“Mədəniyyət və
kreativlik” yolçuluğu
Kişinyov dayanacağı
Diqqətli oxucularımızın
yəqin yadında olar. Yanvar ayının sonunda Britaniya
Şurası (British Council), Soros Fondu və Avropa
İttifaqının «Şərq Tərəfdaşlığı»
proqramının birgə təşkilatçılığı
ilə 6 postsovet ölkəsinin mədəniyyətdən
yazan jurnalistləri üçün “Mədəniyyət və
kreativlik” (“Culture &Creativity”) treninqlərinə start verildi.
Həmin treninqlərin ilk dayanacağı olan Tbilisidə
eşitdiyimizi, öyrəndiklərimizi, ünsiyyətimizin
maraqlı məqamlarını oxucularımızla
bölüşmüşdük. Bu dəfə yolumuz daha
uzağa, Moldova Respublikasının paytaxtı Kişinyov
şəhərinə idi.
Fevralın 23-24-dək Moldovanın
paytaxtı Kişinyov şəhərində Azərbaycan,
Gürcüstan, Ermənistan, Moldova, Belarus və Ukraynanın
mədəniyyət jurnalistikasının 18 təmsilçisi
yenidən bir araya gəldi. “Kouç”larımız (təlimçilərimiz)
da həmənkilər idi: Böyük Britaniyadan
tanınmış jurnalist-tənqidçi, ədəbiyyat
üzrə Nobel mükafatçıları ilə silsilə
müsahibələri ilə daha çox yadda qalmış
Maya Caggi və Ukraynadan mədəniyyət tənqidçisi,
jurnalist, iqtisadi keçid dövrünü yaşayan ölkələrdə
mədəniyyət və incəsənət məsələləri
üzrə ixtisaslaşmış analitik Katerina Botanova.
Təbii ki, artıq ikinci dəfə
eyni masa arxasında əyləşib tapşırıq yerinə
yetirməyimiz, müzakirələr aparmağımız,
üstəlik, ilk məşğələlərimizdən
keçən bir ay ərzində virtual ünsiyyətimiz (təbii
ki, hamı ilə yox) fərqli ölkələri təmsil edən
həmkarlarımızla münasibətimizə təsirsiz
ötüşməmişdi. Digər tərəfdən, daha
rahat uçuş vaxtı seçməyimiz, təşkilatçılarımızın
da bizim asudə vaxtımızı mənalandırmaq
çabaları öz bəhrəsini verdi. Biz Kişinyovda nəinki
darıxmadıq, həm də ilk dəfə gəldiyimiz bu
şəhərə alışdıq, onu sevdik də!
* * *
Budəfəki
seminarlarımızın mövzusu bir qədər fərqlənirdi.
Əgər birinci mərhələdəki seminarlarda mədəniyyətin
əhəmiyyəti və mədəniyyət
jurnalistikasının rolu barədə müzakirələr
aparmışdıqsa, ikinci mərhələdəki ilk məşğələmizin
mövzusu artıq janr baxımından yalnız jurnalistikaya
aid idi. İlk baxışda düşünmək olar ki,
müsahibə janrına həsr olunmuş bir yazının
yalnız bu işin peşəkarlarına dəxli ola bilər.
Amma nəzərə alsaq ki, qəzetimizin oxucularının
yarısı təkcə müsahibələri oxuyanlar yox, həm
də ən çox və daha tez-tez müsahibə verən
yaradıcı insanlardır, bu barədə geniş kütlə
üçün danışmağa dəyər. Axı,
müsahibə də bir növ üçbucağı
xatırladır: müsahib-jurnalist-oxucu
üçbucağında hər kəs ortaya çıxacaq
məhsulun keyfiyyətli olmasını arzulayır. Jurnalist
maraqlı, öz aləmində yaddaqalan suallar vermək istəyir.
Müsahib daha ağıllı, daha istedadlı, daha yaddaqalan
olmaqda maraqlıdır. Oxucu da hər müsahibədə təzə
nəsə öyrənmək, eşitmək istəyir. Sevgi
üçbucağından fərqli olaraq, bu üçbucaq
mütləq bərabəryanlı olmalıdır ki, kimsənin
könlü inciməsin.
