Türkmən ədəbiyyatının maarifçi şairi
XVIII əsr türkmən ədəbiyyatının tanınmış nümayəndələrindən biri də Dövlətməhəmməd Azadidir. O, bədii yaradıcılıqla yanaşı, maarifçi kimi də fəaliyyət göstərib.
Dövlətməhəmməd Məhdumqulu oğlu Azadi 1700-cü ildə Türkmənistanın Ətrək vilayətində çərkəz əsilli ziyalı ailədə dünyaya göz açıb. İlk təhsilini atasından alır, sonra müəllim yanında ərəb, fars və cığatay dillərini mükəmməl öyrənir. Xivə şəhərində mədrəsədə dövrün seçilən alimlərindən müxtəlif elmləri mənimsəyir. Xoca Əhməd Yəsəvi, Məhəmməd Füzuli, Əlişir Nəvai, İmadəddin Nəsimi, Yunus Əmrə, Nizami Gəncəvi, Əmir Xosrov Dəhləvi kimi görkəmli ədib və mütəfəkkirlərin əsərlərini mütaliə edir. Özü də “Azadi” təxəllüsü ilə fəlsəfi-didaktik şeirlər yazır. Təhsilini başa vurduqdan sonra ata-baba yurduna qayıdır. Uşaqlara və yeniyetmələrə ilahiyyat, bəlağət və təfsirdən dərs deyir. Bir müddət sonra öz məktəbini yaradır. Xalq ona böyük ehtiramla yanaşır və “türkmənlərin Sədisi” adını verir.
Bu dövrdə feodal ara müharibələri ölkədə ciddi sosial çətinliklər yaradır. Bu problemlər doğma obasında maarifçiliklə məşğul olan D.Azadinin ailəsindən də yan keçmir. Oğlu Abdulla qürbətə gedir. Digər oğlu, sonralar şair kimi məşhurlaşan Məhdumqulu Fəraqi “Qardaş Abdulla” şeirində atasının kədərini dilə gətirir:
Sən gedəndən doqquz ildir ötəni,
Harda vətən tutdun, qardaş Abdulla?
Heç gəlməzmi bir insanın gedəni,
Harda vətən tutdun,
qardaş Abdulla?
Üstümüzə
hicran odu səpildi,
Evimizə kədər-qüssə təpildi,
Qan ağlar, atamın beli büküldü,
Harda vətən tutdun,
qardaş Abdulla?
Zəngin yaradıcılığa malik olan D.Azadinin
çox oxunan və təbliğ olunan əsərlərindən
biri “Vəzi-Azad” adlı didaktik-fəlsəfi
poemasıdır. Araşdırmalarda
qeyd edilir ki, orta əsr
ədəbi ənənələrinə
uyğun tərzdə,
“Qabusnamə”, “Siyasətnamə”
və “Əxlaqi-Nasiri”nin
təsiri ilə yazılan əsər 6 min
beytə yaxındır.
Poemada şair ədalətli cəmiyyət, yetkin vətəndaş və milli dövlətçilik
ideyalarını irəli
sürüb. Dörd fəsildən
ibarət olan əsərdə müəllif
fikirlərini əsaslandırmaq
üçün Şərqin
bəzi tarixi və əfsanəvi şəxsiyyətlərinin həyatından,
ideyalarından örnəklər
gətirib.
Mütəfəkkir şair elmdən
söz açarkən
mənəviyyat məsələlərinə
diqqət ayırıb,
sözü ilə əməli düz gəlməyən alimi “alimi-biəməl” adlandırıb.
Əsərdə XVIII əsr türkmən
cəmiyyətinin mənzərəsini
görmək mümkündür.
“Vəzi-Azad” bu gün də
aktuallığını itirməyib,
yeni nəslin tərbiyəsində mühüm
rol oynayır.
D.Azadinin qəzəl, qəsidə
və məsnəvi janrında qələmə
aldığı əsərlərin
xeyli hissəsi günümüzə gəlib
çatmayıb. Əldə olunan
əsərləri Türkmənistan
Elmlər Akademiyasının
Milli Əlyazmalar İnstitutunda qorunur.
1754-cü ildə maarifçi şairin oğlu, qızı və gəlini eyni gündə vəfat edir. Həmçinin Məhdumqulu Fəraqinin
iki övladının
kiçik yaşda ölməsi şairi bərk sarsıdır.
Bu ailə faciəsinə
dözə bilmir.
Həyatdan küsərək bədbinliyə qapılır
və 1760-cı ildə
vəfat edir.
M.Fəraqi bir sıra şeirlərində
atasının ölümündən
duyduğu dərin kədəri dilə gətirib, “Azadım hanı?” qoşmasında onu “şəhərimin sultanı”, “minbərin əzanı”, “bağımın
reyhanı” adlandırıb.
“Atamın” rədifli
şeirində isə
Azadinin insani keyfiyyətlərindən söz
açıb.
D.Azadinin yaradıcılığı yalnız oğlu M.Fəraqiyə, nəvəsi
Qurbandurdu Zəliliyə
deyil, bir çox türkmən şair və yazıçılarına güclü
təsir göstərib.
Türkmənistan müstəqillik əldə edəndən sonra Dövlətməhəmməd
Azadinin həyat və yaradıcılığının
öyrənilməsi, təbliği
istiqamətində bir
sıra işlər görülüb, adı əbədiləşdirilib.
Savalan Fərəcov
Mədəniyyət.- 2017.- 13
dekabr.- S.15.