Ədəbi-irfani
Bəy...
Oxumayanlarından çox, oxuyanlarının boynunda haqqı olan Əbdürrəhim bəy Haqverdiyev!
Bütün ömrünü
tərif-təqdirsiz, alqış-mükafatsız bir dövrün
saysız-hesabsız mədəni-mənəvi yaralarına yaramağa həsr etmiş
ərdəmli ədib...
Deyirəm, elə
bir ictimai-milli
mühitdə Tanrı-taleyin 21 yaşlı bu
gənci Sankt-Peterburqun Yol
Mühəndisləri İnstitutuna
yollaması elə-belədən deyilmiş...
...Heç o Leyli vəfalı taleyin bu mədəniyyət Məcnununu Şərqin ilk operasının ilk dirijoru etdirməsi, Tiflisdə rus dilində nəşr olunan məcmuəyə müdir, Bakıda təşkil olunan Şura teatrına komissar, Rusiya Elmlər Akademiyasının ölkəşünaslıq bürosuna müxbir üzv seçdirməsi də təsadüfi deyilmiş. Bütün bunlar tək elə onun özünün yox, zaman-zaman taxt-tacsız qalınmasına çalışılan bu xalqın da bəxtindən imiş...
Bəxt (?)...
İyirmi altı yaşında (1896) millətin ümumiləşdirilmiş fəci TİPini - “Dağılan tifaq”ını, otuzunda “Bəxtsiz cavan”ını yaratmış bu böyük ədibin öz cavanlığı da, siz deyən, çox da xoş bəxtli olmayıb. Üç yaşının tamamında, qəza dəftərxanasında katib işləyən atasından yetim qalıb. Onu himayəyə götürən əmisi nəsil davasında yerli bəylər tərəfindən qətlə yetirilib. Məhrumiyyətlərlə üzləşən bu yeniyetmə yeganə həyat işığını atalığında tapıb. Bütün Şuşa qəzasında yaxşı adam kimi tanınan H.Sadıqbəyov Əbdürrəhimə qarşı da insanlıq edib, ona oğul məhəbbətilə yanaşıb, təhsil almasının qeydinə qalıb. Elə yaxın gələcəkdə “Azərbaycan ədəbiyyatının şəhd-şəkər dillisi” kimi tanınası bu uşağın özü də, hər barədə səxavətli olan atalığına çox borclu qalmayıb; qeyri-adi şirindilliyi, səmimiyyəti, hər iş-gücə yarıması ilə iç-içəri hörmətini qazandığı bu ailənin, bu evin eşik şərəf-şanını daha da uca edib...
Onun doğulduğu elatın dağları, qayaları, bulaqları da (bir çox məşhuri-cahan eloğluları kimi) məşhuri-Azərbaycandır və onlardan biri də onun doğulduğu kəndə ad olunub:
Ağbulaq
Tək elə mənşə-şəcərəcə yox, ədəb-irfan, görəv-görücə də əsil bəy etiketlərilə yaşamış Əbdürrəhim bəy 1870-ci il mayın 17-də Şuşa yaxınlığındakı o kənddə (indi işğalda olduğundan “bu kənddə” yaza bilmədim...) göz açıb dünyaya. Bu insan o mahalın ilahi mənzərələri, bəndəvi məna-məntiqlərilə böyüdükcə, təbiət və cəmiyyət aləmləri arasındakı fərqlərə də varıb; birindən bəhrələndiklərini “Ağac kölgəsində”ki kimi gözəlliklərə, o birindən duyduqlarını “Pəri cadu”, “Ovçu Pirim” tipli özəlliklərə sərf edib…
