“Əbdül” həlimliyi,
“Kələntər” zalimliyi...
Səhnə və ekranda bütün “növ” rolları “əla növ” oynamış İsmayıl Osmanlı
Rolları
yaxşı oynamaq, yaddaqalan
obrazlar yaratmaq aktyorluğun peşə borcudur.
Əks təqdirdə, o özü
də məkan (səhnə-salon) fərqi ilə - adicə
tamaşaçıdır.
Amma salondakılardan tam
fərqlənmək də hələ hər şey
demək deyil. Bu işdə əsas məsələ
səhnədəki fərqlilər içərisində fərqlənməkdədir.
İş-peşələri xarakter yaratmaq olanlar arasında
seçilmək məsələsi isə əsl
“inteqralçı”lıqdır ki,
İsmayıl Osmanlı bütün şəxsi-təbii
və “süni”-bədii xarakter
yaradıcılığıyla buna nail olmuşlardandır.
İsmayıl Osmanlı böyük sənət ailə-aləmində təkrarsız (mənfi ya müsbət) əmi, dayı, qağa olub. Bənzərsiz məşədi, hacı, şeyx rolları oynayıb. Milli mesenat (H.Z.Tağıyev), dahi filosof (Nəimi), dahiyanə avam (Novruzəli) obrazları yaradıb. Saysız-hesabsız “bihesab” adamları gülünc günlərə qoyub, həyati məzə-gəvəzə tipləri bədii-ictimai qınaq tipajlarına çevirib: Mirzə Qərənfil, Xəlil, Mirzə Heydərqulu, Şəkinski, Keçəl Aslan, Kefli Bəşir və sair. Neçə-neçə əcnəbi “don”larına girib: Aleksandrov (“Canlı meyit”), Baş senator (“Otello”), Tixon (“Tufan”), İsidor Cakeli (“Darıxma, ana!”), Gilderstern (“Hamlet”) və ilaxır...
“Hamını bəzər”lə başlayan -
Bir məsəl var...
Yox, yüzlərlə özgə obraz-adamları al-əlvan xarakterik cizgilərlə bəzəmiş bu sənətkarın özü də şan-şöhrətdən xali deyildi. Xatırlayaq, baxaq görək bütün ədəbi-dram əsərlərindəki hansı bədii və ya dramatik obraz bu həmişəyaşar real qəhrəmanımızdan daha canlı, daha bütöv, əhatəli, universaldır. Bu adam lap cavanlığında, bu aktyor lap ilk rollarında belə, çöhrəsindən tutmuş bütün mənəvi-psixoloji sifətlərinə, hərəkətlərinə, oturuş-duruşuna, təbəssümünədək təsəvvür-təsvirlərimizin imkanı yetdiyi qədər ən qədim və ən müasir Azərbaycan kişilərinin ümumiləşdirilmiş obrazı idi.
Tarixən varlı-hallı, qızıllı-gümüşlü Şəkidə maddi cəhətdən ən kasıb ailədə doğulsa da, iyirmi yaşından canlı aləmin mənən ən zəngin sahəsinə - sənət dünyasına düşüb. On bir yaşında “yetimlik divinin əlinə keçib” (Ə.Xaqani), mükəmməl təhsil ala bilməsə də, dükan-bazar yükçülüyündə, Şəki ipək fabrikində, hətta dabbaqxanada işləməli olsa da, bunlar onun həyatın hər üzünü görməsində, dünyanın bütün mənfiliklərinin “dabbaqda gönünə bələd” olmasında mühüm rol oynayıb.
Məğzi böyük
çətinlik, qabar-qübarlı məşəqqətlərdən
ibarət olan bu ilkin tale yazısıyla o, 1920-ci ildə rayonda yeni fəaliyyətə başlamış “Fəhlə-kəndli
klubu”nun dram dərnəyinə üzv
yazılır və bununla da,
bütün ömrünü
həsr edəcəyi sənət sahəsində yeni bir tərcümeyi-halın
bünövrəsini qoyur. Təbiətən
şux olması, hər hərəkətindən
məzə, hər söz-həkətindən yoz
yağması, duzlu-məzəli Şəki lətifələrini
teatral bir şəbehlə
söyləməsi onun sədasını
bölgədən uzaqlara da
yayır. “Yüz ildə
bir” deyiminə xas nadirlik arşını ilə
ölçülən qabiliyyət, istedad
vergisi təqvim aylarını, illərini
qabaqlayır. 1922-ci ildə Gəncəyə köçüb,
buradakı teatrda çalışan
İsmayılı altı il sonra Tiflis Dövlət Azərbaycan
Dram Teatrına dəvət edirlər.
