Ruh asimana bülənd
olarsa, cisim neylər?
Teatrsevər həmkarlarım yəqin təsdiq edərlər ki, iki halda
tamaşadan yazı yazmaq çətin olur: tamaşanı həddən artıq bəyəndikdə, bir də heç bəyənmədikdə. İndi bu
sətirlərin müəllifi
birinci durumdadır.
Söhbət ötən şənbə
günü (3 dekabr) Azərbaycan Dövlət Gənc Tamaşaçılar
Teatrında premyerası
olmuş «Leyli və Məcnun» tamaşasından gedir.
Əməkdar
artist Nicat Kazımovun
Məhəmməd Füzulinin
«Leyli və Məcnun» poeması əsasında hazırladığı
ikihissəli faciədə
ən diqqətçəkən
məqamları bəri
başdan vurğulamaq
gərəkdir: tamaşada
zəif ifa, arxa planda ikən
də boş dayanan bir nəfər
yox idi. Qeydlərə keçməzdən öncə deməliyik, səhnə əsərində
iki-üç epizodik
rolu çıxmaqla bütün rolların iki ifaçısı var, biz də yalnız premyerada gördüklərimizin çıxışları
barədə fikrimizi söyləyəcəyik.
Üzü Şekspirdən bu yana dünya
dramaturgiyasının ən
gözəl, ən maraqlı, ən faciəvi səhnə əsərlərinin əsas
qəhrəmanları gənclərdir.
Üstəlik, müəlliflər öz qəhrəmanlarının
öhdəsinə obraz
olaraq elə ağır dramaturji yük qoyurlar ki, gənc aktyorlar
həmin yükü yaş, təcrübə baxımından daşımaqda
çətinlik çəkirlər.
Nisbətən təcrübəli aktyor-aktrisa isə həmin rolda, sadəcə, baxılmır.
Bu üzdən gənc aktyorlar sənət karyerasının
əvvəlindən püxtələşməyə
çalışmalı, onlara
rol tapşıran rejissor isə həm də pedaqoq-psixoloq missiyasını
yerinə yetirməyi bacarmalıdır ki, tamaşa baş tutsun. Düzdür, Füzuli bu
poemanı bədii qiraət üçün
yazmışdı, amma
əgər rejissor «Leyli və Məcnun»u
səhnələşdirmək cəsarətindədirsə, deməli,
deyilənlərə hazır
olmalıdır.
Tamaşada titul rollarda
gənc aktyorlar Səbinə Məmmədova
və Bəhram Həsənov çıxış
edirlər. Səbinə artıq bir tamaşada - «Xortdanın cəhənnəm məktubları»nda
(Əbdürrəhim bəy
Haqverdiyev) təxminən
Leyli taleli bir rol oynayıb.
Ürəkaçan haldır ki,
onun Leylisi həmin tamaşadakı Gövhərtacına bənzəmədi.
Üstəlik, gənc aktrisa
Füzuli poeziyasının
ən gözəl nümunələrini çox
gözəl tələffüz
edir, əruzun bəhr tələblərinə
riayət edərək,
obrazdan çıxmırdı.
Leylinin yaşantılarını, faciəsini
Qeyslə, valideynləri,
rəfiqələri, İbn
Səlam ilə səhnələrində eyni
səmimiyyətlə çatdıran
aktrisa tamaşa boyu bir neçə
dəfə salonun alqışını da qazandı.
Qeys-Məcnun rolunun ifaçısı
Bəhram Həsənov
teatrda indiyədək
nəzəri cəlb edəcək bir rol oynamadığı üçün bu tamaşanı onun əsl sənət uğuru hesab etmək olar. Bəhramın teatrın saytındakı portefilosundan
görünür ki, onun bir il ərzində daxil olduğu tamaşaların əksəriyyətinə
Nicat Kazımov quruluş verib. Bu tamaşada isə
onu rejissorun tapıntısı kimi də dəyərləndirə
bilərik. Aktyor zahiri
görünüşü, çılğınlığı, səsi, ruhu və qəlbi ilə də əsl Məcnun təsiri bağışlayır.
Tamaşada Qeysin atası
Axsitan (Kərəm Hadızadə) və Leylinin atası (Elşən Çarhanlı)
obrazlarına da rejissor yanaşması maraqlıdır. Çünki bizim indiyədək gördüyümüz eyniadlı
operada da, bədii filmdə də daim Məcnunun
atası Leylinin atasından daha rəhmdil, övladını
daha yaxşı anlayan valideyn kimi göstərilir.
Lakin tamaşadakı Axsitan elə öz zəmanəsinin atasıdır: oğlunun aşiqliyini dostları ilə gəzib-dolanmaqla, cariyələrin köməyi
ilə ovutmağın
mümkünlüyünə inanır. Kərəm Hadızadə Kəbə
ziyarəti səhnəsində
daha güclü təsir bağışlayır.
Analardan danışsaq, Əməkdar
artist Leyli Vəliyevanın
Leylinin anası rolundakı hətta orta əsrlər anası üçün belə hədsiz görünən sərtliyini
vurğulamaq lazımdır.
Olsun ki, bu ifa tərzi
- yalnız qızı
ölüm ayağında
ikən yumşalan ana obrazı tamaşaçını belə
bir fikrə yaxınlaşdırır ki,
Leylinin sevgisinə qovuşmamasının bir
səbəbi zəmanənin
güzarı və qaydalarıdırsa, bir səbəbi də qızını az
sevən anasıdır.
