Şərqdə
muğam dəstgahlarının ilk ifaçısı
Ustad xanəndə, Xalq artisti Sara xanım Qədimovanın əziz xatirəsinə
(Əvvəli
qəzetin 15 və 20 aprel tarixli saylarında)
Əməksevər valideynlərinə övlad olan Sara hələ
kiçik yaşlarından onlardan ədəb-ərkan,
böyük-kiçik yeri bilmək, haqqa tapınmaq kimi xasiyyətlər
əxz etmişdir. Bunlar sonrakı həyat yolunda ona çox
gərəkli olub, kömək edib.
Sara xanım özündən böyük sənətkarlara,
xanəndələrə hörmətlə yanaşır,
onların məsləhətlərinə dönə-dönə
əməl edərdi.
Təsəvvür edin ki, Bülbül kimi çox tələbkar,
Rəşid Behbudov kimi çox çılğın və
çətin, Xan Şuşinski kimi çox ağır sənətkarlar
çox vaxt qadın müğənnilərdən ən
çox Sara xanımı qəbul edir və qastrollara onunla
birlikdə gedərdilər.
Rəşid
Behbudov deyərdi: “Sara xanımla birlikdə 6 ölkədə
qastrolda olmuşam, ondan iynənin ucu qədər də inciməmişəm”.
Sara
xanımın özü müqtədir sənətkar, gənc
müğənnilər və xanəndələr
üçün bir məktəb olmasına baxmayaraq, daima Xan
Şuşinskidən, Seyid Şuşinskidən, Zülfü
Adıgözəlovdan, Qurban Pirimovdan, Mirzə Mansurdan, Bəhram
Mənsurovdan muğamın sirlərini yorulmadan öyrənirdi.
Bu sənətkarlar da Sara xanımı bir xanəndə
kimi qəbul edir, ona həmişə öz məsləhətlərini
verirdilər.
1963-cü
ilin may ayının 2-də Sara Qədimovaya respublikanın
Xalq artisti fəxri adı verildi. Mayın 31-də,
böyük müğənninin ad günündə
Əbülfət Əliyev başına bir dəstə sənətkar
yığıb, qəfildən, xəbərsiz-ətərsiz
Sara xanımı hər iki hadisə ilə əlaqədar təbrik
etmək üçün onlara gəlirlər. Qurban
Pirimov, Seyid Şuşinski, Zülfü Adıgözəlov, Həqiqət
Rzayeva, Xan Şuşinski, Əlağa Vahid, Yavər Kələntərli,
Firudin Şuşinski, Mirzə Mənsur, Bəhram Mənsurov və
onun arvadı Münəvvər xanım, İldırım Həsənov,
Əlövsət Sadıqov, Xanlar Haqverdiyev, Hacı Məmmədov,
Məmmədağa Muradov, akademik Aslan Aslanov və rəqqasə
Roza Cəlilovanı qapının astanasında görəndə
Sara xanım özünü itirir, çaş-baş
qalır. Bir azdan yaxın qonşular Mədinə
Gülgün və Azər Balaşoğlu da gəlirlər.
Otağın kiçikliyi və evdə
hazır xörəyin olmaması Sara xanımı
çıxılmaz vəziyyətdə qoyur. Bu sənətkarlar nərd oynamağa
başlayır, Sara xanım isə Mədinə Gülgünlə
birlikdə “Qarabağ plov”u dəmləyirlər.
Sara xanımın evi bir anlıq musiqi məclisinə
dönür.
Zülfü Adıgözəlovun oxuduğu
“Bayatı-Şiraz” muğamı məclisə yaraşıq
verir. Böyük ustadlar Sara xanımı
təbrik edir və ona xoş arzularını bildirirlər.
Sara xanım özündən böyük sənətkarları
uca tutur, onlara hörmət-izzətlə yanaşardı. Ustad sənətkarlar
da onun sənətini yüksək qiymətləndirər və
xətrini çox istəyərdilər. Seyid
Şuşinski kimi ciddi və azdanışan bir adam Sara xanımı bizim “cəngavər
qızımız” adlandırardı.
