Mədəniyyət
firavanlığın texnoloji amili kimi
Mədəni
inkişaf səviyyəsi əhalinin
adambaşına istehsal olunmuş
enerji və onun istifadəsinə
işlədilən texnoloji vasitələrin
effektivliyi ilə müəyyənləşir
Kulturologiya
mədəniyyəti, sivilizasiyanı, onun
tarixini, insanla mədəniyyətin
qarşılıqlı əlaqəsini və təsirini
öyrənir, insanın həyatda öz yerini tapmasında önəmli rol
oynayır. O, bir yandan
mədəniyyəti, mədəniyyət tarixini,
başqa yandan
insanın ona təsirini və əks-təsirini
öyrənir.
Kulturologiya
elm kimi XX əsrin
başlanğıcında meydana gəlib.
Onun yaranmasında ABŞ alimi
Lesli Uayt (1900-1975) xüsusi rol oynayıb.
İlk
dəfə olaraq Uayt
yaratdığı nəzəriyyəsini «kulturologiya»
adlandırıb. Onun bu
araşdırması «insan və mədəniyyət»
anlayışlarını əhatə etdiyindən kulturologiya dünya elmi ictimaiyyətinin diqqət mərkəzinə
çevrilib. Alimin
1949-cu ildə nəşr olunmuş «Mədəniyyət
haqqında elm» kitabı mədəniyyət
və onun qeyri-adi
imkanları barədə yeni, daha yüksək səviyyəli təsəvvürlərin
yaranmasına nədən olub. O, humanitar biliklər sahəsində yeni ənənələrin yaranmasına təsir
edərək, ictimai elmlərin
inkişafına öz zəngin töhfəsini
verib.
Uayt
mədəniyyətin, özünəməxsus prinsip və qanunauyğunluqlarının təsvir
olunduğu fenomenlər ardıcıllığından
ibarət olması haqqında energetik
konsepsiyasını yaradıb. O, mədəni elementlərin
qarşılıqlı təsirini və ya
bütövlükdə mədəniyyət sistemlərini təhlil
edərək, insanı müxtəlif mədəni ənənələrin
məcmusu kimi xarakterizə edir. Bu isə insan mədəniyyəti inkişafının
tarixi qanunauyğunluqlarının diqqətlə
nəzərdən keçirilməsinə imkan
verir.
Mədəniyyəti
bütöv, mütəşəkkil sistem kimi nəzərdən
keçirən Uayt, onu
bir-birinə qeyri-bərabər təsir gücü
ilə əlaqədar olan üç
alt sistemə ayırır: texnoloji, sosial və ideoloji. Texnoloji (ilkin, əsas, baza) -
insanın çevrəyə uyğunlaşması ilə
bağlıdır. Bura əmək alətləri,
yaşayış vasitəsi, tikinti
materialları, mühafizə və hücum
vasitələri və s. daxildir.
İdeolojiyə - ideya, bilik
və etiqadlar, sosiala
- kollektiv davranış tipləri aiddir.
Mədəniyyətin
inkişafı üçün açar olan texnoloji alt sistemlərin fəaliyyəti
dinamik və enerji xərcləri
ilə əlaqədar olaraq, mədəniyyətin
materiya və enerji
baxımından izah edilməsinə imkan yaradır. Uayta
görə, həyati tələbatların ödənilməsindən
ibarət olan mədəniyyət
funksiyası texnoloji yolla
yetərincə enerji əldə edib, insanın maraqlarına uyğun
istifadə etməkdir. Uayt mədəniyyətin
inkişafının əhalinin il boyu adam başına
işlətdiyi enerjinin miqdarı ilə qanunauyğunluğunu ortaya
çıxarır. Alim mədəniyyətin
inkişafını səciyyələndirən üç universal amil müəyyən edir:
əhalinin adam başına istifadə etdiyi enerjinin miqdarı; insan inkişafı üçün
enerji istifadəsinə
yardımçı olan texnoloji
vasitələrin effektivliyi; insanın tələbatlarının
ödənilməsi üçün
yaradılmış xidmət və əşyaların həcmi.
Bunların
təhlili nəticəsində, o, mədəniyyətin
rolunu firavanlığın texnoloji amili kimi üzə çıxarır. Bununla bağlı elmi ədəbiyyata
düşən “Uayt qanunu”na görə, mədəniyyətin inkişaf səviyyəsi əhalinin
adambaşına istehsal olunmuş
enerji və onun istifadəsinə
işlədilən texnoloji vasitələrin
effektivliyi ilə müəyyənləşir.
Uayt
mədəniyyəti insanın bioloji təbiətindən
yüksəkdə duran «yeni
dünya» kimi kəşf
etməklə, elmdə yeni addım
atdı. Onun araşdırmalarının köklü nəticələrindən biri o idi
ki, insanın mədəniyyəti dəyişdikcə
davranışı da dəyişir.
Alim
mədəniyyətin öyrənilməsi üçün
antik müəlliflərin, eləcə də
Taylor, Morqan, İbh Həldun, Kant, Herder və s. alimlərin sosial təkamül nəzəriyyəsinə aid yanaşmalarına dayanaraq
özünün ardıcıl pilləli inkişaf prinsipinə əsaslanan, yeni metodologiyasını yaradıb.
O, təkamül, məntiqi və tarixi təhlil prinsiplərini rəhbər tutaraq, bütöv sistem olan mədəniyyətin
araşdırılmasını üç
prosesə ayırır: hadisələrin nadir
xüsusiyyətlərinin xronoloji
ardıcıllığını əks etdirən zamanla bağlı proses;
hadisələrin işlək, quruluş və
zamandan xaric istiqamətdə
təqdim edildiyi formal
proses; hadisələrin ümumi
xüsusiyyət, universallıqlarını aşkarlamağa
imkan verən, proqressiv
formaların zaman
ardıcıllığı şəklində təqdim edildiyi formal-zamani proses. Buna uyğun
olaraq, o, mədəniyyəti
üç üsulla izah edir: tarixi,
funksional, təkamül.
Həyat
Uaytın kəşfinin düzgünlüyünü,
onun yaratdığı ənənəvi humanitar və sosial elmlərin
imkanlarından qırağa çıxıb, elmi
və praktik problemlərin keyfiyyətcə
yeni səviyyədə həll edilməsinə
imkan verən kulturologiya
elminin dəyərini sübut
edib. Alim
etnologiya, antropologiya, psixologiya və sosiologiya
üzrə materialların məntiqi analiz
və sintezi əsasında, yerli mədəniyyətlərin təhlilindən
bəşəri mədəniyyətin inkişaf
qanunauyğunluqlarının aşkar edilməsinə
doğru yol
açıb.
Onun
böyük xidməti ondan
ibarətdir ki, kulturologiyanın predmet sahəsini müəyyənləşdirib,
mədəniyyət haqqında elm olan «kulturologiya» termininin istifadəsini əsaslandırıb, təkamül
prosesini yenidən dəyərləndirib,
elmə mədəniyyətin yeni
anlamını gətirib və bəşəri mədəniyyətin
bütöv sistem kimi öyrənilməsinə imkan
verən sistemli yanaşma
ortaya qoyub.
S.Qaliboğlu
Mədəniyyət.-
2016.- 22 iyul.- S. 15.