Ay “Qaragilə”!..
Ey - illərdi bir məchul və nakam “qızıl gül”ü əsdirib, səbrimizi kəsən Kəs...
Ay öz bülbül rübabilə solğun könülləri belə gülləndirən Rübabə xanım!
Ey - avazı “dilini anası bilər”ləri də dilləndirən, cavan-comrul qəlblərini selləndirib, qoca-qarı xəyallarını tülləndirən canlı sənət Qəzəli!..
Ay doğma yurd-yuva həsrətindən yana o dünyaya Xan Arazı “qanlı” tutub gedən cənnət Gözəli!..
Bu qədər sənət yatırı, səs-avaz qatarı müqabilində əllicə illik bir ömür nəmənə imiş səni Tarı, ay saysız sevərlərinin qısqanılmaz Yarı?!.
...Amma hələ o dünyaya tez getməyindən və bununla bizə necə zülm etməyindən öncə, bu dünyadakı incə-mincə dəmlərin, qönçə-xonça bəmlərin, halay-vuray zillərin barədə, Xanım, hey!..
Onlardan bir dəsti də - nərmənazik könüllərə, qəlbi qəlblərə nəqş etdiyin “Sənsiz ey şux, mənim xoş güzəranım yoxdur” kimi hicr nalələri, “Ağac olaydım, yolda duraydım, sən gələn yollara kölgə salaydım” sayaq sevgi halələri, “Yar yardan ayrılsa da, məhəbbət ölüncə var” axar-baxarlı eşq şəlalələridir, ey fundamental-ornamental muğam və xalq mahnıları ustalığında ustad Nəqqaşə, XANım XANəndəliyində təkrarsız -
Bənzərsiz Bəndə!..
...Kaş Səndən qəzetimizin mart (22) tarixçəli sayında - bu dünyaya gəliminlə ilgili yazıb, canımı qurtarmış olaydım, ay Muradova Rübabə Xəlil qızı! Ki, ifalarındakı alov-atəşlərə, o tayımızdan, orda qalan ilk məhəbbətindən yana nisgil siləli həyat dramına, bu dünyadan yarımca əsrlik bir ömürcüklə getməyin ağrısına qüvvət verən bu qorabişirən avqust tilişkəsinə ilişməyəydim...
Sənə butaylı bizlərdən bir köynək yaxın həmyerlin Şəhriyar Dədə demiş, “bir biləydim”, bu saat mənim bu sözləri yazmaqdan əlavə, zümzümələdiyim də ruhuna əyanmı, ay qəlbi parə “Qaragilə” Qız?!.
Sən bu ilahi nəğməni bu tayda oxuyub lentə aldırmısan, bilirəm. Bəs Sən? Xəbərsənmi ki, bəndəniz Sənin o mahnıdakı “Dərbənd aralı, könlüm yaralı, Bir yar sevmişəm, Qaragilə, - ellər maralı” bəyanının Bakıdan yox, məhz Təbrizdən car etməyindən də xəbərdardı! Mən bunu elə o vaxtlardan həm Səsindəki Təbrizovuz nisgildən, həm də nəfəsindəki məsafədən - mənbə-mənsəb uzaqlığından hiss etmişəm: axı, sabiq “Dəmir qapı Dərbənd”imiz o tay paytaxtından bu tay paytaxtına nisbətdə daha “aralı”...
Hələ bunu demirəm ki, bəlkə elə bu qənirsiz ifaçının özü imiş - o mahnıdakı o müqəyyəd “dağlar maralı”...
Bir dəfə Rübabə xanımı AzTV-nin dəhlizində yaman halda, lap elə oxuduğu təsniflərdən birinin bir misrası (“Ay bu yaman gündə...) günündə gördüm və dilimdən bir söz çıxdı: “içdən çilik, üzdən əntiq termos...” Yan-yörəmdəkilər bu “obraz”ıma təbəssümləndilər, mənsə öz-özümə fikirləşdim: “haçansa bu kumirim haqda yazası olsam, sətirlərimdən qan-qada yağacaq...”
Və bu saat, deyəsən, -
Elə “o məsələ”...
Düz demirəmmi, ay təkrarsız
messosoprana?!.
Düz deyirəm. Bununla belə,
bilirəm ki, bir yazıda bu ton-baritonluqla ağılayıb-yuğlamaq olmaz.