1964-cü ildə Bakı gözlənilmədən qəfil
bir faciəvi hadisənin şahidi oldu. Sara xanım
bağına gedərkən, avtomobil qəzasına düşərək
ağır xəsarət almışdır. Bu qəza çox söz-söhbət, şayiələr
yaratdı. Onun müalicəsilə məşhur
travmatoloq Lev Frankenberg məşğul olurdu. Həkimlər çalışırdılar ki, Sara
xanımda qəzadan heç bir əsər-əlamət,
heç bir iz qalmasın. Lakin istənilən
nəticə alınmırdı. Kosmonavt
Valentina Tereşkova Moskvanın ən məşhur travmatoloqu
olan Valeri Trapeznikovu Bakıya göndərdi. Müalicə uğurlu başa çatdı. Qəzadan heç bir fəsad qalmadı. Lakin lazımsız dedi-qodular, söz-söhbətlər
Sara xanımı sarsıdıb ruhdan salmışdı, belə
tezliklə səhnəyə çıxmaq istəmirdi.
Azərbaycan KP Mərkəzi Komitənin katibi Şıxəli
Qurbanov Sara xanımın sənətinə yüksək qiymət
verirdi. Dəfələrlə onu deputat seçildiyi Goranboy
və Qusar rayonlarına aparıb, seçiciləri
qarşısında konsertlərini təşkil etmişdi.
1965-ci il mayın 25-də Şıxəli Qurbanov onu
yanına çağırdı. Onların
arasında belə bir söhbət baş tutdu.
- Sara
xanım, niyə oxumursunuz? Siz mənim
maşınımda da qəzaya düşə bilərdiniz.
Bu bir təsadüfdür. - Sara xanım
Şıxəli müəllimə heç bir cavab vermədi.
Şıxəli Qurbanov Radio və Televiziya Komitəsinin
sədri Ənvər Əlibəyliyə zəng vurub, Sara
xanımın televiziyada nə üçün
oxumamasının səbəbini soruşmuşdu. Ə.Əlibəyli
demişdi ki, nə qədər dəvət etsək də, o,
gəlmək istəmir, oxumaqdan imtina edir. Sonra
isə Ş.Qurbanov filarmoniyanın direktoru Niyaziyə
tapşırır ki, mayın 29, 30 və 31-də Sara
xanımın filarmoniyada konserti olmalıdır.
Lakin mayın 30 və 31-də Niyazinin dirijorluğu ilə
simfonik konsertinin olması barədə hər yerə afişa
vurulmuşdu.
Ş.Qurbanov göstəriş verir ki, simfonik
orkestrin konserti başqa vaxta keçirilsin, həmin
afişaları təcili çıxarıb, onun yerinə Sara
xanımın konserti ilə əlaqədar afişalar vurulsun.
Çox çılğın Niyazi bundan pərt
olsa da, Ş.Qurbanovun tapşırığını yerinə
yetirməli olur.
Birinci
sırada Şıxəli Qurbanov, Bəxtiyar Vahabzadə, mədəniyyət
naziri Rauf Hacıyev, Niyazi, Azərbaycan LKGİ Mərkəzi
Komitəsinin birinci katibi Məsud Əlizadə,
yazıçı Ələviyyə Babayeva, Mirzə
İbrahimov, Seyid Şuşinski, Yavər Kələntərli,
Xan Şuşinski, Qurban Pirimov, Həqiqət Rzayeva əyləşmişdilər.
O vaxt
Bakıya yayılmışdı ki, Sara xanımın
qıçının biri protezdəndir. Ona
görə də həkim Lev Frankenberg Sara xanıma məsləhət
görmüşdü ki, səhnəyə qısa paltarda
çıxsın ki, bu dedi-qodulara son qoyulsun. Sara xanım həkimin təklifini qəbul etdi.
