Molla Pənah
Vaqif və “Vaqif” pyesi
Səməd Vurğun - 110
Adilxan Bayramov
filologiya elmləri doktoru
Azərbaycanın Xalq şairi Səməd Vurğunun 1937-ci ildə qələmə aldığı «Vaqif» dramı onun ilk səhnə əsəridir. Şair 1938-ci ildə əsərin ilk tamaşası münasibətilə dərc etdirdiyi məqaləsində yazıçıların vəzifələrindən birinin də qaranlıq keçmişin işıqlı cəhətlərini - böyük insanlarını yaxından öyrənmək və xalqa tanıtdırmaqdan ibarət olduğunu göstərmiş və sonra yazmışdır: «Bu məqsədlə də mən «Vaqif» dramını yazdım».
Deməli, şairin məqsədi, eyni zamanda, Azərbaycan tarixinin hələ əsaslı şəkildə öyrənilməmiş səhifələrini bədii söz vasitəsilə oxucuya çatdırmaq olmuşdur.
Qeyd edək ki, 1930-cu illərdə SSRİ-də yaşayan ayrı-ayrı xalqların öz tarixi keçmişinə marağı xeyli artmışdı. 1934-cü ildə SSRİ Xalq Komissarları Soveti və ÜİK(b)P MK «SSRİ-nin məktəblərində Vətən tarixinin tədrisi haqqında» qərar qəbul etmiş, qərarda tarixin öyrənilməsində və tədrisində tarixi hadisə və şəxsiyyətlərin düzgün səciyyələndirilməsi vəzifə kimi qarşıya qoyulmuşdur.
Əlbəttə, bu qərar o vaxtlar tarixi mövzuda bir sıra əsərlərin yazılmasına təsir göstərmişdir. Məhz bu illərdə tarixi mövzuda «Birinci Pyotr» (Aleksey Tolstoy), «Yemelyan Puqaçov» (Vyaçeslav Şişkov), «Cəngavər İoan» (İlya Selvinski), «Suvorov» (Konstantin Simonov), «Tsusima» (Aleksey Novikov-Priboy), «Abay» (Muxtar Auezov) və başqa əsərlər meydana çıxmışdır. Azərbaycan yazıçılarından Cəfər Cabbarlının və Hüseyn Cavidin pyesləri, M.S.Ordubadinin bir sıra əsərləri, Y.V.Çəmənzəminlinin «Qan içində» romanı və bir çox başqa əsərlər də tarixi mövzuda yazılmışdır.
Səməd Vurğunun məhz tarixi mövzu olaraq XVIII əsrdə yaşamış Azərbaycan şairi Molla Pənah Vaqifin dövrünü, həyatını və fəaliyyətini seçməsi nə ilə əlaqədardır? Bu, hər şeydən əvvəl, şairin Vaqif poeziyasına bağlılığı ilə izah olunmalıdır. Professor Cəlal Abdullayevin qeyd etdiyi kimi, «Səməd Vurğun Vaqifi mütəfəkkir bir şair, dərin fəlsəfi fikirləri sadə, aydın bir dillə ifadə etməyi bacaran incə lirik, öz dövründə estetik düşüncənin zirvəsinə çıxan, həyat gözəldir idealını təbliğ edən böyük söz bahadırı kimi qiymətləndirmişdir».
M.P.Vaqifin həyatı və taleyi Səməd Vurğunu uzun illər boyu düşündürmüşdür. Sonradan özünün yazdığı kimi, şair hələ uşaq ikən Vaqif yaradıcılığının təsiri altında olmuş, Vaqifin gözəl şeirləri, aydın dili onun yaradıcılığına böyük təsir göstərmişdir. Səməd Vurğun ilk şeirlərini də Vaqifin qüvvətli poetik cazibə qüvvəsinin təsiri altında yazmışdır. O, «Vaqif»in Azərbaycan Rus Dövlət Dram Teatrında ilk dəfə tamaşaya qoyulması münasibətilə buraxılmış vərəqədə yazmışdır: «Azərbaycanın öz azadlığı uğrunda yadelli işğalçılara qarşı apardığı mübarizə tarixinin qəhrəmanlıq səhifələri Vaqifin adı ilə bağlıdır. Vaqif Qarabağ xanlığının vəziri olduğu zaman bizim xalqın yadelli işğalçılara qarşı, İran şahı Qacara qarşı mübarizəsinə başçılıq edirdi. Vaqif böyük siyasi xadim və diplomat kimi xalqın səadət və azadlığı uğrunda mübarizədə çox işlər görmüşdür».
