Dövlət Film Fondunda bir gün
Kino salnaməmizin
saxlanc məkanı elmi tədqiqat mərkəzi kimi də fəaliyyət göstərir
Yəqin ki, “fond” kəlməsi hər kəs üçün eyni cür assosiasiya olunur: toplanan, qorunan vəsait. Bu yazıda oxucularımızı
elə bir fondla tanış
edəcəyik ki, burada qorunan mirasın dəyəri hansısa real maddi məbləğlə ölçülə
bilməz. Kino salnaməmizin toplandığı
Azərbaycan Dövlət
Film Fondu. Qəzetimizin redaksiyası da bu binada yerləşdiyindən
bir çox tanışlarım mütəmadi
olaraq məndən soruşurlar ki, Dövlət Film Fondunda çalışanların işi
nədən ibarətdir?
Bugünlərdə imkan tapıb
fondu gəzib-dolaşdıq.
Çoxları buranı
arxiv kimi qəbul etsə də, fondda qaynar iş həyatı var. Buradakı
şərait, əməkdaşların
iş prinsipi ilə bizi Dövlət
Film Fondunun baş mütəxəssisi Rəşad
Qasımov tanış
etdi.
Bərpa və texniki nəzarət
İlk baş çəkdiyimiz
yer bərpa və texniki nəzarət otağı
oldu. İş prosesinin qızğın
vaxtında otağa daxil oluruq. Fondun əməkdaşları - əməkdar
mədəniyyət işçiləri
Rəfael İmanov və Xuraman Pişiyari “Babamızın
babasının babası”
filminin səs yazısını rəqəmsal
daşıyıcıya köçürürlər.
Həmsöhbətlərim bildirir ki, bir ildir bütün
filmlərin səsi rəqəmsal formada hazırlanır. Filmlərin sinxron
səsi təmizlənir.
Səs və təsvir ayrı-ayrı lentlərdə
olduğu üçün
təmizləmə prosesindən
sonra onlar bir lentdə cəmlənir. Filmlər işləndikcə
keyfiyyətini itirə,
kino lenti deformasiyaya uğraya bilər. Bunun qarşısını almaq üçün yeni texnologiyalara köçürülür. Bu proseslə filmin
ömrü də uzadılır. Hazırda 70-dən çox nüsxə rəqəmsal daşıyıcılara
köçürülüb. Əvvəllər filmin ömrünü
uzatmaq üçün
onu kinolentdən yeni lentə köçürürdülər. İndi isə müasir texnoloji sistemlərə üstünlük verilir.
Tərkib etibarilə yanmaya
meylli lentlərin də bərpası nəzərdə tutulur.
Xronometrajından asılı olaraq
filmlər bir və bir neçə
günə köçürülə
bilər. Müsahiblərim qeyd edir ki,
fondda filmlərin rənglərinə də
düzəliş verilir,
pozulmuş rəng balansı “Harmoniya” aparatı vasitəsilə
bərpa edilir.
Bir filmin bərpası 10 gündən çox vaxt aparır
Filmlərin yuyulması sexində Tamilla Muxtarova bizi iş prosesi
ilə tanış
edir. Lentlər xüsusi qurğuda fırladıldığı zaman
bakteriyalar, rəngin balansının pozulması
və s. qüsurlar aşkar olunarsa, onlar kateqoriyalara uyğun olaraq bərpaya göndərilir.
Əgər bir çatışmazlıq
yoxdursa, yenidən boksa - saxlanc otağına verilir.
İndi isə “Ultraclean” - təmizləmə otağındayıq.
Öncə qeyd etdiyimiz
yuyulma prosesi burada həyata keçirilir. Məlumat verilir
ki, bir filmi
yumaq bir həftə vaxt aparır. Proses zamanı filmlər ütülənir, təmizlənir
və belə demək mümkündürsə,
təravətləndirilir. Yuyulma prosesində
müxtəlif kimyəvi
maddələrdən istifadə
edilir, yaşı çox olan filmlər tozdan, yapışmadan, kiflərdən
burada təmizlənir.
Bu iş çox məsuliyyətlidir. Hər maddəni
qədərində istifadə
etmək, ehtiyatlı olmaq lazımdır. Bundan əlavə, cızıqların
bərpası “Glance” aparatı
vasitəsilə həyata
keçirilir. Öyrənirik ki, bütün bu avadanlıqlar Fransadan gətirilib.
Filmlər bokslarda 5 dərəcə
temperaturda saxlanılır.
Filmin bərpa edilməsi prosesi mərhələlərlə
baş verir: əvvəl 5 dərəcədən
10 dərəcəyə, sonra
20 dərəcəyə qədər
olan otaqlara köçürülür. Bu mərhələni keçdikdən
sonra isə lent kameradan çıxarılır.
Çünki lent birbaşa
normal temperatura çıxarılarsa,
kondensasiya baş verə bilər və bu, lent üçün təhlükəlidir.
Ümumilikdə bir filmin bərpası 10 gündən
artıq vaxt aparır.
Fondda yaradılan kiçik
muzey də diqqətimizi cəlb edir. Burada müxtəlif illərdə
çəkilən filmlərin
afişaları və
digər məlumatlar yer alıb. Ən maraqlı eksponatlardan biri də kinorejissor
Səməd Mərdanovun
şəxsi tarıdır.
Bu alət “Mavi
dənizin sahilində”
filmində istifadə
edilib. Həm də nəzərə
alsaq ki, bu film dünya kino tarixinin 100 ən yaxşı filmi siyahısındadır.
