Əfqani adı
ilə dünyada tanınan azərbaycanlı
Tarixin bütün
dövrlərində özgə adla
tanınan, lakin xalqına möhkəm
tellərlə bağlı olan Azərbaycan
mütəfəkkirləri olub. XIX əsrdə
yaşamış belə simalardan biri də bütün
müsəlman Şərqində milli-ictimai
fikrin inkişafında müstəsna xidmətləri
olan Şeyx Cəmaləddin
Əfqanidir.
Cəmaləddin Səftər oğlu Əfqani (Seyid Məhəmməd) 1836-cı ildə Cənubi Azərbaycanın Həmədan şəhəri yaxınlığındakı Əsədabad qəsəbəsində dünyaya göz açıb. Uşaqlıq illəri də bu kənddə keçib. Seyid Səftər İranda imkanlı bir din xadimi kimi tanınıb. Əfqanıstanın Kabil şəhəri yaxınlığında böyük mülkü olub. O, bir müddət Əsədabadda yaşadıqdan sonra Kabilə köçür. Bu zaman kiçik Cəmaləddinin səkkiz yaşı vardı. Atası onun təlim-tərbiyəsinə ayrıca vaxt ayırır, təhsili ilə ciddi məşğul olur. Mədrəsədə təhsil alan Cəmaləddin ərəb və fars dillərini mükəmməl öyrənir. Həddi-büluğa çatanda Hindistana səfər edir. Dehlidə ingilis hakimiyyətinə qarşı xalq etirazının şahidi olur. İngilis əsgərlərinin qəddarlığı onda imperializmə nifrət hissi oyadır. Bu hiss ömrü boyu onu tərk etmir...
Cəlaləddin bir müddət Hindistanda yaşayır. Sonra Məkkəyə
səfər edir.
Geri dönərkən Əfqanıstan əmiri Dostum Əhməd xanın yanında xidmətə girir. Əmir gözlənilmədən dünyasını
dəyişir. Bu hadisədən sonra ölkədə hakimiyyət
uğrunda mübarizə
başlayır. Bu mübarizədə Cəmaləddinin
tərəfdarları qalib
gəlir. O, yeni əmirin vəziri təyin edilir. Bir müddət sonra əmir taxtdan salınır. Buna görə də Cəmaləddin ölkəni
tərk etməli olur. Əvvəl Hindistana, sonra
Qahirəyə və nəhayət, 1870-ci ildə
İstanbula gəlir.
Burada Böyük Maarif Məclisi və Elm Cəmiyyətinin üzvü
olur. Osmanlı hökumətinin təhsil sahəsində islahatlar proqramına qatılır. Eyni zamanda
İstanbul Darülfünununda
müəllim işləyir.
Şəhərin məşhur Sultan Əhməd və Ayasofya məscidlərində
xütbələr oxuyur.
O, görkəmli din xadimi olmasına baxmayaraq, müasir düşüncəli
fikir sahibi kimi tanınıb. İslam aləminin geriləməsi
və tənəzzülü
səbəblərini çəkinmədən
dilə gətirir.
Respublika
və konstitusion hakimiyyət prinsiplərini
müdafiə edir.
Ancaq İstanbulun şeyxülislamı
və digər din xadimləri onun fikirləri ilə razılaşmırlar. Buna
görə də o, yenidən hökumətin məsləhəti ilə
Qahirəyə dönür.
Ərəb millətçiliyinin yaranmasında
xüsusi fəaliyyət
göstərən Şeyx
Cəmaləddin çıxışlarında
Britaniyanın Misirdə
müstəmləkə siyasətini
sərt tənqid edir. Şeyxin bu mövqeyindən
ehtiyatlanan ingilis komissarı 1879-cu ildə onu Misirdən sürgün etdirir.
