Böyük “Dəli Kür”
Aqili
Dünya qələmli ədib, milli ər qırımlı xarakter,
xəlqi ədəb-ərkanlı Müəllim -
İsmayıl Şıxlı...
Onun
Müəllimlik obrazı haqda - dərsləri
necə bir məhəbbət və məharətlə
deməsi, bu sənətə Məcnun məftunluğu
barədə çox
danışmamaqçün, 70 illik
yubileyində həmkarlarından birinin
söylədiyi bir nüansa
diqqət edək: “Bizim çoxumuz zamanın havasına uyduq, ad-sanımızı qoruya
bilmədik, İsmayıl Şıxlı isə bu adı ürəyi kimi
- tər-təmiz saxladı!..”
Bəli,
tariximizin “sovet dövrü” illərində tez-tez
səslənən “dovşana qaç, tazıya tut”,
“dünyanın düz vaxtları”, “bu dünyanın herti-pertisinə lənət!”
kimi deyimlər, 3 növ
təyini söz birləşmələrindən
əlavə, hərdən belə bir “dəvədə
buynuz” da eşidərdik:
-
“Kristal adam”...
O
dövrün ali məktəb
tələbələrinin hər birinin
ayrılıqda öz “ideal
müəllim”i olsa da,
İsmayıl Şıxlı hamı üçün
ortaq “İdeal Pedaqoq”, milli “Kristal Müəllim” sayılırdı...
Hər
tələbə onu öz
diapazon-səviyyəsiycə anardı: “Böyük
Turanlı”, “Bütöv Azərbaycanlı”,
“Şanlı qazaxlı”. O, biz
tələbələrçün öz
möhtəşəm “Dəli Kür”ündəki
“qıllı qaşlar”, “həbəşi
dodaqlar” kimi ifadələrilə
kolorital Sənətkar, cahanşümul
Cahandarı ilə ustad Qələmli, əsl
milli ziyalılığı, əfsanəvi
nəfs təmizliyilə özgür
Şəxsiyyət imic-obrazını yaratmışdı.
Yazanların yağışdan sonra
göbələk, “Seçilmiş əsərlər”in
örüşdən sonra pıtraq
sayında olduğu o vaxtlarda biz hələ bu qəbil, bu “qəlib” seçilmiş şəxsiyyətlərin tək
elə Azərbaycanda yox, hər xalqın ədəbiyyatında
barmaqla sayılası qədər olduğunu yaxşı bilmirdik.
Amma
adları APİ-nin (indiki
ADPU-nun) jurnallarında olmayan
tələbələr də yaxşı bilirdi
ki, İsmayıl Şıxlı öz mühazirələrinə “legioner” tələbələri də cəzb
edən əfsanəvi Əli Sultanlı, Mir
Cəlal, Bəxtiyar Vahabzadə, Şirməmməd Hüseynov kimi beş-üç İşıq-Müəllimlərdən
biridir...
Bəzilərimiz
bunu da bilirdik
ki, istedadlı
yaradılmışların bilvasitə yaratdığı ədəbi-bədii
obraz-şəxsiyyətlər ilə Yaradanın bilavasitə
yaratdığı bəşəri-bəndəvi Şəxsiyyətlər
arasında yer-göy qədəri fərqlər
var. Ən başlıcası da bu ki,
birincilərin taleyi qələmdən,
ikincilərininki taledən
asılıdır. Sənət məziyyətlərindən yaranan birincilərin bütün
gərəyi-çörəyi ətrafın “kəllə” dediyi başlardan
çıxır, həyat əzab-əziyyətlərindən
yoğurulub-yaranan ikincilərinki isə zəllə-zəllə
daşdan. Sayca orduya timsal
birincilər, uzaq başı, Don Kixotvarı fabulalanır, nadir
sərkərdələrə misal ikincilər
isə dünya malına göz
yummaq kimi - çox müşkül
cəbri-nəfslərlə. Və milli “mən”i
yaradıcılığı qədər uca,
şəxsi nəfsi öz ustad qələmindən də qəlbi
Müəllim İsmayıl Şıxlı həmin “ikincilər”in
birincilərindən...
