İsmi Pünhan
aşığı
Molla Cümə - 160
Azərbaycan aşıq sənətinin inkişafında həm ifaçılıq qabiliyyətinə, həm də yaradıcılıq keyfiyyətinə görə misilsiz rol oynamış ustadlardan biri Molla Cümədir (1855-1920). Onun şeirlərində özü və nəsil-nəcabəti barədə zəngin bioqrafik bilgi vardır. Aşığın yer-yurdu:
Mahalım Göynükdür, şəhərim Şəki,
Layisqi kəndinin binasıyam mən;
Əsli-kökü və kimliyi:
Binəm Layisqiyə düşübdü mehman,
Pədərim Salahdır, madərim Reyhan.
Vələdim Həsəndir, əxim Süleyman,
Familim - Molla Oruc ədnasıyam mən.
Molla Cümənin mənsub olduğu ailə
ocağının dədə-babadan yazı-oxu ənənəsinə
sahib olması onun nəslinin «Molla Oruclu» adlanmasından da
görünməkdədir. Ailə ənənəsinə
uyğun olaraq Cümə kiçik yaşlarından Şərq
üslubunda təhsil-təlim almış, ərəb-fars dillərini
öyrənmiş, Quran və şəriəti, islam qayda-qanunlarını dərindən mənimsəmişdir.
O, heç bir zaman dini-ruhani vəzifə icra etməmişdir,
sadəcə olaraq, savadlı və təhsilli olduğuna
görə el arasında «Molla Cümə» adıyla
çağırılmış, şeirlərində də
bu təxəllüsü işlətmişdir:
Oxuram,
ustaddan almışam dərsi,
Oxumuşam
ərəb, türkinən farsı.
Fikrim seyr
edər ərşinən kürsi,
Dərin kitabların mənasıyam mən.
Uşaqlıqdan saza-sözə xüsusi maraq göstərən
Cümə on beş-on altı yaşlarından saz
çalmağa başlamış, el arasında söyləndiyinə
görə, elə həmin yaşlarda da ona vergi verilmiş,
yuxuda aşıqlıq badəsi içirdilmişdir. Bundan sonra o,
peşəkar aşıqlığa başlamış, Şəki-Zaqatala-Balakən
bölgəsi və Dərbənd-Dağıstanda el-oba məclislərində
öz saz-sözüylə ad çıxarmışdır.
Sözügedən coğrafi məkanda XIX
yüzilliyin sonları və XX yüzilliyin birinci
yarısında aşıqlığın xüsusi vüsət
tapması əslində həmin regionda Molla Cümənin
yaratdığı sənət iqlimi ilə
bağlıdır. Təsadüfi deyildir
ki, XX əsr Şəki-Zaqatala və Dərbənd-Dağıstan
aşıqlarının repertuarında Molla Cümə irsi
mühüm yer tutmuşdur. İrsin
yayılıb repertuarda möhkəmlənməsində əvvəlcə
Molla Cümənin özü, daha sonra isə onun müxtəlif
bölgələrdə aşıqlıq edən şagirdləri
əsas rol oynamışdır.
Molla Cümə ortabab güzəran keçirmiş,
el-camaat arasında nüfuz və xətir-hörmətə
sahib olmuşdur. 1920-ci il may ayının
axırlarında sovet hakimiyyəti qurmaq adı altında
Şəkidə əməliyyat aparan silahlı erməni-rus dəstələri
bölgənin ziyalı və dini-ruhani xadimlərini, el-ulus
başçılarını aradan götürmüşlər.
Onların arasında böyük el sənətkarı
Molla Cümə və onun arvadı da olmuşdur. Gecə ilə silahlı bolşeviklər tərəfindən
evindən aparılan Molla Cümə və arvadı güllələnmiş,
meyitləri səhərisi gün kəndin kənarındakı
Göynük yolunun qırağında
tapılmışdır. Camaat onları elə
orada da dəfn etmişdir. Aşığın
qəbri indi də Göynük yolunun
qırağındadır.
