Bu dünyadan
-
bu dünyaya misra-misra baxan zərif təbli
bir şair də gəlib-getdi
- Akif Səməd adında...
Qırx beş yaşında getdi...
“Qiblə yelləri”, “Uzaqlardan gəlirik”, “Adəmdən”, “Özümə yol” kitablarını qoydu getdi...
Dünyaya iyulda (1959) gəlmişdi, iyulda da (2004) getdi...
Gəlişinin siftə ser-sevincinə simsarları batıb, gedişinin kədərinə - AYB-nin “Natəvan” klubundakı tədbirdən birlikdə çıxıb, yolun o tayınacan birgə keçdiyi dost-tanışları...
Deyirlər, o tədbirdəki çıxışından dirilik dalğalanan bu şairin sonda söylədiyi şeiri öz tale akkordu kimi də səslənirmiş:
Yarpaqlarım yavaş-yavaş tökülür,
Öz-özümdən aralanıb gedirəm.
Bir bostanam, tağlarımı çor
vurur,
Payızımdı
- uralanıb gedirəm...
Məsələ
burasındadır ki, dünyalararası ölüm
“obraz”ı Akif Səmədin kitablarının
hamısında var və özü də çox canlı halətdə, diri nam-nişanda; “Vətənə yük olarsam, Ölüm köməyim olsun” (X.Məmmədov), “Dünya
duracaq yer deyil, ey can, səfər eylə” (Nəsimi) fəlsəfələri
qapsamında...
Bu “obraz”a qədərsə...
Hə, söhbət ölümdən
əvvəlki obrazdan
- yalnız bu dünyaya məxsus olumdan gedir...
Nəqli-nəsri
nəzərlə çox
nüansı görünməyən
bu əkiz obrazlara bu şairin
poetik baxışıyla
da baxaq:
Doğru-düzünə
yaşasan,
Halal sözünə yaşasan,
Ömrü özünə yaşasan,
Qardaş, ölüm nəmənədi?!.
Görürsüzmü, sayın oxucu
həmkarlarım, fərqindəsizmi,
bu şair bizim hamımızı (haçansa...) gözləyən
ölümü “özəlləşdirərək”
necə gözəlləşdirib?
Özü də, başqa şeirlərində
yaşamağa səslədiyi,
sevdiyi, tanıdığı,
anladığı insanlara
“özündən bəri
bax”, “ağzından çıxsın, qoynuna dolsun” kimi incik-iradlara
ayaq yeri qoymadan...
Bu sayaq
duyğuların bu şairin tək elə əlindəki qələmdən, beynindəki
şairlik hücrəsindən
gəlmədiyi qənaətimlə
də şərik olarsız, yəqin. Həm də ona görə ki, bu qənaəti
onun şeirlərindəki
ruhani duyum-uyumlar da təsdiq etmədə:
Daşda bitən kolmuşam,
Öz-özümü
yolmuşam,
Özümdən
yol almışam,
Özümə
yol gedirəm...
Yaxud:
Zəmidə bağrı xal lala -
Mənimlə başlanan dünya,
Qoymurlar özümə qala -
Mənimlə başlanan dünya...
Bizim çağdaş poeziyada “təbiət şairləri” “cəmiyyət
şairləri”ndən çox.
Belə bir tənasübdə seçilmək çətin.
Bu dağ-daş və
“adam-badam” sevdalı şair bu əbədi
qoşasubyektli zövq
“dilemma”sından çıxış
yolunu, “özündən
xəbərsiz”, “Görəsən
necədi murazın rəngi, Gözümə
çəkilib Arazın
rəngi” kimi “təbiət-cəmiyyət” çulğaşmalarında
da axtarır və hərdən “evrika”lı anlar da yaşayıb-yaşadırdı:
Yadındamı,
qardım -
Səhraya yağardım,
Əvvəl də mən vardım,
Sonraya da varam...
Bu sayaq
ruhani-irfani duyğuları
bəlirləyib (hələ
qəzet-kitablanmamış halında ikən - hələ xəyalındakı)
oxucuya yaşatmaq üçün, gərək
onları yuxadan-boyata yaşayasan. Gərək təbii
qanunlara tabe ömürdə gizlənəsi
günlərə elə
nişanlar vurasan ki, sonralar tapacaqlarına
tapına biləsən.
Bu şair də, “özünüaxtarış”lar
sonunda peşmançılıq
çəkməyənlərdəndir. Bu
axtarışların biri
də, fikrimcə, müasir poetik təvazökarlıq nümunəsi
və Söz cəbhəsi nümayəndələri
qismindən örnək
sayılası (ustad sələflərindən bizə
məlum “Oyadar xəlqi əfğanım
- Qara bəxtim oyanmazmı?”, “Bir ondan razıyam ki, özümdən narazıyam” və s.) aşağıdakı bənd:
Sonuna çıxmışam ömrün
Otuz doqquz otağının,
Hələ dərdin yazammadım,
İydənin bir budağının...
Bu fikrin başqa bir müstəvidə təqdimi
də var (duyuqluqçün deyim ki, burada şair
özünə xitab edir):
Səni özümdə görürəm,
Görməyin
bilinməz sənin,
Daşı divara hörürəm,
Hörməyin
bilinməz sənin...
