Tikdi ki, izimiz qalsın...
200-dək fundamental layihəsilə əsl milli inşa sifəti
yaratmış Mikayıl Hüseynov
200-dək...
Bu, dünya şöhrətli memarımızın həyata keçirilmiş layihələrinin göstəricisidir. Əsasən subyektiv səbəblərdən (məlum Mərkəzin üzə dediyi “vəsait yoxdur” və ya “ucqar Moskvamız çatmırmış!” kimi “çort poberi”lərindən) onun elə “çertyoj bələyində” boğulmuş misilsiz işləri də az olmayıb...
Onun yaratdığı unikal maddi reallıqları təsəvvürdə canlandırmaq belə çətin. Bununçün gərək, günlərlə yaxın-doğma Bakı-Şəkini, Naxçıvanı, Gəncəni gəzib, xəyali bir “sabiq SSRİ səfəri” edib, bu arxitektura fenomeninin Düşənbə, Moskva və başqa şəhərlərdə Şərq-Qərb memarlıq məktəbləri sintezilə yaratdığı bənzərsiz mədəni-məişət tikililərinin seyrinə durasan...
Onlardan bir neçə “yerli nümunə”ni “yerli oxucular”ımızın diqqətinə çatdırmaq fikrinə düşdüm: Bakıda “Alimlər evi”, Azərbaycan Dövlət Konservatoriyası, Nizami adına Ədəbiyyat Muzeyi, “Nizami” kinoteatrı, Azərbaycan Politexnik İnstitutu (indiki Texniki Universitet), hazırkı Nazirlər Kabineti binası, Azərbaycan Milli Kitabxanası, Bakı Metropoliteninin “Nərimanov”, “Nizami”, “Elmlər Akademiyası” stansiyaları, Hökumət evi yanında keçmiş “Abşeron” və “Azərbaycan” mehmanxanaları, şəhərin müxtəlif məkanlarında binalar...
Elə bu “çoximarətli” kişinin elmi-pedaqoji titullarını, daşıdığı vəzifələri, təltifat və mükafatlarını dəqiqliklə xatırlayıb-xatırlatmaq da asan deyil: Əməkdar incəsənət xadimi, SSRİ (1941) və Azərbaycan SSR (1967) Dövlət mükafatları laureatı, Azərbaycan SSR Elmlər Akademiyasının və SSRİ Memarlıq Akademiyasının həqiqi üzvü, SSRİ Xalq memarı, Sosialist Əməyi Qəhrəmanı, memarlıq doktoru, Britaniya Kral Asiya Cəmiyyətinin fəxri üzvü, Azərbaycan SSR Ali Sovetinin üç, SSRİ Ali Sovetinin iki çağırış deputatı, Şərq Ölkələri Beynəlxalq Memarlıq Akademiyasının ilk prezidenti...
Səksən səkkiz illik ömründə yaratdığı binalarda canlara mədəni-məişət rahatlıqları, qeyri-adi naxışlarıyla baxışlara gözəlliklər, könüllərə estetik həzz bəxş etmiş bu poetik memarın bu dünya və bu sənətə gəlişi də -
Maddi-mənəvi “arka”larla
zəngin...
1905-ci ilin aprelində (Bakıda) doğulmuş Mikayıl təzəcə dil açırkən “Bu evdə
ən çox kimi çox istəyirsən” sualına
(“atamı”, “anamı”,
“bibimi”, “xalamı” kimi “ənənəvi cavablar verən bütün Azərbaycan körpələrindən fərqli
olaraq) “Bu evi!” - deyib. Deyiblər,
biz ev demirik
e, adam deyirik, qayıdıb ki, bu evi tikəni...
Belə dil açan
bir uşaq, təbii ki, gənclik illərində memarlığa həvəs
göstərməli və
bütün ömrünü
bu sahəyə həsr etməli idi.
Bəs həmin suala verdiyi o qəribə cavabdan sonra?..
