İlk Azərbaycan bədii
televiziya filmi “Aygün” — kino-poema
Ötən illərin kinosu
“Ötən illərin kinosu” rubrikasında bu dəfə Xalq şairi Səməd Vurğunun eyniadlı poeması əsasında 1960-cı ildə
ekranlaşdırılan “Aygün”
filmindən söz açacağıq. Şairin xatirəsinə həsr
olunmuş kinolent ilk Azərbaycan bədii televiziya filmidir.
Əsərdə hadisələr yeni ailə qurmuş iki gəncin münasibəti və taleyi ətrafında cərəyan edir.
Aygünlə Əmirxan xoşbəxt cütlükdür. Ancaq Əmirxanın içkiyə
qurşanması ailəni
dağıdır. Aygün, Əmirxan
və onların qızları Ülkər
əzab çəkirlər.
Sonda Əmirxanın içkinin
daşını atması,
sevimli işinə, ailəsinə qayıtması
onların yenidən birləşməsini təmin
edir.
Filmin ssenari müəllifi və quruluşçu rejissoru Kamil Rüstəmbəyov,
operatoru Əlihüseyn
Hüseynov, rəssamı
Faiq Əhmədov, bəstəkarı Zakir Bağırovdur. Rollarda Nəcibə Məlikova, Həsənağa Salayev, Gündüz Abbasov, Rza Əfqanlı, Sofa Bəsirzadə, Bəşir
Səfəroğlu, Hamlet Qurbanov,
Hacımurad Yegizarov və digər görkəmli sənətkarlar
çəkiliblər.
Filmdə bədii əsərin formasının (nəzm) saxlanılması, ekran əsərinin film-poema janrında lentə alınması onun tamaşaçı tərəfindən
necə qarşılanacağına
dair suallar doğururdu. Amma dövrün mətbu
yazıları “Aygün”ün
müsbət qarşılandığını
göstərir.
Yazıçı-publisist Nurəddin Babayev
1960-cı ildə “Kommunist”
qəzetində dərc
etdirdiyi məqaləsində
ekran əsərini yüksək qiymətləndirir. 1961-ci ildə “Ədəbiyyat və incəsənət”
qəzetinin 7 yanvar tarixli sayında Xalq yazıçısı
İsmayıl Şıxlının
film haqqında yazdığı
resenziya da “Aygün”ün geniş tamaşaçı kütləsi
tərəfindən rəğbət
qazandığına işarədir.
Məşhur poema ekranda
Filmin rejissoru Kamil Rüstəmbəyov 1956-cı ildə
Bakı televiziyası
fəaliyyətə başlayanda
məsul redaktor vəzifəsində çalışmış,
televiziyanın ilk yaradıcılarından
biri olmuşdur. Sonradan böyük rejissor, baş rejissor işləmişdir. Telestudiyada
“Zəncirlənmiş adam” bədii və bir sıra
sənədli televiziya
filmlərini, film-konsertləri
lentə almışdır.
Rejissor 1966-cı ildə
“Azərbaycanfilm" kinostudiyasına
işə dəvət
olunmuş, burada "Dağlarda döyüş",
"Axırıncı aşırım",
"Dərviş Parisi
partladır" (Şamil
Mahmudbəyovla birgə)
və s. filmlərə
quruluş vermişdir.
“Aygün” filmində
K.Rüstəmbəyovun yaradıcılıq
dəst-xəttinin bəzi
üstünlükləri aydın
şəkildə özünü
göstərir. Rejissor böyük şairin
əsərdəki əsas
qayəsini tamaşaçılara
dəqiqliklə çatdırır.
O, poemanın psixoloji sarsıntılar, imtahanlar
əsasında inkişaf
etdiyini kino dili ilə mükəmməl
şərh edə bilir. Rejissor kimi operator Əlihüseyn
Hüseynov da qəhrəmanların sevinci
üçün gözəl
cizgilər tapa bilmişdir.
Filmin yaranmasının
maraqlı tarixçəsi
var. Radionun rəhbərliyi
“Aygün”ü radio-tamaşa
kimi hazırlamağı
tapşırmışdı. Ancaq K.Rüstəmbəyov
"Aygün"ün ssenarisi
əsasında bədii
televiziya filmi çəkməyi qərara
alır. Müxtəlif maneələrə və texniki təchizatın məhdudluğuna baxmayaraq,
o, filmi ərsəyə
gətirmək üçün
həvəslə çalışır.
Nəticədə ssenari televiziya
rəhbərliyi tərəfindən
bəyənilir.
“Aygün” film-poeması
çox çətin,
ağır şəraitdə
çəkilirdi. O vaxtlar televiziyada bədii filmlərin yaradılması
üçün vəsait
ayrılmamışdı və
televiziyada kino çəkilişi texnikası
yox idi. Amma çəkiliş qrupunda
əsərin ekranlaşdırılması
arzusu yüksək idi.
