“Ələsgərəm,
hər elmidən halıyam...”
Məhərrəm
Qasımlı
Əməkdar elm xadimi, professor
Saz-söz
dünyasında elə nadir və nəhəng simalar
vardır ki, onları mənsub olduqları sənət sahəsinin
simvolu hesab etmək ana südü kimi halal görünür.
Bu sıradan Azərbaycan aşıqlığının
bütün dönəmlər üçün sənət
pasportu olmaq haqqının əsas
daşıyıcılarından biri Dədə Ələsgərdir.
Aşıq Ələsgər 1821-ci ildə qədim oğuz yurdu Göyçə mahalının Ağkilsə kəndində anadan olmuşdur. Nəsillərində fitrətən şairlik, şeir düzüb qoşmaq qabiliyyəti olduğundan onun ata-babaları hər zaman saza-sözə böyük maraq və həssaslıq göstərmişlər. Atası Alməmməd kişinin və qardaşlarının diqqətçəkici şairlik təbi olmuşdur. Səkkizuşaqlı ailənin böyük övladı olan Ələsgər yeniyetmə yaşlarında nisbətən imkanlı bir ailəyə nökər verilmişdir. O, nökəri olduğu Kərbəlayı Qurbanın qızı Səhnəbanıya vurulmuş, lakin maddi sıxıntılarından dolayı öz sevdiyinə qovuşa bilməmişdir. Gənc Ələsgər ilk məhəbbət uğursuzluğunun məyusluğunu heç vaxt unuda bilməmiş və qara sevda qubarı içərisində meylini aşıqlığa bağlayaraq, sirli-sehrli söz-sənət yolunu tutmuşdur:
Gözəllər sultanı, mələklər şahı,
Alagöz cananım, getmə amandı!
Dərdindən xəstəyəm, çəkirəm ahı,
Ölürəm, loğmanım, getmə amandı!..
On yeddi - on səkkiz yaşlarında dövrünün adlı-sanlı aşığı Qızılvəngli Alıdan dərs almağa başlamış, beş il ustadına sədaqətlə qulluq eləyərək ondan sənətin sirlərini mükəmməl şəkildə mənimsəməyə çalışmışdır. Aşıq Alı yetişdirdiyi şagirdin bənzərsiz istedada malik olmasından onunla getdiyi bütün məclislərdə qürur duyub fəxr etmişdir. Lakin bir məclisdə ara qatanların təhriki ilə ustad öz şagirdini israrla deyişmə meydanına çağırmışdır. Ələsgər bu çağırışdan yayınmağa çalışsa da, başqalarının sözünə uyan Aşıq Alı dediyindən dönməmiş və ustad-şagird arasındakı arzuolunmaz deyişmə baş tutmuşdur. Şagirdini söz sınağına çəkən qocaman aşıq gözlənilmədən məğlub olmuş və sazını onu bağlayan gənc Ələsgərin qarşısına qoymuşdur. Ələsgərsə ustadına sayğı və ehtiramını:
Bir şagird ki, ustadına kəm baxa,
Onun
gözlərinə ağ damar-damar -
misraları ilə ifadə edərək Aşıq Alının əlini
və sazını öpmüşdür.
Gənclik
illərindən öz mükəmməl sənəti və
qüdrətli poetik istedadı ilə təkcə
Göyçə camaatı arasında deyil, Gəncə,
Naxçıvan, Qarabağ, Qazax - Şəmşəddin,
Borçalı-Tiflis, İrəvan-Dərələyəz,
Çıldır-Ağbaba mahallarında da ad çıxaran
azman aşığın saz-söz dühası hələ
sağlığında dillərə düşüb əfsanələşmişdir.
Ustad sənətkarın Güney Azərbaycan mühitləri
ilə sənət əlaqələrinə dair elə bir əsaslı
dəlil və bilgilərə rast gəlinmir. Şeirlərində
ara-sıra bəzi Güney mahallarının (Xoy, Səlmas, Təbriz,
Mərənd, Marağa və s.) adını çəksə
də, Aşıq Ələsgərin Arazın o tayına səfər
etməsi barədə dəqiq məlumat yoxdur. Görünür, bunun başlıca səbəbi
rusların Qafqazı istilasından sonra Arazın o tayına
gediş-gəliş imkanlarının zəifləməsi
olmuşdur. Ancaq onun XIX-XX yüzilliyə aid Qafqaz
çevrəsinə mənsub olan qüdrətli saz-söz
ustadları - Hüseyn Şəmkirli, Hüseyn Bozalqanlı,
Ağdabanlı Qurban, Növrəs İman, Sallı
Aşıq Cəlil, Ağbabalı Nəsib və
başqaları ilə yaxın münasibətləri və sənət
əlaqələri barədə el-oba arasında
çoxsaylı rəvayətlər gəzib-dolaşmaqdadır:
Yaxşı
hörmətinən, təmiz adınan,
Mən dolaşdım bu Qafqazın elini.