“Bilmədiyimiz” mətləblər də var, amma. Məsələn, Sən öz
can-cismində yaylayıb-qışlayan
qəmu-həsrətlərini dinləyici ilə o cür ahəngi-zəngulələr,
o sayaq bərdaşi-güşələrlə
paylaşırdın, həmi?
Bəs bu saat Səni səssiz-səmirsiz bir “alət”lə - qələmlə
ifa etməyə çalışan bu azarkeş-yazarkeşin neyləsin,
“arxa-nova” yatmaz duyğularını oxucularıyla
necə bölüşsün,
ay görkəm-gözəllikcə major, özgür-özəllik, bəxt-talecə
minor xanım?!.
Amma o bəxt,
o tale - şair demiş,
“çox da sevinməsin, qoy”. Axı Sən həm də 38 yaşında Xalq artisti olmusan!
Özü də, çoxları kimi, tək elə “Azərbaycan SSR” sayalı yox, həm də
əsli-fitrəti xalq
artisti! Güneyimizin - ad-sanı Şah
Xətai şöhrətli
Ərdəbilində doğulmusan.
Quzeyimizdə - ucqar bir
rayon teatrında ikən
öz ələm aləminlə bahəm, xoş avaz, bənzərsiz əda və davranışınla
böyük aktyorumuz Ələsgər Ələkbərovun
gözünə necə
aləm görünmüsənsə,
dərhal Bakıya dəvət edilmisən.
Əvvəl Filarmoniyanın, sonra
Opera və Balet Teatrının solisti olmusan. Asəf Zeynallı məktəbinin
də bəxtəvərlərindən
olmusan; bəxt vərinə “Seyid Şuşinski məktəbi”
düşüb. Opera teatrında isə naxışın beş gətirib! “Sevimlimiz” çağırılmısan,
adın dillərə
“əsil Əsli”, “təkrarsız Xanəndə
qız” kimi düşüb, “Ərəbzəngi”nə,
“Şahsənəm”inə, “Sənəm”inə bir baxanlar növbəti çıxışlarını səbirsizliklə gözləyib.
Oxuduğun muğamlar, təsniflər,
xalq və bəstəkar mahnıları
nəinki statistik heyranların, hətta təbiətən rəqabət-qısqanclıq
damarlı sənətdaşların
tərəfindən də
möhürbənd, “avtoqraf-avtoportret”
timsalında qəbul edilib.
Və elə bu heynidə
həmin qəbil həmkarlarınla bağlı
- heç zaman yadımdan çıxmayası
bir olay...
“Məşhur” 20 Yanvarın
ildönümündə “Qızıl
gül əsdi...” adlı bir veriliş
hazırlarkən gözəl
müğənnimiz Flora xanımın
ifasına da ehtiyac duydum. Mən onun
oxuyacağı “Qaragilə”
mahnısındakı poetik
misralar üstə publisistik gəzişmələr
(məsələn, “Şəhərin
küçələri (əslində,
“Təbrizin küçələri”)
dolanbadolan” əvəzinə,
“Bakının küçələri
bulanbabulan” (yəni qan-qadaya) edəcəkdim.
Lakin üç-dörd
kərə zəngləşməyimizə,
evinə iki dəfə çəkiliş
qrupu göndərməyimə
baxmayaraq, Flora xanım
“mən elə bir korifeyin mahnısını
oxuya bilmərəm” deyib, studiyaya gəlmədi...
Belə...
Hətta
“yoxluğunda” da bu dərəcəli hörmət-izzətdən sonra,
daha nə xiffət, nə məlamət, ay rəhmətlik?
Nə İran, nə əcəm, nə ah-uh, ay Ruh?..
“Yoxluğunda” dedim? “Ruh” deyə
xitabladım? Bunlar nəymiş,
ay əbədiyaşar “Qaragilə”,
bu qeyri-əqli nəqlilik nəmənəymiş?!
Bağışla məni,
ay sağ olmuş!..
Bu
minor-major sətirlər içrə,
olsa-olsa, dəfn ünvanına təəssüflər,
ey ulu muğam
və gözəl vokal sənətimizin fəxri-fəxarətli nümayəndəsi!
Belə ki, Fəxri xiyaban yox, kütləvi “Yasamal qəbiristanlığı”...
O əbədi dünyaya qədər bu təkrarsız səs-avaz
mücəssəməsilə ilgili qəzavü-qədərlərdən
-
Seçmələr...
