Kəskin
süjetli mövzular, koloritli epik qəhrəmanlar
Seyran Səxavət - 70
Çağdaş
Azərbaycan ədəbiyyatının görkəmli nümayəndəsi,
tanınmış nasir, şair, dramaturq, publisist Seyran Səxavət
martın 23-ü ömrünün 70-ci baharına qədəm
qoyur.
“Tərcümeyi-hal yazmağa ehtiyac hiss etmirəm, çünki ömür yolum yaradıcılığımdır”, - deyirdi Sergey Yesenin. Bu mənada Seyran Səxavətin “Qaçaqaç”, “Daş evlər”, “Ağrı”, “Persona non qrata” və digər əsərlərini oxumaq ədibin ömür yolunu oxumaq kimidir...
Seyran Səxavət sadəcə şair, nasir, dramaturq
deyil. Bu cür insanlara şeirin, nəsrin,
bütövlükdə ədəbiyyatın hadisəsi kimi
baxmamalıyıq. Sözün
özündən gələnlər belə dar təsnifatlara
sığmaz. Belə adamlar dünya ruhunun
bütün bəşəriyyət üçün ümumi
olan mənəviyyat tarixinin bir hadisəsidir.
O, sadəliyin
böyüklüyünü, adiliyin qeyri-adiliyini yazan, hər
kəsin gördüyü, ancaq çoxlarının
duymadığını duyan sənətkardır. Bəxtinə “Tanrı vergisi” düşən, ilahi
bağlılıqları, Tanrını dərk etməyə
açar olacaq sirləri insanlara pıçıldayan vasitəçi,
halal sözün halal övladıdır.
O,
dilimizin gözəlliyini, zənginliyini
yaradıcılığında ehtiva edən, xalq ruhuna
yaxın, Tanrıya sevgiyə, insanın özünüdərkinə,
mənən kamilləşməsinə həsr olunan, bəşəri
ideyalara söykənən dərin məzmunlu əsərlərin
müəllifidir.
Seyran Əsgər oğlu Xanlarov 1946-cı ildə
Füzuli rayonunun Yağlıvənd kəndində ziyalı
ailəsində doğulmuş, orta məktəbi həmin kənddə
bitirmişdir.
1964-1970-ci illərdə ADU-nun şərqşünaslıq
fakültəsində ali təhsil
almış, ordu sıralarında əsgəri xidmət
zamanı SSRİ Müdafiə Nazirliyində tərcüməçi
işləmişdir. Hərbi xidməti başa
vurduqdan sonra “Ədəbiyyat və incəsənət” qəzeti
redaksiyasında xüsusi müxbir, ədəbi işçi
kimi fəaliyyət göstərmişdir. 1974-1976-cı
illərdə göndərişlə İranda tərcüməçi
olaraq çalışmışdır. 1976-cı
ildə Bakıya qayıdan yazıçı 1981-ci ilədək
“Ədəbiyyat və incəsənət” qəzeti
redaksiyasında ədəbi işçi kimi fəaliyyət
göstərmiş, 1981-1991-ci illərdə “Ulduz” jurnalı
redaksiyasında nəsr şöbəsinin müdiri
olmuşdur.
İlk bədii yazısı 1962-ci ildə “Qızıl
Araz” qəzetində çap olunub. Şair, filologiya elmləri doktoru
Qasım Qasımzadə onun istedadını yüksək qiymətləndirmiş,
“Azərbaycan gəncləri” qəzetində o illər
üçün dəbdə olan “Uğur olsun” yazıb gənc
şairə nailiyyətlər arzulamışdır. Hələ tələbə ikən, 1970-ci ildə gənc
şairin “Adalar” adlı ilk şeirlər kitabı çap
olunur və ədəbi ictimaiyyət tərəfindən
maraqla qarşılanır. 1977-ci ildə
isə şairin “Mənim planetim” adlı ikinci şeirlər
kitabı işıq üzü görür. Bu kitablar ədəbi tənqid və oxucular tərəfindən
poeziyada yeni nəfəs, yeni söz kimi qarşılanır.
