Əsl “Mona Liza” haradadır?
Bir əsərin tarixçəsi
Hansısa bir əsərdə tamaşaçının bir-birindən
fərqli, hətta gizli məna-məzmun, ifadə sənətkarlığı
nümunəsi aşkarlaması,
mütəxəssislər tərəfindən
təbii qəbul olunur. Əslində seyrçilərin əsərdə yeni-yeni məna və bədii-estetik məziyyətlər
görə bilməsi
haradasa müəllif üçün də müsbət keyfiyyət hesab olunur. Yarandığı gündən sənət
xiridarlarını belə
suallar burulğanına
salmaqda davam edən əsərlərdən
biri də Leonardo da Vinçinin (1452-1519) Luvr muzeyində - güllə keçirməyən
şüşə arxasında
nümayiş olunan məşhur “Mona Liza” (“Cokonda”)
tablosudur, desək, yanılmarıq. Əlavə
edək ki, bu, məşhur rəssamın bizim dövrə gəlib çatmış on beş rəngkarlıq
əsərinin ən məşhuru və ən müəmmalısıdır...
Mona Lizanın simasında rəssamın avtoportretini
və yaxud tələbəsi Salaini, eləcə də anası Katerinanı görmək, hətta onun hamilə olduğunu (bunu bir vaxtlar azərbaycanlı
telepat Tofiq Dadaşov mətbuatda söyləmişdi) dilə
gətirmək, əzalarında
kodlar axtarmaq, təbəssümünü müxtəlif
cür yozmaq bu vaxta qədər
bu portretə ünvanlanmış ən
müxtəlif peşə
sahiblərinin az qala hökm kimi səslənən qənaətləridir. Əslində, bu fikirlərin demək olar ki, heç bir əsası yoxdur. Belə ki, haqqında söz açılan, barəsində təzadlı
və bəlağətli
fikirlər söylənilən
portretdə (Luvr muzeyində göstərilən
əsər nəzərdə
tutulur) əksəriyyətin
iddia etdiyi kimi florensiyalı tacir və siyasi
xadim Françesko del Bartelomeo del Cokondanın xanımı
Mona Liza təsvir olunmayıb!
Elə isə Mona Lizaya aid olmayan - ünvansız söylənilən
fikirləri həqiqət
kimi necə qəbul etmək olar? Bəs Luvr “Cokonda”sında kim təsvir olunub və niyə bu vaxta
kimi əksəriyyət
təsvir olunanı
Mona Liza kimi qəbul edib?..
Sənət tədqiqatçılarında bu
əsərdə məşhur
xanımın təsvir
olunmadığı barəsində
inandırıcı məlumatlar
vardır və bu səbəbdən də vaxtaşırı onlar İntibah dövrünün sənət
tarixçisi C.Vazarinin
(1511-1574) səhvə yol
verdiyini qeyd edirlər. Doğrudan da Leonardo da Vinçi (1452-1519) dünyasını
dəyişəndə cəmisi
8 yaşı olan C.Vazari “Mona Liza” barəsində
hansı daha səhih informasiyaya malik ola
bilərdi? C.Vazarinin opponentlərinin fikrincə,
əsərdə mantuanlı
Markiza İzabella d`Este təsvir olunub. Başqa sözlə desək,
Leonardonun “Mona Liza” adı
ilə Luvrda nümayiş olunan əsərindəki də
məhz bu qadındır.
Xarici sənətşünasların
fikrincə, “Cokonda” bir yox, bir
neçə oxşar
variantda mövcuddur. Yəqin ki,
ortaya çıxan səhv qənaətlər
də buradan qaynaqlanır. Belə
ki, müxtəlif kolleksiyalarda yer alan həmin
əsərlərlə tanışlığa
əsasən mütəxəssislər
hər iki qadının üz cizgiləri arasında oxşarlığın mövcudluğunu
etiraf ediblər. Elə isə nə baş vermişdir? Bu oxşarlığa əsl səbəb nədir? Gəlin, bu barədə söz açaq...
Bəzən rəssamlar öz əsərlərini iki nüsxədə işləyirlər. Belə hesab
edirlər ki, Leonardo da özü üçün portretin ikinci nüsxəsini işləmiş, birincini
isə sifarişçiyə
vermişdir. Mübahisələrin
yaranmasını şərtləndirən
başlıca səbəb
isə rəssamın
başqa bir qadının portretini işləyərkən onun
Mona Lizaya oxşarlığından
istifadə etməsi, əvvəlki əsərinin
kompozisiya elementlərini
sonrakı əsərində
tətbiq etməsidir...
Bu məsələyə bir qədər də aydınlıq gətirməli
olsaq, onda deməliyik ki, Leonardo da Vinçi ömrünün sonlarında
- 1514-cü ildə Fransaya
getməzdən bir qədər əvvəl məşhur florensiyalı
Culiano Mediçinin xahişi ilə onun məşuqəsinin portretini çəkibmiş.
Təsadüf elə gətirib ki, Konstansa adlı bu qadının nəinki xarici görünüşü Mona Lizaya
oxşayıb, o həm
də “Lya Cokonda”, yəni “təbəssümlü” ləqəbini
daşıyıb. Ola bilsin ki, bu
oxşarlığı hiss edən rəssam Mona Lizanın portretindən nümunə kimi istifadə etməyi qərara alıb və nəticədə demək olar ki, əvvəlki əsəri təkrar edib. Rəssam portreti tamamlayarkən
məlum olur ki, Mediçi öz istəklisindən ayrılıb, odur ki, o, əsəri Leonardodan almır.