Bu barədə
özünün zaman-zaman
etdiyi söhbətlərdən,
mətbuata müsahibələrindən
fraqmentlər.
“Bəli,
bu sənəti mən hələ uşaqkən sevib-seçmişəm.
Məsələn, ovaxtlarımda
kibrit dənələrindən,
plastilindən, ağac
qırıntılarından müxtəlif konstruksiyalı
“binalar” tikərdim...
10 yaş “yubileyimdə” qohumlarımızdan
biri mənə, sonrakı bütün fəaliyyət fəlsəfəmi
müəyyənləşdirəsi iki qəribə hədiyyə bəxş etdi: Leonardo da Vinçi haqda kitab və İtaliya
şəhərlərinin mənzərələrini
əks etdirən filmoskop. Mən uzun illər
nə o kitabdan, nə filmoskopdan ayrıla bildim. Bunlar, onsuz da
ağlım kəsəndən
canıma hopmuş memarlıq sənəti eşqimi bir az da qüvvətləndirdi. Sonra
qaynar tələbəlik
həyatı, ardınca,
dünya məşhuru
Aleksey Viktoroviç Şusevlə
şəxsi tanışlıq,
yaradıcılıq işlərimin
əksərində müştərəklik
etdiyim görkəmli memarımız Sadıq Dadaşovun məsləhət
və tövsiyələri,
bir çox memarlıq inciləri olan ölkələrə,
şəhərlərə səfərlər, bu sahə üzrə klass-məktəblər, üslublar...
Bütün bunlar mənə
belə bir həqiqəti də öyrətdi ki, sənətdə nəinki
son, hətta sondan əvvəlki hədd də yoxdur. Bu baxımdan, indiyədək
mənə verilən
“hansı layihəni daha çox bəyənir, daha üstün sayırsan” kimi sualların cavabında “bundan sonrakıları” deyirəm.
Bəzi jurnalistlər təkid edəndəsə, Moskvanın
Xalq Təsərrüfatı
Nailiyyətləri sərgisindəki
“Azərbaycan pavilyonu”nu
xatırladıram.
Həmişəmüasir problemlərdən biri də, “predmet”i dilsiz-ağızsız
daşlardan ibarət olan memarlıqda millilik məsələsidir.
Unutmamalıyıq ki, bu sənətin bizdəki kökləri də əsrlər dərinliklərində
qoyulub. Amma bu fikirdə sözün “mənsubiyyət”
tonuna varmaq lazımdır: bizim əsrlərin! Heç bir dahi memar,
heç bir texniki nailiyyət, təzə tikinti materialı və sair, yüzillik-minilliklər
boyu formalaşmış
ümumareal memarlığının,
el-oba zövqünün
mütərəqqi, “yüz
ölçü-bir biçi”
cəhətlərini inkar
etməməli, əksinə,
“dədə ənənələrinə
nəvə-nəticə əlavələri”
edilmiş əbədi
sənət karvanlığına
nail olunmalıdır...”
Böyük ustadın bir vaxt tələbələri,
indilərsə davamçıları
olmuş memarlar da onu tez-tez
məmnuniyyətlə xatırlayır,
bu universal nüfuzlu müəllimin həyat, cəmiyyət, sənət
düşüncələrindəki “memarlığından” da söhbət açırlar:
“Xalq - tarixən, ən hündür tikililərin də fövqündə olub”, “Layihələndirərkən təkcə
əzəmət və
keyfiyyətə yox, gözəlliyə də diqqətlə yanaşın;
duyğuların əksəri
gözlərdən keçir”...
Və... belə bir
gözəllik ustadının
Fəxri xiyabandakı
sadə-saya qəbirüstü
abidəsi üzərindəki
son rəqəm: 17 oktyabr
1992...
Allah rəhmət eləsin.
Tahir
Abbaslı
Mədəniyyət.- 2017.- 14
aprel.- S.11.