Bəşəri ovqat DAHİsi
Tək elə
adı dünyəvi “xoşəhvallıq”
anlayışına adekvat Çarli...
“Təbəssüm”, “gülüş”, “şaqqanaq”, “məzhəkə”, “məsxərə”, “komediya”, “konsert”, “pozitiv”, “ləzzət” anlamlı sözlərin hamısına sinonim Çaplin...
Fitri istedad aləmi, ruhsal-işgüzar energetikası fiziksəl həcm və çəkisindən dəfə-dəfə böyük, qat-qat artıq canlı sənət mücəssəməsi - fenomenal ABŞ və İngiltərə rejissoru, komedist-aktyoru, ssenaristi, bəstəkarı Çarlz Spenser Çarli Çaplin.
Öz avtotəqdimatında (qızına yazdığı məktubda) isə: “Sənin bəzi tamaşaçıların qışqırışacaqlar: “Bu qızı görürsüz?! Bu, qoca təlxəyin - Çarlinin qızıdır!..”
Dünyaca məşhur tamaşaçılar isə tamam başqa sözlər söylədilər, ancaq (təəssüf ki), bu nəhəng, çoxtərəfli sənətkarla bağlı bu yazıda onlardan ikisinə yer (və yeri) var. Həm də ona görə ki, onun, sonda tanış olacağınız (onsuz da ağrıya-ağrıya ixtisar etdiyim) misilsiz-müdrik məktubunun yeri çox da daralmasın.
Beləliklə, onun filmlərini daim çox lirik məftunluqla izləmiş dahi fizik Albert Eynşteyn: “Mister Çaplin, Sizin filmləri bütün dünya anlayır və mən əminəm ki, Siz tezliklə dahi çağırılacaqsız” (Maraqlıdır ki, o vaxt hələ dahi “olmayan”ın cavabı dahiyanə olub: “Mister Eynşteyn, mən Sizinlə daha çox fəxr edirəm; “nisbilik” nəzəriyyənizi heç kəs anlamasa da, Siz artıq dahisiniz”).
İkinci “deyim” bəndənizə məxsus. Belə ki, bildiyimə görə, doğum tarixçələrində 4 gün fərq olan bu bəşəri ovqat dahisi ilə bəşəri “şər dahisi” Adolf Hitler uşaqlıqda eyni “skaut”da (uşaq istiraət düşərgəsi) olublar və xeyli maraqlı deyilmi ki, sonralar onlardan biri bütün dünyanı güldürdü, o biri isə ağlatdı...
Yer üzünə “dünya möcüzəsi” kimi zühur edən KİNOda çalışmasının elə ilk illərində ifa etdiyi “avara” obrazıyla bütün dünya tamaşaçıları tərəfindən “büt”ləşdirilən, 1910 - 20-lərdə “Planetin ən məşhur, ən tanınmış siması” hesab edilən bu “bapbalaca nəhəng”in 1967-yə qədər yaratdığı (statistikləri belə “çaş-baş” salan sayda!) filmləri, küll-tamaşaçını heyran qoyan rolları haqda geniş danışmaq - “görünən kəndə bələdçilik” kimi bir şey. Belədə, daha maraqlısı, bu total-fenomenal kinoçunun -
“Kadrarxası” aləmindən fraqmentlər
Londonda Çarlz və Hanna Çaplinlər ailəsində dünyaya gəlmiş bu canlı “atom”un bütün həyat-yaşam “qəlpə”ləri bənzərsiz...
Valideynlərinin
hər ikisi musiqiçi. O, anadan olandan bir az sonra ayrılırlar,
ata alkoqoldan vəfat edir, ana psixi problemli olduğundan
Çarli ögey qardaşıyla birgə internatda
böyüməli olur. Kino karyerasına 5
yaşında ikən teatrda (çox uğurla
oynadığı “küçə uşağı” roluyla)
başlayır. İlk “böyük rol” arzusunasa 12
yaşında (1901) yetir. 1913-də ABŞ-a səfəri
zamanı Keystoun film-studiyasının çəkilişlərində
iştirak edir, az sonra aktyor yoldaşlarından bir cüt
ayaqqabı, bir şalvar-pencək və yalançı
(lakin məşhur!) bığ götürüb
yaratdığı iki obrazla dünya şöhrəti
“şose”sinə düşür, növbəti filmin ssenari və
rejissorluğunu öz üzərinə götürmək cəsarətinə
gəlir. Həmin filmin
uğurundan sonra isə... təklif-dəvətlərdən can qurtara bilmir. 1915-də “Essanye Mutual
Korporeyşn”ə (çox yüksək qonorara) işləməyə
gedir və burada - ömürboyu ailə quracağı (hələ
vurulduqları və vurulanları demirik) qadınlardan Edna
Pörvienslə tanış olur. Daha sonra o, “First National”a keçir və burada tarixə
“ilk milyon” müqaviləsi imzalayan ulduz aktyor kimi də
düşür. Getdikcə filmlərinin
ssenarisini özü yazır və özü istehsal edir.
