Məmməd Araz...
Bir şair ki...
nə qədər danışırsan-danış,
yazırsan-yaz, qurtarmaz ki
qurtarmaz!..
Bu bitməz könül “serial”ı iştirakçılarından biri də bəndəniz. Bu qəzetdə çalışdığım on il ərzində onun “Ömür karvanının sənət yükünə Bir-iki qeyrətli söz yükləməsək, sən kimə gərəksən, mən kimə gərək”, “Salamat qal, salamat”, “Azərbaycan deyiləndə ayağa dur ki...” misralarından doğan başlıqlarla yazılar yazmışam...
O yazılardan biri də “Bir şair vardı...” başlığı, “Ömrü boyu tufan əydi, su yardı...” başlıqaltıda və bu da şairin öz misralarından törəmə: “Mən Araz üstündə bitən çinardım, Ömrüm boyu tufan əydim, su yardım, Xətainin qılıncını suvardım, - Məmməd Araz karandaşı göyərdi”...
Bu dörd misranı şeir “tələbat”ıyla alt-alta yox, yan-yana yazdığımın fərqinə bir qədər gec vardım, lakin bununla həm də, Məmməd Araz nəhrinə mənsub daha bir sehrə varmış oldum. Belə ki, bu şairin misra-misra yazdıqlarını nəsr kimi də oxumaq, məktəblilərin diliylə desəm, sətirdən-sətrə keçə-keçə də yazmaq olar. Amma, analoqu olmayan nəsr kimi. Sözün belə bir halında - nəqliliyə mail məqamında bir az şairanə desək, ana-bala halətli həsr kimi, naxışları baxışlara sığal çəkən sür-süjetli qəsr kimi. Həm də hərdən cəmiyyətin “şair” mövcudatından, sənətin “şeir” formatından bezikənlərə nəzri-əcr kimi. Məsələn, “Anamdan-bacımdan gizlətdiyimi qələmdən-kağızdan gizlətməmişəm”, “Ürəyimsiz kəlmə yazan deyiləm, nə qədər ki öz əlimdir yazanım!”, “İti bazarında atından baha - mən belə dünyanın nəyindən küsüm?”, “Bir ağılın budağından sallanıb, neçə-neçə ağlıdayaz yaşayır”, “Vətən mənə oğul desə, nə dərdim, mamır olub qayasında bitərdim!” və s.
...Amma bəzən (xüsusən, ürəklər ya süsən-sünbül kimi titrəyəndə, ya nanə yarpağıtək əsəndə), adam misra-misra dillənmək istəyir.
“Süsən-sünbül”lük çağında:
Gülüm, bir də görüşünə yubansam,
Adımı tut - harda
dağlar dumansa,
Sıx gözünü - hansı
daşda su yansa,
O daş altda Məmməd Araz yaşayır...
“Nanə yarpağı”nda:
Bu axşam... özümdə yoxam bu axşam,
Ağlı kəsilməmiş kəsilmiş başam.
Ey ilham pərisi, varsansa əgər,
Bu axşam üstümə qanadını
gər...
Bu süsən-sünbül,
əsmi nanə təbiətli şair öz çağının
bütün siyasi-ictimai-sosial
əyri-üyrülüklərinin əyilməz düzünəqulusu
idi. İndilər ürəklərimizə
batman-batman yüngüllüklər, şadman fəxarətlər
gətirən müstəqil
ölkəmizin o çağlarkı
ağırlığı, ağrıları, onun kimi beş-onların çiyinlərində dövr,
ürəklərində qövr
edir, mübarizə şaxlarını sındıra
bilməsə də, səhhət şuxlarını
əzirdi. Eynən
onun, tək elə elmdə yox, həm də
millətçi çabaları
ilə ümummədəni-mənəvi
korifey həmkarlarından
olan və söhbətlərinin birində
“milli ziyalılıq meyarı” kimi qiymətləndirdiyi Xudu Məmmədova ithaf etdiyi şeirlərinin birində dediyi kimi:
Bax donqar dəvənin səbət yükünə,
Bənzəyir
içiboş şöhrət
yükünə,
Ömür karvanının sənət
yükünə
Bir-iki qeyrətli söz yükləməsək -
Sən kimə gərəksən,
mən kimə gərək?..
Elə ovaxtlar ölməz şairin 50 illiyilə bağlı bu “doyulmaz alim”in bir televiziya verilişində dediyi kəlamlar da el-elita dilindən düşmürdü: “Adətən
ev-eşikdə nə
çatmazsa, nədən
çox danışılarsa,
uşaq ondan istəyər. Bir axşam Məmməd Arazın Vətən mövzulu bir neçə şeirini dinləyən yeddi yaşlı oğlum qəflətən mənə
qayıtdı ki, ata, mənə Vətən al...”