Poetik istedad vergisinə sahibliyi, bununla yanaşı, həm
də təhsil və savadı sayəsində klassik ədəbi-bədii
məxəzlər və dini-ürfani qaynaqlardan xəbərdar
olması Molla Cüməni şeir-sənət aləmində
yenilməz bir sənətkara çevirmişdir. O, folklor ruhu, ovqatı
üstündə köklənmiş bir söz sənətkarı
olsa da, klassik poeziya ənənələrinin də kamil
bilicisi kimi Şərq poetikasının incəliklərini
geniş miqyasda aşıq poeziyasına tətbiq etməyə
səy göstərmişdir. Ustad sənətkar
şeirlərini söz üstündə, toy-düyündə,
şadlıq yığnağında, söz-sənət
meydanında, deyişmə məclisində bədahətən
söylədiyi kimi, təhsili olması səbəbindən
kağız üzərində də yazmışdır.
Onun şeir dəftərindəki minacat, qəsidə,
surə və qəzəllər sırf yazılı ədəbiyyat
örnəkləridir. Həmin nümunələr
əsasən dini-ruhani mərasimlərdə oxunmuşdur.
Bununla belə, onlar Molla Cümə irsinin az
hissəsini təşkil edir. Yaradıcılığın
ana axarı folklor üslubundadır.
Aşığın poetik irsi zəngin və
çoxşaxəlidir. Beş hecalıdan tutmuş on altı
hecalıyadək elə bir aşıq şeiri şəkli
yoxdur ki, Molla Cümə ondan istifadə etməsin. Özünəqədərki bəlli aşıq
şeiri şəkillərindən əlavə o, bir çox
yeni biçimlərdə şeirlər yaratmışdır.
Onun gəraylı, qoşma, təcnis, divani və
müxəmməs kimi biçimlər üzərində
apardığı yeniləşmələr klassik Şərq
poetikasına məxsus fiqur və qaydaların aşıq
şeiri şəkillərinə tətbiq edilməsi nəticəsində
baş vermişdir. Məsələn, nöqtəsiz təcnis
(bu təcnisdə ərəb əlifbasının nöqtəli
hərfləri olmayan sözlər işlədilir), hərf
üstündə qoşma, təcnis, divani, müxəmməs
(şeir şəklinin hər misrası eyni hərfli sözlə
başlayır və bitir), eyni rədif üstündə bir
şeir kimi qoşma və təcnis, yaxud bayatılı
qoşma, qoşma-münazirə, sallama gəraylı və s.
biçimlər bu sıradandır. Əslində
bu biçimlər formal-texniki baxımdan o qədər çətindir
ki, onlarda şeir yaratmaq hər sənətkarın hünəri
deyildir. Adıçəkilən formalara
xüsusi savad və təhsil hazırlığı olmayan,
Şərq poetikasının incəliklərini bilməyən
bir kəs yaxın dura bilməz. Folklor
şeirində bu biçimləri qurmaq və onların kamil
örnəklərini ortaya qoymaq Molla Cümənin şairlik
istedadı və bilik dairəsi ilə bağlıdır.
Hərf üstündə şeir söyləmək,
ümumiyyətlə, çətin bir iş olduğu halda,
Molla Cümə daha çətin bir variantı seçərək
hərf üstündə təcnislər də
qoşmuşdur. Aşığın «z» hərfi üstündə
qurduğu təcnis onun nə qədər böyük söz
ehtiyatına və çevik poetik-üslubi maneralara malik
olduğunun əyani göstəricisidir:
Zəhmətim
əşəddir, bülbülüm gülsüz,
Zar olur könlümüz, ayağa durmaz.
Zəbanım
bəstədir, dəhanım dilsiz,
Zəncəfil göz yaşım a yağa durmaz.
Molla Cümənin yaratdığı sallama gəraylı
şəkli də çətin və orijinal bir biçim
olmaqla sənətkardan xüsusi məharət tələb
edir. Bu
biçimdə gəraylı bəndinin tamamlayıcı
(dördüncü) misrası əvəzinə
dördhecalı əlavə bəndin işlədilməsi
şərtdir:
Vəfası
olmaz maçının,
Gərdəndə quyrum saçının.
Bəxti
dönsə bir ovçunun
turğu
uçar,
ceyran
qaçar,
dağı keçər,
düz
vay eylər.
