“Molla
Nəsrəddin”dən başlayan karikatura sənətimiz
Aprelin 7-də ilk satira-karikatura jurnalımız olan
“Molla Nəsrəddin”in (1906-1931) nəşrə
başlamasının 110 ili tamam olur. “Molla
Nəsrəddin”in Azərbaycan ədəbiyyatının,
jurnalistikasının inkişafında ayrıca yeri var. Bu
yazıda jurnalın rəssamlıq, özəlliklə karikatura sənətində xidmətlərindən
söz açacağıq.
Çap olunduğu 25 il müddətində jurnalın ətrafında satirik yazarlarla yanaşı, karikaturaçı-rəssamlar da yetişməyə başladı. Jurnalın populyarlıq qazanması, xalq arasında sevilməsi üçün baş redaktor, böyük ədib Cəlil Məmmədquluzadə karikaturanın əvəzsizliyini yaxşı anlayırdı. Ona görə də o, ilk növbədə jurnala satirik illüstrasiyalar çəkən rəssamları tapmalıydı. Bilirdi ki, millətin böyük hissəsi yazıb-oxumağı bacarmır, ona görə də karikaturanın maarifləndirmədə xüsusi rolu var. Doğrudan da, bu yolla “Molla Nəsrəddin” elə ilk sayından uğur qazanmağı bacardı. Jurnalın səhifələrinin tam yarısını karikaturalar tuturdı.
“Molla Nəsrəddin”in
ilk rəssamı alman
Oskar Şimerlinq olub. O, ilk saydan
1917-ci ilə qədər
jurnalın baş rəssamı kimi çalışıb. 1863-cü
ildə Tiflisdə anadan olan rəssam
Peterburq və Münhen rəssamlıq akademiyalarını bitirib.
Azərbaycanda realist rəssamlıq
sənətinin banisi Bəhruz Kəngərli, habelə tanınmış
rəssamlar İsmayıl
Axundov, Qəzənfər
Xalıqov, Xəlil Musayev və başqaları Oskar Şmerlinqin
rəhbərlik etdiyi
Tiflis Rəssamlıq və
Heykəltəraşlıq Məktəbinin yetirmələri
idilər. Rəssamın
“Sizi deyib gəlmişəm”, “Niyə
məni döyürsünüz?”,
“İran sərhəddindən”,
“Xabi-qəflət”, “Müsəlman
məclisində rus zabiti”, “Məhəmmədəli
şahın Təbrizdən
çıxması” və
çoxlu başqa bənzərsiz əsərləri
jurnalın uğur qazanmasında böyük
rol oynayıb. Təbii ki, ona bütün
mövzuları Mirzə
Cəlil verir, rəssam da böyük ustalıqla tapşırığın öhdəsindən
gəlirdi.
“Molla Nəsrəddin”in
ikinci böyük rəssamı İosif Rotter idi. O da təhsilini Münhen Rəssamlıq Akademiyasında
almışdı. XX əsrin əvvəllərində
Tiflisdə yaşamış,
müxtəlif jurnallarda
çalışmışdı. 1906-1914-cü illərdə
"Molla Nəsrəddin"in
fəaliyyətində yaxından
iştirak edib. "Bakı neft
mədənlərində işsiz
fəhlələr" rəsmində
fəhlələrlə sahibkarların
qarşı-qarşıya durması,
"XX əsr. Qafqazda hürriyyət",
"Bir gün var idi, bir
gün yox idi" karikaturalarında erməni-müsəlman münaqişəsini
qızışdıran çarizmin
müstəmləkəçilik siyasəti ifşa olunurdu. Rəssam
"Ay Tehrani alan, ay şirin tehrani alan" karikaturasında İran hökmdarı Məhəmmədəli
şahı gülünc
vəziyyətdə təsvir
etmişdi.