Pirə
ata dedim, cavana qardaş,
Ana-bacı bildim qızı-gəlini.
Aşıq
Ələsgər məktəb-mədrəsə təhsili
almasa da, öz fitri istedadı sayəsində ərəb
hürufatı və əbcəd hesabı ilə bağlı
incəlikləri, Şərq poetikasına məxsus şeriyyət
qanunlarını, Qurani-Kərim və islam
elminin dərinliklərini, təsəvvüf
simvolikasını kifayət qədər mükəmməl
şəkildə mənimsəmişdir. Yazı-pozu
bilməsə də, şeirlərindən savad və
dünyagörüşü mükəmməlliyi, fəlsəfi
düşüncə tərzi açıq şəkildə
görünməkdədir.
Vəsf
etdiyi gözəlin adının «Sənəm» olduğunu
bildirmək üçün ərəb əlifbasındakı
uyğun hərfləri şeir misrasında necə
ustalıqla yerbəyer etməsinə diqqət yetirmək kifayətdir:
İsmin
üç hərfdi, ey çeşmi-xumar,
Biri «mim»di, biri «nun»du, biri «sin».
Belə təqdimat maneraları Ələsgər gözəlləmələrində
tez-tez nəzərə çarpır.
Aşığın
«Əlif-lam» adlı məşhur şeirində isə ərəb
əlifbasındakı bütün hərflərin islami məna
daşıyan rəmzi-məcazi anlamı əsl savad və
ürfani bilik sahibinə məxsus səriştə ilə
diqqət önünə çəkilir:
İbtidakı
«əlif» -Allah,
«Bey» birliyə dəlalətdi.
«Tey» təkdi,
vahidi-yekta,
Arif bu elmə
bələddi...
Divan ədəbiyyatı
klassiklərinin poetik irsindən kifayət qədər xəbərdar
olmağı ilə də söz sərrafı Aşıq
Ələsgər heç də təsadüfən
öyünmür:
Bir
sazım var, yox pərdəsi, nə simi,
Onu
çalıb kim tərpədər nə
simi?
Firdovsi,
Füzuli, Hafiz, Nəsimi;
Onlar da yazdığı ayə məndədi.
Sufi-dərviş
dünyagörüşünün dərin qatlarına vaqif
olması, daha doğrusu, ürəkdən bağlanması da
Aşıq Ələsgərin aşıqlığı
möhtəşəm fəlsəfi sistem kimi qəbul etməsi
və canında, ruhunda yaşatması ilə birbaşa
bağlı idi:
«Yahu»
deyib bir-birinə uydular,
«Yamənhu» deyəndə təam qoydular.
Cümlə
məxluq yemədilər, doydular,
Qaldı məcməyilər dolu qabaqda.
Burada
öz nəfsini öldürmüş sufi
ərənlərin mənəvi yemək - «təam məclisi»
bərədəki fəlsəfi-ürfani düşüncələri
öz poetik əksini böyük ustalıqla
tapmışdır:
Aşıqlığı
dərin bir elm kimi, möhtəşəm fəlsəfi sistem
olaraq mənalandıran saz-söz mütəfəkkirinin:
Elmi hardan
tapdı cümlə aşıqlar,
Şeirin müəmması ay nədən oldu? -
şəklindəki sorğu-bağlaması da çox mətləblərdən
xəbər verir.
«Aşıq
olub tərki-vətən olanın» misrası ilə
başlayan məşhur şeirində
aşıqlığın həm fəlsəfi-ürfani
mahiyyətini, həm də sənət statusunu poetik nizamnamə
kimi müəyyənləşdirən ustad sənətkar
özünün hansı səviyyədə dərin savada və
mükəmməl dünyagörüşünə malik
olduğunu ortaya qoyur:
Aşıq
olub tərki-vətən olanın,
Əzəl başdan pürkamalı gərəkdi.
Oturub
durmaqda ədəbin billə,
Mərifət
elmindən dolu gərəkdi...
