«Xalam-bundu»
- bütün subaylara
nəsib olsun!
Bir ailəni təsəvvürünüzə
gətirin: sovet dövründə hakim ideologiyaya
səmimi qəlbdən
inanıb, həyat tərzində həmin dövrün, sovet adamının əxlaq kodeksinin maddələrinə
birər-birər əməl
edib.
Kişi
- Fyodor Timofeyeviç Kuropatov
afrikaşünas alim,
professor, onun arvadı
Lidiya Nikolayevna isə Ticarət İnstitutunda elmi kommunizm fənnini tədris etmiş, qatı leninçi-marksist
dosent, yeganə oğulları Kostya isə mikrobioloq-mikoloq (biologiyanın göbələkləri
öyrənən sahəsi),
elmlər namizədidir.
Nəvələri Yelena isə nənəsinin
XVIII-XIX əsr əxlaq
normalarına uyğun
tərbiyə edib böyütdüyü saf,
sadə bir mühasibdir. Aha, bəs
bu qızın anası hanı? Əlbəttə, anası da
var. Amma həyat yoldaşı ilə boşanma vəziyyətində
olan, İstanbuldan gətirdiyi mallarla bazarda alver edən
Marina qayınata və
qayınanasının düşüncəsində
sosialist əxlaqına
zidd bir ünsürdür. Əgər bu
ailə erkən kapitalizm dövründə
yaşamağa məhkum
olmasaydı, mənəvi
dəyərlər siyahısı
baş-ayaq olmasaydı,
yəqin ki, «Xalam-bundu, yaxud məhəbbət girovları»
yaranmayacaqdı. Əslində,
rus yazıçı-dramaturqu
Yuri Polyakov postsovet məkanı üçün
tanış bir mövzuya toxunub. Amma necə?... Bəli, zəmanə elə gətirib ki, keçmiş dosent Lidiya Nikolayevna (Xalq artisti Aleksandra Nikuşina) boş şüşə yığmaqla,
oğlu bioloq Konstantin
(Xalq artisti Səfa Mirzəhəsənov)
isə ayıq vaxtlarda göbələk yığmaqla çörək
pulu qazanmağa çalışır. Marina (Əməkdar artist Mələk
Abaszadə) isə
"zamanın nəbzini"
tutmağı bacaranlardandır.
Sadəcə, onun tutduğu
nəbz bir qədər zəifdir.
Alverçilikdən uzağa gedə
bilmir.
Bu durumu göz qarşısında canlandıranda
adama elə gəlir ki, bu əsər komediya yox, faciə
olmalıdır. Bəs nədən komediyadır?
Ona görə ki, Kuropatovlar ailəsində - artıq qocalmış Fedya babadan, Lida nənədən
savadlı və gözəl nəvə Lenayadək - kimsə düşdükləri şəraiti
düzgün qiymətləndirmir,
öz biliklərini, intellektlərini loru dildə desək, sata bilmirlər. Digər tərəfdən,
tərəfdaşına xəyanət
etmiş, indi də öz fərsiz cangüdəni Bolik (Yaroslav Trifonov) ilə birlikdə keçmiş mühasibinin evində gizlənən biznesmen Yuri
Yuryeviç Vladimirsev
(Oleq Əmirbəyov) hər şeydən pul çıxarmağı
bacarsa da, kəmsavadlığından böyük
pulları elmi yeniliyə yatırmaqla daha böyük və sabit qazanc
götürməyin mümkünlüyünü
dərk eləmir.
İkihissəli tamaşa boyunca çox maraqlı və postsovet məkanı üçün
xarakterik olaylar baş verir. Müəllif bir ailənin timsalında dövrün mənzərəsini yaradır.
Fyodor Timofeyeviç düşünür
ki, onun Afrika barədə bilikləri artıq kimsəyə gərək
deyil. Halbuki Yuri Yuryeviçin də üzv olduğu «Safari» klubunun üzvlərinin alimdən məsləhət
almağa ehtiyacı var...
Kostya on
beş il
əziyyət çəkib
ixtiralar etdiyi laboratoriyasının kazinoya
satıldığını eşidən gündən
içkiyə qurşanıb,
halbuki öz ixtirasını bir fərasətli yerli, ya da əcnəbi
iş adamına sata bilərdi…
O ki qaldı Lenaya
(Mariya Dubovitskaya)... Bu qəşəng və ağıllı qız öz müdirinə aşiq olsa da, onun
zövqünü necə
oxşayacağını, sevgisini
necə bəyan edəcəyini bildirmir.
Əslində qızın işsizlik
üzündən düşdüyü
depressiyanın kökündə
cavabsız məhəbbət
və qısqanclıq
dayanır. Bütün bunlar
pyesin mətnində, personajların dilində yoxdur. Sadəcə, onların davranışı
tamaşaçıya bunu
anladır.