Çeşidli
yönlərdən sözlə poetik rəftarın
özünəməxsusluğunu göstərmək
üçün Molla Cümə eyni şeirin misraları
daxilində diqqət önündə saxlanılan bir
sözün çoxsaylı və çoxqatlı
çalarlarını yaratmağın maraqlı nümunələrini
ortaya qoymuşdur:
Gözəl,
Cümə gözəl doymaz sözündən,
Gözəl
qorxdum, gözəl xumar gözündən
Gözəl
busə, gözəl verib üzündən
Gözəl
canın gözəl qatıb cana, get.
Məqsədli şəkildə dönə-dönə
vurğulanan və müxtəlif poetik-üslubi
çalarların ecazlı görsənişlərini təqdim
edən «gözəl» sözü və onu müşayiət
edən alliterasiya gerçəkdən də şeirə cəlbedici
bir harmoniya və gözəllik gətirmişdir.
Molla Cümə şeirinin könül həmdəmi
İsmi Pünhandır. Aşığın şeirlərindəki
bilgidən aydın olur ki, «İsmi Pünhan» («adı gizlin»)
onun sevgilisinin rəmzi adıdır. Söylənildiyinə
görə, Molla Cümə ilk gənclik
çağlarında öz kəndlərində bir qıza
vurulmuş, aralarında olan əhd-peymana görə onun adını
dilə gətirməmişdir. Aşıq
öz şeirlərində sıx-sıx işlətdiyi, bəzən
də şeirin başlanğıcında müraciət yerində
saxladığı «İsmi Pünhan» ifadəsi ilə həmin
qıza işarə edir. İsmi Pünhan
gənc yaşlarında qəflətən vəfat
etmişdir. Aşığın İsmi Pünhan həsrəti
sonsuz bir eşq yanğısı və tale
ağrısıdır:
İsmi
Pünhan, həsrətindən ağlaram,
Fələk
də yaşıma qan qatar indi.
Dərdimi
cəm edib dəftər bağlaram,
Onun
hesabına kim çatar indi...
Cümənin
sirləri xalqa yayılmış,
Özü yuxusundan indi ayılmış.
Əzəlki
eşqimiz heç eşq deyilmiş,
Təzədən
ciyərim od tutar indi.
«İsmi
Pünhan» silsiləsinə daxil olan şeirlər İsmi
Pünhanın sağlığında vüsal soraqlayan həsrətli
təsvir-tərənnümlər və könül
pıçıltılarıdır:
Sən
şöləsən, dörd yanında fanaram,
Bülbülünəm, gülşənindən kənaram.
Od
tutuban hər məclisdə yanaram,
Dərdim qanan ya bir olar, ya iki.
İsmi
Pünhanın yoxluğundan, dünyadan köçməsindən
sonra isə ovunmaq bilməyən sonsuz bir kədər və
nisgildir:
Bu
yazıq Cümənin dönübdü baxtı,
Əsdi əcəl
yeli, sərvimi yıxdı...
Cümə yaradıcılığı təkcə
şəkil-biçim əlvanlığı ilə deyil, həm
də mövzu əhatəsinin genişliyi ilə diqqəti
çəkir.
Lirik-aşiqanə, gözəlləmə səciyyəli
şeirlərdən başqa onun poeziyasında fəlsəfi-didaktik
və dini ruhlu poetik örnəklər də geniş yer tutur.
Molla Cümə dünyanı düşünən,
insanlığın qayğıları ilə yaşayan, həyata,
çevrəsinə müdrik nəzərlərlə
yanaşan el sənətkarıdır. Onun gəlimli-gedimli
dünyanın olub-olacaqlarına verdiyi poetik dəyərləndirmələr,
zamanın gərdişi ilə bağlı dilə gətirdiyi
öyüd-örnəklər, həssas həyati
müşahidələr əsasında söylədiyi
müdrik kəlamlar öz dərin hikmətinə və sərrast
ifadəsinə görə el yaddaşına hopa bilmişdir:
Sığıngınan
yaradana, bəndəyə dad eyləmə,
Dostların könlün yaxıb, düşməni
şad eyləmə.