Şeirin
ümumi mənzərəsindən aydın görünür
ki, «Vəhdəti-vücud» fəlsəfəsinin incə bir məqamının
- «tərki-vətən»lik (zərrənin külldən, bəndənin
Allahdan - Vətəndən qopub qürbətə, fani
dünyaya düşməsi) anlayışından tutmuş,
«şəriət-təriqət-mərifət-həqiqət» mərhələləri
ilə mənəvi kamilləşmə - ilahi eşq
aşiqliyinin - haqq aşıqlığının mahiyyəti
kimi səciyyələnən təsəvvüf simvolikası
saz-söz sənətkarının el gözündəki rəmzi
obrazı ilə bir qovuşuq halında verilmişdir.
Özünəqədərki
haqq aşıqlarından fərqli olaraq, haqqında təsəvvüf
simvolikasını əks etdirən rəmzi-məcazi dastan
mövcud olmasa da, başına gələn əhvalatları əks
etdirən hekayətlər və dastan-rəvayətlər aşıqların
repertuarında yer alan fəal epik mətnlərdəndir.
Bu epik mətnlərdən «Dəli Alının əhvalatı»,
«Həcər xanımın hekayəti», «Ələsgərlə
Səhnəbanının hekayəti», «Qozqara kötüyü
ilə deyişmə», «Aşıq Ələsgərin Gəncə
səfəri», «Aşıq Ələsgərin
Naxçıvan səfəri», «Aşıq Ələsgərin
Qarabağ səfəri» daha geniş yayılmış və
dillər əzbərinə çevrilmişdir. Bu folklor mətnlərindən aydın olur ki,
onların böyük əksəriyyətini ustad sənətkarın
özü deyil, onun yetirmələri, sənət
yoldaşları və sonrakı dönəmin yaradıcı
aşıqları düzüb-qoşmuşdur. Ancaq bütün hallarda əsas istinad mənbəyi
Aşıq Ələsgərin başına gələn əhvalatlar,
eləcə də onun şeirlərində qərarlaşmış
avtobioqrafik hadisə və məqamlardır.
Aşıq Ələsgər möhürlü hər
bir şeirdən xalqın yüzilləri aşıb gələn
həyat təcrübəsi, dünyaduyumu, el müdrikliyini əks
etdirən fəlsəfi ümumiləşdirmələri,
gözəlliyin və mənəvi kamilliyin üzvi vəhdət
təşkil etməsi istəyi ana axar kimi keçib gedir. Onun poetik mülahizələri
təbii olduğu qədər də bədiidir, sadə
olduğu qədər də «məcazi danışa, məcazi
gülə» səviyyəsində dərin və mükəmməldir:
«Can» deməklə
candan can əskik olmaz,
Məhəbbət artırar, mehriban eylər.
«Çor» deməyin nəfi nədir dünyada? -
Abad könlü yıxar, pərişan eylər.
Aşıq
Ələsgər şeirində təbiət gözəlliklərinin,
dağ-yaylaq mənzərələrinin, qış-yaz lövhələrinin,
çay, bulaq, göl təsvir-tərənnümlərinin
ünvan konkretliyi var: Şahdağ, Kəpəz, Murov,
Murğuz, Qoşqar, Qonur, Sarıpər, Xaçın,
Göyçə gölü, Qarqar,
Çayqılınclı və s. Eyni ünvan konkretliyi
portretini yaratdığı el gözəlləri ilə də
bağlıdır. Belə ki, Aşıq Ələsgər təsvir
və tərənnümünə ayrıca şeir həsr
etdiyi otuza yaxın el gözəlinin camal və kamal vəhdətindəki
incəlikləri misilsiz sənətkarlıqla işləmiş
və hər şeirində Azərbaycan milli gözəlinə
məxsus yeni və bənzərsiz bir portret ortaya
çıxarmışdır:
Səni
gördüm, əl götürdüm dünyadan,
Ala
gözlü, qələm qaşlı Güləndam!
Alma
yanağına, bal dodağına
Baxan kimi
ağlım çaşdı, Güləndam...
Dədə Ələsgərin poetik irsi aşıq
şeiri şəkillərinin böyük əksəriyyətini
çevrələyir. Onun qoşmaları, gəraylıları,
təcnisləri, müxəmməs və divaniləri yüksək
sənətkarlıq məziyyətləri ilə zəngin xəzinəni
xatırladan poetik incilərdir. Onun əsl
sərraf gözüylə ipə-sapa düzdüyü həmin
şeirlər saz havaları ilə də çox rahat şəkildə
uzlaşır. Ələsgər
sözü ilə saz havalarının yaratdığı
melopoetik vəhdət o qədər güclüdür ki,
hansı şeirin hansı havadan pərvazlandığını
asanlıqla müəyyənləşdirmək olur.