Orada yerini bərkidib,
anadilli sənət ocağını daha gur alovlandırmaq arzusuyla çalışan sənətkar bu istəyinə nail olmaq ərəfəsində Bakıya
çağırılır. 1929-cu ilin sonlarında
Azərbaycan Milli Dram Teatrının truppasına
qəbul edilir. Qırmızı sovet Bakısının
qızğın teatr
səhnəsi onun simasında yeni bir türk soyadlı
ad, orijinal ədalı,
qulaqlara xoş sədalı bir sənətkar qazanır.
Salon isə onun
dramatik nüanslarından
vəcdə gəlir,
faciəvi rollarından
göz yaşlarına,
komik obrazlarından gülüşlərə, satirik
surətlərindən “izhari-nifrət”lərə
qərq olur. Bir yazılanı iki etməyə çalışıban,
yüzlərlə “kim-kimsə”ləri,
“nələr-nəməliklər”i yaradıb-yarıtmağa başlayır.
Özü də -
Necə,
nə cür, nə sayaq!
Başlayaq (və elə qurtaraq) “kim-kimsə”lərdən. Nədən
ki, “nələr-nəmənəliklər”
həddən çox,
səbri-xərc ilə
dərci-həcmimiz isə
az...
Ötən əsrin ilk yarısında
S.Vurğunun “Xanlar”, “İnsan”, “Vaqif” pyeslərinin tamaşalarından
yazan tənqidçilər,
danışan mütəxəssislər,
həftələrlə bəhs
açan tamaşaçılar
İsmayıl Osmanlının
ifa etdiyi Keçəl Aslan, Fon Hols, Şaliko
obrazları üstündə
xüsusi vurğu ilə dayanırmışlar.
Söyləyirmişlər ki, H.Cavid əfəndi
“Şeyx Sənan”, “Səyavuş”, “Knyaz” dramlarındakı Şeyx
Hadi, Vali və Şakro obrazlarının açımına
nə dərəcədə
istedad və zəhmət sərf edibsə, İsmayıl Osmanlı da, onların səhnə
təfsirinə o qədər
can “yanacağı” yandırır.
Böyük komediya ustası S.Rəhman isə onu öz
obrazlarının “üst
obrazı” kimi qələmə verib: “Mənim qələmlə
yaratdığım bir
neçə obrazı
(Mirzə Qərənfil,
Əhməd bəy, Zakir, Xəlil, Qasım) İsmayıl Osmanlı öz tərzi-hərəkətlərilə daha yaxşı yazır. Mən bir yazıçı ikən bir verdiyimi
o mənə tamaşaçı
ikən, bəzən,
beş qaytarır...”
İllər yavaş-yavaş keçir,
İsmayıl Osmanlının
sənətkar azmanlığı
zirvələrə daha
sürətlə qalxırdı. “O olmasın,
bu olsun”dakı “qəzetəçi” Rza obrazı ilə hər bir tamaşaçı
qəlbində əbədi
nəşr olunmuş
bu kişi özü haqda “bir kaç kəlmə” də söyləmədən, onu
dinləyib etiraf edəsiləri “bəkləmədən”
irəliləyirdi. Məşədi
İbaddan 10(ca) manat istəməklə, ətrafındakı
digər statuslu “kustar” rüşvətxorlardan
nə qədər aşağı olduğunu
üz-gözündəki əlamətlərlə
daha da incələyən
bu “qəzetlər padşahı” əsl sənət şahı kimi çıxış etmirmi? Sonralar oynadığı rolların
bir neçəsi “epizodik”ləşsə də,` baş qəhrəmanlarla
şöhrət döyüşünə
bac vermədi. Məsələn, “Mən ki gözəl deyildim” filmində yaratdığı
poçt işçisi
obrazının məhzunluq
ab-havası oradakı
müqəyyəd “üçkünc
məktub”lardan azmı
hekayətlər söyləyir?
