Mayningen
teatrı
Dünyanın
örnək səhnə ocaqları
Saksen-Mayningen
hersoqluğunun (1871-ci ildə vahid Almaniyanın yaranmasınadək
mövcud olmuş kiçik alman dövlətlərindən
biri) saray teatrı - Mayningen teatrı Avropanın əksər
ölkələrinə qastrolları nəticəsində
dünya şöhrəti qazanmışdı. Maynıngen
şəhərciyində saray teatrı hələ XVIII
yüzillikdən mövcud idi. Şəhər
əhlinin maddi köməyi ilə mövcudluğunu qoruyub
saxlayan teatr 1831-ci ildə hersoqdan maliyyə yardımı
alaraq yenidən qurulur.
Əvvəl
burada opera və dram truppaları, 1871-ci ildən isə
yalnız dram truppası fəaliyyət göstərir.
Teatrın daha böyük şöhrət qazanması
dövrü hersoq II Georgun və rejissor Ludviq Kronekin (1837-1891)
işgüzarlığı, fəaliyyəti ilə
bağlıdır. Ludviq Kronek Mayningen teatrına 1866-cı ildə
gəlir. Hersoq əvvəl onu baş rejissor, sonra isə
direktor təyin edir.
1866-cı
ildən başlayaraq hersoq II Georg teatrla yaxından məşğul
olur. Əksər tamaşaların tərtibatı və geyim
eskizləri ona məxsus idi. O, rəngkar idi və
səhnə sənətində döyüş və mənzərə
kompozisiyaları ilə bağlı öz
yaradıcılıq şövqünü həyata
keçirmək üçün böyük imkanlar
görürdü. 1867-ci ildə «Yuli Sezar» tamaşası
üzərində iş başlayır. Bu,
həmin o tamaşa idi ki, bir müddət sonra - 1874-cü il
mayın 1-dən mayningençilər onunla Berlində Avropa
qastrollarını açır. 1871-ci ildə II Georg, teatrla məşğul
olmaqda əl-qolunu bağlayan hökmdarlıq səltənətindən
məhrum olur, onun hersoqluğu Bismark tərəfindən
Almaniya imperiyasına birləşdirilir.
Kponekin
gəlişi ilə isə mayningençilərin
truppasında teatr islahatları başlayır. Teatrın
repertuarını əsasən klassik dramaturgiya təşkil
edirdi. Çoxillik qastrolları zamanı mayningençilər
ümumilikdə təxminən üç min dəfə
tamaşa göstərdilər. Tamaşalar Şiller (9 pyes),
Şekspir (6 pyes), Klaystd (3 pyes), Molyerdən (2 pyes), Bayron (3
pyes), Höte (1 pyes) və başqa müəlliflərin əsərləri
əsasında hazırlanmışdı.
Teatrın
daim marağında olduğu tarixi süjetlər
mayningençilərə şöhrət gətirən
çoxcəhətli milli, etnoqrafik, tarixi və arxeoloji məsələləri
təfsilatı ilə canlandırmağa imkan verirdi. Onlar hətta
müasir müəlliflərdən belə səhnədə
möhtəşəm, cah-calallı tarixi mühit yaradan pyeslər
(İbsenin “Taxt-tac uğrunda mübarizə”, Byörnsonun
«Şotlandiyanın kraliçası Mariya Stüart» və s.)
seçirdilər.
Mayningençilərin
quruluş üzərində iş üslubu, tərzi öz
zamanı üçün yeni idi. Əvvəlcə pyesin mətni
diqqətlə öyrənilir, uzunmüddətli stolarxası
məşqlər aparılır, iştirakçılar
öz aralarında pyesin inkişaf xəttində
danışıq dilinə və plastikaya diqqətlə
yanaşırdılar. Mayningençilərin
rejissorluq işi naqqaşlıq sənəti idi. Onlar
tamaşanın bütün komponentlərini vahid bir məqsədə
yönəldirdilər, daha doğrusu, onun köməkliyi ilə
dram əsərlərinin mahiyyətini açan ansambl prinsipinə
riayət edirdilər. Tamaşada rejissorun konsepsiyasını, əsas
məqsədini məhz bu ansambl ifadə edirdi. Mayningençilərin
başlıca tarixi xidmətləri də bunda idi. Hersoq Georg və
rejissor Kponek hər şeydən əvvəl
çalışırdılar ki, personajların
yaşadığı dövrü gerçəkliyi ilə
göstərsinlər. Kütləvi səhnələr
xüsusi diqqətlə, incədən-incə qurulurdu. Teatrda
xeyli sayda statist (kütləvi səhnələrdə oynayan)
ştatı vardı. Onlar tamaşaların lazımi səhnələrində
donuq sifətli adicə insan yığımı deyildilər,
açıq-aydın cuşa gəlmiş xalq kütləsiydilər.
