Qarabağ savaşını lentlərdə
yaşadan rejissor
“Şəhid dostlar haqqında film çəkmək çox
ağırdır”
Xocalı soyqırımından ötən 24 ildə bu faciəni əks etdirən müxtəlif dillərdə
kitablar, ekran və səhnə əsərləri, təsviri
sənət nümunələri
ərsəyə gətirilmişdir.
Bu əsərlərin yaradılmasında Xocalı
faciəsinin şahidləri
ilə yanaşı, həmin tarixi kinolentlərə köçürən
kino xadimlərinin də əməyi danılmazdır. Onlardan
biri də kinorejissor, Əməkdar incəsənət xadimi Nizami Abbasdır.
1988-ci ildə Ümumittifaq
Dövlət Kinematoqrafiya
İnstitutunun kinooperator
fakültəsini bitirən
Nizami Abbas 1974-1975-ci illərdə "Lenfilm"
kinostudiyasında operator köməkçisi
işləyib. 1976-cı ildən
C.Cabbarlı adına
"Azərbaycanfilm" kinostudiyasında
operator vəzifəsində çalışıb. 1991-ci ildə könüllü olaraq Qarabağ uğrunda döyüşlərə
qatılıb. 1992-1998-ci
illərdə Müdafiə
Nazirliyinin Sənədli
filmlər kino-telestudiyasının
bədii rəhbəri
olub.
Nizami Abbas Milli Qəhrəmanlara həsr olunmuş “İlk komandir” (Elman Hüseynov haqqında) və “Pəhləvan komandir” (Əliyar Əliyev barədə) sənədli filmlərinin
ssenari müəllifi və rejissorudur. Ekran əsərləri
fevralın 26-da Nizami
Kino Mərkəzində nümayiş
olunacaq. Döyüş yolu keçmiş kino xadimi ilə
söhbətimiz də
xatirələr üzərində
kökləndi.
Çətin günlərin dostluğu
- Mədəniyyət və
Turizm Nazirliyinin Milli Qəhrəmanlara həsr olunan sənədli filmlər layihəsi çox təqdirəlayiq addımdır.
Çünki xalq öz qəhrəmanlarını tanımalıdır
və bu işdə sənədli filmlərin müstəsna
rolu var. Layihə çərçivəsində çəkdiyim filmlər
çətin günlərdə
qazandığım dostlar
haqqındadır. Onlar fədakar,
vətənpərvər oğullar
idi. O dövrdə
məğrur oğullarımız
hesabına ordumuz yaranırdı və döyüşlər gedirdi.
Mən Qarabağ döyüşləri
zamanı, demək olar ki, bütün
bölgələrdə olmuşam.
Ən çox getdiyim ərazi isə Ağdərə istiqaməti,
Tərtər və Kəlbəcər rayonları
olub.
Qəhrəmanım Elman Hüseynov
1991-ci ildə yüksək
dövlət vəzifələrində
işləməsinə baxmayaraq,
Tərtərin müdafiəsi
üçün tabor yaradılması
ilə bağlı Müdafiə Nazirliyinə
müraciət etmiş,
həmin ilin sentyabrında özünümüdafiə
qərargahının rəisi,
noyabrda Tərtər ərazi özünümüdafiə
batalyonunun komandiri təyin olunmuşdu. Belə bir qəhrəmanla
dost olmaq hər insana nəsib olmur. Müdafiə Nazirliyinin Sənədli
filmlər kino-telestudiyasının
bədii rəhbəri
kimi onun haqqında məlumatım
var idi. Elmanla Şişqaya əməliyyatında tanış oldum. Biz düşmənin 35-ə yaxın canlı qüvvəsini, zirehli texnikasını və xeyli sayda silah-sursatını
məhv etdik. Həmin döyüş lentə də alınıb. Elman əməliyyat vaxtı əsl komandir simasını göstərirdi. Əməliyyatdan sonra əsgərlərinin
dərdinə şərik
olurdu. Təkcə bu batalyon
300-dən artıq şəhid
verib. Batalyon 11 yaşayış məntəqəsini azad etdi və bu
gün də o ərazidə Azərbaycan
bayrağı dalğalanır.
