Arif Məlikov
da tar
ifaçısı olub. Dirijorluğa
uşaqlıqdan həvəsim vardı. Hər ikisi
yanaşı gedirdi. Tar
həmişə diqqət mərkəzimdə olub.
Atamla çoxlu xarici səfərlərə getmişəm. Bəstəkarlardan Azər Rzayev,
Həsən Rzayev, Vasif
Adıgözəlov, Aqşin Əlizadə,
Arif Məlikov, Yaşar
İmanov bizim üçün ayrıca əsərlər
yazırdılar. Əvvəllər Səid Rüstəmovun,
Hacı Xanməmmədovun, Süleyman Ələsgərovun
əsərləri vardı. Sonradan atam bəstəkarları həvəsləndirdi.
İndi 30-a yaxın
tar konserti var. Onların çoxu
festivallarda ifa olunub. Məmmədağa
Umudov, Nəriman Məmmədov, Tofiq Bakıxanovun tar üçün
konsertləri var. Eləcə
də atam dünya bəstəkarlarının
əsərlərini tar dueti
üçün işləmişdi.
Biz Norveçdə Edvard Qriqin vətənində
onun əsərlərini
ifa edirdik. Avstriyada Motsartı, Şuberti ifa edirdik. Rossini, Brams, Qlinka və başqa böyük bəstəkarların əsərlərini
səsləndirmişik. Bunlar
hamısı Azərbaycan
tar ifaçılığı üçün edilən
böyük işlərdir.
Sonradan mən seçim etməliydim: ya dirijorluq, ya da tarzənlik.
İndi özüm ifa etməsəm də, atamı həmişə dinləyirəm.
- Dirijorluğun mahiyyətini
necə anlada bilərsiniz?
- Dirijorluq bir neçə fəaliyyət
növünü özündə
birləşdirən peşədir.
Burada musiqini dərindən bilmək, duymaq gərəkdir. Tutaq ki,
skripkaçı konsertə
hazırlaşanda yalnız
skripka üzərində
işləyir. Dirijor
isə bütün alətlərin “dili”ni, ifa texnikasını,
onların imkanlarını
bilməlidir. Eləcə də
dünya musiqisi, dünya bəstəkarlarının
yaradıcılığı barədə məlumatı,
bu sahədə geniş dünyagörüşü
olmalıdır.
- Üstəlik, musiqiçilərlə
dil tapmalısan...
- Düzdür. Orkestrdə ən azı
50-60 nəfər olur,
böyük kollektivlər
100, hətta bir neçə yüz nəfərdən ibarət
olur. Təcrübəmdə 150 nəfərlik kollektivə rəhbərlik
etmişəm. Burada hər
bir insanın öz xarakteri, psixologiyası olur. Onlarla dil tapmalısan.
- Daha çox kim-kimi başa düşməlidir?
- Orkestr dirijoru başa düşməlidir.
Ola bilsin, orkestr
əsəri birinci dəfə ifa edir. Dirijor orkestrə informasiya
verir. Nə suallar olursa,
hamısı dirijora verilir. Məşq zamanı məndən soruşurlar: burada belə olmalıdır, burada keçidi necə eləyək? Müəyyən çətinliklər
ola bilər,
onda dirijor məşqi saxlayıb orkestri başa salmalıdır. Onu elə şəkildə
eləməlidir ki, kimsənin nüfuzuna, ləyaqətinə toxunmasın.
Dirijorlar
bəzən musiqiçilərlə
sərt davranırlar.
Dirijor psixoloq olmalıdır, kimsənin xətrinə dəyməməlidir. Orkestrdə məndən
20-30 yaş böyük
insanlar var. Mən onlara əmr edə bilmərəm.
- Siz ifa olunacaq
əsəri öncədən
əzbər bilirsinizmi?
- Əzbər bilməsəm
də, öncədən
hazırlaşıram. Günlərlə, həftələrlə partituranı
öyrənirəm. Əsər beynimə
həkk olunur. İlk məşqim evdə olur. Əsəri öyrəndikdən sonra onu məşqə
gətirirəm. Musiqiçilər soruşanda mən hər şeyə cavab verə bilməliyəm. Məşqə ya fortepiano ilə hazırlaşıram, ya da əsəri oxuyuram, oradakıları eşidirəm, dərk edirəm. Lent yazısı varsa, ona qulaq asıram.
- İnanırsınızmı ki, orkestrin ifasında
əsər bəstəkarın
nəzərdə tutduğu
kimi səslənir?
- Mən ümid edirəm ki, elədir. Ancaq həmişə elə olmur, görürsünüzmü, bir
əsərin yüz variantı var. Hər dirijor özünəməxsus
şəkildə işləyir.
Müəllif sağ olanda gəlib qulaq asır, bizi yönləndirir. Əgər sağ deyilsə, onda biz keçmişdə
qoyulmuş ənənələri
bilməliyik. Dirijor bilməlidir
ki, Niyazi bu cür, Mravinski
isə başqa sayaq eləyib. Keçmiş ənənələri nəzərə almadan əsəri idarə etsən, diktatorluq yaranar, dirijorluq yox. Dirijor həm müəllim,
həm repetitor, həm də ifaçıdır. Özəlliklə konsertdə əhval-ruhiyyənin,
obrazın yaranması
çox gərəklidir.
Elə dirijor var konsertdə
özünü itirir.