Üç gün ərzində filarmoniyada Sara
xanımın möhtəşəm konsertləri oldu. Mən həmin konsertləri yaxşı
xatırlayıram. Konsert iki saat əvəzinə
üç saat çəkirdi. Sara xanım konserti tarzən
Bəhram Mənsurov və kamançaçı Nefton
Qriqoryanın müşayiəti ilə ilk dəfə
açıq səhnədə oxuduğu “Şur” dəstgahı
ilə başladı və bu muğamı 47 dəqiqə
oxudu. Muğamı oxuyub başa vuranda Xalq artisti Həqiqət
Rzayeva özündən ixtiyarsız səhnəyə
çıxıb həyəcanla dedi:
- Hələ
indiyəcən kişi xanəndələrdən
kiminsə 47 dəqiqə muğam oxumasını
xatırlamıram. Sara xanım “Şur” dəstgahını
47 dəqiqə kişilər oxuyan pərdələrdən
oxudu. Bu möcüzədir, görünməmiş
möcüzə. Əhsən belə xanəndəyə,
halal olsun.
Salonda hamı ayağa qalxıb, Sara xanımı
alqışladı. Pərəstişkarları onu
gül-çiçəyə qərq etdilər. Respublikanın rayonlarından konsertə çoxlu pərəstişkarlar
gəlmişdi. Çoxu bilet tapa bilmirdi.
Onlarla adam ayaq üstə
dayanmışdı. Hamı böyük maraqla
Sara xanıma tamaşa edirdi. Möhtəşəm
ifalar alındı. Sara xanımın ifa
etdiyi muğam, hər bir mahnı alqışlarla
qarşılanırdı. Bu konsertlər əsl
bayrama çevrilmişdi.
Sara xanım 400-dən artıq xalq və bəstəkar
mahnısı və 11 muğam ifa etmişdir. Hazırda
radionun “qızıl fond”unda 7 muğam və 200-dən
çox mahnı qorunub saxlanılır. Sara
Qədimova yaşlı nəslin dinlədiyi və pərəstiş
etdiyi bir müğənnidir. Keçən
əsrin 50-70-ci illərinin adamları onun
mahnılarının qanadlarında böyüyüb,
boya-başa çatmış və formalaşmışlar.
Sara xanım dövrünün ən gözəl
qadınlarından biri olmuşdur. Onun böyük portretini yaradan
Böyükağa Mirzəzadə deyirdi: “Fırça Sara
xanımın təbii gözəlliyini təsvir etməkdə
çox acizdir”. O, xanım kimi doğuldu, xanım kimi
yaşadı və xanım kimi köçdü bu
dünyadan.
Sara
xanımın yüksək ali şəxsiyyəti
var idi. Çox ciddi, zəhmli, zabitəli
xanım idi. Müğənnilər onun yanında
özünü yığışdırır, artıq-əskik
bir ifadə işlətməyə cürət etməzdilər.
O, deyərdi ki, hər bir müğənni şəxsiyyət
olmalıdır. Xan Şuşinski zarafata salıb deyərdi:
“Allah bizim əvəzimizə Saranı kişi yaratmalı
idi”. Sonra isə əlavə edərdi: “Qadın olmasına baxmayaraq
bizim hamımız (artistləri nəzərdə tuturdu) ondan
qorxuruq. Moskvada Stalinin, Bakıda Mircəfər
Bağırovun, filarmoniyada isə Sara xanımın dad əlindən”.
Sara xanımın evdarlığına söz ola
bilməzdi. Onun hazırladığı xörəklərin
dadı-tamı haqqında Bakıda indi də maraqlı əfsanələr
gəzir. Əbülfət Əliyev deyərdi
ki, Sara xanımın hazırladığı xörəklərin
dadından doymaq olmur, bu xörəkləri iki əllə yemək
istəyirsən. Onun qolunu
çırmalayıb qonaqlara necə qulluq etdiyini görəndən
sonra bu xanımın artist olmasına adamın inanmağı
gəlmir.