Seyran Səxavət nəsr sahəsində bir-birindən
maraqlı proza nümunələri ilə ədəbi
mühitdə böyük rəğbət
qazanmışdır. Onun nasir qələmindən söz düşəndə
ilk olaraq “Hamı elə bilirdi”, “Alça çiçəyi”,
“İt intervüsü”, “Boynu əyri kişi”, “Karusel”, “Ət
taxtası” və s. kimi dərin mənəvi-əxlaqi məzmunlu
hekayələri, “Qızıl teşt”, “Ağrı”,
“Sanatoriya”, “Gözü işığa düşmüş
adam”, “Bir stəkan hava”, “Qapıların o üzündə
qalan dünya”, “Dar köynək” povestləri, “Daş evlər”,
“Yəhudi əlifbası”, “Nekroloq”, “Palıd toxumu”, “Bəhanə”,
“Qaçaqaç” kimi romanları yadımıza
düşür.
O, həyatı
ilə əsərləri, düşüncəsi ilə əməlləri
arasında düz mütənasiblik olan
yazıçılardandır. Çünki ədib
insanların hürr yaşamaq haqqını yalnız
kitablarında, əsərlərində deyil, gerçək həyatda
da daim müdafiə etmişdir. Yazıçının
əsərləri yüksək intellektual səviyyəsi,
ictimai haqsızlıq və ədalətsizliklərə
qarşı barışmaz ruhu, mübarizliyi ilə
seçilir.
Tutduğu
yoldan, məsləyindən böyük Sabir kimi bir an belə dönmədən Haqq yolunu -
“düzü düz, əyrini əyri” göstərmək
yolunu tutub. Söz adamının, sözün
missiyası insanın daxili aləmini müsbətə
doğru dəyişdirmək, onu daha kamil, üstün mərtəbəyə
qaldırmaqdır. Seyran Səxavət də
sələflərinin başladığı bu işin öhdəsindən,
sözün həqiqi mənasında, şərəflə gəlməkdədir.
Sözün
ucalığını qoruyan, nəinki yazmağı, hətta
susmağı ilə də ədəbiyyata xidmət edən
halal sözün halal övladına möhkəm
cansağlığı, yaradıcılıq uğurları
diləyir, ömrünün 70-ci baharı qutlu olsun! - deyirik. Yüz yaşa!
Sayğılarla,
Xəyalə
Zərrabqızı
Seyran Səxavət
haqqında deyirlər...
Elçin
(Xalq yazıçısı):
Əzizim
Seyran!
Səni, müasir ədəbiyyatımızın
görkəmli nümayəndəsini 70 illiyin münasibətilə
ürəkdən təbrik edirəm. Bu cümləni
yazıram və buradakı 70 mənim üçün inanılmaz,
heyrətamiz bir rəqəmə çevrilir. Gözlərimin
qabağına istedadlı, mehriban, eyni zamanda dəliqanlı gənc
Seyran gəlir və bu gənc Seyran 70-i haqlasa da, yenə həmin
gənclik istedadı ilə, həmin gənclik enerjisi ilə
yazıb-yaradır, romanları, hekayələri ilə
yeni-yeni uğurlar əldə edir, ədəbiyyatımızı
zənginləşdirir.
Səni bir daha ürəkdən təbrik edir,
cansağlığı və uzun ömür arzulayıram. İstedad isə
həmişə səninlə bir yerdədir.
Sabir
Rüstəmxanlı (Xalq şairi): - Seyran Səxavət mənim
gənclik dostum olmaqla bərabər, öz yerində möhkəm
dayanan qüdrətli bir yazıçıdır. Onun hər
bir hekayəsində böyük romanların siqləti və
qüdrəti var. Azərbaycan nəsrində onun özünəməxsus
dili və üslubu var. Qarabağ danışıq dilini
bütün koloriti, codluğu, şirəsi,
saflığı və rəngləri ilə Azərbaycan nəsrinə
ilk dəfə Seyran Səxavət gətirib. Seyran
Səxavət Sözün estetik hakimiyyətində
Vicdanın prezidentidir.