Səməd Vurğun xüsusi olaraq qeyd etmişdir ki, Azərbaycan xalqının böyük şair oğlu xalqının azadlığı uğrunda öz canını qurban vermiş, Azərbaycan dili uğrunda, farsçılığa, ərəbçiliyə qarşı mübarizədə böyük işlər görmüşdür. Səməd Vurğunun fikrincə, Vaqif gözəllik şairidir. Lakin onun gözəlləri «hurilər»,«pərilər» deyil, yer qızlarıdır, həm də Azərbaycan qızlarıdır. Başı kəlağayılı, toylarda kəklik kimi süzən qız-gəlinlər, real insanlardır.
Şair Vaqifi «saray şairi» hesab edənlərə qarşı kəskin mövqedə durmuş və yazmışdır: «Vaqif sarayda vəzir vəzifəsində çalışmışdır. Lakin onun qəlbi daim öz xalqının qəlbi ilə çarpmışdır. Onun İran hökmdarı Ağa Məhəmməd şah Qacara qarşı apardığı mübarizə açıq göstərir ki, şair heç kəsə satılmadan öz vətəninin azadlıq və istiqlaliyyəti uğrunda zindanlara düşmüş, gözü ilə ölümlər görmüşdür».
Bütün bunlar Səməd Vurğunu Vaqif haqqında yazmağa sövq etmişdir. Şairin qardaşı Mehdixan Vəkilov bu barədə yazmışdır: «O, hələ 1934-cü ildən başlayaraq Molla Pənah Vaqifin həyatına həsr ediləcək bir dram əsəri yazmaq haqqında düşünməyə başlamışdı. Əslinə qalsa, Vaqifin taleyi haqqında düşüncələr Səməd Vurğunun varlığına 1926-cı ilin yazından hakim kəsilmişdi».
Səməd Vurğun bu dramı yazmaq üçün gərgin axtarışlar aparmış, Vaqif dövrünü, habelə dram sənəti ilə bağlı mənbələri öyrənmişdir. Mehdixan Vəkilovun yazdıqlarından: «O, XVIII əsr Azərbaycan tarixinə, xüsusən Qarabağ xanlığına dair ədəbiyyatı böyük maraqla oxuyurdu. Səməd Vurğunun «Qarabağnamə»ni tapdırıb ona göndərməyi Heydər Hüseynovdan xahiş etdiyi və 1936-cı ildə Vaqifin dövrünə, həyatına, bütünlüklə Qarabağ xanlığı tarixinə dair Yusif Vəzirlə (yazıçı Y.V.Çəmənzəminli- A.B.) saatlarla söhbəti yadımdadır. Oxuyurdu, öyrənirdi».
Məhz bunun nəticəsində Səməd Vurğun Vaqif dövrünü dolğun əks etdirən və eyni zamanda müasir zamanla səsləşən bir əsər yaratdı. «Vaqif» tarixi mövzuda yazılsa da, müasirlik baxımından böyük əhəmiyyətə malik olmuşdur.
