Çiçəktək incə...
ipək kimi zərif, şimşəktək
şaqraq Səs, hökmlü Səda, lətif hal-əda
mücəssəməsi - Hökumə Qurbanova!
Deyirəm, istedad öz sahiblərinə şan-şöhrət də gətirir, mər-məşəqqət də. Necə ki, deyirlər, Hökumə xanım həm zamanın sahilsiz sevgi-rəğbət dəryasına düşüb, həm də dür-düyünlü tilsim çamuruna; dövrünün bütün aktrisalarından ən azı bir baş yuxarı olmuş bu sənətkar, paxıllıq nişangahında da başda imiş. Məsələn, o, yaratdığı məşhur obrazlardan birində (Xanuma) səhnədən fövrən çıxıb başqa bir libasda gəlməli ikən, həmin donun qayçıyla doğrandığını görür və kiminsə bu “kəsəyənlik istedadı”nı, dərhal əynindəkini tərsinə çevirərək geyinib qayıtma istedadı ilə qarşılayır...
Dövrünün ən sevgili ad-soyadı
Sağ çağlarında bu qızıl cingiltilər xəzinəsi “xəzinədar”ının nəinki sənəti, gör-görkəm zinəti, hətta ad-soyadı da səhnəyə, teatra ekvivalent kimi səslənirmiş. Ümumxalq teatr zövqünə, səhnə-sənət müzakirələrinə hakim kəsilib, öz zahiri-batini etiket-estetikası ilə, rəsmən proletarlaşdırılmaqda olan Azərbaycan sovet kütləsini mənən kübar-elitarlaşdırmaq hökmünə malikmiş Hökumə xanım. Az-para tamaşaçılıq duyğusu olanlar belə küçə-bazarda rastlaşarkən bir bəhanəylə onu söhbətə tutmağa cəhd edər, səs-sədasından, durğu-vurğu, üz-üzə, göz-gözə orfoepiyasından, “leksikon simfoniyası”ndan doymaq bilməzmişlər. Bütün bunlar belə bir qənaət doğurur ki, onun yaratdığı ən kamil, ən gözəl obrazlardan biri də, elə öz obrazı olub. Tanrı tərəfindən yazılmış, özü tərəfindən oynanılmış bir Obraz...
Ad günlərinin baş sözü - “təbrik!”, xoş arzu-diləyi - “yüz yaşayasan!” 1913-dən 1988-ə qədər bunları Hökumə xanıma on beş kərə valideynləri, beş-on dost-doğması deyib, altmış beş dəfə isə minlərlə “yad-yalınc”ı. Yetmiş beş il ömür sürmüş Hökumə Qurbanova tək elə patetik arzu-diləklərdəki “yüz”ü yox, realistik bir əbədilik yaşamaqdadır! Bu səs-səda imperatoru, ecazkar bir biçimdə yaratdığı Hermiona qədər qədim, Oliviya səpkili hakim və hər zaman - hətta innən belə səhnələrə gələsi ən mükəmməl-müqtədir aktrisalar misilli müasirdir...
Bəli, o səs-sədanın əsiri, o kompleks hal-ədanın vurğunu olmamaq olmurdu. Bunu dilimizi bilməyən əcnəbilər də etiraf edirdi. “Onun səsi, bəzən, pyeslərin mətn-mənalarını ikinci plana keçirir” kimi fikirlər səslənirdi bu sehrli sənətkarın sağlığında. “Hökumə Qurbanova səhnəmizdə ayrıca bir “Səs” obrazı, “Səda” surəti də yaratdı, səhnəmizə təkrarsız incəsənət Nitqi kimi gəldi, bənzərsiz sənət Natiqi kimi getdi” məzmunlu söhbətlər edilir yoxluğunda...
Xəyal
antenanızı “Uzaq sahillərdə” filmində Rosselininin “Sətəlcəm?..”
sualına Anjelikanın “Qara ciyəri...” cavabına sarı
yönləndirin... Hə, “qara” ifadəsinin də işləndiyi
bu iki kəlməlik sözün sentimental lad-ton fonunda
köksü yamyaşıl meşə timsallı bir xanım
portreti də görmədizmi?..
Hökumə
xanımın fiziki surəti də kamil, “təcəllayi-mükəmməl”
üz-sifətlərdən idi. Dodaqları canlı bir
susmazlıq cazibinə, diri-dinamiklik abidəsinə bənzəyirdi
və sanki onun bütün varlığını bu qoşa əzalar
idarə edirdi. Onlar tərpəndikcə, salona ballı təbəssümlər,
bibərli rişxəndlər, ilahi eyhamlar
saçılırdı. Hələ baxışları! Onun
“ala və bəla gözləri” çoxlarının ilk
baxışda görmədiklərini bəlləyib göstərir,
“qələm qaşlar”ı müəlliflərin cansız vərəqlərə
əmanət etdiklərini dipdiri heyrəti-işarətlərlə
tamaşaçıların şüur lövhələrinə
həkk edirdi.
