“Molla
Nəsrəddin”in İrəvan
müxbiri
Ötən yüzillikdə Azərbaycanın
mətbuat cəbhəsində
tanınmış qələm
sahiblərindən biri
də Məmmədəli
Nasir olub. “Sədayi-həqq”,
“İqbal”, “Lək-lək”,
“Molla Nəsrəddin”
və s. qəzet və jurnallarla əməkdaşlıq edib,
aktual mövzulu felyetonlar qələmə
alıb.
Məmmədəli Hacı Məmməd oğlu Nasir 11 mart 1899-cu ildə İrəvan şəhərində dünyaya
göz açıb. Atasından
fars və
ərəb dillərini
öyrənir, sonra təhsilini İrəvan gimnaziyasında davam etdirir. Həmin dövrdən görüb
müşahidə etdiklərini
qələmə alır.
Yazıları Bakıda nəşr
olunan “İqbal” və “Sədayi-həqq” qəzetlərində işıq
üzü görür.
Bu məqalələrdə İrəvan camaatının
sosial problemləri, məmurların özbaşınalığı
və s. məsələlərə
toxunulurdu.
Yazıçı-jurnalist Şəfəq Nasirin babası haqqında araşdırmasında qeyd
olunur ki, bir gün “Molla
Nəsrəddin” jurnalı
üçün abunə
toplayan şəxs İrəvan şəhərinə
gəlir. Köhnə tanışı Hacı Məmmədin evinə gəlib deyir ki, Tiflisdə çıxan “Molla Nəsrəddin” məcmuəsi
oxucusu az
olduğundan bağlanmaq
üzrədir. Gəlmişəm sizi də məcmuəyə
müştəri yazım.
O, bir az
düşünür və
deyir: “İşi-peşəsi
dinə sataşmaq olan bir məcmuəyə
müştəri yazıla
bilmərəm. Buna şəhərdə din-məzhəb
sahibləri nə deyər!” Sonra nə fikirləşirsə
cibindən bir qızıl onluq çıxarıb qonağın
qabağına qoyur.
Sonra da xahiş edir ki, onu o dinsiz
məcmuəyə müştəri
yazmasınlar... Bir həftədən
sonra Məmmədəli
poçta gedir. Məktub və qəzetləri götürəndə ona
bir şəkilli jurnal da verirlər.
Bu, “Molla Nəsrəddin”
məcmuəsi idi.
Evə çatanda xəlvətə çəkilib
jurnalı vərəqləyir,
böyük maraqla oxuyur...
Beləliklə, M.Nasirdə publisistikaya maraq daha da
artır. O, “Molla Nəsrəddin”lə əməkdaşlığa
başlayır. Yeznəsi Əli
Məhzunla Tiflisdə
satirik şair Əliqulu Qəmküsarın
(Nəcəfovun) evində
və satira dərgisinin redaksiyasında
olurlar. Ə.Məhzun
Mirzə Cəlillə
hal-əhval etdikdən
sonra Məmmədəlini
ona təqdim edərək “Mirzə, bu da bizim
“bala mollanəsrəddinçi”dir”,
- deyir. Məmmədəli də məqaləsini
Mirzə Cəlilə
təqdim edir. Tiflisdən qayıdandan bir ay sonra Məmmədəli “Molla Nəsrəddin”in növbəti nömrəsində
məqaləsinin dərc
olunduğunu görür.
Gənc müxbirin yazısı şəhərdə söz-söhbətə
səbəb olur. Hətta şəhər
məhkəməsinin qarşısında
bir cavan oğlan onun üstünə xəncər
çəkir. Polis işə qarışır
və Məmmədəli
ayyarımlıq həbs
edilir. Bu hadisə İrəvanda və Bakıda mətbuatın diqqətini
çəkir. “İqbal” qəzeti “Mətbuat bəlası” başlığı ilə
xəbər dərc edir. İrəvanda həftədə bir dəfə çıxan
“Lək-lək” jurnalında
Cabbar Əskərzadənin
“Leyləyin yuvadibisi” imzası ilə “Nəsihət” şeiri dərc olunur:
Özünü topla, a “Lək-lək”, yerində rahət otur,
Olmasın çox da işin
seyid ilən, həm bəy ilən.
Görmürsən, a quzum, Nasiri xəncəllədilər?
Mərvdə Yusifi öldürmədi bir çəkməsilən?
Moskvada tatar dilində nəşr olunan “El” qəzeti də bu xəbərə
səhifəsində yer
ayırır. Məmmədəli bu hadisədən
sonra gizli imzanın mənasını
dərk edir. Sonralar jurnalın yaradıcı taleyindəki
oyadıcı təsirini
xatırlayaraq deyib: “Mənim gözümü
“Molla Nəsrəddin”
açdı. Siyasi fikirlərimi
itiləyən isə
Hüseynağa Şahtaxtlının
“Müdafeyi məzluman”
təşkilatı oldu”.
M.Nasirin “Molla Nəsrəddin”lə
əməkdaşlığı nəşrin sonunadək
(1931) davam edib. Məcmuənin
səhifələrində məqalə
və felyetonları əsasən “Qarınqulu bəy”, “Bir nəfər”, “Fil-fil”, “Zaqatalalı”, “Görən”,
“Qonaq” və s. gizli imzalarla dərc olunub.
1927-ci ildə “Kommunist” qəzetində Qəzalarla iş şöbəsinin müdiri vəzifəsinə təyin edilən Nasir redaksiyada Mirzə Cəlillə tez-tez görüşürlər. Bu görüşlər vaxtı böyük yazıçı ona jurnal üçün mövzular təklif edir. “Səmərələşdirmə”, “Bibiheybət məktubları”, “On il”, “8 Mart, yaxud arvad bayramı” adlı felyetonlar məhz bu görüşlərin bəhrəsidir.
“Molla Nəsrəddin” məcmuəsi 1927-ci ildən yeni latın qrafikalı əlifba ilə çıxır. Bu da məcmuənin oxucularının sayının azalmasına səbəb olur. Mirzə Cəlilin narahatlığını görən M.Nasir ona bildirir ki, bugünlərdə Nuxaya (Şəki) ezamiyyətə gedəcək. Orada “Molla Nəsrəddin” üçün yeni abunəçilər yığacaq. O, Nuxada olarkən ipək fabrikinə baş çəkir. Altıaylıq olmaq şərtilə jurnala 360 abunəçi cəlb edərək 900 manat pulla Bakıya qayıdır. Nasir xatirələrində yazır: “Nuxada olarkən şəhərin sanitariya cəhətdən pis saxlanılması ilə əlaqədar bir felyeton yazdım. Gətirib “Molla Nəsrəddin” jurnalına verdim. Lakin yazı bir aydan artıq redaksiyada qaldı. Bir gün bunu ona xatırlatdım. Mirzə Cəlil dedi ki, yadımdadır. Ancaq yazın çox uzundur. İndi uzun yazını oxumurlar. Əgər yazsaydın ki, Nuxaya getmişdim. Şəhərin küçələrində it-pişik ölüsü görüb bir salavat çevirdim. Onda hamı biləcəkdi ki, “kommunxoz” pis işləyir. Daha buna təfsilat nə lazımdı?”
Satirik əsərlərində mollanəsrəddinçi ənənələrə möhkəm tellərlə bağlı olan yazıçı-publisist 1982-ci ildə Bakıda vəfat edib.
Savalan Fərəcov
Mədəniyyət.- 2016.- 16
noyabr.- S.15.