Xatirə və tədqiqat göstərilərinə görə, Əbdürrəhim bəy on yaşında ikən ibtidai təhsilə başladığı Şuşa şəhərində yaşından böyük xəyallara dalar, on doqquzunadək Şuşa realnı məktəbində, qısa müddət olduğu Tiflis realnı məktəbində imkanlarından xaric məsələlər haqda düşünüb-daşınarmış. 1890-cı illərdə təhsildə olduğu Sankt-Peterburqda isə, özünü millətinin mənəvi qurdlarına irfani çomaq, “mədəniyyət sör-söküntülərinə yamaq” düşüncələri üstdə kökləyirmiş. Elə həmin illərdə yazdığı “Dağılan tifaq” əsərini 1899-cu ildə Peterburqda çap etdirməsi faktının özü də gələcəyin böyük yazıçısının qürbətdəki gənclik əzmi haqda çox söz deyir. Bütün bunlar həm də yol mühəndisliyi ixtisası üzrə oxuya-oxuya, “azad müdavim” sifətilə Sankt-Peterburq Universitetinin Şərq fakültəsində müntəzəm dinləyici kimi iştirak etməsinin, tezliklə doğma Vətənində boşaldacağı dünyəvi maarif, mədəniyyət, ədəbi-bədii qənimət və digər sivil elementlərlə yüklənməsinin nəticəsi idi. O, Şuşaya həmin milli-mənəvi yüksəliş yüklənişilə gəlmişdi, bünövrə isə hazır idi. “Yeyərsən qaz ətini, görərsən ləzzətini” kimi məzhəkələrin güllərini, “Ovçu Pirim”i bəzəyəcəyi, “Ata və oğul”a, “Ayın şahidliyi”nə, “Hacı Daşdəmir”ə, “Pəri-cadu”ya düzəyəcəyi elementləri o, elə Tanrının gözəllik yazılarına bənzəyən Şuşa ətrafı cığırlardan, qocaların-qarıların yer-yataqlı salam-kəlamlarından, cavanların şəhəriçi dolambaclara bənzər atmacalarından götürmüşdü. Əbdürrəhim bəy ədəbiyyata, sənətə, mədəniyyətə belə bir milli varidatla gəlirdi...
Ədibin bu varidatında nə desən, vardı. İş elə gətirmişdi
ki, dövrün digər qələm azmanlarında olduğu kimi, onun gördüklərində
də, obrazlı desək, milli-mənəvi
xarakter antonimlikləri
sinonimliklərdən çox
idi. Xaraktercə
ipək kimi yumşaq olan bu adam millətin “illət”liklərini
daha çox qabartmalı olurdu. Bu müəllifi oxuduqca
belə bir mətləb də hasil olur ki,
tragikliklə komiklik “Dünya Ana”dan əkiz doğulub. Onu oxuyarkən paralel olaraq baxmağı da bacaranlar görə
bilərlər ki, bu dünyada hər kəsin bir gözü və bir qulağı
tragediyalıqmış, o biri
komediyalıq. Məsələn,
tutalım, tez-tez “Qarabağın maralı” deyə oxunan o... bir vaxtların “qeyri-girov” qızı ilə, axı, o Qırxqız yaylağına,
oradan da ceyran-cüyür oylağına
nə qədər getmək, İsa bulağına neçə
dəfə enmək olar? Hərdən “Marallarım”, “Şeyx Şaban”, “Xortdanın cəhənnəm məktubları”
kimi uğunuşlar, “Dağılan tifaq”, “Bəxtsiz cavan” sayaq “ağı”nışlar
da yazıb, o maral qızların “görüm ayılmasın
gec ayılanlar” ladlı ata-analarına, qohum-qardaşlarına, küll-soydaşlarına
bir az da
mənəvi istiot da dadızdırmamalımı?..
Bu həyati yazı
- maya-mahiyyətində “qarşıdurmalıq”
olan bu qaçılmazlıq,
demək olar, bütün yazıçılara
məxsus bir hal. Əbdürrəhim bəy isə
onların ən seçkinlərindən biri.
Və bir qədər də bu əbədi ikiliyin “məhkum”luq tərəfilə daha çox üzləşməli
olmuş, qismətinə
həyatın halvasından
çox, bibəri düşmüş bu yazıçının -
Tale yazısından
Bu tale yazısını, yaşaya-yaşaya öz
xalqının keçmişini gələcək
üçün yaşatma,
tarixi-tarixiə qovuşdurma
da adlandırmaq olar.