Kütləvi səhnələrin iştirakçıları
ilə iş tamaşanın hazırlanması prosesinin
mühüm mərhələsi idi.
Öz
milli səhnəsinin reformatoru olan fransız rejissoru Antuan
kütləvi səhnələrin belə səssiz, dinməz
iştirakçılarının oyunlarını yüksək
dəyərləndirmişdi: «Onların statistləri bizdə
olduğu kimi təsadüfi yığılmış, pinti
geyinmiş, qədim və sıxıntı gətirən
kostyumlarla rəftardan məhrum olmuş insanlardan ibarət
deyil... Bizim teatrda donuqluq həmişə, demək olar ki,
statistlərin sifətlərinə yazılıb, halbuki
mayningençi statistlər ayrı-ayrı obrazların
mimikalarını canlandırmağa və oynamağa
borcludurlar... Ayrı-ayrı məqamlarda bu ölçüyəgəlməz
dərəcədə güclü təsir
bağışlayır».
Mayningen
teatrının rejissorluq prinsipləri bu teatrın aktyoru Paul
Lindau tərəfindən qələmə
alınmışdır. Onun kütləvi və xalq səhnələri
ilə bağlı dedikləri maraq doğurur: «Statistlər
qruplara bölünür və onların hər biri ilə
ayrıca məşq keçirilir. Hər belə qrupa rəhbərlik
həmin kütləvi səhnələrdə birinci şəxs
kimi iştirak edən ən təcrübəli aktyora həvalə
olunur. O, öhdəsinə verilən statistlərin rejissorun
bütün tapşırıqlarını dəqiqliklə
yerinə yetirmələrinə görə məsuliyyət
daşıyır. Hər statist qrupunun rəhbəri
replikalardakı xəbərdarlıq da əlavə olunmaqla
rolların surətlərini alırlar. Xəbərdarlıq
replikaları (remarka - A.İ.) dramaturqun da göstərişi
ilə ola bilər. Məsələn, «səs-küy», «həyəcan»,
«uğultu» və s. Mayningen teatrında istisnasız olaraq
bütün artistlər bu cür statist işlərini görməyə
borclu idilər».
Belə
hal mayningençilər truppasının nail olduğu,
mühüm əhəmiyyət daşıyan kütləvi səhnələrin
necə canlı təsir
bağışladığını dəyərləndirməyə
imkan verir. Amma ən mühüm iş kütləvi səhnələrin
quruluşunun tərtibatı idi. Həm də pozaların, ifadələrin
duruşların yeknəsəqliyindən qaçmaq lazım gəlirdi.
Kütləvi səhnə
iştirakçılarının bir hissəsi müxtəlif
hündürlükdə dayanırdı, bir hissəsi diz
çökürdü, üçüncülər isə
qatlanmış, beli bükülmüş görkəm
alırdı. Statistlər çox vaxt əyri-üyrü
yarımdairə şəklində düzülürdülər.
Kütləvi səhnələrdə
tamaşaçı salonunun baxış bucağı və
eyni zamanda personajların rampanın xəttindən
uzaqlığı nəzərə alınırdı.
Duruşların, pozaların bir-birini təkrar etməməsi
şərtilə, rəsm əsərlərində olduğu
kimi dayanmaq mayningençilərin tapıntısı idi.
Onlar belə bir səhnə effekti də
yaradırdılar: səhnədə böyük xalq kütləsi
illüziyasını, təəssüratını oyatmaq
üçün statist qrupları elə
düzülürdülər ki, pərdənin arxasına
doğru getdikcə sanki görünmürdülər.
Amma bu lövhə tamaşaçıda elə təəssürat
oyadırdı ki, oraya - səhnənin arxasına da xalq
kütlələri doluşub.