Yaradıcılığının
ən bişmiş, ad-sanının ən ermiş
çağlarında gördüyüm bu aktrisanı
xatırlarkən, həmişə belə bir qənaətə
də gəlirəm ki, Hökumə Qurbanova fenomeni
olmasaydı, Azərbaycan teatrını Rusiya və bir sıra
Avropa teatrlarına yenilmiş zənn edər, “sovetlər ailəsi”
dövründə bir çox sahələrdə
adımıza yamanan “ucqar”, “periferiya” kimi daha bir
atmaca-aşağılanmaya da məruz qalmış olardıq.
Və bu halda milli şəcərə “mən”imizə daha bir
mənəvi minorluq...
Bu sənətkar
isə -
Başdan-başa
major...
Düzdür,
səhnə-tamaşa vurğunları, teatr tənqidçiləri
və sahə publisistlərinin qənaətlərinə
görə, Hökumə Qurbanova əsasən minor təbli sənətkar
olub. Hətta onun haqqında “milli səhnəmizin misilsiz faciə
aktrisası” kimi deyimlər də işlədilib. Lakin onun
teatroqrafiyasında “çağlar temperament”, “coşğun
emosiya”, “musiqili ritm-tonallıq”, “hayqırtılı ehtiras”,
“romantik, lirik-dramatik səs” kimi epitetlər daha çox
işlədilib. “Tənqid”i yazılarda bu da vurğulanır
ki, Hökumə Qurbanova bütün sənət ömründə
dramaturji material düzənindən, rejissura yozum-mizanından
kənara çıxıb və yaxud buna cəhd edib. Məsələn,
o, “Qış nağılı”ndakı Hermionanı
Şekspirinkindən daha çox öz Hermionası kimi təqdim
edib. Onun bu obrazı ilə ilgili belə bir obrazlı cümlə
də işlənib: “...o, səhnədə dəqiqələrlə
mərmər abidə kimi donub qalırdı”. Başqa qeydlərdə
verilən “...bu tamaşa illər uzunu anşlaqla keçib”
kimi fikirlərsə sübut edir ki, Hökumə
xanımın əsər və tamaşa müəlliflərinin
“işləri”nə müdaxiləsi əbəs deyilmiş.
Heç yuxarıda “qeyri-realistik”liyə dair söylədiyim
epitetlər də Hökumə xanımın realizmdən
uzaqlığına dəlalət etmir. Yəni həmin keyfiyyət
elementləri tamamilə realist üslubdan qaynaqlanır və nəhayət
etibarilə, “sənətin əbədi dənizinə
qovuşur” kimi qənaətləri daha da
vurğulandırır.
Öz
ömür-sənət dövrünün həm güclü
ictimai diqqət və məhəbbət, həm də qeybət
predmetlərindən olmuş bu möhtəşəm və
möhtərəm sənətkarın yaradıcılıq
universiadasına dərindən diqqət etdikcə, o, tək
elə öz dövrünün yox, bütövlükdə Azərbaycan
teatrının mükəmməl hadisəsi kimi görk və
dərk olunur. O, dövrün sifarişli ədəbiyyat-incəsənət
fısqırıqlarından bıqmış bir xalq
üçün həlim, yumşaq bir sənət
sığalı, dincəliş ünvanı idi.
Yaddaşlarda bir sənət bütövü kimi
qalmış Hökumə Qurbanovanın istedad, qabiliyyət və
qalibiyyət imkanlarından ibarət yaradıcılıq
tamını bölgülərə ayırmağı da
mütləq edirsə, “romantik faciə”, “realist faciə”,
“romantik-dramatik”, “realist-dramatik”, “psixoloji-dramatik” kimi şaxələri
xatırlada bilərik. Bunu da qeyd etməliyik ki, Bakı Pedaqoji
Texnikumunu bitirib, təhsilini Azərbaycan Dövlət
Konservatoriyasında davam etdirən Hökumənin ilk
yaradıcılıq işi kino ilə bağlı olub (tələbə
ikən “Almaz” filmində). Elə o vaxtdan ara-sıra
çıxış etdiyi “Azdrama”da isə 1938-ci ildən
ömrünün sonunadək çalışıb. Bu illərdə
neçə-neçə bənzərsiz obrazlar yaradıb:
Kleopatra, Janna d`Ark, Hermiona, Valentina, Oliviya, Nataşa, Yeva Qrant,
Vasantasena, Amanda, Valya, Zina, Janina... Öz əsərlərimizdəki
rolları bütöv bir statistika olduğuna görə, bu
kiçik yazıda onun çəkildiyi “Almaz”, “Onu
bağışlamaq olarmı?”, “İnsan məskən
salır” filmlərinin də adını çəkir və
fikrimi, indilər həddən çox işlədilən
“ulduz” epiteti üstə kökləyərək deyirəm.
Göydəki kainat ulduzları içərisində
milyardlardan seçilənləri olduğu kimi, Yerdəki sənət
ulduzları arasında da milyonlardan seçilənləri var və
Allah sənə rəhmət eləsin, ay belələrinin
birincilərindən olan Hökumə Qurbanova!..
Tahir Abbaslı
Mədəniyyət.- 2016.- 10 iyun.-
S.13.