1921-də dövrün ən uzun (51 dəq.) və
süjetli kino işi olan “Uşaq” filmini çəkir.
1918-ci ildə 29 yaşlı bu
vunderkin 16 yaşlı aktrisa M.Harrislə evlənir, növbəti
il doğulan oğulları ölür və o, 1920-də bu
xanımdan da ayrılır.
“First National”la müqavilə
başa çatdıqdan sonra həmkarlarıyla birgə
yaratdığı “United Artists” studiyasında “Qızıl hərisliyi”
filminin çəkilişi zamanı vurulub-evləndiyi tərəf-müqabili
16 yaşlı Lita Qreydən bir uşağı olur. Lakin bu nikah da uğursuz; aralarında baş verən
mübahisə səbəbilə ayrılırlar.
1936-cı ildə
ekranlara çıxan (zəmanənin inkişafını hər
şeyin səbəbkarı kimi aksentləşdirən) “Yeni
zamanlar” filmi öz müəllifilə birgə Amerikanın
ideya-siyasi “buynuz”u ilə qarşılaşır. Mövcud sistem, ümumən kapitalizm əleyhinə
çəkilmiş hesab edilən bu film silsilə tənqidlərə
məruz qalır.
Bu “azmış kimi”,
1940-cı ildə o, “Böyük diktator”u
ekranlaşdırır və bu film, elə əvvəlcədən
ehtimal olunduğu kimi, Amerika senzurasından keçmir. Nədən ki, Amerika konservatorları hələ
Adolf Hitleri Avropada “bolşevizm və kommunizmə qarşı
hərbi güc” hesab edir, alqışlayır, böyük
siyasətçi adlandırırdılar. Hətta
bu filmdən sonra nasionalistlər Çaplinə “yəhudi”
damğası da vururlar.
1936-da evləndiyi
aktrisa Polett Qoddar ilə boşandıqdan sonra məşhur
dramaturq Yucin O'Nilin qızı Una O'Nilə qovuşur və...
öz xoşbəxtliyini tapmış olur. 1943-də evləndiyi bu xanımdan doğulan səkkiz
uşağın birincisi - onun, aşağıda, təkrar
edirəm, bənzərsiz bir məktub yazdığı
Ceraldina idi.
Müharibədən
sonrakı illərdə tez-tez “dövlət məmurlarına
qarşı” motivində sorğu-suala tutulur, FTB şefi Edqar
Huve isə onu Amerikada yaşamaq hüququndan məhrum etmək
istəyir. 1947-də qəzetlərdən birində “Mən
Hollivuda müharibə elan edirəm!” adlı məqalə
çap etdirməsi, böyük nailiyyətlərə
Amerikada çatmasına baxmayaraq, “Mən dünya vətəndaşıyam”
bəyanatıyla Britaniya vətəndaşlığını
saxlaması, liberal və pasifist siyasi cərəyanlara qulluq
etməsi (və şəriksiz film ulduzu olması!) ilə o,
problemlərinin sayını çoxaltmışdı.
1952-ci ildə təzə
çəkdiyi filmin nümayişi məqsədilə
İngiltərəyə qısa səfərə
çıxır, bundan xəbər tutan FTB-çi Huver onun
Amerikaya qayıdışının qarşısını
alır. Buna görə Avropada qalmaq qərarına gələn
Çaplin elə həmin il İsveçrəyə
köçür, Cenevrə gölü ətrafında yaşamağa
başlayır və onunçün yaradılmış bu
süni “emiqrant”lıq problemini 1957-ci ildə başa
çatdırdığı “Nyu-Yorkda bir şah” filmində
ifşa edir.
