“Beşinci simfoniya”nın sirri
Dahi
alman bəstəkarı Lüdviq
van Bethovenin (1770-1827)
“Beşinci simfoniya”sı dünya
musiqi tarixinin incilərindəndir.
Əsər maraqlı başlanğıcı ilə yadda qalmaqdadır. Mütəxəssislər bunu “talenin qapını
döyməsi” kimi izah
edirlər. Musiqi dili
ilə desək, simfoniya əsərin
başlıca motivi olan
dörd - 3 qısa, 1 uzun
notun iki dəfə təkrarı
ilə başlayır.
Bethoven
Avropa klassik musiqisində
klassisizmdən romantizmə keçid
dönəminin başlıca siması, dünya
musiqi tarixinin ən
görkəmli bəstəkarlarından biridir.
Onun yaratdığı əsərlər
özündən sonra gələn bəstəkarlar
nəslinin yetişməsində mühüm
rol oynayıb.
Bəstəkar
dünyaca məşhur “Beşinci
simfoniya”sını 1804-1808-ci illərdə yazıb. Simfoniya dörd hissədən
ibarətdir. Əsərin yazıldığı illərdə
otuz yaşlarında olan
gənc Bethoven karlıqdan əziyyət
çəkirdi. Üstəlik, həmin vaxt
Avstriyada siyasi durum çox gərgin idi, 1805-ci ildə Napoleon
Vyananı işğal etmişdi.
“Beşinci simfoniya”nın premyerası 22 dekabr 1808-ci ildə Vyanada,
“Theater an der Wien”də Bethovenin öz rəhbərliyi ilə həyata keçirilib. Araşdırmaçılar
yazır ki, təqdimatdan öncə
yalnız bircə dəfə məşq edən orkestr konsertdə yaxşı ifa
etməyib. Xor fantaziyasının ifası
zamanı isə yanlışa yol
verildiyindən Bethoven ifanı
yarımçıq saxlayaraq əsəri başdan başladıb. Auditoriya
konserti olduqca soyuq qarşılayıb və proqramın uzunluğu yorucu təsir
bağışlayıb. Amma bəstəkarın
il yarım sonrakı konserti
çox uğurlu keçib.
Simfoniya
tezliklə klassik musiqi
konsertlərinin repertuarında özünə yer
edə bilir. “Beşinci
simfoniya” 7 dekabr 1842-ci
ildə Nyu-York Filarmoniyasının və
2 noyabr 1931-ci ildə isə Milli Simfonik Orkestrin açılışlarında klassik musiqinin rəmzi kimi ifa edilib.
Adıçəkilən
əsər Bethovenin simfoniya
yaradıcılığının ən gözəl örnəyi
kimi dəyərləndirilir. Dörd bölümlü
simfoniyanın ifa müddəti otuz dəqiqədir. Birinci
bölüm Bethovenə sələfi olan Haydn və Motsart kimi klassiklərdən
miras qalmış ənənəvi sonata şəklində yazılıb. Bu hissədə elə ilk
misralardaca bəstəkar dinləyicini əsərin
ideyası ilə tanış edərək simfoniyada
tətbiq olunmuş bütün
açarların istifadəsindən sonra
yenidən açılış hissəsinə geri dönür. Hissə çox güclü iki notla başlayır və
bunun ardınca gələn məşhur dörd notlu motiv dinləyicinin bütün
diqqətini əsərə toplaya bilir. Beləliklə, əsər boyu “tale” sözünü
deyir, özünü
göstərir.
Tədqiqatçılar
qeyd edir ki, bu məşhur
simfoniyanın bir-iki yerində başqa bəstəkarların əsərlərinə
oxşarlıqlar var. Bu
təsadüfdürmü? XIX əsr musiqişünası Qustav Nottbom əsərdə
Motsartın “Qırxıncı simfoniya”sının final hissəsinin açılış mövzusu ilə bənzərliklərin olduğunu bildirir. Belə
oxşarlıq bu günə qədər çox dartışmalara səbəb olub. Nottbom həmin bənzərliyi
Bethovenin “Beşinci
simfoniya”nı yazdığı zaman etdiyi qeydləri araşdırarkən ortaya çıxarıb. Belə ki, həmin qeydlərdə Motsartın final mövzusundan eyniylə
köçürülmüş 29 ölçü var idi...
Eləcə
də dördüncü bölümdə
başqa bir bəstəkarın
əsərinə oxşarlıq üzə çıxıb.
Final məşhur Avstriya
bəstəkarı Frans Yozef
Haydnın 1772-ci ildə yazdığı “Qırx
altıncı simfoniya”sının üçüncü
hissəsinə bənzər musiqi ilə
kəsilir. Bethovenin Haydnın həmin əsəri
ilə tanış olub-olmadığı qaranlıq olaraq qalır.
Bethovenin
“Beşinci simfoniya”sı haqqında çoxlu kitablar, elmi məqalələr və qeydlər
yazılıb. Əsərin motivi isə
hamının diqqət mərkəzində olan
mövzudur. Doğrudanmı, “tale” bəstəkarın qapısını döyür, yoxsa motiv tamam başqadır? Bu haqda bəstəkarın konsertinin
premyerasını təşkil etmiş tələbəsi
Karl Tsezerni qeyd edir ki,
Bethoven Vyanada Prater parkında gəzərkən sərçənin
“nəğmə”sini eşidib və bu haqda öz
yazılarında qeyd edib,
motiv onunla
bağlıdır.
Bethovenin
bu böyük əsərinin
girişində “tale qapını döyür” mesajını vermək niyyətində
olması fikri şübhəli olaraq qalmaqdadır. Əslində “tale” ilə bağlı yozumun
həqiqi müəllifi Bethovenin başqa bir tələbəsi
Ferdinand Raysdır və o,
yanaşmasını dahi bəstəkara
bildirəndə bu fikir onu
qıcıqlandırıbmış.
Başqa
bir müəllif Elizabet
Şvarm Qlesner qeyd edir ki,
Bethoven öz problemləri
və şəxsi həyatı ilə bağlı məsələləri
dilə gətirməyən adam olub. Ola bilsin
ki, elə bu fakt simfoniyanın motivi ilə
bağlı söylənən hər iki fikrin əsassız olduğunu
söyləməyə imkan verir.
“Beşinci simfoniya”
haqqında bu yazını əsəri
dinləyə-dinləyə yazdım.
S.Qaliboğlu
Mədəniyyət.-
2016.- 27 iyul.- S. 13.