“Şeirlərimi təmizqəlbli millətim
üçün söyləyirəm...”
Ötən yüzilliyin əvvəllərində başqırd xalqı da öz azadlığı uğrunda mübarizəyə qalxmışdı. İstedadlı şair, jurnalist Babiç Şeyxzadə isə bu mübarizənin öncüllərindən biri kimi xalqının azad gələcəyi üçün əlindən gələni əsirgəməmişdi.
Babiç Mühəmmədzəkir oğlu Şeyxzadə 2 yanvar 1895-ci ildə Ufa quberniyası (Rusiya Federasiyasının Başqırdıstan Respublikası) Birsk qəzasının Əsyən kəndində anadan olub. Atası kənd məscidinin imamı və məscid yanındakı ibtidai məktəbin müəllimi idi. Babiç də ilk təhsilini bu məktəbdə alır. Sonra atası onu Qazaxıstan çöllərində köçəri həyat sürən bəzi soydaşlarının uşaqlarına əlifba öyrətməyə, savad verməyə göndərir.
Çar Rusiyasında
1905-ci il inqilabından sonra bir sıra islahatlar
həyata keçirilir.
Ölkənin ucqarlarında maarif
və mədəniyyətin
inkişafına müəyyən
şərait yaradılır.
Türküstanda, Başqırdıstanda,
Tatarıstanda yeni məktəblər açılır.
Filosof Ziya Kamalettinovun rəhbərliyi ilə
1906-cı ilin payızında
Ufada Qaliyə mədrəsəsinin açılışı
olur. Buraya mədrəsə təhsili
alan din alimləri
ilə yanaşı, Moskva, Kazan, Beyrut universitetlərinin məzunları
da dəvət edilir.
Babiç 1911-ci ildə Qaliyə
mədrəsəsinə daxil
olur. O, burada bəlağətə və
türk dillərinin öyrənilməsinə daha
çox diqqət yetirir. Ədəbiyyat və musiqi
dərnəklərinin ən
fəal üzvlərindən
olur. Tələbə yoldaşları ilə
birlikdə “Parlak” adlı əlyazma jurnal hazırlayır.
Altıillik təhsili başa
vurduqdan sonra Troitskdə müəllim işləməyə gedir.
Pedaqoji fəaliyyətlə yanaşı,
“Akmulla” jurnalı ilə də əməkdaşlıq edir.
O, xalq arasında milli şüurun oyanması üçün
cəhd göstərir
və bunun üçün poeziyanın
imkanlarından istifadə
etməyə çalışır.
Lirik və satirik şeirlər qələmə alan
şair bəzən də xalqının qəhrəmanlıq tarixini
öyən dastanlar yaradır. Güclü musiqi duyumu olması, qədim türk şeirindəki alliterasiyadan (avaz yaratmaq məqsədilə
eyni səsin təkrarı) bacarıqla
istifadə etməsi bəstəkarların diqqətini
cəlb edir. Qısa zamanda onun sözləri əsasında yazılan bəstələr başqırdlar,
tatarlar, qazaxlar, qırğızlar, çuvaşlar
və s. türk xalqları arasında da sevilir, sürətlə
yayılır. Onun “Xalqım üçün”
şeiri isə milli himnə çevrilir:
Ağappaq altun şeirlərimi,
Söyləmirəm ad üçün.
Söyləyirəm
altun vətənim üçün,
Öz qardaş millətim
üçün.
Saf gümüş kimi şeirlərimi,
Söyləmirəm altun üçün.
Söyləyirəm
saf gümüş kimi,
Təmizqəlbli millətim üçün.
Birinci Dünya müharibəsi başa çatdıqdan sonra (1918) B.Şeyxzadə Ufaya gəlir. Burada maarif xadimlərindən Əhməd Zəki Vəlidi Toğan və Abdulqədir İnanla görüşür. Birlikdə Başqırdıstanın muxtariyyəti uğrunda mübarizəyə başlayırlar. Başqırdıstan ağqvardiyaçı Kolçak orduları ilə bolşeviklərin döyüş meydanına çevrilir. Başqırd millətçilərinin böyük əksəriyyəti bolşeviklərin xalqlara azadlıq vədinə inanaraq onlarla bir cəbhədə birləşirlər.
Vəziyyətdən baş çıxarmayan B.Şeyxzadə Orenburqa gedir və oradakı satirik “Karmak” jurnalında işə başlayır. Lakin az sonra geri dönür. O, başqırdlardan ibarət ordu yaradılmasında yaxından iştirak edir. Başqırd Mərkəzi Şurasına katib təyin olunur. Sonra “Başqırdıstan” qəzetinin redaktoru işləyir. Eyni zamanda başqırd gənclərinin “Tulkun” adlı təşkilatına rəhbərlik edir.
Araşdırıcı Əli Şamil
yazır ki, ağır və gərgin
günlərdə olduqca məhsuldar
işləyən B.Şeyxzadə 1918-ci ildə Orenburqda ilk şeirlər
kitabını çap etdirir.
Bu, şairin sağlığında
çap olunan ilk və son kitabı olur. Müəllif xalqının azadlığa
çıxacağına, xoşbəxt
günlərə qovuşacağına
inanırdı.
Şair 1918-19-cu illərdə başqırd ordusunda hərbi müxbir kimi çalışır.
Bütün varlığı ilə Başqırdıstanın
muxtariyyəti uğrunda
mübarizəyə atılır.
Lakin bu mübarizə uğurla nəticələnmir.
Bolşeviklər ağqvardiyaçılar üzərində qələbə
çaldıqdan sonra
müttəfiqləri olan
başqırd millətçilərinə
qarşı da münasibətləri dəyişir.
İlk günlər mülayim davranaraq Başqırdıstanda
sovetlərin qurulduğunu
elan edirlər. Hətta keçmiş kadrların
bir çoxunu da yeni hökumətdə
işə götürürlər.
25 fevral 1919-cu ildə bolşeviklər B.Şeyxzadəni Başqırdıstan İnqilab Komitəsi nəzdindəki sovet mətbuatı şöbəsində işə dəvət edirlər. Az sonra hər şey dəyişir. Bolşeviklər öz müttəfiqlərinə xəyanət edirlər. Ağqvardiyaçılara qarşı birgə mübarizə apardıqları başqırd ordusunu dağıdır, vətənpərvər zabit və əsgərlərini cəzalandırırlar.
B.Şeyxzadə 24 mart 1919-cu ildə həbs olunur. Bir qrup əsgər
və zabitlə birlikdə Tinestən Qızıl Məscid şəhərinə aparılır
və qətlə yetirilir. Əsərlərinin çap olunmasına
qadağa qoyulur.
Buna rəğmən xalq məhəbbəti qazanan şairin əsərləri soydaşları
arasında geniş yayılır, şeirlərinə
musiqilər bəstələnir.
Savalan Fərəcov
Mədəniyyət.- 2017.- 15
dekabr.- S.15.