Və onun bu “zorənistirahət” məkanındakı
qələm qənimətlərindən: “Qadın istənilən
kişi milyarderi milyonçu edə bilər”, “Ayna mənim ən
yaxşı dostumdur; mən ağlayanda o, əsla gülməz”,
“Bir adamı öldürsən qatil, milyonlarla adamı
öldürsən - qəhrəmansan”, “Dünya hər kəsə
çatacaq böyüklükdədir; başqasının
yerini qapmaqdansa, çalışaraq gerçək yerinizi
tapın”, “Yağışda yeriməyi həmişə
sevmişəm - heç kim ağladığımı
görə bilmir deyə...”, “Zaman ən yaxşı
yazardır; hər zaman mükəmməl sonu yazar”...
“Honkonqlu qrafinya”
filminin çəkilişləri zamanı tez-tez səhhət
problemlərilə üzləşən Çaplinin
yaradıcılıq fəallığı da zəifləyir.
1972-ci ildə “Fəxri Oskar”
mükafatını almaqçün sonuncu dəfə
ABŞ-a - onu şöhrət zirvəsinə
qaldırdığı kimi, dərbədərlik girdabına
da saldıran ölkəyə gedir. Həmin səfərdən
sonrakı beşillik “sükut”unda (habelə bu gün 40 ili tamam olan cismani yoxluğunda) da dünyanı
bənzərsiz sənət silkəmində saxlayan bu dahi 25
dekabr 1977-ci ildə İsveçrənin Veve şəhərində
vəfat edir.
Və bu yazı uzunu tez-tez
vurğuladığım həmin o dahiyanə, səssiz filmlərindən
də “səsli” -
Məktub
“Qızım mənim!
Bu gün Milad gecəsidir.
Anan, qardaşın, bacın - hamı
otaqlarımızda yatışıb. Sənsə məndən
nə qədər uzaqdasan! Portretin masam
üstündə, surətin daim gözlərim
qarşısında, qəlbimdə, özünsə
nağıllar diyarı Parisdə - möhtəşəm səhnədə
rəqs edirsən. Mən gecənin bu
qaranlığında sənin bayram səhnəciyində tatar
xanına aşiq olmuş fars gözəli
rolunu necə ifa etdiyini görürəm. Daim ulduz ol və
parılda! Lakin əgər
tamaşaçıların alqış coşğusu,
qucaq-qucaq gülləri səni sərxoş edəcəksə,
bir küncə çəkil və mənim bu məktubumu oxu.
Mən sənin atanam, Ceraldina! Sən
körpəykən yatağın başında “yatmış
gözəl”, əjdaha haqda nağıllar danışarkən
gözündən tökülən yuxuya: “Çıx get! Mənim ən şirin yuxum bax, bu gözəl
qızımın arzularıdır!” - demiş
Çarliyəm...
Mən sənin arzularını
görürdüm, Ceraldina! Hətta bəzi
tamaşaçıların deyəcəyi: “Bu qızı
görürsüz?! Bu, qoca təlxəyin -
Çarlinin qızıdır!” - sözlərini
də eşidirdim...
İndi zaman sənindir,
qızım...
Mən köhnə cırıq
şalvarda rəqs edirdim, sənsə şahzadələrə
yaraşan ipək libaslarda! Bu rəqslər və
alqışlar səni bəzən göyə qalxızacaq.
Uç! Lakin hərdən yerə də en! Soyuqdan
və aclıqdan tir-tir əsən küçə rəqqaslarının
da həyatını gör. Mən də
onlar kimi olmuşam. Sənin yatdığın sehrli gecələrdə
mən küçələrdə olur, nəsə qazanıb
evə dönürkən sənin mələk simana baxır və
özümdən soruşurdum: “Çarli, nə vaxtsa səni
bu balaca pişik də tanıyacaqmı?”
Sən məni
tanımırsan, qızım. Mən sənə
çox nağıl danışmışam, öz
nağılımı isə...
Bu nağıl da maraqlıdır,
Ceraldina! Londonun kasıb məhəllələrində
dayanmadan oxuyub-rəqs edən, sonra da sədəqə
yığan təlxək haqda olan bu nağılın baş
qəhrəmanı aclığın, başı üstdə
adi bir dam olmamasının və ələsalınmanın nə
olduğunu çox yaxşı bilir, Ceraldina...