Elman Hüseynova həsr etdiyim “İlk komandir” filmində bütün bunlar əks olunub. Döyüşlər zamanı rastlaşdığım
bir tarixi faktı da deyim
ki, ermənilərin Qarabağa köçürülməsi
tarixini əks etdirən “Marağa - 150” abidəsinin dağıntıları
da sənədli filmdə əksini tapıb.
Pəhləvan komandir
Rejissorun lentə aldığı ikinci film “Pəhləvan komandir” adlanır. Milli Qəhrəman
Əliyar Əliyevə
həsr edilən sənədli film həm də döyüş yolu keçmiş dostlar kimi rejissor
üçün çox
əziz və kövrək xatirələrlə
doludur. Söhbətimiz zamanı yenə
ötən illərə
qayıdan Nizami müəllim əməliyyatları
xatırlayır. Bəzən
kövrəlir, nitqinə
ara verir,
sonra davam edir:
- Əliyarla tanışlığım
Laçın istiqamətindəki
döyüşlərdə oldu. Qubadlının mərkəzində Zaqafqaziya Hərbi Birləşmələrinin qərargahı
var idi. Biz sovet ordusundan
texnikanı almaq üçün danışıqlara
gedirdik. Əliyarla
da ilk dəfə orada tanış
olmuşdum. Əliyar Qubadlıda idman
ustası kimi tanınırdı. Klassik güləş
üzrə dəfələrlə
respublika, ümumittifaq
və beynəlxalq yarışların qalibi olmuşdu. Qubadlının özünümüdafiə batalyonu ona etibar
edilmişdi və xalq ona inanırdı.
Əliyar döyüş əməliyyatlarının
əksəriyyətini düşmən
ərazisində aparırdı.
Kəşfiyyatı yaxşı bilirdi.
Onun şəhid olması hamımıza ağır
oldu. Bizim arzumuz Laçın
dəhlizində görüşmək
idi. Mən döyüşləri lentə
alan bütün
insanların əməyini
dəyərləndirmək istəyirəm. Çünki bu gün çox zaman sənədli filmlərdə
həmin kadrlardan istifadə edilir. O dövrdə bizim studiyanın əməkdaşı
Babək Quliyev Əliyarla bir əməliyyatı lentə
almışdı. Qeyd edim
ki, hər iki filmdə Müdafiə Nazirliyinin Sənədli filmlər kino-telestudiyasının arxivindən
istifadə etmişəm.
Bu arxiv hər
zaman rejissorların üzünə açıqdır.
Burada çalışan insanlar
əsl fədakarlar idi. Bu materiallar
bizim tariximizdir.
Həmsöhbətim dostları haqqında film çəkməyin
çox ağır olduğunu bildirir: “Onların itkisi və olanları yenidən yaşamaq ağır idi. Bir də onların sayəsində alınan torpaqların çoxunu
biz yenidən itirdik.
Bunu qəbul etmək çox çətindir”.
Nizami müəllim
deyir, Qarabağ torpağının hər
qarışına şəhid
qanı tökülüb. Ona görə də bu torpağın hər qarışı müqəddəsdir: “Ağdama
getsəm, ilk növbədə
Milli Qəhrəman Allahverdi Bağırovun qəbrini ziyarət edərəm. Xocalı soyqırımında onun xalqa arxa-dayaq
olması hamıya məlumdur. O, 1000-dən çox
Xocalı əsirini ermənilərin əlindən
xilas edib. Həmin prosesdə mən də iştirak etmişəm. Xocalı faciəsindən
iki gün sonra mən Ağdama getdim, insan əlindən tərpənmək olmurdu.
Hər kəs öz əzizini axtarırdı.
Seyidağa Mövsümov meyitlərin
çıxarılmasında iştirak edərək olanları lentə almışdı. İnsanlar Ağdama,
Allahverdi Bağırova
pənah gətirmişdi.
Sonda onu demək istərdim ki, biz bu acı tarixi
unutmamalıyıq. Zaman-zaman yaşadığımız
faciələri yenidən
yaşamamaq üçün
tariximizi yaxşı bilməli, gənc nəslə çatdırmalıyıq.
Milli Qəhrəmanlar haqqında
filmlər də tariximizin bir parçasıdır”.
L.Azəri
Mədəniyyət.- 2016.- 26
fevral.- S. 6.