Azərbaycan xalqının ümummilli lideri Heydər Əliyev 1976-cı ildə dünyanın müxtəlif guşələrindən şairin 70 illik yubileyinə gəlmiş qonaqlar qarşısında belə demişdir: “Səməd Vurğunun poetik “Vaqif” dramı haqqında düşünəndə müəllifin qüdrətli istedadına, pyesin baş qəhrəmanının obrazını necə də sənətkarlıqla yaratdığına valeh olmaya bilmirsən, çünki o, Vaqifi eyni dərəcədə həm şair kimi, həm maarifpərvər kimi, həm də dövlət xadimi kimi göstərə bilmişdir... Bu dramı diqqətlə oxuyanda əsərdə iki nəhəng şairin - Vaqifin, bir də müasirimiz, mütəfəkkir şair, filosof, öz xalqının səadəti uğrunda mübariz Səməd Vurğunun obrazını görürsən”.
Azərbaycan xalqının tarixi keçmişinin çox maraqlı bir dövrünü canlandıran, qədim Azərbaycan torpağı Qarabağın müdafiəsinə həsr olunmuş pyes tamaşaya qoyulduğu dövrlə də səsləşirdi. «Vaqif»in müasir səslənməsinin bir səbəbi də vardı. Bu barədə əsərin tamaşaya qoyulduğu və geniş şöhrət qazandığı 1938-ci ildə danışmaq olmazdı. Bu müasirlik əsərə 1937-ci ilin məlum havasının təsiri ilə hopmuşdu.
Görkəmli filosof-alim, Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyasının müxbir üzvü, professor Səlahəddin Xəlilovun bu məsələ ilə bağlı fikirləri diqqəti xüsusi cəlb edir. Səlahəddin müəllim yazır: "Vaqif" XVIII əsrin axırları üçün deyil, XX əsrin 30-cu illərinin tarixi üçün qiymətli material ola bilər. Hər addımı bir təhlükə olan həmin dövrün tarixini yazarkən şairlərimizdə satqınlıq nişanələri aramaq əvəzinə, həqiqi qəhrəmanlıq nümunəsinə göz yummamaq şərti ilə. Belə çətin bir məqamda əyilməz şair obrazı yaratmaq və onu hökmdara qarşı qoymaq, - bax, budur 30-cu illərin mənəviyyat tarixi! Yeri gəlmişkən, bu yaxınlarda "525"-də çıxan bir oçerkdə (Adilxan Bayramov) bu məqam çox gözəl təhlil edilmişdir (bu sətirlərin müəllifinin 2009-cu ilin mart ayında “525-ci qəzet”də dərc olunmuş “Şair, hökmdarın hüzurundasan!..” adlı məqaləsi nəzərdə tutulur - A.B.). Səməd Vurğunun dahiliyi özünü bunda da göstərir ki, o, belə çətin bir dövrdə sanki ideologiyanın da tələblərinə cavab verərək və sanki onun şərtlərinə uyğun bir tarix yazaraq, əslində ortaya tarix deyil, fəlsəfə qoyur. 37-ci ilin ölüm qorxusunu daxilən dəf edərək milli ruhun himnini yazır, "əyilməz vicdanın böyük heykəli", - deyir”.
«Vaqif»in tədqiqatçıları da əsərin müasirlik baxımından böyük əhəmiyyətə malik olduğunu xüsusi qeyd etmişlər. Xalqımızın tarixi keçmişinin çox maraqlı bir dövrünü əks etdirən pyes 1930-1940-cı illərdə olduğu kimi, bu günümüzlə də səsləşir. Bu özünü, həm hadisələrin ümumi inkişafında, həm də ayrı-ayrı surətlərin təcəssümündə göstərir. Humanizm, qəhrəmanlıq, yurdsevərlik, ümumbəşərilik, doğma yurdu işğalçılardan qorumaq səyləri kimi ideyalar müasir dövrdə öz əhəmiyyətini daha da artırmışdır. Qələmə alındığı dövrdə əsəri «ədəbi bir hadisə olmaqla bərabər, eyni zamanda siyasi bir hadisə» hesab edən Xalq yazıçısı Mehdi Hüseyn yazırdı: «Vaqif» dramı bizdə öz keçmişimizə, böyük ədəbiyyatımıza, xalqımızın qəhrəmanlığına, onun azadlıq uğrunda apardığı mübarizəyə dərin bir məhəbbət oyadır, xarici istilaçılara qarşı amansız olmağa çağırır, Vətənimizi, xalqımızı daha da dərindən sevdirir. Bu səbəblərə görə «Vaqif» tarixi mövzuya həsr edilmiş olsa da, son dərəcə aktual bir əsərdir».