Sara xanımın ən mərd xüsusiyyətlərindən
biri də o idi ki, ömründə dilinə yalan söz gəlməzdi,
görmədiyi hadisəni qətiyyən danışmazdı. Bu illər ərzində
onun kiminsə qeybətini qıldığını, kiminsə
qarasına danışdığını görmədim və
eşitmədim. Kimin nə nöqsanı, qəbahəti
vardırsa çəkinmədən, qorxmadan düz onun
gözünün içinə deyərdi, kindən-küdurətdən,
qərəzçilikdən uzaq bir adam idi.
Filarmoniyanın direktoru, böyük dirijorumuz Niyazi bu ali keyfiyyətlərini nəzərə alaraq
deyərdi ki, bizim Sara xanım başqa bir aləmdir. O, qorxmaz,
ürəkli, cəsarətli, mərd-mərdanə bir insan
idi. Xanəndə Əlibaba Məmmədov ona
“comərd bacımız” deyərdi.
Keçən əsrin 50-60-cı illərində həvəskar
bəstəkarların böyük bir dəstəsi
yetişmişdir. Bəhram Nəsibov, Ələkbər Tağıyev, Xaləddin
Xəlilov, Qulu Əsgərov, Hacıbaba Həsənov, İsgəndər
Novruzlu, Habil Əliyevin konservatoriya təhsilləri olmasa da
gözəl, ürəyəyatımlı mahnılar bəstələyirdilər.
Müğənnilərin çoxu bu
mahnıları oxumağa cürət etmirdilər. Bəhram
Nəsibovun “Eşqimin baharı”, Habil Əliyevin “Ürəkdir
sevən səni”, Qulu Əsgərovun “Sevgi var olsun”, İsgəndər
Novruzlunun “Qarabağın maralı” və “Bakılısan”
mahnılarını ilk dəfə Sara xanım Qədimova ifa
etmişdir. Çox vaxt bədii şura bu
mahnıların oxumasına qadağa qoyurdu. Sara xanım isə bu qadağalara məhəl
qoymayaraq mahnıları hər yerdə oxuyardı.
Hətta
sərt qadağalara baxmayaraq, İranda azadlıq
mahnısı kimi qələmə verilən “Mürqi səhər”
nəğməsini, “xalq düşməni” damğası ilə
repressiya olunmuş Hüseyn Cavidin “Görmədim” rədifli
şeirini, Mikayıl Müşfiqin mövcud olan yeganə qəzəlini,
el şairi İsgəndər Coşğunun şeirlərini
“Segah” üstə oxuyardı.
Söhbət qorxmazlıqdan, cürət və cəsarətdən
gedəndə yazıçı Mirzə İbrahimovun Sara
xanım barədə bir məşhur söhbəti yada
düşür.
-
1944-cü ildə Sovet ordusu İrana daxil olmuşdur. Azərbaycan
Radiosu həmin ilin may ayından Türkiyə və İran
üçün verilişlər verməyə
başlayır. Bu verilişlərin keyfiyyətinə,
siyasi durumuna şəxsən Mircəfər Bağırov səviyyəsində
nəzarət olunurdu.
Birinci verilişdə Sara xanım və Xan
Şuşinski çıxış etməliydilər. Sara xanım
“Kürdün gözəli” mahnısını ifa etdikdən
sonra Mircəfər Bağırov onu yanına
çağırır. “Qızım, daha nəyi
oxuyacaqsan”, - deyə ondan soruşur. Sara, “Qubanın ağ alması” mahnısını, deyə
cavab verir. Bu cavab Mircəfər Bağırovun xoşuna gəlir
və ona deyir:
-
Qızım sənin adın əcnəbi adlarına
oxşayır. Deyəcəklər ki, yəqin
bu qız yəhudidir. Bəlkə sənin
adını dəyişək. 22
yaşlı Sara çəkinmədən, fikirləşmədən
hamının yanında - “Ata-babanın qoyduğu adı dəyişməzlər”
- deyə cavab verir.