1517-ci ildə Leonardo da
Vinçi Fransaya köçərkən bütün
satılmayan əsərlərini
də özü ilə aparır, o cümlədən də “Təbəssümlü qadın”
portretini... Sonra isə əsər
Fransa kralının ixtiyarına keçir.
Bir vaxtlar hətta Napoleonun kolleksiyasında olur, onun yataq
otağını bəzəyir.
Son nəticədə portret
muzeyə düşür
və məhz bu əsər uzun illərdir ki, Luvrda “Mona Liza” adı ilə nümayiş olunur...
Əslində isə, qeyd etdiyimiz kimi, Leonardo Françesko del Bartelomeo del Cokondanın xanımı təsvir olunan “Mona Liza”nı iki variantda işləyib.
Birinci nüsxə İngiltərəyə
aparılmazdan və sənət bilicisi Henri Pulitserin şəxsi kolleksiyasına düşməzdən
əvvəl uzun illər Florensiyada olub. Əsər indi də onun Londondakı mənzilində asılıb.
Onun şəklinin geniş kütlələrə
tanış olmamasının səbəbi
Henrinin portretin fotosunun çəkilməsinə
icazə verməməsidir.
Məlumdur ki, Leonardo solaxay
olub, əsərlərini
fırçanı sol əlində
tutaraq işləmişdir.
Bəzən də o, iş zamanı
sağ əli ilə tablonun üzərindəki rəngləri
barmaqları ilə hamarlayıb. Beləliklə, çox vaxt
rəssamın çəkdiyi
əsərlərin üzərində
bütün aydınlığı
ilə barmaqlarının
izi qalıb. Londondakı portretin Leonardoya məxsus olmasını daktiloskopik ekspertiza da təsdiq etmişdir.
“Cokonda”nın ikinci nüsxəsi indi ABŞ-ın Nyu-Cersi şəhərindədir.
Sənət tarixçilərinin fikrincə, ora Fransa inqilabı vaxtı aparılıb.
1787-ci ildə Uilyam Henri Vernon adlı bir tacir Amerikadan
Fransaya mal gətirir və onun gəlişi
inqilabi hadisələrin
kəskinləşdiyi bir
vaxta düşür.
Vətənə qayıdarkən özü
ilə bu portreti gətirir, özünün dediyinə
görə, əsəri
ona Fransa kraliçası Mariya Antuanetta veribmiş.
O, əsəri öz əmlakının siyahısına
“Rahibə - Leonardo da Vinçinin tamamlanmış
əsəri” adı ilə daxil edib. Əsərdə əlini əlinin
üzərinə qoymuş,
iki sütunla əhatələnən qadın
təsvir olunub. Arxada isə əfsanəvi bir mənzərə əks olunub. İngilis sənətşünası Seymur
Reytin fikrincə, rəssamın 1505-ci ildə
yaratdığı iki
əsl “Mona Liza”dan biri də budur.
Çünki o vaxtlar Rafaelin
bu əsərə baxıb çəkdiyi eskizdə də kənarlardakı sütunlar
aydın görünür.
Luvrdakı portretdə isə
demək olar ki, onlar yoxdur.
Yuxarıda yazılanların kimlərdəsə
şübhə doğuracağı
da istisna deyil. Amma yazılanlar bu
məşhur əsər
barəsində həqiqəti
əks etdirir. Amma bu yerdə
haqlı bir sual ortaya çıxa
bilər: nə üçün Luvr muzeyinin əməkdaşları
bu vaxta qədər hamının
görməyə can atdığı
əsərin əsl
“Mona Liza” olmadığını etiraf etməyiblər? Sizcə, onlar bunu edə
bilərdilərmi? “Hə”
və yaxud “yox” hökmünü verməyə tələsməyin!
Sadəcə xatırlayın
ki, təkcə bu əsər uzun illərdir ki, Luvra milyonlarla
tamaşaçı, bütünlükdə
isə Fransaya saysız-hesabsız turist axınına səbəb
olmaqdadır... Odur ki, bu məsələnin
gündəliyə gətirilməsi
Fransada heç kimin marağında deyil!
Yeri gəlmişkən, deyək
ki, dünya şöhrətli Rembrandtın
dünya muzeylərində
və nüfuzlu şəxsi kolleksiyalarda saxlanan əsərlərinin
60 faizi orijinal deyil, amma muzey
və şəxsi kolleksiyalara onlar çox baha qiymətə özü də orijinal adı ilə satılıb. Bunu müstəqil ekspertlər
yaxşı bilirlər,
sadəcə, dilə
gətirmirlər...
Sonda deyək ki, dünyada “Cokonda”nın
60-a yaxın surəti
mövcuddur. Onların bir qismini Leonardonun şagirdləri işləyib, yeddisini isə Marseldən olan istedadlı bərpaçı-rəssam İve
Şadron alver məqsədilə çəkib
və 1911-ci ildə
“Mona Liza” Luvrdan oğurlanarkən
orijinal adı ilə satıb. Luvr muzeyinin bəzəyi olan “Mona Liza”ya ötən əsrin 80-ci illərində
500 milyon frank qiymət
qoyulmuşdu. Əsər
bir neçə dəfə öz daimi yerini tərk
edib, o cümlədən
ABŞ-da, Yaponiyada və keçmiş
SSRİ-də göstərilib...
Ziyadxan Əliyev
Əməkdar incəsənət xadimi,
sənətşünaslıq üzrə fəlsəfə
doktoru
Mədəniyyət.- 2016.- 11
noyabr.- S.13.