Bunun bircə səbəbi var: söz duyumu kimi saz duyumunun da
yüksək səviyyədə olması böyük sənətkara
belə bir sənət imkanı açmışdır:
Yanaqların
güldü, solmaz,
Oxladın, yaram sağalmaz.
Qaşın
cəllad, gözün almaz,
Bağrımı kəsə tellərin.
Bu misralar gəraylı ölçüsündəki saz
havalarının, xüsusən də gözəlləmə
ritmli havaların, demək olar ki, hamısının boyuna
biçilib.
Qoşma qəlibi üzərindəki gözəlləmə
ovqatlı saz havaları da Ələsgər qoşmaları ilə
çox rahat dil tapa bilir:
Cilvələnib
nə qarşımda durubsan,
Anam sənə
qurban, ay Sarıköynək!
Mələksən,
çıxıbsan cənnət bağından,
Heç
kəs olmaz sənə tay, Sarıköynək!
Bəzən böyük söz ustadının bir
çox saz havalarını bəstələməsi barədə
gümanlar irəli sürülür. Dədə Ələsgərin
saz bəstəsi, eləcə də aşıq mahnısı
yaratması barədə oğlu və şagirdi olan,
özü də XX əsrin yetmişinci illərinə qədər
yaşayan Aşıq Talıb heç bir bilgi verməmişdir.
Aşıq Ələsgərin söz, misra və bənd
üzərində zərgər dəqiqliyi ilə poetik
cilalama işi apardığını onun təcnislərinin hər
birindən görmək olur. Təcnisin çığalı,
dodaqdəyməz, dildönməz və başqa
çeşidlərində Azərbaycan türkcəsinə məxsus
linqvistik və bədii-üslubi imkanları böyük məharətlə
gerçəkləşdirən ustadın həmin şeir
şəkillərində ortaya qoyduğu rədif və cinas
qafiyə sistemi heyrətamiz bir cazibəyə
bürünmüşdür:
Qışda
dağlar ağ geyinər, yaz qara,
Sağ dəstinlə
ağ kağıza yaz qara.
Əsər
yellər, qəhr eləyər yaz qara,
Daşar çaylar, gələr daşlar
çataçat.
Ömrünün təqribən səksən ilini
xoş güzəran və çal-çağır içərisində
keçirən Dədə Ələsgər 1905-1918-ci illər
arasında həyatın ağır sınaqları ilə
üzbəüz qalmışdır. Bir tərəfdən erməni-daşnak
millətçilərinin yaratdığı silahlı dəstələrin
tez-tez Göyçə camaatını doğma yer-yurdundan didərgin
salmaları, bir tərəfdən də şəxsi həyatında
baş verən acınacaqlı hadisələr (oğlu Bəşirin
aşığın xalası oğlu Molla Rəhimi bilmədən
güllə ilə vurub öldürməsi, qızının
cavan ərinin qəfil dünyadan köçməsi və s.)
onu dərindən sarsıtmış və bu münasibətlə
çox sayda kədərli şeirlər söyləmişdir:
Özüm
aşıq oldum, oğlum gülləçi...
Daha köç təblimi çal, qoca baxtım.
Öz əlimlə
xəta dəydi özümə,
Bədəndən qolumun sağı kəsildi.
İyirmiyə
yaxın şagirdə sənət xeyir-duası verən Dədə
Ələsgərin Növrəs İman, Aşıq Əsəd,
Aşıq Nəcəf, Aşıq Mikayıl, Aşıq
Qurban kimi istedadlı davamçıları olmuşdur. Ustad sənətkarın
ailə ocağından qardaşı Çoban Məhəmməd,
qardaşı oğlu Növrəs İman, oğlanları Bəşir,
Əbdüləzim və Talıb kimi istedadlı saz-söz
adamları çıxmışdır.
1915-ci ildən sonra Aşıq Ələsgər
bir daha əlinə saz almamış, sazını da Kəlbəcərdən
olan sonuncu şagirdi aşıq Hüseynə
bağışlamışdır. Böyük söz
ustadı sovet dövrünün ilk illərini görsə də,
bu quruluşun təbliğ-tərənnümünə həsr
edilmiş şeirləri yoxdur. O, 1926-cı ildə, 105
yaşında dünyasını dəyişmiş, doğma
yurdu Göyçədə torpağa
tapşırılmışdır.
Mədəniyyət.- 2016.- 5
fevral.- S. 12.