Professor Cəlal Abdullayev pyesin müasirliyini Vaqif surətinin müasirliyi ilə əlaqədə götürmüş və öz fikrini böyük alman şairi Hötenin belə bir fikrinə söykəmişdir ki, şair üçün heç bir tarixi şəxsiyyət yoxdur. O öz mənəvi aləmini təsvir etmək istəyir və bunun üçün bəzi tarixi şəxsiyyətlərin boynuna minnət qoyub onların adlarını öz əsərlərinə daxil edir. Bu baxımdan ədəbiyyatşünas Oleq Reznikin fikri də maraqlıdır. O yazır: «Vaqif surəti bizə nədənsə dramatik poemanın öz müəllifini xatırladır. Elə bil ki, poetik ilhamın, mənəvi saflığın və ehtirasın xırdaca bir hissəciyi yüz il vətən torpağı üzərində dolaşdıqdan sonra, nəhayət, Azərbaycan xalqının müasir tərənnümçüsü simasında öz həqiqi varisini tapmışdır».
«Vaqif» pyesinin mərkəzində Azərbaycan durur. XVIII əsr Azərbaycanı
özünün çox mürəkkəb və ağır
dövrünü yaşayırdı. Xanlıqlara
parçalanmış Azərbaycan İranla Rusiyanın
arasında qalmışdı. Bu ölkələrdən
hər biri Azərbaycana sahib olmaq istəyirdi, bu istəklərini
həyata keçirmək üçün müxtəlif vasitələrə
əl atırdılar. Beləliklə, Azərbaycan iki
düşmənlə üzləşmiş, iki od arasında qalmışdı.
İki od arasında qalmış Azərbaycana məhəbbət
«Vaqif» pyesinin əsasını təşkil edir. Hadisələrin gedişində və
inkişafında, ayrı-ayrı obrazların monoloqlarında,
dialoqlarda Azərbaycan sevgisi hakimdir. Şair
əsərdə müxtəlif ədəbi üsullarla bu
yurdun keçmişi, xalqın tarixində baş vermiş
hadisələr barədə məlumat verir. Bu baxımdan Eldarın monoloqları səciyyəvidir.
Bu monoloqlar əsasən Azərbaycanın
yaşamış olduğu məhrumiyyətlərlə
bağlıdır.
Qeyd etdiyimiz kimi, o dövrdə Azərbaycan İran və
Rusiyanın arasında qalmışdı. Qacarın məqsədi
Azərbaycanı İrana qatmaq, qüvvətli İran dövləti
yaratmaq idi. Heç də təsadüfi deyil ki, görkəmli
Azərbaycan yazıçısı Əbdürrəhim bəy
Haqverdiyevin «Ağa Məhəmməd şah Qacar» pyesində
Şuşada qətlə yetirilən şah son nəfəsində
belə deyir: «Ey xanəxərab, İran ra viran gərdi!» («Ey evi yıxılmış,
İranı viran qoydun»).
Bununla birlikdə qeyd etmək lazımdır ki,
Qacarın Qarabağı ələ keçirmək istəməsinin
əsas səbəbi Qarabağ hakimi İbrahim xanın Rusiyaya
meylinin artması ilə əlaqədar olmuşdur. Mirzə Camal Cavanşir
öz «Qarabağnamə»sində bu barədə belə
yazmışdır: «Hamı yüksək Rusiya dövlətinə
itaət etməyə hazırlaşdığı zaman, əzəmətli
imperatriçə (II Yekaterina - A.B.) vəfat etdi. Böyük sərkərdə Zubov (1796-cı ildə
Dərbəndi tutmuş rus qoşunlarının komandanı -
A.B.) Əbülfət xanı (İbrahim xanın general
Zubovun hüzuruna göndərdiyi oğlu - A.B.),
Qarabağın bəyzadə və kəndxudalarını
böyük hörmət və çoxlu ənamla yola
salıb, padşah Pavelin əmrinə görə geri
qayıdacağını İbrahim xana xəbər verdi. Bu xəbər həm qəm-qüssəyə,
həm də Ağa Məhəmməd şahın ədavətinin
artmasına səbəb oldu. Çünki
o, mərhum İbrahim xanı tələfat vermədən,
xoşluq və mülayimliklə özünə tabe etmək
fikrində idi. Lakin İbrahim xanın müharibəsiz
Rusiya dövlətinə əbədi itaət edib, səmimiyyət
göstərməsi, islam və İran
padşahından üz çevirməsi onu olduqca qəzəbləndirmişdi.
