Xocavənd folklorunda Qaraca Çoban obrazı
“Qaraca Çoban o qədər nəhəng bir adam imiş,
məskəni olan Qaraçuq dağının
zirvəsindən əyilib
dağın yaxınlığından
axan çaydan su içərmiş”
Filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru, dosent Ləman Süleymanova hazırda Ermənistanın
işğalı altında
olan Xocavənd rayonunun sakinlərindən
çoxlu folklor materialları toplayıb.
Bunların bir qismi bölgələrimiz üçün
xarakterik olan mifoloji rəvayətlərdir.
Xocavənd sakinlərindən toplanan rəvayətlərin
bir qismini də Qaraca Çobanla bağlı söylənən mətnlər
təşkil edir.
Alim deyir ki, Xocavənd
bölgəsinin sakinləri
arasında Qaraca Çobanla bağlı mətnlər olduqca məşhurdur:
- Qaraca
Çoban obrazının
bu bölgə ilə bağlılığı
barədə ilk məlumatlara
mərhum folklorşünas
Şamil Cəmşidovun
“Kitabi-Dədə Qorqud”u
vərəqləyərkən” adlı əsərində
rast gəlirik. Xocavənd rayonunun Muğanlı, Əmirallar, Qaradağlı
kəndlərinin camaatı
arasında bu mətnlərin daha geniş yayıldığının
şahidi olduq. Xocavənd və Kuropatkin kəndlərindən olan söyləyicilərimiz Qaraca
Çobanla bağlı
bir neçə mətn danışdılar.
Onlar bu mətnlərin qeyd etdiyim kəndlərin
sakinləri olan qonşularından, əksəriyyəti
isə vaxtilə öz ata-babalarından və yaxud kəndin
yaşlı sakinlərindən
eşitdiklərini deyirdilər.
Bu faktın özü
ərazinin işğalından
qabaq həmin mətnlərin bölgədə
nə qədər yayğın olduğunu göstərən faktdır.
- “Dədə
Qorqud kitabı”nda Qaraca Çoban müxtəlif cür adlandırılır. Folklor materiallarında
da buna rastlanırmı?
- Folklor söyləyiciləri bu obrazı gah Qara Çoban, gah da Qaraca
Çoban adlandırırdılar.
Maraqlıdır ki, “Dədə Qorqud kitabı”nın özündə də Qaraca Çobanın müxtəlif cür adlandırıldığının şahidi oluruq. Dastanda Qaraca Çobanın adı 45 dəfə çəkilib
ki, onlardan yalnız beşində obraz Qaraca Çoban
adlandırılıb, beş
dəfə Qaracıq
Çoban, bir dəfə Qaracuq Çoban, bir dəfə Qarıcıq Çoban, otuz üç dəfə isə sadəcə çoban formasında işlədilib.
Mərhum Şamil Cəmşidov Xocavənd, Ağcabədi
və Beyləqan rayonlarının əhalisinin
Qaraca Çobanın adını Qaraçuq Çoban, Qaraçuq dağını isə eyni zamanda “Qaraçuğun
dağı”, yaxud “Qara Çoban dağı” şəklində
tələffüz etdiklərini
yazır. Xocavəndli söyləyicilərimiz Qaraca Çobanın Qaraçuq dağının
ətəyində yaşadığını,
orada qoyunlarının
yataq yerinin, su kəhrizinin olması haqqında məlumat verir, Qaraca Çobanın bütün var-dövlətinin
bu dağda olmasını deyirdilər.
Qaraçuq dağının da “Dədə Qorqud kitabı” ilə bağlı toponim olması məlum həqiqətdir.
- Bəs xalq rəvayətlərində
Qaraca Çoban necə təsvir olunur?
- Xalq rəvayətlərinə
görə, Qaraçuq
Çoban son dərəcə
nəhəng bir adam imiş,
o öz doğma məskəni olan Qaraçuq dağının
zirvəsindən əyilib,
dağın yaxınlığından
axan Xonaşin çayından su içərmiş. Onun çomağı
o qədər iri imiş ki, yanınca
sürüyərkən yerdə
xış kimi cızıq salarmış.
Qaraçuq Çoban özünün
zəncir qollu sapandına böyük qoyun boyda daşları
qoyub atmaqla basqın edən düşmənləri qovarmış.
Qaraçuq dağının ətəyində salınmış Avşar qəbiristanlığında iri qara daşlar var. Yerli sakinlərin dediyinə görə, bu daşlar çox ağırdır, qaldırmaq olmur. Həm də bu daşların yalnız burada olması, yaxın yerlərdə belə daşlara rast gəlinməməsi ilə bağlı məlumatlarla da tez-tez qarşılaşırdıq. Xocavəndlilərin dediyinə görə, bu daşlar vaxtilə Qaraca Çobanın atdığı daşlardır.
Xocavənd sakinlərindən qeydə aldığımız mətnlərdə Qaraca Çobanın həmin daşları bir neçə səbəblə atması vurğulanır. Bu mətnlərdən birində göstərilən səbəb “Dədə Qorqud kitabı”ndakı sapanddan daş atma məsələsi ilə çox oxşardır. Yəni burada da Qaraca Çobanın dağın başında dayanaraq üstünə gələn düşmən qoşununa sapandla daş atmasından söhbət açılır, amma düşmənlərin nə səbəbə gəlməsi göstərilmir. Başqa mətndə Qaraca Çobanın ölülərini çox ağlayan Avşar camaatını qəbiristanlıqdan qovmaq üçün Qaraçuq dağında dayanaraq buranı daşladığından bəhs olunur. Digər bir mətndə Qaraca Çobanın Qaraçuqda dayanaraq Nooruz dərəsinə daş atmasından söhbət gedir.
- Qaraca Çobanın ölümü ilə bağlı xalq arasında hansı rəvayətlər var?
- Rəvayətlərin biri belədir: “Qaraçuq Çoban peyğəmbər əyyamında yaşayıbmış. Lakin o, Allahı, peyğəmbəri tanımazmış. Bir gün iki dərviş onun yanına gəlib, peyğəmbər adından qoyunlardan qurban kəsməyi tələb edir. Bunu qəbul etməyib dərvişləri qovduğu üçün Allahın Qaraçuq Çobana acığı tutub, özünü və qoyunlarını daşa döndərib”.
Başqa bir rəvayətdə isə onun öz əcəli ilə öldüyü göstərilir. Deyilənə görə, Qaraçuq Çoban ölümünün yaxınlaşdığını duyub, Qaraçuq dağının başında dayanıb, sapandına böyük bir daş qoyub atıb və deyib: “Sapandın daşı hara düşsə, məni orada dəfn edərsiniz”. Daş gəlib Qaraçuqdan təxminən 15 kilometr aralı olan Nərgiztəpəyə düşüb. Odur ki, öləndə onu burada dəfn ediblər. Lakin Qaraçuq Çobanı nə götürmək, nə də bir qəbrə yerləşdirmək mümkün olmadığından baş, bədən, iki qol, iki qıç olmaqla 6 hissəyə bölüb ayrı-ayrı qəbirlərdə basdırıblar”. Hazırda “Qaraçuq Çobanın qəbri” deyə göstərilən Nərgiztəpə adlı bu yer çox qədim bir qəbiristanlıqdır. Burada köhnə qəbirlərin sinə və baş daşları üzərində ox-kaman, at, atlı, ev, kuzə və s. şəkillər həkk edilib.
S.Qaliboğlu
Mədəniyyət.- 2017.- 28 iyul.-
S.15.