O, bütöv bir canlı Səhnə -

 

 

   bütün Azərbaycan anşlaq Salon, bütün xalq isə qəşşi-Tamaşaçı idi...

  

   Bu anadangəlmə aktyoru sağlığında nadir hallarda soyadı ilə yad edərdilər. Eləcə adının çəkilməsi hamının bilməyinə, çoxlarının gülməyinə, bəzilərininsəgülməkdən ölməyinəkifayət edərmiş...

   Nəsibə xanımla məşhur duetindən (“- Adın nədir? - Məhəmməd!) sonra daha çox dil-ağıza düşən bucanlı konsert”, kütləvi maraq-məhəbbətbasqı”sından bəzən, küçələrə tək çıxmaqdan da çəkinər, səhnələrdə yaşadığı nökər-qaravaşlıqazmışkimi, yol-rizdə, dükan-bazardaƏhməd haradadır?” filmində yaratdığı bədii Zülümovdan da artıq “real” zülümlər çəkərmiş...

  

   Lütfən, buracan adınıməxfisaxladığım bu aktyoru elə təkcə “O olmasın, bu olsun”, “Arşın mal alan” (1945) Ulduzfilmlərindəki Baloğlan, Vəli, Məhəmməd obrazlarında xatırlayın ki, bu yazının ilk yarımbaşlığıqəribçiliyədüşməsin:

  

   Lütfən... Lütfəli!

  

   Səhnə ekran korifeylərimiz içərisində ən şən, ən gülməli...

   O, obrazlarda qədərözgə”ləşməyə çalışsa da, özündən tam ayrıla bilmir, gözlərindən, mimikalarından sənətkar obrazlılıqlarından əlavə, bir bioloji doğallıq - Abdullayev Lütfəli Əmir oğluluq da dalğalanırdı. Onlardan biri , S.Qədirzadə S.ƏləsgərovunHəmişəxanım”ındakı Ələsgər idi ki, bu duallıqda ikinci birinciyə (yəni LütfəliƏləsgər”ə) dov gəlirdi. Həmin obrazın hər situativ məqamda təkrar etdiyi (filan məsələ filan cür olarsa) “bığ qoyaram!” replikası əsər mətnindən çox, ifaçının yumoristik xislətindən, sənətkarlıq bətnindən doğuluşa oxşayırdı. Amma həmin o replika - başqa sözlə desək, cəmiyyətin hər dəfə bir salonluq qismini dədə-babalıq dövrünə bir az daekskursetdirən o atmaca, hər halda, əsərin uğuru idi. Yəni camaat (köhnə kişilər) belə məqamdaəgər elə olmasa, bığımı qırxdıraram!” dediyi halda, bu “anti-ənənəƏləsgərbığ qoyaram!” dokladlayırdı. İşə baxın ki, o mövzunun bu damarı sovetizmin siyasi bığ yeri təzəcə tərləməkdə olan dövrünə düşsə , canında-qanındakı istedad bugəncitamaşaçılara bığlı-saqqallı müdriklər kimi təqdim edirdi.

   Bu sənətkar eləyeniyetmə”liyindən -

  

   Fərqlənib...

  

   Öncə qeyd edim ki, bu fenomen aktyorun həyat sənəttərcümeyi-hal”çıları, başqa bir həmyerlisinin qələminə məxsusKərəmovçuluqehtiyatkarlığındanmı, ya nədənsə, onun sənətə gəliş yaşını bir-iki il azaldıblar; yazırlar ki, L.Abdullayev səhnəyə on beş yaşında - Nuxa (Şəki) şəhərindəki yeddillik məktəbi bitirdikdən sonra çıxıb. Hansı ki, 1914-cü ildə anadan olmuş Lütfəli 1928-ci ildə - on dörd yaşında artıq Bakıda idi konservatoriyanın valtorna sinfinin məşğələlərində iştirak edirdi. Deməli, o, “Nuxa fəhlə-gənclər klubu”nun dram dərnəyində - tərcümə təbdil edilmiş vodevillərdə, kiçik məzhəkə məsxərələrdə iştirak edərkən sənətçilərimiz içrə yaradıcılığa ən erkən başlayanlardan imiş. Hələ bu yaşda konservatoriya (təəccüb!) valtorna (təbəssüm...) sinfi! Mötərizələrin açması da bu ki, bu gün təsəvvürlərimizdə azman teatro-filmoqrafiyalar subyekti kimi canlanan Lütfəli Abdullayev fenomeni ... əgər bəxt-tale “rol”u ilə rastlaşmazmışsa, hansısa bir orkestrin ucqar fonunda cismindən iri bir musiqi aləti arxasında görsənən valtornaçı!? Əlbəttə, əgər o, “Arşın mal alanfilmindəki Vəli obrazı ilə öz qarşısında belə bir əzəmətli “tale yoluaçmasaymış, çox güman ki, elə eləcə olacaqmış...