İsmayıl
Şıxlı (Xalq yazıçısı): - Mən Seyran Səxavətin
bu povestini birnəfəsə oxumuşam, povestin səhnə
versiyasına - “Qızıl teşt” faciəsinə isə iki
dəfə baxmışam. Hər iki dəfə
də camaatın nəfəsini dərmədən, səhnədən
deyilən sözləri dinlədiyinin şahidi olmuşam, Xanəhmədin
qılıncdan kəskin atmacalarından sonra uzun müddət
davam edən alqışları eşitmişəm. Sözün düzü, xeyli vaxtdı belə səmimiyyətlə
qarşılanan tamaşaya baxmamışdım. İlk dəfə idi ki, belə müşahidəm
olurdu - tamaşada ayaq üstə qalxıb yarım saata qədər
səhnədəkiləri alqışlayan adamların sevincini
unuda bilmirəm.
Bəxtiyar
Vahabzadə (Xalq şairi): - Seyran Səxavətin əsərlərini
oxumuşam və onun qələminin qüdrətinə, əsərlərinin
hər baxımdan orijinallığına, toxunduğu problemlərin
yeniliyinə, xüsusən də, heç kəsi təkrar eləməyən
yumoruna heyran olmuşam. Seyran Səxavət kimi
gözəl qələm sahibinə getdiyi böyük ədəbiyyatın
çətin yollarında uğurlar diləyirəm.
Xəlil
Rza Ulutürk (Xalq şairi): - Bir var əsərdə bir
adamın, bir ailənin faciəsini təsvir edəsən -
bunun özü mühüm məsələdir. Bir də var ki, bütöv bir epoxanın, xalqın,
millətin taleyini, yaşantılarını, əzablarını,
faciəsini canlandırasan - bu, böyük ədəbiyyat
işidir. Ədəbiyyata şair kimi gəlmiş,
yazıçı kimi şöhrətlənmiş, sadə
geyimli, ağköynəkli, mərd, təvazökar, türk
sifətli Seyran Səxavət bu işin öhdəsindən
şərəflə gəlib... Seyran Səxavət
vətəndaş yanğılı bir sənətkardır.
Cəsurluğu həyatı gözəl bilməsindən, eybəcərliyə
dözməməyindən, təslim və fərari olanlara
nifrət bəsləməsindən irəli gəlir...
Hətəm
Quliyev (akademik): - Seyran Səxavəti 60 ilə yaxındır
ki, tanıyıram. Yəni uşaqlıqdan
dostluq edirik. Allah qoysa, yenə də edəcəyik.
Görünür dünyaya
baxışımızda, ruhumuzda yaxınlıq var. Ancaq bu təkrar
deyil. Ümumiyyətlə, təkrar
mümkün deyil. Yəqin biz bir-birimizi
müəyyən mövqelərdə, fikirlərdə
tamamlayırıq. Seyran çox
çılğın, hər şeyə həvəs göstərməsi
ilə yanaşı, həm də hər şeyə və hər
hadisəyə öz fikri, öz münasibəti olan ciddi bir
şəxsiyyətdir. Xalqını, vətənini
və ümumiyyətlə, insanları sevən və bu məhəbbət
yolunda çox böyük əzablar çəkmiş
insandır. O, yaradıcılığın böyük
təntənələrini də görüb. Arzu
edirəm ki, o, biz dostlarını və oxucularını yeni
uğurları ilə bundan sonra da sevindirsin.
Musa Yaqub
(şair): - Eşidəndə ki, Seyran Səxavətin dirilər
üçün yazdığı “Nekroloq” əsəri
Yazıçılar Birliyinin Yusif Səmədoğlu adına
“İlin ən yaxşı romanı” mükafatına layiq
görülüb, sevindim və kitabı tapıb birnəfəsə
oxudum. O, “Nekroloq” romanı ilə dünya ədəbiyyatında
özünə ölməzlik qazandı. Bu əsəri
ingilis dilinə çevirib beynəlxalq aləmə
çıxara bilsək, məlum olar ki, Azərbaycan ədəbiyyatı
dünya ədəbiyyatından qətiyyən geri qalmır, bəlkə
də bəzi cəhətləri ilə onu üstələyir.