Üzeyir
Hacıbəyov, Əfrasiyab Bədəlbəyli, Mirzə
İbrahimov Saranın əvəzinə çox pərt olur,
başlarını aşağı dikirlər. Sara isə
heç bir şey olmayıbmış kimi “Qubanın ağ alması” mahnısını oxuyur və
bu söhbət xoş sonluqla başa çatır. Mircəfər
Bağırov orada olan rəhbər işçilərə
heç bir söz demir. Sara xanım gənclik illərindən
belə bir ötkəm adam idi.
İllər bir-birini əvəz edirdi. Bu illər
onun şan-şöhrətini bütün ölkəyə
yaydı. Sara xanım yaşının 83
olmasına baxmayaraq, gözəlliyini saxlayırdı,
çox təravətli görünürdü.
Sağlamlığına söz ola bilməzdi.
Dəvət olunan bütün tədbirlərdə
iştirak edir, məclisə uyğun muğam və
mahnılar oxuyardı. Əlbəttə, 40-45 il bundan əvvəlki kimi deyildi. Əbədi
gözəlliyini də saxlamağa iddialı deyildi. Vaxtilə Saranı səhnədə görənlər,
ömrünün axırında da səhnədə görəndə
heyrətlənirdilər. İllər bu
qadının üzərində hakim olmamışdı.
Biz onun səsini və ifasını eşitməyə
adət etmişdik. Onun oxuduğu nəğmələr
nə köhnəlir, nə də unudulur. Xalqımız
Sara xanımın belə bir qəfil ölümünü
gözləmirdi. O, daim diqqət mərkəzində idi.
Amma alın yazısına nə deyəsən.
Onun ölüm xəbərinin yayılması
minlərlə insanı sarsıtdı.
Vida mərasimi Bakıda son illərin ən qələbəlik
dəfn mərasimlərindən biri idi. Onun
ölüm xəbərini eşidən sənətçilər,
müğənninin pərəstişkarları rayonlardan gəlmişdilər.
Lerikdən, İsmayıllıdan, Şəkidən,
Qubadan və digər rayonlardan gələnlər göz
yaşı axıdır, qəm-qüssə içində
idilər. Onlar əsas etibarilə
müğənninin səsinin vurğunu olan keçən əsrin
40-60-cı illərin adamları idilər.
Qıçının
birini müharibədə itirmiş, həsa ilə yeriyən
yaşlı bir kişinin ağladığını görən
bəstəkar Şəfiqə Axundova qəhərdən
boğula-boğula həmin kişini göstərərək
dedi:
- Bax, əsl
xalq məhəbbəti budur.
Sara xanım birinci Fəxri xiyabanda dəfn olundu. Burada adam
əlindən tərpənmək olmurdu. Onun məzarı
üstünə qoyulan gül-çiçək dəstəsinin
sayı-hesabı yox idi. Çünki Sara
Qədimova kimi müğənnilər və xanəndələri
tarix nadir hallarda yetişdirir və bu əsrdə bir dəfə
mümkündür.
Sara xanımın məzarı üzərində həmişə
təzə-tər çiçəklər olur. Axı onun səsi
bu gün də diridir, yaşayır və yaşadır.
O, bir ulduz idi, bir dəfə səmadan bizim üçün
yerə enmiş və 67 illik səhnə fəaliyyətindən
sonra yenidən göyə qayıtmışdır. Sara
xanım öz təbiiliyi, kişi
xarakteri, mərdliyi, qorxmazlığı və özünəməxsusluğu
ilə xalq arasında böyük nüfuz
qazanmışdı. O, bizim nəslin daim dinlədiyi və
sevdiyi müğənni idi. Biz həmişə
onu Azərbaycan gözəli, əsl ustad xanəndə, vətənpərvər
müğənni, daxilən və zahirən gözəl və
nadir şəxsiyyət kimi xatırlayacağıq.
Çingiz Fərəcov
Sara Qədimova
irsinin tədqiqatçısı
Mədəniyyət.- 2016.- 22
aprel.- S. 12.