Buna görə İbrahim xanı yox etmək qərarına
gələrək, yaz fəslində qoşunla Azərbaycana tərəf
hərəkət etdi».
Pyesdə göstərilir ki, bütün bu mürəkkəb
hadisələr axarında Vaqif öz ləyaqət və məğrurluğunu
saxlayır. Düşmənin qabağında vüqarla
dayanır. Heç vaxt təmkinini pozmayan
Vaqif zindanda da dözüm və iradə nümayiş etdirir.
O, oğlu Əli bəyi də bu cür tərbiyə
etmişdir. Buna görə də Əli bəyin «Eh... ata, nə
qoyub, nə axtarırsan, Zülmün qabağında
ağlarmı insan?» deməsi onu
ruhlandırır.
Səməd Vurğun əsəri yazarkən tarixi hadisə
və faktlara həssaslıqla yanaşmış, bunlardan məharətlə
faydalanmışdır. Qarabağ xanlığının Rusiya ilə əlaqə
yaratmaq təşəbbüsü, qonşu gürcü
xalqı ilə birgə hərəkət etməsi və bu
işdə Vaqifin böyük rol oynaması, onun Qacara sərt
cavab məktubu yazması və Qacarın bundan hiddətlənməsi,
Vaqifin Şuşanın işğalı vaxtı şəhərdə
qalması və s. tarixi faktlardır.
Tarixdən məlumdur ki, 1783-1784-cü illərdə
Qarabağ xanlığı Rusiya ilə əlaqəni möhkəmləndirmək
məqsədilə bir sıra təşəbbüslər
göstərmiş, bu işdə Vaqif də yaxından
iştirak etmişdir. II Yekaterina 1784-cü ildə knyaz Q.A.Potyomkinə belə
yazmışdı: «Deyəsən, İbrahim xanın məktubları
mənə gəlib çatan türk və bəzi İran məktublarından
daha nəzakətli yazılmışdır... Mənə
bildir, görək o kimdir?... Gəncdir, yoxsa qoca? Güclüdür, yoxsa zəif?»
Vaqifin həyat
və yaradıcılığına aid geniş tədqiqat
aparmış mərhum professor Araz Dadaşzadə belə qənaətə
gəlmişdir ki, bu məktubun şairanə ruhu, başqa xan
və hökmdarların məktublarından öz nəzakəti
ilə fərqlənməsi onun əsl müəllifinin
şair və vəzir Vaqif olmasını ehtimal etməyə
imkan verir.
Bu məktubdan sonra II Yekaterina rus qoşunlarını
qraf V.Zubovun komandanlığı altında Dərbəndə
göndərmişdir. Mirzə Adıgözəl bəyin «Qarabağnamə» əsərində
oxuyuruq: «Bu xəbər İbrahim xana çatdı. Oğlu Əbülfət xanı çoxlu hədiyyə
və sovqatlarla böyük sərdar qraf Valerian Zubov cənablarının
möhtərəm hüzurlarına göndərdi. Uca Rusiya dövlətinə ixlas və sədaqətini
bildirdi. İmperatriçə Yekaterina həzrətlərinin
müqərrəblərinə qaneedici və təvazö
bildirən məktublar yazdı. İqtidar
sahibi olan sərdar da Əbülfət xana qarşı hədsiz
hörmət və mehribanlıq göstərdi. Behiştlik mərhum (İbrahim) xanın ərizəsini
ixtiyar sahibi padşahın fələklər qədər
yüksək olan dərgahına göndərdi. Pənah xan üçün də bir nəfər
knyaz vasitəsilə çoxlu bəxşiş və töhfələr
yolladı. Padşahın ona qarşı hədsiz
lütf və mərhəməti olduğunu bildirdi. Mövlana Molla Pənah Vaqifə də qiymətli
daşlarla bəzədilmiş bir əsa göndərdi».