O, 1883-cü ildə Amerikaya
gedir. Bir müddət orada
qaldıqdan sonra yenidən Fransaya qayıdır. Parisdə ərəbcə
iki dərgi nəşr etdirir. Qəzetdə ingilis imperializmini
kəskin tənqid edən yazıları dərc olunur. Ancaq bu dərgilərin çapı Fransa hökuməti tərəfindən
dayandırılır, o, təqiblərə
məruz qalır.
Şeyx Cəmaləddin İranda şah rejiminə qarşı qatı mənfi münasibəti ilə tanınırdı. Bu arada Nəsrəddin şah onunla münasibəti sahmanlamaq üçün şeyxi Tehrana dəvət edir. İki ildən sonra
o, Rusiyaya səfər
edir. Müsəlman üləması ilə təmas qurur və onları
çar Rusiyasına qarşı mübarizəyə
təşviq edir.
İnqilabi fikirlərini
tatar ruhaniləri ilə bölüşür...
Şeyx Cəmaləddin Rusiyada da uzun müddət
qala bilmir. Çar Aleksandrla
görüşür. Bu görüşdən sonra Sankt-Peterburqu tərk edərək Londona üz tutur. Osmanlı sultanı II Əbdülhəmid
xan 1892-ci ildə
London səfəri zamanı
onu xilafət mərkəzinə - İstanbula
yaşamağa dəvət
edir. Şeyxə aylıq 75 qızıl
lirə təqaüd təyin edir, ayrıca bir imarət ayırır.
Bütün bunların əvəzində
İran şahından
əl çəkməsini
xahiş edir. O,
Sultan Əbdülhəmidin xahişini qəbul etmir. Nəsrəddin şahın qətlini
planlaşdırır və
tərəfdarları bu
planı 1896-cı ildə
həyata keçir.
Bu hadisədən sonra Sultan Əbdülhəmidin şeyxə münasibəti dəyişir və onu zindana saldırır. O, zindandan iranlı dostlarına son məktubunda yazır: “Əziz iranlı məsləkdaşlarım, bu məktubu həbsxanadan yazıram. İndi dostlarımla görüşməkdən məhrumam. Artıq nə azadlığa, nə də yaşamağa ümidim qalıb. Nə tutulmağımdan kədərlənir, nə də öləcəyimdən qorxuram. Mənim üçün belə həbs də, belə ölüm də xoşdur. Öldürülsəm də, insanların həyatı naminə öldürüləcəyəm... Onlar başa düşmürlər ki, fikir sahibini məhv etmək onun fikirlərini məhv etmək vasitəsi ola bilməz”.
Beləliklə, Şeyx Cəmaləddin Əfqani 1897-ci ildə zindanda dünyasını dəyişir. Şeyxin “Əfqani” təxəllüsü daşıdığından çoxları onu əfqan hesab edib. Əfqanıstan hökumətinin səyi ilə 1944-cü ildə onun sümükləri İstanbuldakı məzarından çıxarılaraq Kabildə torpağa tapşırılıb.
Ancaq müasirləri onun azərbaycanlı olduğunu özündən eşitdiklərini yazıb. Onunla Parisdə, İstanbulda bir yerdə yaşamış Əhməd bəy Ağaoğlu onun azərbaycanlı olduğunu bildirib. Məhəmməd Əmin Rəsulzadə “İran türkləri” adlı əsərində İran türklüyünün görkəmli nümayəndələri sırasında birinci olaraq Şeyx Cəmaləddin Əfqaninin adını çəkib. Bildirib ki, bütün Şərqin intibahında bu şəxsin müstəsna rolu olub. Həmədan şəhəri yaxınlığındakı Əsədabad qəsəbəsində indi də Şeyxin qohumları yaşamaqdadır. Amerikalı tarixçi Nikki Keddie İran alimlərinin Cəmaləddin Əfqanini fars hesab etmələrini düzgün saymayıb. Eyni zamanda onun dilinin Azərbaycan türkcəsi olduğunu qeyd edib.
Savalan Fərəcov
Mədəniyyət.- 2015.- 11
sentyabr.- S. 15.