R.Qasımov bildirir ki,
fond muzey xarakteri daşımasa da, burada çoxsaylı eksponatlar qorunur və gələn qonaqlara nümayiş etdirilir. İlk oyuncaq cizgi filmimizin personajları da bu muzeydə
sərgilənir.
64 min saxlanma vahidi
Fondun sənəd arxivində
filmlərin müəllif
və rejissor ssenariləri, afişaları,
fotoalbomları qorunur.
Hər bir ekran əsərinin
albomu filmin yaradıcı heyəti tərəfindən hazırlanıb.
Azərbaycan filmlərinin
tarixini öyrənmək
istəyən hər kəs müvafiq icazə əsasında bu sənədlərlə
tanış ola bilər.
R.Qasımov məlumat verir ki, Azərbaycan Dövlət Film Fondu Nazirlər Kabinetinin 22 dekabr 1993-cü il
tarixli sərəncamına
əsasən «Azərkinovideo»
İstehsalat Birliyinin nəzdində yaradılıb,
1994-cü ildən keçmiş
«Qələbə» kinoteatrının
bazasında fəaliyyətə
başlayıb. Prezident
İlham Əliyevin 4 avqust 2008-ci il
sərəncamı ilə
təsdiq edilən
“2008-2018-ci illər Azərbaycan
kinosunun inkişafına
dair Dövlət Proqramı”na əsasən
Fond üçün hazırkı
bina inşa edilib və 2009-cu ildə istifadəyə verilib.
Fondda ümumilikdə 64 mindən çox saxlanma vahidi mövcuddur. Onlardan 20 mini kino lentləridir. Rejissor
Vladimir Ballyuzekin 1923-cü ildə
Azərbaycan Foto-Kino İdarəsində ekranlaşdırdığı
“Qız qalası” tammetrajlı səssiz bədii filmi də burada qorunur.
Fondun əsas fəaliyyət
istiqamətlərindən biri
də kino sənətinin təbliğidir.
Burada milli kino sənətimizlə
yanaşı, xarici filmlər də təbliğ olunur. Kino salnaməmizin bu saxlanc məkanı
elmi tədqiqat mərkəzi kimi də fəaliyyət göstərir, Azərbaycanın
kino tarixi ilə bağlı müxtəlif çap məhsulları hazırlanır.
Burada filmlərin qorunması ilə yanaşı, eyni zamanda onlar
üzərində elmi
əsaslarla tədqiqat
işləri də aparılır. Fondda həmçinin
Azərbaycanın görkəmli
kino xadimlərinin yaradıcılıq gecələri
və yubileyləri keçirilir.
Beynəlxalq əməkdaşlıq, təcrübə mübadiləsi
Bu cür fondlar hazırda bir çox ölkələrdə də mövcuddur və filmlərin qorunması, bərpası, arxiv materiallarının toplanması və qorunması onların əsas vəzifələrindəndir. Azərbaycan Dövlət Film Fondu da eyni məqsədə xidmət edir.
Dövlət Film Fondu öz fəaliyyətini 1999-cu ildən üzvü olduğu Beynəlxalq Kino Arxivləri Federasiyasının (FİAF) tövsiyələri əsasında qurub. Federasiyasının Brüssel şəhərində yerləşən qərargahı ilə müntəzəm olaraq əlaqə saxlanılır, müxtəlif adda kino ədəbiyyatları, dünya kinosunda arxiv işinin təşkili və bu sahənin inkişafındakı yeniliklər haqqında informasiyalar alınır. Fond öz fəaliyyət və prinsiplərini federasiyanın tövsiyələri əsasında beş əsas istiqamət üzrə həyata keçirir. Bura filmlərin bərpası və qorunub saxlanılması, milli və xarici kino sənətinin təbliği, arxiv materiallarının toplanması, elmi tədqiqat və araşdırma işlərinin aparılması və beynəlxalq əlaqələr üzrə işlər daxildir.
Sovet dövründə ölkəmizdə belə bir fond olmadığından Azərbaycanda istehsal olunmuş filmlər SSRİ Dövlət Kinematoqrafiya Komitəsinə, televiziyanın sifarişi ilə çəkilmiş filmlər isə SSRİ Teleradio Fonduna təhvil verilirdi. SSRİ Dövlət Kinematoqrafiya Komitəsinin xətti ilə çəkilmiş filmlər Moskva şəhərində yerləşən SSRİ Dövlət Film Fondunda cəmləşdirilirdi ki, onların ilkin materialları bu gün də orada saxlanılmaqdadır. Azərbaycanda qalan film nüsxələri isə «Azərbaycanfilm» kinostudiyasında və «Azərprokat»da saxlanılırdı. Azərbaycan Respublikası Prezidentinin 19 aprel 2001-ci il tarixli sərəncamı ilə «Azərkinovideo» İstehsalat Birliyi ləğv edilib və onun funksiyaları Mədəniyyət Nazirliyinə verilib. Hazırda Dövlət Film Fondu Mədəniyyət və Turizm Nazirliyinin tabeliyində fəaliyyət göstərir.
Beləcə, Dövlət Film Fondunun iş prosesi ilə tanışlıq bizi bir çox məqamlardan agah etdi. Filmlərimizin keşiyində duran fədakar insanlara təşəkkür edir, onlara işlərində uğurlar arzulayırıq.
Lalə Azəri
Mədəniyyət.- 2017.- 19
aprel.- S.11.