Onun
qələmiylə yaranmış bədii şəxsiyyətlər
milyonlarla oxucu qəlbində,
səhnələrdə, kino-teleekranlarda,
müxtəlif formatlı məclislərdə sevgi
dolu təəssürat, ehtiram-etimadla
yaşayıb, öz Obrazını da yaşatmaqda...
Bu
Obrazın, demək olar, bütün
“ədd-ədəvası” aydın, Müəllimlik
“qarası” isə...
Təəssüf,
onun hər cür təsvir-təfsir
imkanlarına, fırçalarınkından fazla
rənglərə malik Qələmi
özünə bab bir
müəllim obrazı işləmədi. O
vaxtların kütləvi “maarif-tarif”
bazarı (beş-on təmiz-tarıq
müəllimin ruhundan iraq)
kimi tanınan bir “taksa”xanada “kristal”
qala bilmək, bircə loğma
haram yeməmək, çoxu
maddiyyata, azı mənəviyyata möhtac tələbələrin tez-tez dəyişdiyi auditoriyalarda
mövzudankənar söhbətlərini halallıq, milli vicdan, xəlqi namus, Haqq üstdə quraraq dərs deməyi bacaran
(!) bir müəllim obrazı...
Deyirəm,
bəlkə onun bu
aşırı milli özgürlüyünün,
içində bu boyda
istedad, gələcək nam-nişanlı
görəvlərə namizəd, bu
yar-yaraşıqda və xeyli məşhurlaşmış
ola-ola, ucqar bir kənd (Kosalar) məktəbində
müəllim işləməyi “intixab”
etməsinin bir tərəfi
də Demokratik Cümhuriyyət illərimizin
birində (1919) doğulmağıyla bağlı imiş? Özü də
adlı-sanlı bir kənd müəllimi
ailəsində və “Rus
artilleriyasının Allahı” deyilən Əlağa
Şıxlinski kimi bir
fenomenin əmiliyi haləsində!..
Hələ
belə bir zabitəli bir
gəncin müharibədə zabit oluban yox, sıravi əsgər
kimi döyüşməsi!
Bu
məqamda deyim ki, İkinci Dünya
müharibəsi İsmayıl Şıxlının tək elə
yaradıcılığında deyil,
şəxsi-psixoloji aləmində də ayrıca bir obrazdır. Bu müdhiş obrazın “doğuluş”
xəbərini ömrünün sonunadək
çalışdığı Azərbaycan Pedaqoji
İnstitutunun axırıncı kursunda - dövlət imtahanı ərəfəsində
eşitmiş ədib yazır: “Nahar vaxtı idi,
yataqxanadakı yeməkxanaya toplaşmışdıq. Deyə-gülə
zarafatlaşmağımız divardan
asılmış radionun səsini eşidilməz
etmişdi. Şəmistan adlı bir yoldaşım mənə
yaxınlaşıb, titrək səslə qulağıma
pıçıldadı ki, müharibə
başlayıb. İnanmadım. Axı, SSRİ ilə Almaniya arasında on il bir-birinə hücum
edilməməsinə dair müqavilə
bağlanmışdı. Bu, nə namərdlikdi!
...Birdən hiss etdim ki, yeməkxanaya sükut çöküb. Qaşıqlar əldə,
xörəklər qabaqda qalıb. Molotov danışırdı...”
...Beş il keçəcək,
elə həmin əl yazacaqdı: “Dan yeri təzəcə qızarırdı. Katerin radiosundan
Levitanın səsini eşitdim:
“Düşmən danışıqsız olaraq
təslim edilmişdir”. Qaçıb
yoldaşlarıma dedim, inanmadılar.
Ətrafa sükut çökmüşdü...”
Müharibənin
həmin sükutundan sonra
bu sənətkarın haylı-haraylı
qələbəlikləri başlayır. İyirmi
doqquz yaşından APİ-də kafedra müdiri, Azərbaycan
Yazıçılar Birliyinin katibi, “Azərbaycan” jurnalının baş redaktoru, SSRİ
Yazıçılar İttifaqının katibi,
Azərbaycan Yazıçılar Birliyi Ağsaqqallar Şurasının
sədri, neçə-neçə ordenlər, fəxri fərmanlar,
mükafatlar, Xalq
yazıçısı...