Havadar ol
yıxılmasın, evin bərbad eyləmə,
Öz yurdundan özgə yerə köçmə,
peşman olarsan.
Molla Cümənin dini-mənəvi şeirləri də
dolayısı ilə fəlsəfi-didaktik mahiyyət
daşıyır. Belə ki, həmin şeirlərdə də insanın
haqqa tapınması, islam dəyərlərinə
sığınaraq gözünü-könlünü
saflaşdırması, Quran və Məhəmməd nuru sayəsində
ruhən arınıb-durulması təbliğ və təlqin
olunur. Cümənin kəlamları iman və inam əhlinin
ruhi qidasıdır:
Gecə-gündüz
duam budur,
Cabbar Cəlildən mədəd.
Axır
zaman peyğəmbəri
Rəsul Xəlildən mədəd.
Dörd
sahaba, dörd məlayik,
Həzrət Cəbrayildən mədəd.
Doğru
rahda bizim üçün
Olan dəlildən mədəd.
Adəmin
cəsədi yoğrulan
O abi-gildən
mədəd.
Molla Cümə yaradıcılığı həm də
elat həyat tərzini, xəlqi-etnoqrafik ənənələri,
el-camaatın gündəlik gün-güzəran
qayğılarını geniş miqyasda inikas etməsi ilə
səciyyəvidir. Onun şeirləri həyatın
birbaşa özündən gəlir, burada əkin-biçin
üstünün söz-söhbətlərindən tutmuş,
toy-düyün mərasimlərinin
çal-çağırına qədər ən müxtəlif
folklor koloriti cəmləşmişdir. El
igidlərinin mərdliyindən, elat gözəllərinin təravət
və yaraşığından ünvanlı şəkildə
söz açması da onun könül duyğularının
içərisində yaşadığı gerçəkliklə
həmahəng olmasını ifadə edir. Molla Cümə
şeirinin bu keyfiyyəti Aşıq Ələsgər
şeirindəki etnoqrafik ovqatla üst-üstə
düşür:
Tilsimli
camalı aya oxşayır,
Qaşları
qurulmuş yaya oxşayır,
Hər kəlməsi
bir bəlaya oxşayır,
Cümə üçün şirin dili Tellinin.
Molla Cümənin söz-sənət irsi içərisində onun özü tərəfindən yaradılmış dastanlar da müəyyən yer alır. Aşığın təqribən yeddi dastan yaratdığı söylənilsə də, onların üçü aşıq repertuarında nəzərə çarpır. Əsasən Şəki-Balakən və Dərbənd-Dağıstan aşıqlarının repertuarında yer alan Molla Cümə dastanları ənənəvi məhəbbət dastanları qəlibindədir. «Səyyad və Səyalı», «Baxış bəy və Leyla xanım» dastanlarının süjet xəttindəki ənənəvi məhəbbət mərhələləri və uğurlu sonluğu klassik dastançılıq standartları səviyyəsindədir. Molla Cümə bu dastanların yurd yerini nağıl özülü əsasında hazırlamış, uyğun məqamlara şeirlər, deyişmələr yerləşdirmişdir. «Cümə və Könül» dastanı isə daha çox Molla Cümə ilə Aşıq Könül arasındakı söz-sənət sınağı ilə əlaqədar rəvayətlər toplusudur. Bu dastan-rəvayət aşığın şagirdləri tərəfindən yaradılmışdır.
Molla Cümə Azərbaycan aşıq ədəbiyyatı tarixinə yenilikçi aşıq-şair kimi daxil olmuşdur. Onun aşıq şeiri şəkilləri üzərində apardığı yeniləşmə-təkmilləşmələr həm çağdaşı olan sənətkarlar, həm də sonrakı dövr saz-söz ustadları tərəfindən rəğbətlə qarşılanaraq davam etdirilmişdir. Böyük sənətkarın poetik irsinin əsas hissəsi indi də aşıqların söz-havacat repertuarında öz fəallığını qoruyub saxlamaqdadır.
Məhərrəm
Qasımlı
Dövlət
mükafatı laureatı, professor
Mədəniyyət.- 2015.- 16
oktyabr.- S. 12.