Mayningen
teatrında hər statistin qarşısına müəyyən
tapşırıq qoyulurdu, hər dinməz, sözsüz rol səhnədə
canlı görünürdü. Bu canlı kütlə səhnədə
səs təzahürü yaradır, hiss və əhval-ruhiyyənin
dəyişikliyini canlandırırdı. Kütlənin danışığını
təkmilləşdirməyə kifayət qədər əhəmiyyət
verilirdi. Bir çox hallarda kütlə baş qəhrəmanları
sıxışdıraraq ön plana çıxırdı. Məsələn,
Şillerin «Orlean qızı» pyesinin təntənəli
tacqoyma mərasimində belə hal yaşanırdı:
tamaşaçının diqqəti kilsənin önündəki
təntənəli mərasim prosesinə doğru uzanan dar
küçəyə sıxlaşmış kütləyə
yönəldilmişdi. Bu an «kilsənin bütün zəngləri
çalınır, bütün bayraqlar yellənir, bir
ağızdan çağırışlar səslənirdi».
Beləliklə, teatr ilk andan tamaşaçının
qulağına və baxışına hakim kəsilirdi.
Mayningen
teatrında kütləvi səhnələrin qurulma üsulları
rəngarəng idi. Şillerin “Vallenşteynin düşərgəsi”
faciəsində düşərgə səhnəsi
mayningençilərin xalq kütlələrini canlandıran
çoxsaylı səhnələri içərisində ən
valehedici idi. Belə səhnələr təkcə həyatilik
hissi oyatmırdı, eyni zamanda səhnə cazibədarlığı,
parlaqlığı yaradır, güclü estetik təəssüratlar
oyadırdı.
Teatrın
möhtəşəm qastrol səfərlərinin təşkili
ideyası da Kronekə məxsusdur. Teatrın
qastrol repertuarı 41 pyesdən ibarət idi və
başlıca yeri Şillerin («Don Karlos», «Mariya Stüart»,
«Vilhelm Tell», «Messina gəlini», «Orlean qızı»,
«Qaçaqlar» və s.»), Şekspirin («Hamlet», «Şıltaq
qızın yumşalması», «Yuli Sezar», «Maqbet», «Qış
nağılı», «Romeo və Cülyetta», «Venesiya taciri», «On
ikinci gecə») əsərləri tuturdu. Kronekin rəhbərliyi
ilə teatr 1874-1890-cı illərdə Avropaya uzunmüddətli
qastrola çıxdı. Bu müddətdə truppa həmçinin
Misirdə, 1885 və 1890-cı illərdə Rusiyada
tamaşalar göstərmişdi.
1885-ci
ildə teatr ilk dəfə Rusiyada olarkən truppanın
tamaşaları üslubunun oyatdığı təravəti
ilə çox mənalara aydınlıq gətirdi. Teatr özünün bütün yenilikləri -
tamaşalarda «artistlərin bərabərhüquqluluğu», səhnə
ansamblına əhəmiyyət verilməsi, eləcə də
möhtəşəm kütləvi səhnələr və
səhnəyə qədim məişət nümunələrinin,
etnoqrafiyanın və sənət tarixinin
çıxarması ilə hamını valeh edirdi.
K.S.Stanislavski mayningençilərin bir tamaşasını belə
buraxmırdı və onun bu barədə maraqlı xatirələri
qalmışdır. Stanislavski deyirdi: «Onların
tamaşaları dövrün tarixi cəhətdən dəqiqliyi,
xalq səhnələri, zahiri gözəlliyi, valehedici
nizam-intizamı və bayram əhval-ruhiyyəsi, cazibəsi ilə
seçilən quruluşlar idi. Bu truppada, həqiqətən,
Şillerin və Şekspirin ruhu yaşayırdı... Mayningen
hersoqu həddən ziyadə istedadlı artistlərin köməyi
olmadan sırf quruluş və rejissor sənəti vasitələri
ilə görkəmli şairlərin yaradıcılıq
düşüncələrini bədii şəkildə canlandıra
bilmişdir. Məsələn, «Orlean qızı»ndakı belə
səhnəni heç vaxt unutmaq mümkün deyil: taqətsiz,
üzgün, miskin görkəmli Kral boyundan yekə, nəhəng
taxtda oturub. Onun cılız ayaqları havada var-gəl edir,
altdakı yastığa çatmır. Taxt-tacın ətrafında
son gücləri ilə Kralın nüfuzunu qorumağa
çalışan saray əhli. Amma hakimiyyətin
yıxılma anlarında tənzim etiketləri artıq
görünür. Bu şəraitdə - Kralın nüfuzu əldən
getdiyi anda hündürboylu, qamətli, qətiyyətli, cəsur
və dəhşətli dərəcədə həyasız
ingilis nümayəndələri görünür. Onların
təhqirinə, təkəbbürlü ədasına
soyuqqanlılıqla tab gətirmək çətindir.