Müəllif qayəsinin təcəssümü
“Aygün” ailə-məişət
dramı olmaqla bərabər, həm də burada humanizm, ətrafındakı
adamlar qarşısında
məsuliyyət hissi kimi vacib keyfiyyətlər
tərənnüm olunur.
Filmin
ilk kadrlarından tamaşaçı
aktyor Həsənağa
Salayevin yaratdığı
Əmirxan obrazının
Muğana böyük
həvəslə deyil,
candərdi getmək istədiyini tez hiss edir. Aktyor obrazın keçirdiyi
halı tamaşaçıya
məharətlə çatdırır.
O, heç kəslə
hesablaşmayan və heç bir müqavimətə rast gəlməyəcəyinə əmin
olan Əmirxanın əhval-ruhiyyəsini dəqiqliklə
ifadə edir.
Bütün yaradıcılığı boyu insanın pak və nəcibliyini
tərənnüm edən
böyük Səməd
Vurğun Aygünün
simasında Azərbaycan
qadınlarının məsum,
fədakar, genişürəkli,
sevməyi bacardığı
kimi, bağışlamağı
da bacaran möhtəşəm obrazını
yaradıb.
Xalq artisti Nəcibə Məlikovanın
canlandırdığı Aygün
isə böyük arzu və ümidlərlə
yaşayan, ailə səadətini hər şeydən üstün tutan zərif, həssas, mehriban insan surətidir. Onun ifasında
zahiri nəzakətlə
örtülmüş narazılıqlar
duyuruq. Aktrisa bu xarakterin özəlliklərini ustalıqla
çatdıra bilir.
N.Məlikova bu filmdə
də maraqlı, canlı və sevimli bir surət
yarada bilmişdir.
Onun hər bir hərəkəti
təbii və təsiredicidir.
Filmdəki kadrlar ayrı-ayrılıqda
nə qədər canlı olsa da, hadisələrin aramla inkişafının
şahidiyik. Ekranda hərəkətdən daha
çox mühakimənin
yer alması dramatik gərginliyi az da olsa zəiflədir. Bunu onunla əlaqələndirə
bilərik ki, poemada müəllif qəhrəmanın psixoloji
inkişafını açmaq
üçün sakit
və təmkinlə keçidlər etsə də, kino dilində
bu metod o qədər də keçərli deyil.
Buna baxmayaraq, film boyunca sonrakı səhnələrdə hadisələr
daha da sürətlə
inkişaf edir, aktyor oyununda psixoloji sarsıntılar bir-birini əvəzləyir.
Həsənağa Salayev qəhrəmanının
daxili aləmini açmaq üçün
yeni imkanlardan, ifadələrdən istifadə
edir. Məharətli aktyor obrazının
mahiyyətini düzgün
dərk edir, xarakter cizgilərini ustalıqla aça bilir. O, poemadakı “qartal gözlü, dağ vüqarlı, ağır oturub-duran, polad kimi cingildəyən
nüfuzlu səsli, səxavətli, dostlarla məclis quran, tərs, inadkar aqronom Əmirxan” personajına tam uyğun gəlir.
Əmirxan konservatoriyanın bəstəkarlıq
şöbəsində oxuyan
xanımı Aygünü
təhsilini yarımçıq
qoymağa vadar edir. Ölkənin çağırışı,
institut rektorunun xeyir-duası ilə Muğana getsə də, çətinliklərdən
qorxub şəhərə
qayıdaraq vaxtını
kef məclislərində keçirir.
Aygün
ərinin müqavimətinə
baxmayaraq, körpə
Ülkərini bağrına
basaraq təhsilini davam etdirir, məşhur bəstəkara
çevrilir. Eyni zamanda
ailə sədaqətini
müğənni Elyarın
sevgisindən üstün
tutan Aygünün hissə qapılmadan ailəsinə, ərinin yanına qayıtması filmin də dramaturji zirvəsinə çevrilir.
Filmin çəkildiyi
dövrü nəzərə
alsaq, o zaman üçün belə bir ekran işinin
ərsəyə gəlməsini
yaradıcı qrupun uğuru kimi dəyərləndirmək olar. Filmdə rejissor,
operator işi, aktyor oyunu ilə yanaşı bəstəkarın
məharətli musiqisi
də bu uğurun əsas hissəsini təşkil edir. Bəstəkar Zakir Bağırovun
musiqisi filmin ümumi ahənginə tam
uyğun şəkildə
nota alınmışdır. Musiqi sanki hadisələrin tamaşaçıya çatdırılmasına
bələdçilik edir.
56 ildir mavi
ekranları bəzəyən
film bu gün də tamaşaçılar
tərəfindən maraqla
izlənilir.
L.Azəri
Mədəniyyət.- 2016.- 20
yanvar.- S. 12.