O, bütöv
bir canlı Səhnə -
bütün
Azərbaycan anşlaq
Salon, bütün xalq
isə qəşşi-Tamaşaçı
idi...
Bu anadangəlmə
aktyoru sağlığında
nadir hallarda soyadı ilə yad edərdilər.
Eləcə adının
çəkilməsi hamının
bilməyinə, çoxlarının
gülməyinə, bəzilərininsə
“gülməkdən ölməyinə”
kifayət edərmiş...
Nəsibə xanımla məşhur duetindən (“- Adın nədir? - Məhəmməd!)
sonra daha çox dil-ağıza düşən bu “canlı konsert”, kütləvi maraq-məhəbbət
“basqı”sından bəzən,
küçələrə tək çıxmaqdan da çəkinər, səhnələrdə yaşadığı
nökər-qaravaşlıq “azmış” kimi, yol-rizdə, dükan-bazarda
“Əhməd haradadır?”
filmində yaratdığı
bədii Zülümovdan
da artıq “real” zülümlər çəkərmiş...
Lütfən, buracan adını “məxfi” saxladığım
bu aktyoru elə təkcə “O olmasın, bu olsun”, “Arşın mal alan” (1945) və
“Ulduz” filmlərindəki
Baloğlan, Vəli, Məhəmməd obrazlarında
xatırlayın ki, bu yazının ilk yarımbaşlığı “qəribçiliyə”
düşməsin:
Lütfən...
Lütfəli!
Səhnə və ekran korifeylərimiz
içərisində ən
şən, ən gülməli...
O, obrazlarda nə qədər “özgə”ləşməyə çalışsa da, özündən tam ayrıla
bilmir, gözlərindən,
mimikalarından sənətkar
obrazlılıqlarından əlavə,
bir bioloji doğallıq - Abdullayev Lütfəli Əmir oğluluq da dalğalanırdı. Onlardan biri
də, S.Qədirzadə
və S.Ələsgərovun
“Həmişəxanım”ındakı Ələsgər idi ki, bu duallıqda
ikinci birinciyə (yəni Lütfəli “Ələsgər”ə) dov
gəlirdi. Həmin obrazın
hər situativ məqamda təkrar etdiyi (filan məsələ
filan cür olarsa) “bığ qoyaram!” replikası əsər mətnindən
çox, ifaçının
yumoristik xislətindən,
sənətkarlıq bətnindən
doğuluşa oxşayırdı.
Amma həmin o replika - başqa sözlə desək, cəmiyyətin hər dəfə bir salonluq qismini dədə-babalıq dövrünə
bir az da
“ekskurs” etdirən o atmaca, hər halda, əsərin uğuru idi. Yəni camaat (köhnə kişilər) belə məqamda “əgər elə olmasa, bığımı qırxdıraram!”
dediyi halda, bu “anti-ənənə” Ələsgər “bığ
qoyaram!” dokladlayırdı.
İşə baxın ki,
o mövzunun bu damarı sovetizmin siyasi bığ yeri təzəcə tərləməkdə olan
dövrünə düşsə
də, canında-qanındakı
istedad bu “gənci” tamaşaçılara
bığlı-saqqallı müdriklər kimi təqdim edirdi.
Bu sənətkar
elə “yeniyetmə”liyindən
-
Fərqlənib...
Öncə qeyd edim ki,
bu fenomen aktyorun həyat və sənət “tərcümeyi-hal”çıları, başqa bir həmyerlisinin qələminə
məxsus “Kərəmovçuluq”
ehtiyatkarlığındanmı, ya nədənsə, onun sənətə gəliş yaşını
bir-iki il
azaldıblar; yazırlar
ki, L.Abdullayev səhnəyə on beş
yaşında - Nuxa (Şəki) şəhərindəki
yeddillik məktəbi
bitirdikdən sonra çıxıb. Hansı ki,
1914-cü ildə anadan
olmuş Lütfəli
1928-ci ildə - on dörd
yaşında artıq
Bakıda idi və konservatoriyanın valtorna sinfinin məşğələlərində iştirak edirdi. Deməli, o,
“Nuxa fəhlə-gənclər
klubu”nun dram dərnəyində
- tərcümə və
təbdil edilmiş vodevillərdə, kiçik
məzhəkə və
məsxərələrdə iştirak edərkən sənətçilərimiz içrə
yaradıcılığa ən
erkən başlayanlardan
imiş. Hələ
bu yaşda konservatoriya (təəccüb!)
və valtorna (təbəssüm...) sinfi!
Mötərizələrin açması
da bu ki,
bu gün təsəvvürlərimizdə azman teatro-filmoqrafiyalar subyekti kimi canlanan
Lütfəli Abdullayev
fenomeni və... əgər bəxt-tale “rol”u ilə rastlaşmazmışsa, hansısa
bir orkestrin ucqar fonunda cismindən
iri bir musiqi
aləti arxasında görsənən valtornaçı!?
Əlbəttə, əgər
o, “Arşın mal alan” filmindəki Vəli obrazı ilə öz qarşısında belə
bir əzəmətli
“tale yolu” açmasaymış,
çox güman ki, elə eləcə
də olacaqmış...
