“Aləti inkişaf etdirən klassik musiqidir”
Neçə illərdir qardaş Türkiyə musiqisində Azərbaycan tarından istifadə edilir. Türkiyəli
tarzən, Niğde Universiteti musiqi bölümünün müəllimi
Alpay Ünsalla söhbətimiz bu barədədir.
- Alpay bəy, Azərbaycan tarı ilə tanışlığınız
haçan olub?
- Atam sazçalan idi, onun babası
19-cu yüzildə Qarabağdan
bura köçüb.
Saz çalmağı atamdan öyrənmişəm. Uşaqlığım Tokatın Zilə qəsəbəsində keçib.
1970-80-ci illərdə Azərbaycan radiosunu çətinliklə də
olsa dinləyərdim.
“Çahargah” muğamını ilk dəfə
radiodan eşitmiş və öyrənmişdim.
Tarla tanışlığım İstanbul
Universitetində oxuyanda
olub. Tar müəllimim
Şenel Önaldı
həm də radionun solisti idi, istəyirdi Türkiyədə tar geniş
tədris olunsun. Mənim tar üçün
yazılan simfonik əsərlərdən xəbərim
yox idi. Şenel müəllim simfonik əsərlər verdi, onları
öyrəndim. O vaxt ölkəmizdə bir pianoçu, orkestr tapa bilməzdin ki, tarı onunla
birlikdə çalasan.
Hər şey çətinliklə
başa gəlirdi.
Sovet vaxtı
Azərbaycandan buraya gələn incəsənət
ustaları ilə əlaqə qurar, onlardan müxtəlif kitab və qrammofon
valları alardım. Türkiyəyə səfərə gələn
Azərbaycanın bir çox tanınmış
xanəndələrini tarda
müşayiət etmişəm.
Sonra Səid Rüstəmovun
“Tar məktəbi” kitabını
əldə etdim.
Sovetlər hələ dağılmamışdı,
Bakıdan tarzən Nurəddin Salamovu Türkiyəyə dəvət
etdim, o, mənə üç ay dərs keçdi, muğamları
öyrətdi.
- Türkiyədə indi simfonik musiqinin durumu necədir?
- Peşəkar musiqiçi
azdır. Simfonik əsərləri ifa edənlər əsasən Azərbaycan türkləri, çərkəzlər,
yunanlar və bolqarlardır. Xalq musiqisinə aid zəngin
material Türkiyədə olduğu
qədər heç yerdə yoxdur, ancaq az
öyrənilir. Onların əsasında
simfonik əsər,
opera və balet yazan yoxdur.
- Azərbaycan musiqisinə münasibətiniz?
- Azərbaycan musiqidə çox irəlidədir. Dahi bəstəkar Üzeyir Hacıbəyli çox kamil məktəb yaradıb. Azərbaycanda Xalq Çalğı
Alətləri Orkestri
simfonik əsərlər
ifa edir və möcüzə yaradır. Avropa və milli alətlərin bir orkestrdə olması gözəl nəticələr
verir. Hələ indiyə qədər
Türkiyədə belə
bir orkestr yoxdur. Bizdə sənət çox
aşağıdır. Böyük şair Bəxtiyar Vahabzadə bir dəfə dedi ki, biz sənətçiyik,
siz savaşçısınız.
Biz sizdən savaşı
öyrənək, siz
də bizdən sənəti. Azərbaycanın Türkiyədən öyrənəcəyi
sənət sahəsi
yoxdur.
Bir dəfə tanınmış
bəstəkar Hacı
Xanməmmədov mənə
danışdı ki, müəllimi Qara Qarayevə deyib ki, tarla bir
saat muğam çalırıq, amma
tar üçün yarım
saatlıq simfonik əsərimiz yoxdur. Dahi bəstəkar ona deyib ki, sən
get tar üçün simfonik
əsər yaz. Bundan sonra Hacı
müəllim tar üçün
simfonik əsərlər
yazmağa başlayıb.
Amma deyirdi ki, çox
çətin oldu, ortada hansısa örnək yox idi. O, söyləyirdi:
“Tar üçün simfonik
əsər yazdım.
Tarzən Hacı Məmmədov
da ifa elədi,
bəyənildi, ikincisini,
üçüncüsünü yaratdım. Bundan sonra başqaları
da mənə baxıb yazmağa başladılar”.
- İndi Türkiyədə
neçə peşəkar
tarzən var?
- Bu sahədə tək deyiləm, təxminən
10 peşəkar tarzən
olar. Niğde Universitetində qabaqlar
fakültəmiz pedaqoji
yönlü idi, musiqi müəllimi hazırlayırdı. İndi konservatoriya
da açılıb.
- Tələbələrin tara münasibəti necədir?
- İstanbul Konservatoriyasında
işləyəndə çoxlu
tələbəm vardı. Burada tara maraq
azalıb. Bu il
tar üzrə tələbəmiz
yoxdur. Qabaqlar bir sinifdə
bu alət üzrə 5-6 tələbəm
olardı. İndi daha
çox piano və gitaraya maraq göstərirlər. İstanbul,
Ankara, İzmir və başqa böyük şəhərlərdə tar sənəti
öyrədilir.
- Texniki baxımdan tar, yoxsa bağlama saz güclüdür?
- Azərbaycandakı tar klassik
mənada inkişaf edib. Sizdə tarın, sazın
səsi mikrofonsuz da eşidilir. Di gəl ki,
burada saz çalınanda onun səsini cihazlarla yüksəltməsən, eşidə
bilməzsən. Bu, sazımızın sənətdən
uzaq inkişafının
nəticəsidir. Onu çalanlar
klassik musiqidən xəbəri olmayanlardır.
- Başqa hansı simli alətləri ifa etməyi bacarırsınız?
- Udu da çalmağı
bacarıram, ancaq onunla tarın diapazonu düz gəlmir. Udu çox çala bilmirəm, zil səsdən ötrü darıxıram, o zaman tara keçirəm.
- Azərbaycan türkcəsini
necə öyrənmisiniz?
- Azərbaycandan gətirilən
kitabları oxuyur, şairlərinizin yaradıcılığını
izləyirdim. Hələ 1980-ci illərdə kiril qrafikalı Azərbaycan əlifbasını öyrənmişəm.
Sonra “Vətən” Cəmiyyəti
ilə əlaqə qurdum. Onlar hər ay mənə
“Odlar yurdu” qəzetini yollayırdılar,
bütün yazıları
oxuyurdum. 1996-1999-cu illərdə
Ü.Hacıbəyli adına Bakı Musiqi Akademiyasının aspiranturasında da təhsil almışam. Bizim konservatoriyamız haradasa texnikum səviyyəsindədir.
S.Soltanlı
Mədəniyyət.- 2015.- 16
oktyabr.- S. 11.