Amma...
sağlığında
özünə “nekroloq”
(“O daş altda Məmməd Araz yaşayır”) yazmış
bu şair, hərdən, hər gün “mənə təzə maşın, yeni mənzil, dəbdəbəli villa al” sözlərilə
xitab edilən atalara, bu “şirin
dünya”dan beşəlli
yapışıb hədər
arzulara düşənlərə
“fəlsəfi bibər”
də dadızdırırdı:
Bu get-gəllər
bazarına dəvədi
dünya,
Bu ömür-gün
naxışına həvədi
dünya,
Əbədiyə
qəh-qəh çəkər
əbədi dünya,
Dünya sənin, dünya mənim,
dünya
heç kimin!..
Bu şairin qələm-kotanı bir vaxtların daha nisgil-nostaljili “o tay-bu tay”, bütün zamanların “sənin”-“mənim”, “haralısan?” kimi leksikonlarımızın
daha dərinliklərinə
işləyirdi. Ötən
əsrin 60-cı illərində
həmin “o tay-bu tay”ımız arasında inşa edilən “Arazstroy”a alatoran nəzərlərlə baxıb,
yarı qəlpən,
yarı qəlbən sevinənləri, dəvələngəri
axan o “günahkar” çayda sayrışan işıqlara millən birləşməyimizin ilk qaranquşu
kimi baxanları “anti-arxayınçılıq”, “əks
qayət-muğayatlıq”lara səsləyirdi:
“İşıqlar
da bir-birinə
Yaxın yadlar olacaqlar...
İşıqlar
da ayrılığa öyrəşəcək,
Yükünü
çək, dəvə
qardaş,
yükünü
çək...”
Hərdən də...
mənə elə gəlir ki, 1933-cü il 14 oktyabr təvəllüdlü
Məmməd Araz bizim eradan əvvəl,
yaxud ən azı, orta əsrlərdə doğulub.
Nədən ki, bu adam hər
beş şeirindən
birində “Danış
görək, a daş
qardaş” kimi “daş dövrü” dialoqları, “Ey daşlaşan, torpaqlaşan
ulu babam, Bu günümdən dünənimə
uzaqlaşan ulu babam!” kimi xitablar
edir. “Ey
Xan Eyvaz, Dəli Domrul, Fətəli xan, İbrahim xan, sizinləyəm!” deyir.
Mənə belə də
gəlir ki, o tək elə Şahbuz rayonunun Nursu kəndində yox, Azərbaycanın bütün el-obalarında
dünyaya gəlib.
Nədən ki, onun şeirlərinin dilində,
hal-xasiyyətində, təhər-tövründə
bir cıqqan da olsun ləhcə-şivəlik,
bölgəvilik, etnos-etniklik
yoxdur. Onun “ulu babam!” deyə müraciət etdiyi kişilər hamımızın cılxa-çuxa
babamızdır. “O zamanmı
bitdi bizim dilimizin “sənin”-“mənim” damarı da, O zamanmı bitdi bizim dilimizin
“haralısan?” qabarı
da?!” sual-qınağı
hamımıza aiddir.
Bəs bunlar sənə
necə gəlir, - o ölməzin şah irsini bəh-bəh, bəndənizin bu yazısını “bah” tərzilə
oxuyan oxucu? Sənə də təəccüblü
gəlmirmi ki, bu böyüklükdə
fikirlər, düşüncələr,
hisslər sahibi “Kəndim, balacasan, çox balacasan” dediyi o yurdun məktəbində müəllim
işlərkən o kənddən
min dəfə balaca sinif otaqlarına necə sığıb?
Fərqindəsənmi, füzun xəstəliklə
müşayiət olunmuş
ömrü uzunu yazdığı general misraları
ilə milli istiqlal savaşımız
üçün ərəfə
ordusu yaratmış bu şair-komandanın baxışları axır
çağlar necə
dəyişmişdi. Əlləri
yenə əsim-əsim
əssə də gözləri par-par parlayırdı!..
Bu şairin
nəinki həcmcə
ən kiçik şeiri, hətta hər kitabının adı da bitkin
əsər təsiri bağışlamırmı? “Anamdan yadigar nəğmələr”, “Atamın
kitabı”, “Üç
oğul atası”, “Oxucuya məktub”, “Dünya sənin, dünya mənim”, “Dünya düzəlmir”, “Daş harayı”, “Qanadlı qayalar”, “Araz axır”, “Qayalara yazılan səs”, “Ağlayan qayalar”, “Əsgər andı”, “Vətən deyin”, “Sənətdə
son mənzil olmur”...
Qələmi əlimə aldığım
andan yaddaşımda cərgələnən yüzlərlə
şeirindən hansı
biri ilə bitirim bu yazını?
“Altı qızdan
biri Pəri” ilə? Ya bəlkə “Haqqın
var yaşamağa” ilə? Yox, qoy hamımıza dəxli olanı ilə:
Azərbaycan - mayası nur, qayəsi nur ki,
Hər daşından alov dilli ox ola
bilər.
“Azərbaycan!”
- deyiləndə ayağa dur ki -
Ana yurdun ürəyinə toxuna bilər...
Hələlik,
“ey daşlaşan, torpaqlaşan, bugünümdən
dünənimə uzaqlaşan
ulu babam”lardan biri - Məmməd Araz!
Növbəti yazılaradək...
Tahir Abbaslı
Mədəniyyət.- 2016.- 2
dekabr.- S.12.