Rəhmətlik Nəsibə xanım
demişkən, “elə
bu məğamda” bir səbət gülüş. Özü
də böyük şairimiz B.Vahabzadənin
xatirələrindən:
“L.Abdullayevlə
çoxdan zarafatı
olan həkim N.Əfəndiyev bir gün gəldi ki, dostumuz xəstəxanada
yatır, gedək ona dəyək. Onunla birlikdə gələn bir baytar (şəkililərin
diliycə “mal doxturu”)
da bizimlə getmək, çoxdan pərəstiş etdiyi Lütfəli ilə tanış olmaq istədiyini bildirdi. Lütfəlinin hüzuruna yetcək, Nurəhməd dərhal onu təqdim etməyə başladı:
- Bu kişi
həkimdir, veterinardır,
gətirdim ki... - deyincə, Lütfəli “məsələ”ni başa
düşüb, onun sözünü kəsdi:
- Veterinar olduğunu bildim e, hansınızın həkimi
olduğundan danış...”
“Şərqin Çarli Çaplini adlı-dadlı aktyoru”
Bu sözləri
onun məşhur sənətdaş-səhnədaşı Nəsibə xanım Zeynalova deyib.
O vaxt Musiqili-komediya teatrı maliyyə çətinliyi üzündən fəaliyyətini dayandırmalı olanda, Lütfəli Milli Dram Teatrına keçməli olur. Bizim Çaplinin - bu dahiyanə “gülməli adam”ın belə bir “qaraqabaq”, ciddi teatrda özünü necə təsdiq etməsi adamda qəribə düşüncə “götür-qoy”una səbəb olsa da, ovaxtkı qəzet-jurnal resenziyaları, köhnə “teatro”sevərlərin xatirələri başqa rəylər verir; L.Abdullayev o dövr səhnəsində L.Veqa, G.Mdivani, C.Cabbarlı və başqa ciddi nəhənglərin Tulio, Rəşid, Oddamdı kimi qılınc-qırımlı obrazlarını yaradıb. Onun məzaq-marağının ana yurdu olan Muzkomediya bir də 1956-cı ildə fəaliyyətə başlayır və “yad” yerlərdə düz on səkkiz il yaşayıb-yaratmalı olmuş Lütfəli tək elə özünün, neçə-neçə nəhəng sənət həmkarlarının yox, ümumən müasir, çoxyönlü Azərbaycan teatr-səhnə təsərrüfatının ata yurduna qayıdır. Həmin vaxtdan etibarən onun ismi “Muzkomediya” ifadəsinə ekvivalent kimi səslənən aktyorlardan birinə çevrilir. Xalq onun adını, oyununu sənət isminin bütün ladlarında hallandırır, teatrşünaslar, mütəxəssislər neçə-neçə bölümə bölür, yazım-yozuma düzür. Klassik operettalardakı ifalarını “bənzərsiz”, tərcümə-təbdil əsərlərində “originalçı”, çağdaşlarının musiqili komediyalarındakı ultra-vəziyyətləri öz klassik-kolorital qatqarları ilə birə-beş artıqlamasıyla nümayiş etdirən təkrarsız “bədahətçi” kimi təqdim edib-qiymətləndirirlər.
“Aləm Lütfəli”nin kino aləmi də göz qabağında, xəyal kainatında! Lakin onun bu vizual aləmini tək elə oxucu öhdəsinə buraxmaqda bir az “qısqanclıyam”. Gəlin birlikdə xatırlayıb seyr edək o filmləri. “O olmasın, bu olsun”dakı Qoçu Əsgərə kəmərbəstəliyindən başlayaq. “Keçi-kişmiş” epizodundakı qoçulanıb-qoqazlanma ədalarına baxaq. Uğunmalarımıza ara verib, “zorənciddi”ləşək; zəmanənin “aç qapını, gələk səni öldürək!” reklamnaməsinin sonunda Qoçu Əsgərin: “Alə, Baloğlan, sür (!) geriyə!” əmrinə müntəzirlik ədasının dahiyanə düşüklük şəbehini xatırlayaq. Qonaqlıq epizodunda “müdrik tost”a necə pedantanə “çırt” atması, ağzından toyuq budu alınarkən bu təhqiri necə böyük elitar laqeydliklə vecə almaması “əzm”inin “çortuna” gedək. Bəs, Rüstəm bəyin evinə toy-nişan qonaqlığına gedərkən yekə-yekə “estetlənib”, nökər-nökər “elitlənib” gül dəstəsi bağlama səbəbindən gecikib - “ağa”-“bəy”lərin pilləkənin sınıq çatından necə ehtiyatla keçdiklərini görməyərək elə ilk addımda şappıltıyla yıxılma “oyunu”?!.
...Və bu sənətkarın böyüklüyü ilə - nöqtələnməkdə olan bu yazının kiçikliyini müqayisə edib pəjmürdə olmayın. Nəzərə alın ki, bu yazı onun anım gününə təsadüf edir. Sağlıq olsun, gələn il martın 22-də - bu “canlı Gülüş”ün doğum günündə bax elə bu səhifədə “dolunca yazıb, doyunca gülmək” rubrikası ilə görüşərik...
Tahir
Abbaslı
Mədəniyyət.- 2017.- 8
dekabr.- S.13.