Əsərdə rus çarının adından
göndərilən əsanı Vaqifin əlində görən
düşmənləri onu ruslara satılmaqda təqsirləndirirlər. Vaqifə hücum edir, onu
«tanrı düşməni», «vətən xaini», «məlun»,
«qansız», «satılmış» və s. sözlərlə təhqir
edirlər. Şeyx Vaqifi «tanrı düşməni»
adlandırmaqla ona qarşı mübarizədə dindən
istifadə edir.
Vaqifin öz yaradıcılığından məlumdur
ki, o, Qacara qarşı mübarizədə gürcülərlə
müqavilə bağlamaq məqsədilə Tiflisdə olarkən
şeirlər yazmış, Tiflisi, bu yerin gözəllərini
və təbiətini tərənnüm etmişdir. Bu şeirlərdə
gürcü xalqına səmimi hisslər ifadə
edilmişdir.
Professor
Araz Dadaşzadənin yazdıqlarından: «Tiflis şeirlərini
oxuyarkən onun müəllifi heç də dini etiqadlar əsiri,
bəzilərinin göstərdiyi kimi, qatı məzhəbpərəst
deyil, millətlər arasında ayrı-seçkilik salmayan,
dini ayrılığı ortalığa çıxarmayan, həyat,
gözəllik aşiqi kimi göz önündə
canlanır».
Vaqif hələ öz sağlığında Cənubi
Qafqazda da tanınmış, əsərləri
yayılmışdır. Tədqiqatçılar
göstərirlər ki, XVIII-XIX əsrlərdə
gürcü xalq müğənnilərinin,
aşıqlarının repertuarında Vaqifin qoşmaları
mühüm yer tutmuşdur. Bu şeirlər
gürcü əlifbası ilə həmin müğənnilərin
dəftərlərinə
köçürülmüşdür. Tədqiqatçı
Həmid Vəliyev göstərmişdir ki, gürcü əlifbası
ilə yazıya alınmış həmin şeirlər
Gürcüstan Elmlər Akademiyasının K.Kekelidze adına Əlyazmalar İnstitutunda və
İ.Qrişaşvilinin kitabxana-muzeyində saxlanılır.
Səməd Vurğun əsəri yazarkən bu məsələyə
xüsusi diqqət yetirmişdir. Vaqifin azad
olunmasında Gürcüstandan gəlmiş dəstə
yaxından iştirak edir. Qeyd etmək
lazımdır ki, həmin dövrün hadisələri bir
sıra Cənubi Qafqaz yazıçılarının əsərlərində
də öz əksini tapmışdır. Maraqlı
cəhət budur ki, həmin əsərlərdə də bu
hadisələr Vaqiflə bağlı verilmişdir.
Görkəmli gürcü yazıçısı Akaki
Beliaşvilinin «Besiki» romanı bu baxımdan maraqlıdır. Əsər
gürcü şairi və siyasi xadimi Besiki Qabaşvilinin həyatına
həsr edilmişdir. Burada şairin həyatı
fonunda XVIII əsrdə baş vermiş mühüm
sosial-siyasi hadisələr öz əksini tapmışdır.
Romanda müəllifin Besiki ilə birlikdə onun azərbaycanlı
müasiri Vaqifə də hörmət və məhəbbəti
aydın hiss olunur.