Bütün bu deyilən və yazılanlara yüzə-yüz inam-imanımın
bir səbəbi də mənim öz gördüklərimdir
və o vaxtlar bunlar mənə o qədər gözəl əsər, qeyri-adi təsirlər edirdi ki, sonralar o nüanslar haqda kiməsə danışarkən,
az qala,
“göz kirəsi” istəmək fikrinə də düşmüşəm.
Məsələn, 60-cı illərin sonlarında “Solğun çiçəklər”də oynadığı (yox, yox, yaşadığı!)
Əbdül dayı!
Bu adam o səhnədə elə bir “ədəbi-bədii dayı” olurdu ki, mən bir
abituriyent-tamaşaçı olaraq, həyatdakı bütün real (ən əvvəl özümə
və ən yaxın özgələrə
aid) dayıları “persona non qrata” hesab edir,
hətta hərdən
“mənim də belə bir himayədar
nökər-dayım olsaydı,
məmnuniyyətlə yetim
olmaq istərdim” kimi minor eşqə də düşürdüm.
Hələ mənim “Kaş
Cabbarlı diriləydi,
Məhluqə Sadıqovanın
oynadığı əzazil
“əmidostu” roluna qələm çalıb,
bu müqəddəs
(və çarəsiz!)
Əbdül dayını
müşküldən qurtaraydı!”
arzu-istəyim...
Mənim bu “real Əbdül dayı” obrazı ilə ilgili sentimental ağrı-acılarım, ta
onun “Yeddi oğul istərəm”dəki
“Kələntər dayı”
əzazilliyinədək davam
etdi. İndicə xatırladığım
Cabbarlının “Şərif”i
demişkən, “hansı
ki”, bu rəhmətlik,
söhbətlərimizin birində
demişdi: “Bu kəmfürsət
Kələntərə görə
hətta məni yaxşı tanıyan məhəlləmizdə də
yaxşı qarşılamayanlar
var...”
Hə, ömrünün axır çağlarında hərdən
onu ziyarət (bir az da
- tələbə-jurnalist marağı)
üçün tamaşalaröncəsi
“Azdrama”ya, yaxud, yaşadığı binanın
(Statistika İdarəsinin
arxa tərəfi) həndəvərinə yığışar,
onun “Poçt qutusu” filmindəki Novruzəliliyinə gah babamız kimi ağrındığımız, gah etno-avamlığımızın
klassik bir şəkli kimi baxıb sıxılmaqla bərabər, böyük
ədiblərimizin ustadlıqla
yaratdıqları rəngarəng
milli avtoportretlərimiz
içrə bu ən gülmə-gülməcəlisinə
için-için uğundugumuzla
bağlı sual-cavablar
edər, Mirzə Cəlil dahiliyilə yaradılmış o bədii
şedevr-sadəlövhlüyü bu korifeyliklə vizuallaşdıran İsmayıl
Osmanlı fenomeni ilə fəxarət hissləri yaşadığımızı
bəyan edib, bu real sənətkar-obrazın
şipşirəli “çox
sağ olun, mənim yeşil balalarım!” kimi ifadələrinə, bu ixtiyar yaşında da par-par parıldayan göz-baxış hərarətlərinə
qonaq olardıq...
Daha sonralar isə eşidərdim ki, bizim tələbəlik davamçılarımız tez-tez
onun yaşadığı
o binaya, işlədiyi
teatra gedər, onu bizim salam-kalam,
rəğbət-məhəbbət qədərimizdən də
artıq qədirləyər,
üz-gözündən sənət
qədimliyi, münasibətlərindən
ipək həlimliyi yağan, lakin... bir vaxtlar cıdır
sürətli, amir şöhrətli sənət
anşlaqı yaşamış
bu qocanın son halətini - bir az təbii-obyektiv, bir az süni-subyektiv
“unutqanlıq” duyğularını
- imkan dərəcəsində
kompensasiya edirmişlər...
Və...
Azərbaycanın, SSRİ-nin
Xalq artisti adları, digər təltifləri öz yerində, deyirəm, bu dünyada o məhəbbət dolu salam-kalamlardan, sağ ikən ziyarət edilmələrdən gözəl
nə var?! Bir az da göynək çalarlı bu kövrək xitabım həm də bu dünyadan o dünyaya İsmayıl Osmanlı nam-nişanında,
İsmayıl Osmanlı
şan-şöhrətində köçmüş rəhmətliklərin
hamısınadır...
Tahir Abbaslı
Mədəniyyət.- 2016.- 22
aprel.- S. 13.