Amma
o vaxtların oyaq
oxucularının qəlbində belə bir
təəssüflü təəssürat da
vardı ki, nədən qüdrətli “Dəli
Kür” bu qədər
az (əslində, o vaxtlarçün ən çox
- 80 min!), “Sakit Don” isə imperiya
qapsamında - 8 milyon tirajla
buraxılır?! Niyə eyni istedad və zəhmət sərf edən rus Şoloxov üç-dörd milyon manat qonorar
almalıdır, Şıxlı otuz-qırx min?
Budurmu gur-gur guruldanan “sovet bərabərçiliyi”
şüarı?!
“Çox “qoşa saat”lara
sığışmayası bu Obraz haqda bir
“qəzetlik dərs”də nə demək olar
ki?” deyib, keçirəm
bir vaxtlar deyilmiş, yazılmış, xatirələşmiş
mətləblərdən fraqmentlərə.
Məsələn;
Deyirlər,
onun dediyi fənnə
sevgisi olmayan tələbələr
belə, dərsləri İsmayıl Şıxlıya
hörmət və ehtiramdan yana əla oxuyarmışlar.
Deyirlər,
ömrü boyu “tələbə
payı”, “semestr sezonu”,
“qəbul taranı” kimi çirkablardan
uzaq olmuş bu Kişi öz
halal qazancı hesabına (neçə
illər yalnız ən yaxın həmkarlarına bəlli olan) təqaüd də kəsibmiş. Şərti
olaraq “İsmayıl Şıxlı” adlanan bu təqaüdü
İsmayıl müəllim “əşhədi-ehtiyacı”
olan (və bundan çox-çox sonralar xəbər
tutan) tələbələrinə verdirirmiş...
Deyirlər,
İsmayıl Şıxlının istər evinə, istər
rəhbərlik etdiyi kafedraya
gələnlərin ən səmimiyyətsizləri belə, həmin
ünvanlardan böyük
səmimiyyət yüküylə ayrılarmış...
Yazırlar
ki, onu qüdrətli
“Dəli Kür”ə gətirən, bundan xeyli əvvəl yazdığı və
özünəinam hissini hədsiz dərəcədə
artıran “Ayrılan yollar” romanı olub. Canlı həyatın özü
qədər dirilik təcəssümü
olan “Dəli Kür”ün “irsi-varisi” davamiyyətini
bəzi və bəlli səbəblərdən qələmə
ala bilməyən ədib xatirələrinin
bir məqamında yazıb: “Onların
qarşısında özümü borclu və günahkar hesab edirəm...”
Bu
məqamda, hər insanın yaddaş
sarayının baş hücrəsinin məhz
uşaqlıq dövrünə mənsub olması həqiqətini
xatırlayaq və onun hələ adi “İsmayıl”lıq dövrü
ilə ilgili bir epizodu xatırladaq. Günlərin
bir günü
silahlı bir dəstənin Qaymaqlı kəndinə
gəlib, camaatdakı bütün
silahları yığarkən, buna etiraz edənlərdən birinin
“sinfi düşmən” adıyla yerindəcə
güllələnməsi onun
yaddaşına “uşaqlıq illərinə
atılmış güllə” kimi həkk
olur...
Yazırlar
ki, İsmayıl Şıxlı bir vaxtlar “əfsanəvi
mühazirə ustadı” Əli Sultanlıya bənzəmək
istəyirdisə, sonralar bütün
tələbələr İsmayıl Şıxlı olmaq istəyirdi...
Özü
yazırdı: “Kursumuzda yüz
əlli tələbə vardı, yüz əllisi
də Əli Sultanlı olmaq istəyirdi”.
Onun,
xarici ölkələr ədəbiyyatına
aid heç bir Azərbaycandilli mənbənin
olmadığı vaxtlarda
yazdığı “XVIII əsr xarici ədəbiyyat
tarixi” (müştərək müəllifliklə),
“XX əsr xarici ədəbiyyat tarixi” kitabları, G.Mopassan
və başqalarından etdiyi tərcümələr
haqda isə kiminsə söyləməsinə
ehtiyac yox...
Bütün
bu deyilib-yazılanlardan sonra
bəndəniz də belə bir “sillagizm” yazmaya bilmir ki, görəsən
indilər, bir vaxtlar ona oxşamaq istəyənlərə
də oxşamaq istəyənlər
varmı?..
Tahir Abbaslı
Mədəniyyət.-
2016.- 27 iyul.- S. 15.