Azərbaycanın görkəmli yazıçısı
Y.V.Çəmənzəminlinin «Qan içində»
(yazıçının “İki od arasında” əsəri
1967-ci ildə bu adla çap olunmuşdur) romanında da Vaqifin
Gürcüstanla əlaqələrinə geniş yer
ayrılmışdır. Burada Gürcüstan
hökmdarı II İrakli ilə danışıqlar aparmaq
üçün Qarabağ xanlığı nümayəndə
heyətinin Vaqifin rəhbərliyi ilə Tiflisə getməsi
təsvir olunur. Vaqif qonşu gürcü
xalqına xüsusi hörmət bəsləyir. O, II
İraklinin 1783-cü ildə Rusiya ilə müqavilə
bağlanmasını bəyənir, Cənubi Qafqaz
xalqlarının Rusiya ilə ittifaqına yaxşı bir hal
kimi baxır.
Artıq qeyd etdiyimiz kimi, Səməd Vurğunun əsərdə
təsvir etdiyi hadisələr əsasən Vaqiflə əlaqədar
verilir. Tədqiqatçılar Vaqif barədə
danışarkən onu ümumiləşmiş surət hesab
edirlər. Vətənpərvər və
vətəndaş olan qələm sahiblərimiz öz
xalqını düşünməklə bərabər
başqa xalqlara da eyni gözlə baxmış, ümumbəşəri
ideyaları təbliğ etmiş, xalqları dostluğa, əməkdaşlığa
səsləmişdir. Səməd
Vurğun milli və ümumbəşəri xüsusiyyətləri
məhz Vaqif obrazı üzərində cəmləşdirmişdir.
Vaqif, hər şeydən əvvəl,
böyük vətənpərvərdir, öz vətənini,
xalqını və dilini müdafiə edir.
Vaqifin özünəməxsus xüsusiyyətləri
onun Vidadi, Eldar və başqa adamlarla söhbətlərində,
İbrahim xan və Qacarla qarşılaşdığı səhnələrdə,
habelə başına gələn bir sıra hadisələr
zamanı meydana çıxır. Əsərin əvvəlində
Salahlıya - Vidadi ilə görüşə gələrkən
kənd ağsaqqallarından Qurban kişi
onu ərklə məzəmmət edir. Qurban kişi
üzünü Vaqifə tutub deyir ki, sən
gözümüzün işığı, məclislərin
yaraşığı idin, gəlinə-qıza şeir deyərdin:
“Onu da çox gördün axırda bizə?”
Vaqif bu
ağsaqqala belə cavab verir:
Yox, yox,
Qurban əmi, mənə dünyada
Bu ellər, obalar gülzar görünür.
Gözüm
gözünüzdən uzaq olsa da,
Könüldən-könülə yollar
görünür.
Qurban kişinin bu «məzəmmət»ində də Vaqifə
el sevgisinin şahidi olur, ona böyük ehtiram göstərildiyini
hiss edirik.
Göründüyü kimi, Qurban kişi
ona birbaşa demir ki, gözəl məclislərin
yaraşığı olduğunu, gəlinə-qıza
şeir dediyini, yəni nikbin hərəkətlərinlə
camaatı şad etdiyini axırda bizə çox
gördün. Qurban kişi bunu Vaqifdən çox
mülayimliklə soruşur: «Onu da çox gördün
axırda bizə?»
Vaqif
sarayda təqib olunanda, mənəvi sarsıntılara məruz
qalanda yenə də bağlı olduğu xalqı,
eli-obanı düşünür:
O təmiz
duyğular, o saf ürəklər,
Bənövşə
qoxulu sərin küləklər,
Başına
döndüyüm güllər, çiçəklər -
Tərlanlar
oylağı yadıma düşdü...
Vaqif elə-obaya bağlı şəxsiyyət, gözəl
şair, uzaqgörən dövlət xadimi, diplomatdır. O, vəfalı dost, mehriban
valideyn, möhkəm iradəli bir insandır.
Vaqif
oxucunun və tamaşaçının yaddaşında elə
bu cür də qalır...
Mədəniyyət.- 2016.- 16 mart.-
S. 12-13.