“Molla Nəsrəddin”in
uğurlu fəaliyyəti
özündən sonra
bir sıra satirik-karikatura nəşrlərinin
işıq üzü
görməsinə səbəb
oldu. Belə ki, onun nəşrindən sonra Bakıda Azərbaycan türkcəsində
"Bəhlul" (1907), "Zənbur" (1909-1910), "Mirat"
(1910), "Arı" (1910-1911), "Kəlniyyət" (1912-1913), "Lək-lək" (1914), "Tuti"
(1914-1917), "Məzəli"
(1914-1915), "Babayi-Əmir"
(1915-1916), "Tartan-partan" (1918), "Şeypur" (1918-1919), "Zənbur"
(1919), "Məşəl" (1919-1920) kimi satirik illüstrasiyalı
jurnallar çıxmağa
başladı. Bu dövrdə
Azərbaycanda rus dilində də satirik jurnallar - "Cigit" (1907-1918), "Vay-vay"
(1908), "Bakinskoe qore"
(1908-1909), "Biç" (1909-1915), "Adskaya poçta"
(1909-1910), "Bakinskie streli"
(1910), "Baraban" (1912-1913) və digərləri nəşr olunurdu. Di gəl ki,
bunların içərisində
ən uzunömürlüsü
elə “Molla Nəsrəddin” özü
oldu.
Bir faktı
da qeyd edək
ki, 1921-ci ildə “Molla Nəsrəddin”in 8 sayı Təbrizdə nəşr edilib. Bu da İranda karikatura sənətinin yaranmasına və inkişaf etməsinə böyük təkan verib. Təbrizdə jurnalın karikaturalarını
rəssam Səid Əli Behzat çəkirdi.
Azərbaycanın Xalq rəssamı
Əzim Əzimzadənin
jurnalın geniş kütlə tərəfindən
sevilməsində ayrıca
xidmətləri var. Böyük
rəssam “Molla Nəsrəddin”lə ilk saylardan
əməkdaşlıq etsə
də, əsasən
"Kəlniyyat", "Məzəli",
"Zənbur", "Baraban"
və başqa satirik jurnallarda karikaturaçı-rəssam kimi
fəaliyyət göstərirdi.
Sənətkarın “Molla Nəsrəddin”lə
ardıcıl əməkdaşlığı
1917-ci ildə jurnalın
baş rəssamı olduqdan sonra yeni səviyyəyə yüksəlir. Əzimzadənin
təsiri ilə Qəzənfər Xalıqov,
İsmayıl Axundov, Əmir Hacıyev, Hüseyn Əliyev kimi istedadlı rəssamların jurnalda ardıcıl karikaturaları
görünməyə başlayır,
özündən sonra
milli rəssamlar nəslinin yetişməsində
əvəzsiz iş görür.
1952-ci ildə yaradılan
“Kirpi” satirik-karikatura jurnalı bütün cəhətləriylə böyük
“Molla Nəsrəddin”in
varisiydi. Yarandığı çağdan bugünəcən
jurnal milli karikatura sənətimizin inkişafı yolunda ardıcıl səy göstərməkdədir. Vaxtilə jurnalda tanınmış karikaturaçı-rəssamlar
Nəcəfqulu İsmayılov,
Həsən Haqverdiyev,
Sadıq Şərifzadə,
Rizvan Quliyev, Vsevolod Ternavski, Ziya Kərimbəyli, Pyotr Şandin, Arif Ələsgərov,
Eduard Abdullayev, Ələkbər
Zeynalov, Adil Elçinin əsərləri
çap olunub. Eləcə də görkəmli fırça
ustaları, xalq rəssamlarımız Mikayıl
Abdullayev, Tahir Salahov, Oktay Sadıqzadə, Kazım Kazımzadə, Güllü
Mustafayevanın da karikaturaları dərc edilib.
“Molla Nəsrəddin”
jurnalı ilə başlayan karikatura sənətimiz bu gün də ləyaqətlə davam etdirilir. Karikaturaçı-rəssamlarımız beynəlxalq yarışmalarda
ölkəmizi uğurla
təmsil edirlər.
Neçə illərdir ki,
ölkəmizdə “Molla
Nəsrəddin”in adıyla
bağlı beynəlxalq
karikatura müsabiqəsi
də keçirilir.
S.Soltanlı
Mədəniyyət.- 2016.- 6 aprel.-
S. 15.