Mən qırx ildən
çoxdur səhnələrdə insanları
güldürürəm. Özümsə onların
güldüyündən dəfələrlə artıq
ağlamışam...
Unutma ki, sənin yaşadığın aləm yalnız musiqi və rəqslərdən ibarət deyil. Sən gecəyarısı böyük zaldan çıxarkən öz pərəstişkarlarını unuda bilərsən, lakin səni evə aparan taksi sürücüsündən onun xanımı haqda maraqlanmağı unutma. Əgər onun xanımı hamilədirsə və ya uşaq bezi almağa pulları yoxdursa, onun cibinə əlavə pul qoymağı yaddan çıxarma. Narahat olma, bütün xərclərin mənim bankdakı hesabımdan ödəniləcək. Hərdən metro və ya avtobusdan da istifadə et ki, insanlara diqqət yetirə biləsən. Heç olmasa gündə bir dəfə özünə de: “Mən də onlar kimiyəm”. Bəli, qızım, sən onlardan birisən! Əgər bir gün sən özünü camaatdan üstün tutduğunu anlasan, dərhal səhnədən uzaqlaş və rastına çıxan ilk taksi ilə Paris kəndlərindən birinə get. Orada özün kimi gözəl, hətta səndən daha zərif olan çox rəqqas görəcəksən. Orada teatr projektorlarının gözqamaşdırıcı işıqları olmayacaq. Onların projektoru Aydır...
Razılaş və etiraf et ki, hər zaman daha yaxşı rəqs edən biri tapılacaq! Və yadında saxla ki, Çarli ailəsində hələ heç vaxt fəhləni ələ salan, yoxsula lağ edən kəs olmayıb. Sənin heç zaman kasıblığın nə olduğunu bilməyini istəmirəm. Məktubla birgə göndərdiyim qəbzdəki məbləği istədiyin kimi xərcləyə bilərsən. Lakin iki frank xərclədiyin zaman üçüncü frankın sənin olmadığını unutma. O, ona ehtiyacı olan kəsindir. Ehtiyacı olan insanı tapmaq çox asandır. Mən sənə - iblis gücünə yaxşı bələd olduğum puldan danışıram; sirkdə keçirdiyim vaxtlarda həmin bu “iblis” naminə kəndir üstündə çox təhlükəli gəzintilər edən biçarələrə görə həmişə narahat olurdum. Lakin deyim ki, insanlar düz yerdə daha çox yıxılırlar. Ola bilsin ki, dəvət aldığın tədbirlərin birində hər hansısa bir brilyantın parıltısı sənin gözlərini qamaşdırsın. Həmin gündən etibarən sən təhlükəli kəndir üzərində gəzirmiş kimi olacaq və tez-gec yıxılacaqsan. Öz ürəyini qızıllara və qiymətli əşyalara satma. Ən böyük brilyant Günəşdir ki, hər kəsə işıq saçır. Nə vaxtsa kimisə sevsən, onu bütün qəlbinlə sev.
Sənin bədənini yalnız ipək örtür. İncəsənət naminə səhnəyə çılpaq da çıxmaq olar, lakin oradan nəinki geyinilmiş halda, həm də pak qayıtmalısan. Mənim bu sözlərim sənə gülməli gələ bilər, ancaq sənin bədənin sənin ruhunu sevən kəsə məxsus olmalıdır.
Bu məktub üzərinə göz yaşlarım axmayana qədər bu Milad gecəsinin möcüzəvi gecə olduğuna inanmaq, sənin, demək istədiklərimi başa düşməyini istəyirəm...
Artıq Çarli qocalıb, Ceraldina. Gec ya tez, bir gün sən ağ səhnə paltarı əvəzinə, yas libası geyinəcəksən. İndi mən səni üzmək istəmirəm. Lakin hərdən güzgüdəki əksinə diqqətlə bax. Orada mənim cizgilərimi görəcəksən. Sənin damarlarında mənim qanım axır...
Mən heç bir zaman mələk olmamışam, lakin daim insan olmağa çalışmışam. Sən də buna çalış, Ceraldina...
Öpürəm səni!
Sənin Çarlin.
Dekabr 1965-ci il”.
Tahir Abbaslı
Mədəniyyət.- 2017.- 20
dekabr.- S.15.