Lakin müəllif
öz qəhrəmanlarını
iki gün ərzində bir mənzildən çıxmadan
elə olaylardan keçirir ki, pul qazanmağı bacaranlar bu işi
elmə arxalanaraq, elmi olanlar isə
müasir şəraitə
uyğun olaraq maddi imkan sahibinə
müraciət etməklə
istədiklərinə çata
bildiklərini anlayırlar.
Diqqətli oxucu soruşa bilər: bəs pyesin adındakı “Xalam-bundu” necə oldu? Yooxxx... Kimsənin burada xalası yoxdur. Bu, müəllifin
təxəyyülündə yaranmış tunqay adlı Afrika tayfasının toy mahnısının
sözləridir. Fedya
babanın sitat gətirdiyi professor Kornuell
bu mahnını belə tərcümə edir: «Şir ovlamaq və qadını əzizləmək
- əsl kişi üçün xoşbəxtlikdir».
Kuropatovların evinə
basqın edən tunqay tayfasının başçısının oğlu
Batualla (Zaur İsgəndərov) onların
totem kimi səcdə etdiyi şiri öldürmüş Yuri Yuryeviçi
edam etməlidir ki, tayfanın zərər görmüş
ruhu saflaşaraq onlara qayıtsın. Bu yerdə 38 il əvvəl Afrikaya ezamiyyət zamanı Böyük Başçı
İatualla ilə görüşmüş, hətta
onun rəğbətini
qazandığı üçün
mənəvi övladlığa
götürülmüş Fyodor Kuropatov ruhun qayıdışı üçün
daha bir yolun olduğunu xatırladır: tunqay tayfasından bir qız Yuri ilə evlənməlidir. Heç
bir tunqay gözəli isə bu «yaramaz ağ
adama» ərə getmək istəməz! Amma Yelena Kuropatova da bir növ
bu tayfadan sayılır, hər necə olsa, babası Böyük Başçının oğulluğudur
axı...
Beləcə, hər şey xoş sonluqla bitir. Tunqaylar da sakitləşir, Yelena son günlər
ona aşiq olan Yuriyə ərə gedir, Marina ilə Kostya barışır, göbələk
biznesinin təməli
qoyulur, iki gündən bəri proletar mənşəli Kuropatovları zorla zadəgan etməyə çalışan əsilzadə
Sergey Artamanoviç (Əməkdar
artist Fuad Osmanov) da niyyətinə çatır: yalandan zadəgan olmaq istəməyən professor Kuropatov
tunqay tayfa başçısının oğulluğu
sayıldığından zadəganlığı
ilə barışır.
Həmişə olduğu kimi, S.Vurğun adına
Rus Dram Teatrının
bu tamaşasında da iştirakçıları
bir-birindən ayırmaq,
kimin öz rolunun öhdəsindən
daha yaxşı gəldiyini demək çətindir. Çünki Xalq artisti Aleksandr Şarovskinin bu quruluşunda da düzgün rol bölgüsü, aktyorların mükəmməl,
inamlı oyunu, gərgin məşqlər,
personajların görkəmindəki
ən xırda detallar, dekorasiyadakı məntiqi lakoniklik (geyim və dekorasiya
üzrə rəssamlar
- Əməkdar mədəniyyət
işçiləri Olqa
Abbasova və Aleksandr Fyodorov) bitkin tamaşa ovqatı yaradır. Amma nə qədər də olsa, Xalq
artisti Məbud Məhərrəmov ilə
Əməkdar artist Fuad
Osmanovun «Xalam-bundu»ya xüsusi rəng qatdıqlarını deməmək
olmaz. Düzdür, Fuad Osmanov dama-dama pencəyi, şişman qarnı və uzunburunlu qrimi ilə ötən illərin personajını - mərhum
Əliağa Ağayevin
oynadığı dramaturq
Səftər Əmioğlu
tipajını xatırlatsa
da, bu uyğunluq
keçərlidir. Səftər Əmioğlu nə qədər dramaturq idisə, monarxist Sergey Artamonov da elə
o qədər əsilzadədir.
«Xalam-bundu» tamaşasının seyrçini
həm güldürüb,
həm də düşündürən əsl
ailə məzhəkəsi
kimi teatrın repertuarında möhkəmlənəcəyinə
əminik. O ki qaldı tunqayların toy zamanı oxuduğu mətni anlaşılmaz mahnıya, bircə əlavəmiz var: şirlərə qıymasın,
amma «Xalam-bundu» bütün subaylara nəsib olsun!
G.Mirməmməd
Mədəniyyət.- 2016.- 2
noyabr.- S.6.