   Rəhmətlik Nəsibə xanım demişkən, “elə bu məğamdabir səbət gülüş. Özü böyük şairimiz B.Vahabzadənin xatirələrindən:

   L.Abdullayevlə çoxdan zarafatı olan həkim N.Əfəndiyev bir gün gəldi ki, dostumuz xəstəxanada yatır, gedək ona dəyək. Onunla birlikdə gələn bir baytar (şəkililərin diliycə “mal doxturu”) da bizimlə getmək, çoxdan pərəstiş etdiyi Lütfəli ilə tanış olmaq istədiyini bildirdi. Lütfəlinin hüzuruna yetcək, Nurəhməd dərhal onu təqdim etməyə başladı:

   - Bu kişi həkimdir, veterinardır, gətirdim ki... - deyincə, Lütfəliməsələ”ni başa düşüb, onun sözünü kəsdi:

   - Veterinar olduğunu bildim e, hansınızın həkimi olduğundan danış...”

  

   Şərqin Çarli Çaplini adlı-dadlı aktyoru

  

   Bu sözləri onun məşhur sənətdaş-səhnədaşı Nəsibə xanım Zeynalova deyib.

   O vaxt Musiqili-komediya teatrı maliyyə çətinliyi üzündən fəaliyyətini dayandırmalı olanda, Lütfəli Milli Dram Teatrına keçməli olur. Bizim Çaplinin - bu dahiyanə “gülməli adam”ın belə birqaraqabaq”, ciddi teatrda özünü necə təsdiq etməsi adamda qəribə düşüncə “götür-qoyuna səbəb olsa da, ovaxtkı qəzet-jurnal resenziyaları, köhnə “teatro”sevərlərin xatirələri başqa rəylər verir; L.Abdullayev o dövr səhnəsində L.Veqa, G.Mdivani, C.Cabbarlı və başqa ciddi nəhənglərin Tulio, Rəşid, Oddamdı kimi qılınc-qırımlı obrazlarını yaradıb. Onun məzaq-marağının ana yurdu olan Muzkomediya bir də 1956-cı ildə fəaliyyətə başlayır və “yad” yerlərdə düz on səkkiz il yaşayıb-yaratmalı olmuş Lütfəli tək elə özünün, neçə-neçə nəhəng sənət həmkarlarının yox, ümumən müasir, çoxyönlü Azərbaycan teatr-səhnə təsərrüfatının ata yurduna qayıdır. Həmin vaxtdan etibarən onun ismiMuzkomediya” ifadəsinə ekvivalent kimi səslənən aktyorlardan birinə çevrilir. Xalq onun adını, oyununu sənət isminin bütün ladlarında hallandırır, teatrşünaslar, mütəxəssislər neçə-neçə bölümə bölür, yazım-yozuma düzür. Klassik operettalardakı ifalarını “bənzərsiz”, tərcümə-təbdil əsərlərində “originalçı”, çağdaşlarının musiqili komediyalarındakı ultra-vəziyyətləri öz klassik-kolorital qatqarları ilə birə-beş artıqlamasıyla nümayiş etdirən təkrarsız “bədahətçi” kimi təqdim edib-qiymətləndirirlər.

   “Aləm Lütfəli”nin kino aləmi də göz qabağında, xəyal kainatında! Lakin onun bu vizual aləmini tək elə oxucu öhdəsinə buraxmaqda bir az “qısqanclıyam”. Gəlin birlikdə xatırlayıb seyr edək o filmləri. “O olmasın, bu olsun”dakı Qoçu Əsgərə kəmərbəstəliyindən başlayaq. “Keçi-kişmiş” epizodundakı qoçulanıb-qoqazlanma ədalarına baxaq. Uğunmalarımıza ara verib, “zorənciddi”ləşək; zəmanənin “ qapını, gələk səni öldürək!” reklamnaməsinin sonunda Qoçu Əsgərin: “Alə, Baloğlan, sür (!) geriyə!” əmrinə müntəzirlik ədasının dahiyanə düşüklük şəbehini xatırlayaq. Qonaqlıq epizodundamüdrik tosta necə pedantanə “çırt” atması, ağzından toyuq budu alınarkən bu təhqiri necə böyük elitar laqeydliklə vecə almaması “əzm”inin “çortuna” gedək. Bəs, Rüstəm bəyin evinə toy-nişan qonaqlığına gedərkən yekə-yekə “estetlənib”, nökər-nökər “elitlənib” gül dəstəsi bağlama səbəbindən gecikib - “ağa”-“bəy”lərin pilləkənin sınıq çatından necə ehtiyatla keçdiklərini görməyərək elə ilk addımda şappıltıyla yıxılma “oyunu”?!.

   ...Və bu sənətkarın böyüklüyü ilə - nöqtələnməkdə olan bu yazının kiçikliyini müqayisə edib pəjmürdə olmayın. Nəzərə alın ki, bu yazı onun anım gününə təsadüf edir. Sağlıq olsun, gələn il martın 22-də - bu “canlı Gülüşün doğum günündə bax elə bu səhifədə “dolunca yazıb, doyunca gülmək” rubrikası ilə görüşərik...

  

   Tahir Abbaslı

 

Mədəniyyət.- 2017.- 8 dekabr.- S.13.