Zavallı Kral buyruqlara əməl edən saray əhlinə
özünü əskildən əmrlər verib getmək istədiyi
anda tənzim qaydalarını yerinə yetirməyə
çalışır. Amma buna başlayan kimi o duruxur, ləngər
vurur, əyilib-düzəlir və gözlərini
aşağı dikib durur, göz yaşları onu boğur və
hamının qarşısında ağlamasın deyə o, tənzim
ayinini belə unudaraq qaçır. Onunla birlikdə
bütün tamaşaçılar da ağlayır, mən də
ağladım. Beləliklə, rejissorun tapıntısı
özlüyündə böyük əhval-ruhiyyə
yaradır və çox mətləbdən xəbər
verir».
Çox
keçmir ki, Stanislavski Moskva Bədaye Teatrını
yaradır və onun ilk tamaşaları bir çox tənqidçilər
tərəfindən «mayningençilərin təqlidi»
kateqoriyasına aid edilir. Yox, bu təqlid deyildi, teatrın
başında rejissorun durduğu andan səhnə sənəti
üçün yeni imkanlar açan zamanın nəfəsi,
ab-havası idi. Mayningençilərin
tamaşalarına baxdığı vaxtdan böyük səhnə
islahatçısı başa düşür ki, heç də
hər şey rejissordan asılı deyil. Əgər aktyor onu
başa düşmürsə, əgər o özü
aktyorlara kömək edə bilmirsə, onda ən böyük
rejissor niyyətləri belə tamaşada heç bir vəchlə
baş tuta bilməz. Stanislavski deyir ki, mayningençilərdə
tamaşanın dayaq nöqtəsi quruluşa (rejissor işinə)
keçirilib. Sanki hamının əvəzinə rejissor
yaradır, təəssüf ki, bu rejissor despotizmi təzahürü
yaradır. Stanislavski Kronekin iş metodu ilə maraqlanır, bu
teatrın təcrübəsini çox diqqətlə öyrənir.
O
yazır: «Tamaşadan və məşqlərdən kənar
vaxt ən sadə bir insan olan, hətta truppanın
üçüncü dərəcəli aktyorları ilə də
dostluq ünsiyyəti quran Kronek aktyorların qənimi idi. O, sanki bu sadəliyi ilə adi insanlara
özünü bəyəndirməyə, onların rəğbətini
qazanmağa çalışırdı. Ancaq məşqlər
başlamazdan əvvəl, elə ki Kornek özünün
rejissor kürsüsündə əyləşirdi, o, tamamilə
başqa bir adama çevrilirdi. O, yerində sakit əyləşərək,
saatın əqrəblərinin məşqin təyin
olunmuş vaxtına gəlib çatmasını gözləyirdi.
O, an yetişən kimi böyük zəngi əlinə
götürərək məşum, amma sakit səsi ilə
amansız tərzdə elan edirdi: «Anfangen». O dəqiqə hər
şey sükuta qərq olurdu və aktyorlar da dəyişirdilər.
Məşqlər dayanmadan gedirdi. O məşum zəngin yenidən
səslənməsinə, sonra isə rejissorun amansız tərzdə
öz qeydlərini dediyi ana qədər fasiləsiz davam edirdi.
Budur, məşq qəfil dayanır, qarışıqlıq
yaranır. Aktyorlar pıçıldaşır, rejissor
köməkçisi səhnə boyu vurnuxur... Məlum olur ki,
ifaçılardan biri gecikib və onun monoloqu
buraxılmalıdır... Hamı yerində donub. Kronek
sükuta qərq olur. Bu sükut uzun-uzadı çəkir.
Kronek qərara gəlmək üçün
düşünür. Hamı onun hökmünü gözləyir.
Və nəhayət rejissor bəyan edir:
- Gecikmiş artist X-in rolunu bütün
Moskva qastrolları ərəfəsində artist U. ifa edəcək.
Artist X-ə isə arxada, sonuncu cərgədə
xalq kütləsi səhnələrini oynayan statistlərin
ifasını idarə etməyi tapşırıram.
Suçlu
artisti dublyoru əvəz edir və məşq öz axarı
ilə davam edir».
Moskva
tamaşaçıları mayningençilərin
gücünün nədə olduğunu ilk andan başa
düşdülər. Əlbəttə ki, ən güclü təəssürat
hər şeydən əvvəl tamaşaların zahiri cəhəti
ilə bağlı idi. Tamaşaların
birində onlar heyrət etmişdilər ki, «Pompeyin heykəli
həqiqidir». Təəccüblənirdilər
ki, senatın sütunları, kətan üzərinə
çəkilməyib, gerçəkdən dairəvidir.