- Dirijor ifaçıdan istədiyini ala bilməyəndə
neyləyir?
- Elə olur ki,
orkestr müəyyən
səbəblərdən hazır
deyil. Ya əsəri öyrənməyib,
ya yorğunluq var, orkestrdən istədiyini ala bilmirsən.
Belə məqamda zorla heç nə alınmır, gülməklə,
zarafatla bu durumdan onları çıxarmaq gərəkdir.
Keçmişdə elə dirijorlar
olub ki, kollektivlə diktator kimi davranıblar. Onlar əsəbiləşir, əlindəki
çubuğu musiqiçiyə
atır, stulları sındırırdılar. Deyirlər, mən nə istəyirəm, elə olmalıdır. Onlar dahi
musiqiçilər olublar,
ancaq kollektivlə yola gedə bilməyiblər.
Amma indi dövr dəyişib, belə dirijorlar yoxdur. Varsa da, artıq
orkestrlər belələri
ilə işləmirlər.
Onları heç kim çağırmır.
Orkestrlərin özləri dirijoru
seçirlər. Berlin,
Vyana orkestrləri özləri istəyən
dirijorları dəvət
edirlər. Orkestr görür
ki, dirijor kobuddur, kollektivlə normal
davrana bilmir, növbəti dəfə onu çağırmır.
Bəzən də kollektiv
düşünür ki,
bu insan orkestrin bədii rəhbəri, baş dirijordur, ona görə hamı məcbur olub onu yola verir,
sərt hərəkətlərinə
dözür. Bu, hər yerdə olmur.
- Dirijorluq sənətində
sizin üçün
örnək kimdir?
- Azərbaycanda maestro Niyazidir.
Onun musiqi mədəniyyətimizin,
simfonik orkestrimizin, bəstəkarlıq məktəbimizin
formalaşmasında böyük
zəhməti var. Dünyada
da böyük, örnək olası dirijorlar çoxdur.
- Vyana və Berlin orkestrləri ilə işləmək hər bir dirijorun istəyidir.
Sizdə
belə istək varmı?
- İnanıram ki,
haçansa olacaq. O kollektivlərə
düşmək çətindir.
Dünyada elə məşhur
dirijorlar var ki, indiyədək orada çıxış
etməyiblər. Ya orkestr
istəməyib, ya da növbə çatmayıb. Mənim xoşbəxtliyim
ondadır ki, indiyəcən işlədiyim
kollektivlər sonradan məndən üz döndərməyiblər. Dirijor üçün bu, böyük qiymətdir.
Vasili Safonov adına Rusiya
Dövlət Akademik Simfonik Orkestrində baş dəvətli dirijor işləyirəm.
Bu orkestr Rusiyanın ən qədim kollektividir, 125 yaşı
var. Əsas iş yerim Azərbaycan Dövlət Akademik Opera və Balet Teatrıdır.
Beş ildir orada işləyirəm,
gözəl bir kollektivimiz var. Avqustda həmin kollektivlə Almaniyanın Bavariya əyalətində keçirilən
Qut-İmmlinq opera festivalında
iştirak etdik. Kollektiv 9-cu dəfədir bu festivala dəvət alır. Eyni zamanda Bakı
Musiqi Akademiyasının
dosentiyəm. 2009-cu ildən orada dərs deyirəm.
- Niyə Azərbaycanda
peşəkar dirijorluq
məktəbi yoxdur?
- Bizdə xor dirijorluğu olub, indi-indi simfonik dirijorluq sinfi yaranır. Hər il iki-üç
nəfər mütəxəssis
hazırlanır. Amma demək
olmaz ki, bu sahədə məktəbimiz var. Simfonik
dirijorluq kafedrası açılsa, onda məktəbdən söhbət
gedə bilər.
Məktəb o zaman olur ki, böyük dirijorlar tələbələr
yetişdirirlər. Niyazi, Rauf
Abdullayev heç vaxt haradasa dərs
deməyiblər. Mən Rauf
Abdullayevdən şəxsi
dərs almışam.
Azərbaycanda heç vaxt
simfonik dirijorluq fakültəsi olmayıb.
Tanıdığımız dirijorların çoxu
Rusiyada təhsil alıblar. Xor dirijorluğu 1960-cı illərdən var. Simfonik kafedranı açmaq üçün akademiyanın
nəzdində peşəkar
orkestr də olmalıdır.
- Dirijor kimi müxtəlif
orkestrlərlə çalışmısınız.
Müqayisədə bizim orkestrlər
hansı səviyyədədir?
- Hər bir orkestrin
öz tarixi, səviyyəsi var. Düzdür,
biz özümüzü Fransa,
İngiltərə, Almaniya
orkestrləri ilə tutuşdura bilmərik. Ona görə ki, onların neçə yüzillik musiqi tarixləri var. Bizim peşəkar musiqimiz isə XX əsrdən başlayıb. Avropalılar böyük bəstəkarlarla
işləyiblər. Bizdə vaxtilə
sovet məktəbi güclü olub. Onların imkanları daha genişdir, texniki bazaları güclüdür.
Mənə elə gəlir
ki, biz artıq müəyyən addımlar
atmışıq. Bir müddətdən
sonra daha irəli gedəcəyik.
S.Soltanlı
Mədəniyyət.- 2015.- 14
oktyabr.- S. 10.