Təəssüf ki, bizim kütləvi
informasiya vasitələrinin hazırkı durumunda bəlkə
də ən acınacaqlı hal elə mədəniyyət
jurnalistikasındakı müsahibələr ilə yaranır:
ötəri, ucuz sensasiyaya hesablanmış suallar, reklam, piar
niyyətli cavablar və bunun nəticəsi olaraq da mütaliə
zövqü korlandığından sənətdən daha
çox sənətçinin özü ilə maraqlanmağa
başlayan oxucu istəyi. Bu maraq isə həndəsi silsilə
şəklində artaraq elə birinci ikiliyi incidir, onları
gözdən salır: intellektli, sənəti düşünən
oxucu daha həmin mətbuat orqanından perik düşür,
qeybət səviyyəsindəki söhbəti sənət
hesab edən kütlə isə artıq nə «qeybəti»
danışanı, nə də danışdıranı ciddi
qəbul edir. Bizim çağdaş mətbuatda
yayıldığı kimi əksər hallarda «müsahibimiz
filankəsdir» kimi ildırım sürətli girişlə
başlayan, yalnız «soruşdum - cavab aldım, bu da oldu
müsahibə» Avropa peşəkar jurnalistikası
baxımından heç də əsl müsahibə
sayılmır.
Seminarın birinci günündə
bu ən populyar jurnalistika janrına həsr olunmuş treninqdə
kouçlarımız Maya və Yekaterina ilə həm mətbuata
o qədər də açıq olmayan məşhur, həm də
müsahibə verməyə həvəslə razılaşan
sözün gerçək mənasında dünya
şöhrətli insanlar ilə - yazıçı Orxan
Pamukdan rejissor Kriştoff Zanussiyədək - müxtəlif
müsahibələrin mətnləri üzərində
işləməyi, bu söhbətləri təhlil etmək
çox xoş idi. Maraqlı bir məqam onda idi ki, Maya
«İndependent» qəzeti üçün Orxan Pamukdan
müsahibə almaqdan ötrü İstanbula getmişdi, az
qala ildə bir dəfə Ukraynaya gələn Zanussinin hər
gəlişində onunla müsahibə tələb edən
redaktorun tapşırığı ilə eyni jurnalist
böyük rejissorla məhz Ukrayna barədə, ukraynalı
oxucunu maraqlandıracaq, həm də əvvəlki
görüşlərində danışdıqlarına bənzəməyəcək
söhbət etməli olmuşdu. Sırf peşəkarlıq
baxımından yanaşsaq, çox qəliz situasiyadır.
İngilisdilli oxucu türk yazıçısını bu
müsahibə ilə qəbul etməlidir, polyak rejissor ilə
növbəti müsahibə ukraynalı oxucunun gözünə
sataşanda elə ilk cümlədən
maraqlandırmalıdır. Həqiqətən də
maraqlı məqam idi və müsahibədə hansı məqamlara
diqqət yetirmək, jurnalistin öz «mən»ini
qabartmasının peşə etikasına nə qədər
uyğun gəlməsi barədə fikir mübadiləsindən
hətta təcrübəli jurnalistlərin də bəhrələnməsi
mümkün idi.
* * *
İkinci gün (24 fevral)
seminarımız artıq praktik çalışmalar üzərində
yox, «Mədəniyyət və böhrana dair tematik tədqiqatlar.
Mədəniyyət və miqrasiya» məsələsinin
çözülməsi üzərində qurulmuşdu.
Düzü, Azərbaycan nümayəndə heyətinin
üzvü olaraq hələ Bakıda ikən özümü
hazırlamışdım ki, üzdəniraq
qonşularımız əsasən Yaxın Şərqdən
Avropaya üz tutan qaçqınların həyatının
yeni cəmiyyətin kultural təməlinə gətirdiyi
düzəliş, dil, inanc fərqliliyi problemi, üstəlik,
miqrant bolluğuna görə Şərqi Avropa ölkələrinin
turizm ilə bağlı itkiləri aradan qaldırmaq
üçün incəsənətin nələr edə biləcəyi
barədə müzakirənin axarını dəyişməyə
cəhd göstərsələr, indiyədək çəkilmiş
filmlər, hazırlanan tamaşalar barədə biz də
öz sözümüzü deyək. Təbii ki, belə
olduqda sırf mədəniyyət mövzusu siyasi
dartışma müstəvisinə keçəcəkdi. Bunu
nəzərə alan kouçlar bizi mövzunun qoyduğu
çərçivədən çıxmağa
qoymadılar və... seminarımızın ikinci mərhələsi
də insidentsiz ötüşdü.
* * *
Orta statistik Azərbaycan vətəndaşı
üçün Moldova, Kişinyov bir növ Şərqi
Avropa ekzotikasıdır. Yəni yalnız iş birliyi səbəbilə,
bir də çox ölkələri gəzmiş, ya da Moldova
mədəniyyətinə, tarixinə xüsusi həvəs
göstərənlər «gedək, oraları da görək»
niyyəti ilə bu ölkəyə səfər edərlər.
Odur ki, moldavları və Moldovanı görüb hiss etdiyimiz,
eşitdiyimiz kimi sizlərə çatdırmaq
üçün növbəti yazımızı yalnız təəssürat
və faktlar üzərində quracağıq...
Gülcahan Mirməmməd
Bakı-Kişinyov-Bakı
Mədəniyyət.- 2017.- 1 mart.-
S.11.