Və «Sezar iki damla su kimi əslinə
oxşayır». İkincisi, tamaşaçıları
xalq səhnələrinin quruluşu heyran etmişdi. Doğrudanmı teatr özüylə 200 nəfər
statist gətirmişdir? Yox, Rusiyaya
qastrolları vaxtı mayningençilərin
tamaşaçılarındakı statistlər rus əsgərləri
idi. Kronek onların sənətkarlıq
qabiliyyətindən vəcdə gəlmişdi. «Əgər sizdə əsgər belədirsə,
gör onda aktyorlar hansı səviyyədədirlər».
Mayningençilər
həqiqətən tamaşaların dekorasiyası cəhətindən
xeyli yenilik etmişdilər. Adətən həmin
dövrdə standart «pavilyondan» istifadə edilir, onun köməyi
ilə evlərin, otaqların içərisi təsvir olunurdu.
Mayningençilər səhnədə mühiti
elə vasitələrlə yaratmağa
çalışırdılar ki, o, qəhrəmanın
xarakterini aça bilsin, səciyyələndirsin. Onların yaradıcılıq axtarışları
rəngarəng idi, bu xüsusda bir çox meylləri qeyd etməmək
olmaz. Bu meyl «həyat parçasını»
dəqiq əks etdirmək üçün gerçəklik və
natualizmlə bağlı idi. Digər tərəfdən,
teatrın tamaşalarında romantik çalarlar da vardı, hər
səhnədə xüsusi əhval-ruhiyyə
oyadırdılar. Onu hasil etmək
üçün dəqiq tarixi təfərrüatdan və
işıq effektlərindən yararlanırdılar. Onlarda hər şey tamaşanın ümumi
ideyasına tabe edilmişdi, hər şey rejissor despotizminə
itaətkarlıqla bağlı idi. Amma elə
o vaxtlar, onların təkamül dövründə hiss olundu
ki, teatrın aktyorlarının oyunlarında fərdi
yaradıcılıq sanki silinib gedir. Aktyorsuz
isə heç bir mükəmməl rejissor niyyətini,
planını sona kimi başa çatdırmaq mümkün
deyil. Məhz aktyor sənəti cəhətindən
mayningençilərin ən zəif yeri üzə
çıxdı, müəyyən edildi. Teatrın Moskva qastrolları zamanı resenziya
yazmış A.N.Ostrovskinin qənaətinə görə, səhnədə
gerçək, təmtəraqlı tarixi mühit, tipə
müvafiq həqiqi butaforlar tez-tez aktyorların
qabağını kəsir, onları da «butafor əşyalarına»
çevirirdi. Aktyorlar əvvəllər
olduğu kimi, ənənəvi «alman pafosu» ilə
oynayırdılar. Bütün bunlarla
yanaşı teatr bütün Avropa səhnə sənətinə
böyük müsbət təsir göstərdi. İlk dəfə olaraq tamaşanın ona daxil olan
bütün komponentlərin vəhdətindən ibarət
olması düşüncəsi öz təsdiqini tapdı, bu
da öz növbəsində rejissorun əzmkarlığı
və tamaşa ilə əlaqədar təsəvvürləri
ilə bağlı idi. Mayningen teatrı
O.Bram (Almaniya «Azad səhnə» teatrı) və A.Antuan (Fransa
«Azad teatr»ı) kimi rejissorların formalaşmasına bilavasitə
öz təsirini göstərdi. Rus rejissoru
K.S.Stanislavskinin iş metoduna da mayningen truppasının şəksiz
təsiri olmuşdur.
1891-ci ildə
Kronek vəfat etdi və II Georgun onu başqa birisi ilə əvəz
etməyə əli gəlmədi. O, teatrın qastrollarını saxladı,
hesab etdi ki, mayningençilər vəzifələrini yerinə
yetiriblər. Görünür, hersoq haqlı
idi. Yaradıcılığı ilə dünyanın ən
yaxşı rejissorlarının, dramaturqlarının və
aktyorlarının, eləcə də Avropanın və
Rusiyanın geniş tamaşaçı kütləsinin tanış olduğu teatr, şübhəsiz,
öz missiyasını başa çatmış saya bilərdi.
Təsəvvür etmək çətindir ki,
Kroneki yetirən mayningen truppası bir başqasını
yetirsin. Bu, artıq başqa bir teatr
olacaqdı.
Atababa
İsmayıloğlu
Mədəniyyət.-
2016.- 27 iyul.- S. 12.