Hər halda könlündən klassik Avropa faciələrini səhnələşdirmək
keçən rejissorlar
Leyli xanıma diqqət yetirsələr,
uduzmazlar. Cənnət Səlimova məktəbini
keçmiş bu aktrisa əsl hökmlü, hikkəli hökmdar qadın obrazları yaratmaq üçün yaranıb.
Əsərdə heç
də az
əhəmiyyət daşımayan
üç kişi obrazı da var ki, onlar
barədə danışmamaq
«Leyli və Məcnun» haqqında natamam söz söyləmək olardı:
Zeyd, İbn Səlam, bir də Nofəl.
Elnur Kərimovun ifasındakı
Zeyd sonadək Qeysə sadiq qalan, onun uğrunda
hər cəfaya dözən və tamaşaçını buna
inandıran vəfalı
dostdur.
Manaf Dadaşovun oynadığı
İbn Səlam isə bizim operadan, filmdən mərhəmət sahibi kimi tanıdığımız
yumşaq qəlbli bədbəxt ərə heç oxşamır.
Əslində, hər hansı
kişinin aşiq olub evinə gətirdiyi gəlinə sahiblənmək həvəsindən
asanlıqla əl çəkəcəyini gözləmək
ağlabatan deyil.
Manaf Dadaşovun oynadığı
İbn Səlam da Leylinin gəlinlik
taxtındakı yalvarışlarını
zorakılığın qıza
təsir etmədiyinə
əmin olandan sonra eşidir və güzəştə
gedir. Tamaşaçı bu səhnədə
incidilən Leylini həm də taxtın gözəl işləməli şəbəkə
başlığının arxasında görür.
Və inanır ki, bütün həyatı qızıl qəfəs içində keçən
Leyli üçün
bu anda qəfəsə
sığınmaq, onun
üçün ruhunun
və vücudunun paklığını qorumaqdan
ötrü vacibdir.
Nofəl (Əməkdar artist Elşən Rüstəmov)
tamaşada o qədər
də çox görünmür. Bununla belə,
Elşən Rüstəmov
iki epizodda əsl qəhrəman ədaları ilə oynadığı obrazın
ruhunun da qolu qədər qüvvətli olduğunu inandırıcı çatdırmaqla
tamaşaçılardan alqış
qopara bildi.
Aktyor Rövşən Abbasov həm səsi, həm qrimi, həm də duruşu ilə fotoqrafik dəqiqliklə Füzulinin
paytaxtımızdakı məşhur
heykəlinin canlı oxşarı təəssüratı
oyadırdı. Aktrisa Zemfira
Əbdülsəmədovanın ifa etdiyi Qarı
isə tamaşada ən dolğun epizodik surət sayıla bilər. Təcrübəli aktrisa obraza can vermək üçün öz qabiliyyətini səxavətlə
xərcləmişdi.
«Leyli
və Məcnun» tamaşasında ayrı-ayrı
bəstəkarların irihəcmli
musiqi əsərlərindən
fraqmentlərin ahəngdar,
tamaşanın tempinə,
obrazların yaşantılarına
uyğun seçilib yığılması (musiqi
tərtibatı Kamil İsmayılovundur) əsərin
qavranılmasını, hislərə
təsirini artırır.
Dekorasiyanın yalnız podiumdan,
arakəsmə və pərdələrdən ibarət
olması həm aktyorların sərbəstliyinə
kömək edir, həm də işıqlardan istifadəni
asanlaşdırırdı.
Tamaşanın əvvəlində Füzulinin Məcnunun doğuluşundan bəhs edən poetik parçalarının fonunda Qeysin podiumun üstündə tavana bərkidilmiş, məcazi anlamda göylə birləşən dar bir torbadan sıyrılıb çıxması, sürüşkən tramplinin üstü ilə diyirlənib səhnəyə düşməsi artıq dünyaya gəlişi həsrətlə gözlənilən övladın heç də bəxtəvər ömür sürməyəcəyinə işarə idi.
İşıq, səs effektləri ilə zəngin tamaşanın təsir gücünü artıran ən güclü effekt isə Leyli ilə Məcnunun son görüşündə səhnəyə yağışın yağması, bir də tramplindən istifadə idi. Tamaşa boyu Qeys dəfələrlə həmin tramplinlə qalxmağa cəhd göstərir, amma göylərə ucalmaq, ərşü-əlaya çatmaq istəyi uğurla bitmir. Yalnız tamaşanın finalında - artıq dünyasını dəyişmiş baş qəhrəmanlar kəfən misallı bəyaz köynəkdə səhnədə görünəndə həmin tramplin yığılır, işıq dolu pilləkən əl-ələ tutmuş nakam sevgililərin asimana çəkilməsi üçün rahat yol açır.
Bizcə, tamaşanın seyrçilərə ünvanladığı ismarış da elə budur: haqqın dərgahına pak ruhunla yollana bilərsən.
* * *
Təbii ki, bütün tamaşalar kimi «Leyli və Məcnun» da xırda qüsurlardan xali deyil. Bəzi səhnələrdə hərəkətlərin yorucu təkrarı diqqətdən yayınmadı. Əlbəttə, tamaşa repertuarda oturuşunca hadisələrin gedişi lakonikləşəcək, xırda qüsurlar cilalanacaq. Əsas odur ki, qonaq qarşısına çıxarılası, festivallarda milli teatr sənətimizi təmsil edəcək bir tamaşa ərsəyə gəlib və buna görə yaradıcı heyəti təbrik edə bilərik.
Gülcahan Mirməmməd
Mədəniyyət.- 2016.- 7 dekabr.- S.7.