Bu barədə düşünüb-daşınırkən
onun haqqında oxuduğum yazılardan birinin gözəl başlığı gəldi
gözlərim önünə:
“Doldur piyaləmi Arazdan mənim...”
Sonra Üzeyir
bəyin “Arazbarı”sı
səsləndi ruhumda. Bəxtiyar
Vahabzadənin “Yarım
bu tayda qaldı, Yarım o tayda qaldı, Toyum burda çalındı,
- Yarım o tayda qaldı” düşdü yadıma. Gördüm, belə getsə, bu Hicrançay ilə bağlı sabiq və sadiq
söz-sov dalğaları
bu yazımın əsas sütununa dov gələcək, keçdim onun barəsində oxuduğum,
eşitdiyim xatirələrə
və həmin o gözəl başlıqlı
yazıdan bəzi fraqmentlərə...
Həmin
real və irreal mənbə-məlumatlara görə,
Rübabə xanımı
dinləyəndə adama
elə gəlir ki, cinayət etməyə hazırlaşan
kəs də bu ecazkar səsin
cazibəsi ilə pis niyyətindən əl çəkər...
Onun haqqında danışan xanımlardan birisinin xatirəsindən Xan Araz ləpələri sədalanır, “Xarı-bülbül”
ab-havası yaşanır:
“Rübabənin təkcə
səsi yox, qəlbi də gözəllər gözəli
idi. Mərd, ağayana hərəkətləri
vardı. Məni Ərdəbildə
qalan Mehrac adlı rəfiqəsinə
bənzədirdi. Gecəmi gündüzə
qatıb, Rübabə
xanımçün ruhuna
uyğun şeirlər,
mahnı sözləri
axtarıb tapırdım.
Onun hal-əhvalının
izharı olan sözlər, mətnlər...”
Kiçik bacısı Tahirə
Muradova isə onu tək elə
böyük bacısı
kimi deyil, bu xalqın böyük müğənnisi
olaraq xatırlayırdı:
“Bacım özündən,
bizdən çox bu xalqı, bu milləti oxuyurdu. Son günlərini
də mahnıyla yaşadı. Şəkər xəstəliyi sağlamlığını,
görkəmini alsa da, sonacan səsinə
dəyə bilmədi.
Mənim məətəl
qaldığımı görüncə,
deyərdi, ay qız, atamız tez-tez demirdimi ki, “səs bizdə həm Allah vergisidi, həm də ölüncədi?!.”
Bu məqamda onun avazını da yada salmayaqmı: “Yar yardan ayrılsa
da, ay məhəbbət
ölüncə var”?!.
Haqq dünyaya köç məqamında bacısına
“ayrıca bir vəsiyyət” edir: “O taya yol açılarsa,
Ərdəbildən bir
ovuc torpaq gətirib qəbrim üstə səpərsən...”
Bir neçə
ildən sonra Ərdəbilə gedən
Tahirə xanım nakam bacısının verdiyi nişanələrlə
ata-baba ocağını
tapır. Şəhərdəki
qohum-əqrəba, dost-tanış
sovet vaxtı köçüb Şimali
Azərbaycana getmiş
Mirzə Xəlil İşraqinin “şuralı
qızı”nın pişvazına çıxır.
Mirzə Xəlil
1946-cı ildə ailəsilə
Arazı adlayıb keçəndə, Rübabə,
Firəngiz və Ənvər adlı üç övladı varmış, axı...
Mirzə
Xəlil kişinin nələr saydığını
söyləmək çətin,
fələyin saydığından
isə bir-iki “rəqəm”: Hələ uşaqkən bu ailə gözəl Ərdəbil dağlarına
istirahətə gedir.
Yeddi-səkkiz yaşlı
Rübabə dağın
döşündə bitmiş
çiçəklərdən dərdikcə-dərir və
nənəsi onlardan birini görəndə içini çəkib, vaysınır: “Ay bala, sən neyləmisən?! Bu “Gümüşxəncər”
çiçəyi 20-25 ildən
bir açır.
Bunu dərən adamın əllərini üç ay sərasər
yara basar, tale-qismətdənsə yarımaz...”
Belə, ay “Qaragilə”...
Tahir Abbaslı
Mədəniyyət.- 2015.- 2
sentyabr.- S. 12.