Otuz yaşına
yetər-yetməz, Əbdürrəhim
bəy Azərbaycanın
hər tərəfindən
görünür, azacıq
səviyyəsi olan yurddaşlar, vətəndaşlar
tərəfindən dəyərləndirilir. 1905-ci il inqilabının yaratdığı ictimai-siyasi
ab-havanın nəticəsi
olaraq, Rusiya Dövlət Dumasına nümayəndə (Gəncə
quberniyasından) seçilir.
Bu fürsət onun yenidən Sankt-Peterburqa getməsinə səbəb
olur və gənc ədib orada “Ağa Məhəmməd şah Qacar” əsəri üçün tarixi mənbələrlə tanış
olmaq imkanı əldə edir. Peterburqdan sonra 1907-ci ildə İrana səfər edən ədib, ertəsi il Şərqin
ilk operası xəbərilə
tədqiqat işini yarımçıq qoyub, Bakıya qayıtmalı olur. “Leyli və
Məcnun”un ilk tamaşasına dirijorluq edir. Dövrün mədəniyyət-mənəviyyat hamisi olan “Nicat”
cəmiyyətində, habelə
Kür-Xəzər gəmiçiliyi
idarəsində çalışdığı
dövrlərdə bütün
Zaqafqaziyanı, Orta Asiyanı, Dağıstan və Volqaboyunu gəzib-dolaşmalı olan
böyük qələm
adamı əsrin Qələm məbədi kimi tanınan “Molla Nəsrəddin” jurnalında hekayələr
dərc etdirir, “Xortdan”, “Lağlağı”,
“Süpürgəsaqqal”, “Ceyranəli”,
“Mozalan” və başqa adlarla felyetonlar, məzhəkələr,
tənqidi materiallarla çıxış edir.
Həştərxanda olduğu müddətdə
şəhərin ictimai-mədəni
həyatında çox
işlər görür.
1911-15-ci illərdə ayrıca bir “Ağdam ömrü” yaşamalı olur və “əsil xalq adamı” adıyla tanınır.
Onun Tiflis fəaliyyəti,
Azərbaycanda sovet hakimiyyəti qurulduqdan sonra peşəkar teatrımızın inkişafı,
təbliği və yubileylərilə ilgili xidmətləri, Azərbaycan
Dövlət Universitetində
mühazirələri, elmi
kadrların hazırlanması
işlərindəki çalışmaları
o dövrün mətbuat
səhifələrində çox
yüksək qiymətləndirilmiş,
elmi-populyar materiallarda
layiqincə dəyərləndirilmişdir.
Böyük milli görəvlərlə bağlı
səfərləri, gərgin
çalışmaları buradakı
sətirlərlə yekunlaşmayan
böyük sənətkarın
“partiya və hökumət” tərəfindən
dəyərləndirilməsi isə iki notdan
o yana keçmir:
Əməkdar incəsənət
xadimi (1932) və ölümünə bir neçə gün qalmış Azərbaycan Mərkəzi İcraiyyə
Komitəsinin fəxri
fərmanı...
1933-cü
ildə vəfat etmiş bu çox
ciddi və çox “güləyən”
yazıçı öz
dünyadəyişiminə dördcə il geciksəydi, bəlkə də indi Fəxri
xiyabanda yox, çox nəhənglərin
səbrini kəsən
Sibirlərdə uyuyurdu...
Bu yazıda göstərilənlərdən
daha böyük ölçü-biçili bu
sənətkar bir az da yaşayıb
“Xalq yazıçısı”
adının təsis-təltifinə
çatmasa da, millət rəyilə verilən halalca bir ad sahibidir, zənnindəyəm: Azərbaycan
xalqının əsil
Xan-Bəy ruhlu ədib oğlu - Əbdürrəhim bəy
Haqverdiyev!..
Tahir Abbaslı
Mədəniyyət.- 2016.- 18 may.-
S. 15.