Akif Səməd öz
yaradıcılığı ilə (yəni, digər heç bir yazılı-nitqi elan-aman etmədən) ustad şairlər, xas aşıqlar diyarında doğulduğunu
qırx beşinə çatmadan da bəyan edə bildi. Deməli, bu adamın
ruhunun yaşı çox imiş. Bu şairi oxuduqca,
gah özündən əvvəlki Söz nəhənglərini xatırlayırsan,
gah da - onların ötəri toxunduqları mövzuların
daha gözəgəlimli
rəngləndiyini görürsən.
Hər halda, bu müəllifin
ruhunun da, əsrlərlə qatarlaşmış
incə-mincə zəncir,
xoşlöyün boyunbağısayaq
bağlı bədii təsvir vasitələri üzərində qurulmuş
klassik aşıq şeiri, xalq poeziyasından eşqləndiyinin
şahidi olursan.
Bu, tək elə
fəhm deyil, bariz nümunələrlə
sübut da olunur. Mən bunu onun həmin
klassik söz təsərrüfatının şumundan
xırmanına, əkinindən
biçininədək işlənmiş
“gidi”, “fani”, “bivəfa” və s. yarlıqlı dünya mövzusu ilə bağlı nümunələrinə
istinadla deyirəm. Bu şair, bəzən
birbaşa, hərdən
dolayısıyla bəyan
edir ki, özündən əvvəlkilərin
“Biz gəldi-gedərik, sən
yaşa...”, “Əbədiyə
qəh-qəh çəkən”
bu əbədi dünya - nəsə edənlərçün də,
etməyənlərçün də müvəqqəti dayanacaqdır. Deməli,
sufilik dərki: maddi və mənəvi
fənalıq, bəqalıq:
Bir gəldim, nə gördüm, bir də nə verə,
Təzədən
dünyada nə ölümüm var!..
Bu poetik “qərar”dan sonra onun aşağıdakı
şeirini nədən
“qətnamə” kimi qəbul etməyəsən:
Böyükdü,
sirri-xudadı,
Azadlıqdı, qəfəsdi Söz.
Evdi, saraydı, odadı,
Canda candı, nəfəsdi
Söz.
Sən, mən, o - bizik əsgəri,
Bir sözdən min bir səs gəlir,
Görür, görünür, göstərir,
Nə şəkildi, nə
səsdi Söz.
Gah yatırdar, gah oyadar,
Şeytandır,
küfrdür, ayadır,
Göylərdən
enib qayıdar,
Yerdə haqqa əvəzdi Söz...
Bu şairin yaradıcılığında, müasirlərindən, dost-tanışlarından
biri olaraq, mənimçün də
çox dəyərli
tutarğalar var. Ancaq,
sənətkarlar haqda
yazı-pozuların professional məna-məzmun yaraşığı
-
Tənqidçi
sözü
Vaqif Yusifli:
“Səksəninci,
doxsanıncı illərdə
çox-çox şeirlərdə
“mən dərvişəm”,
“mən sufiyəm”, “mən ozanam” kimi xitablar eşidilirdi.
Beləcə, çağdaş poeziyada nam-nişanı, yer-məkanı qeyri-müəyyən
“dərviş” şairlərin
sayı durmadan artırdı. Məsələ onda deyildi ki,
bu şairlərin heç birinin dərvişlik fəlsəfəsilə
bağlılığı, əlaqəsi yox idi. Yox, əsas odur ki, onların xurcunundan alma yox, turş alça, əzgil, göyəm çıxırdı,
“yahu” çağırsalar
da, bu səslərin
çoxusu dərviş
avazına oxşamırdı.
Amma etiraf edək ki, Akifin
əksər şeirlərində
içindən gələn
bir dərvişlik ovqatı - bir “sərgərdanlıq” ruhu,
Allahla, şeirlərinin
birində dediyi “sirri-xuda” ilə dərdləşmək ehtiyacından
doğan bir duyğu gördük.
Sən kövrəlmə, ay atam,
Dözümə yol gedirəm.
Nə vaxtdı itib-batan
İzimə yol gedirəm.
Daşda bitən kolmuşam,
Öz-özümü yolmuşam,
Özümdən yol almışam -
Özümə yol gedirəm.
Bir gün birlikdə çay içərkən dedim, Akif, bütün şairlər Qarabağ faciəsindən şeirlər yazıb, bəs sən?..
Cavab vermədi. Üç gündən sonrakı görüşümüzdə isə (ixtisarla təqdim edəcəyim) belə bir şeir oxudu mənə:
İçimizdə boğuluruq,
Üzdə hələ şeir yazırıq.
Ürəyimiz quru budaq,
Sözdə hələ şeir yazırıq.
Adam olmaq qara baxtım,
Qara baxtım, qızıl taxtım,
Qəbir yerim - Qarabağım,
Gözlə, hələ şeir yazırıq...
Gözəl şair idi. Allah rəhmət eləsin...”
Tahir
Abbaslı
Mədəniyyət.- 2017.- 19 iyul.-
S.15.