Aqil Abbas
(yazıçı, millət vəkili): - Mən son illərdə
Seyran Səxavətin qələmindən çıxan
bütün əsərləri ədəbi hadisə
adlandırmışam və bu fikrimdə də qalıram. Və kimlərinsə bir hekayəsinə 8-9 məqalə
həsr eləyən tənqidçilərimiz nədənsə
Seyran Səxavətin əsərlərinə bir qədər
laqeyd yanaşırlar. Seyran müəllim,
tənqidçilərdən küsməyin, necə ki, Sabir
Əhmədli küsmür. Seyran müəllim,
oxuculardan da küsməyin, necə ki, Məhəmməd Füzuli
küsmür.
Nadir
Cabbarlı (tənqidçi): - Seyran Səxavət
olmasaydı, Azərbaycan ədəbiyyatı kəskin
süjetli mövzular, koloritli epik qəhrəmanlarını
itirərdi. Seyran Səxavət olmasaydı, ədəbiyyatımız
həyata, insan münasibətlərinə, müasirlərimizə
təkrarsız, orijinal və həssas yazıçı
baxışından məhrum olardı.
Fuad
Poladov (Xalq artisti): - Seyran mənim üçün
yaşadığımız dövrün
haqsızlığına, çətinliyinə kişi kimi sinə gərən, öz
simasını qoruyub saxlayan, onu sevən oxucularının
ümidlərini doğruldan, arzularının puça
çıxmasına imkan verməyən çox nadir qələm
sahibidir. O, mənim qonşumdur, ən ağır,
dözülməz, mənəvi sıxıntılar
keçirdiyim anlarda Seyranın pəncərələrinə
baxmaq və burada mənə həmdərd, həmfikir bir
ziyalının yaşadığını düşünməkdən
güc-qüvvət almışam. Seyran mənim
dostumdur, bu sözləri söyləyəndə sevinc və
qürur hissi keçirirəm.
Afaq Bəşirqızı (Xalq artisti): - Seyran Səxavəti dərindən duymaq, öyrənmək və nəhayət kəşf etmək üçün insana bir neçə ömür lazımdır. Seyran Səxavət kiminsə yapıncısının altından keçmək üçün, yaxa cırıb, sinə döyüb, baş yaran oğullardan deyil.
Elçin İsgəndərli (texniki elmlər doktoru, şair): - Mən heç vaxt Seyran Səxavətin “İt intervüsü” kimi gözəl, yüksək sənətkarlıqla yazılmış və məni sarsıdan əsər oxumamışam. Əgər əlimdə elə bir ixtiyarım olsaydı, bu əsərə Nobel mükafatı verərdim.
Hidayət Həsənov (fizika-riyaziyyat elmləri namizədi): - Mənim üçün səmimi dost, sözünü zamanında deyən, vətəndaş mövqeyi olan, Qarabağ dərdini için-için yaşayan və yaşadan, təbii-poetik məntiqə malik görkəmli yazıçı-şair olan Seyran Səxavət son dərəcə dəyanətli, qeyrətli bir kişidir.
Vaqif Yusifli (filologiya elmləri doktoru, tənqidçi):
- Çoxlarına bəlkə də məlumdur, bir çoxu
isə heç bilmir ki, Seyran Səxavət
yaradıcılığa şeirlə başlayıb. Sizi
inandırım ki, əgər o, şeirdən əl çəkməsəydi,
bu günün ən sayılan şairlərindən biri
olacaqdı. İki şeir kitabından sonra nəsrə
keçdi. Görünür, onun yazıçı taleyi nəsrlə
bağlı imiş və əlbəttə, poeziyada
uduzmayıb nəsrə keçən tək-tük
yazıçılardan oldu Seyran. Böyük şairimiz Məmməd
Araz bir məqaləsində, qısa müddətdə olsa belə,
ədəbi mühitdə görünməyən Seyran Səxavəti
bağışlamamışdı: “Seyran Səxavət,
hardadı, niyə ədəbiyyatdan qaçaq
düşüb?”...
Mədəniyyət.- 2016.- 18 mart.-
S. 12.