“Aşıq sənətini notla
öyrənmək istənilən nəticəni verməz”
“Bu, saz-söz sənətidir. Onun öyrədilməsinin dədə-baba üsulu daha yaxşıdır”
Müsahibimiz sənətşünaslıq üzrə elmlər doktoru, professor, Əməkdar incəsənət xadimi, Ü.Hacıbəyli adına Bakı Musiqi Akademiyasının Xalq musiqisi tarixi və nəzəriyyəsi kafedrasının müdiri, “Musiqi dünyası” jurnalının baş redaktoru və naşiri Tariyel Məmmədovdur.
- Tariyel müəllim, söhbətə baş redaktoru olduğunuz jurnaldan başlayaq...
- “Musiqi dünyası” beynəlxalq, elmi-pedaqoji, tənqidi-publisistik, mədəni-maarif jurnalıdır. 1999-cu ildən nəşr olunur. İldə 4 sayımız çıxır. İndiyədək 67 sayımız işıq üzü görüb. 1999-cu ildən jurnalın saytı (www.musigi-dunya.az) da fəaliyyət göstərir. Bu, ölkəmizdə yaradılan ilk saytlardan biridir. İndi bu sayta bağlı 45 saytımız var. Bunların içində Üzeyir Hacıbəyli, Rəsul Rza, İlyas Əfəndiyev, Əfrasiyab Bədəlbəyli, Qara Qarayev, Tofiq Quliyev haqqında memorial saytları, virtual “Teatr Muzeyi”, “Azərbaycan teatrı: dünən, bu gün, sabah” potalı və başqa mövzularla bağlı yaratdığımız saytları örnək göstərə bilərəm.
Hələlik sonuncu işimiz “Məktəblilərin elektron musiqi kitabxanası” () layihəsidir. Bu, məktəblilər üçün zəngin bir xəzinə olacaq. Gələcəkdə məktəblilərin not kitabxanasını yaratmaq istəyirəm. Eyni vaxtda həm əsəri dinləyə, həm də nota baxa bilsinlər. Musiqi ilə bağlı ən böyük arxiv bizdədir. Bir çox tanınmış şəxsiyyətlərin məktublaşmasını da ayrıca bir saytda toplamışıq.
- Aşıq musiqisinin nota köçürülməsi sahəsində xidmətlərinizdən danışardınız.
- Mənim əsas işim “Koroğlu” dastanındakı havacatları nota çevirmək olub. Burada əsas 7 hava var, variantlarla birlikdə
13 havadır. Onların içərisində oyun,
döyüş havaları, gözəlləmələr
var. “Koroğlu”
havaları haqqında ayrıca kitabım çıxıb. Bundan başqa, klassik aşıq havalarından kitab yazmışam. 80 aşıq
havasını nota köçürərək
araşdırmaya cəlb etmişəm. “Qaraçı”,
“Ovşarı” kimi qədimdən gələn
saz havalarımız var.
Onlardan sonra Şirvan aşıqlarının
pişrovları, 100 il öncənin
aşıq havaları gəlir. Məsələn, bir Koroğlu havası var, Borçalıda yayğındır.
Adı “Təbli-cəngi Koroğlu”dur. Mənə bunu
aşıq Hüseyn Saraclı oxuyub. Yalnız o bölgəyə
aid havadır. Bunu bir dəfə də Mikayıl Azaflı
ayrı sözlərlə oxudu. O isə bu havanın adının “Qanlı Koroğlu” olduğunu dedi. Bir havanın iki variantı var. Variantları
olan belə havalar çoxdur. Şifahi ənənəli
peşəkar musiqi belə gözəlliklərə
sahibdir. Ayrı-ayrı ustalar, ifaçılıq
məktəbləri varsa,
variantların olması
təbiidir. Not çalğısından
fərqli olaraq şifahi yolla çalınan əsərlərdə
fərqlər ortaya çıxır. Şifahi ənənəli
musiqinin taleyi auditoriyadan da çox asılıdır.
Elə yer var ki,
saz havası tam, elə yer var,
yarımçıq ifa
olunur.
- Azərbaycanda aşıq musiqisini siz də daxil olmaqla
bir neçə nəfər notlaşdırıb...
- Mərhum musiqişünas
Nazim Bağırov bir vaxtlar bu
işlə məşğul
olub. Onun istəyi saz
musiqisini populyarlaşdırmaq
idi, bu məqsədlə
onu fortepiano üçün
nota saldı. Həmin notlar
əsasında hər
bir musiqiçi saz havasını fortepianoda çala bilər. Amma bu, elmi yol deyil. Elmin ayrı dili var. Aşıq sazda necə çalırsa,
nota elə salınmalıdır.
Mənim
yolum elmi yoldur. Saz havasını sazda
çalmaq üçün
nota salmalısan. Mən belə
etmişəm.
- Bir yandan da
aşıq sənətini
notla öyrənmək
mümkün deyil...
- Düzdür. Keçmişdə
şəyirdlər ustadların
əllərinə baxmaqla,
dastanları əzbərləməklə,
7-12 ilə qədər
usta yanında qalmaqla aşıqlıq sənətinin sirlərinə
yiyələnirdilər. Aşıq sənətini
notla öyrənmək,
məncə, istənilən
sonuc verməz. Bu, saz-söz sənətidir.
Onun öyrədilməsinin dədə-baba
üsulu daha yaxşıdır. Mən aşıq
sənətini elmi şəkildə araşdırmışam.
Bundan ötrü bütün Azərbaycanı gəzərək
aşıqlarla görüşdüm,
klassik havaları öyrəndim və notlaşdırdım. 1983-cü
ildə Moskvada “Koroğlu havalarının
quruluşu” adlı namizədlik, 1989-cu ildə
isə “Klassik aşıq havaları” adlı doktorluq işimi müdafiə etmişəm. Müdafiə vaxtı özümlə Moskvaya saz aparmışdım,
bəzi nümunələri
əyani göstərə
bildim, əla qarşıladılar.
- Bizdə neçə aşıq havası var?
- Bunun dəqiq sayı yoxdur. Hüseyn Saraclı aşıq havalarının 77, Aşıq
Əkbər 102, Aşıq
İmran 130 olduğunu
deyirdi. Klassik aşıq havaları
və onların ayrı-ayrı variantları
ilə birlikdə 250 saz havası olar. “İncigülü”,
“Yurd yeri”, “Çoban bayatı” bunlar klassik havalardır, indi onları oxuyan da yoxdur. Aşıq İmranda əsl Koroğlu səsi vardı.
- Yeni aşıq havaları yarana bilərmi?
- Muğamdan fərqli olaraq yeni aşıq havaları hər zaman yarana bilər. Muğam aşıq musiqisindən sonra gəlir. Öncə şamanlar, ozanlar olublar. Yunus Əmrə aşıq titul adını alan ilk şəxsdir. Aşıq “işıq” sözündəndir, sufilərdən gəlib.
S.Qaliboğlu
Mədəniyyət.- 2016.- 21
oktyabr.- S.15.