Eşq dolu tamaşa
“Leyli və Məcnun” tamaşasında seyrçi qədim Şərqin sehrli, ehtiras dolu atmosferinə dalır...”
Hər kim sorar olsa Qeysə bir raz,
Leylidən ona yetərdi
avaz.
Kim Leyliyə qılsa bir xitabı,
Qeys idi ona verən
cavabı...
Rus publisisti və mütəfəkkiri Qriqori
Landaunun sözüdür:
“Sənət həmsöhbətin
susduğu dialoqdur”. Bu elə bir
dialoqdur ki, ondan öyrənməklə
yanaşı, həm də böyük zövq alırsan. Xüsusən də bu dialoq teatr
sahəsində baş
verirsə... Yaradıcılıq sənətkardan, sənətkar da yaradıcılıqdan qaynaqlandığı
kimi, teatr bunların sintezində həm də tamaşaçıdan ruh alaraq yaşayır. Bir sözlə, teatr dünyasında yaşanan hər bir yenilik, hər
bir ilk addım bu tandemin birgə
uğuru, birgə nailiyyətidir...
Azərbaycan Dövlət Gənc
Tamaşaçılar Teatrında
Məhəmməd Füzulinin
“Leyli və Məcnun” poeması əsasında ilk dəfə
dramatik janrda tamaşanın hazırlanması
da belə kollektiv yaradıcılığın
uğurudur. Rejissor, Əməkdar
artist Nicat Kazımovun
quruluş verdiyi tamaşa artıq bir necə aydır
teatrın repertuarında
özünə yer tutub və tamaşaçılar
tərəfindən maraqla
qarşılanır. Mütəxəssislər, sənət adamları da səhnə əsəri haqqında maraqlı fikirlər səsləndiriblər.
“Böyük poeziyanın və böyük musiqinin munis “əməkdaşlığı”
Tanınmış
teatrşünas, Əməkdar
incəsənət xadimi,
professor İsrafil İsrafilov:
- Doğrudur, bu əsərin musiqili teatr səhnəsində yaşanan
uğurlu taleyi nikbinlik oyada bilər, amma unutmaq olmaz ki,
qeyd etdiyimiz mədəniyyət faktı
iki dahinin - Füzulinin və Üzeyir bəyin, böyük poeziyanın və böyük musiqinin munis "əməkdaşlığı” ilə baş tutub.
Bəs dramatik səhnə
üslubunda həmin əsərlə "dil tapmaq” necə, mümkündür? Bu suala birmənalı cavab tapmaq çətindir,
amma indiyədək cəhd edənlər olub və Gənc
Tamaşaçılar Teatrının
kollektivi də rejissor Nicat Kazımovun rəhbərliyi
ilə özündə
cəsarət tapıb.
Bu, adi sözlə
ifadə edilsə, cəsarətdir, amma sənət baxışı
ilə hünər kimi dəyərləndirilməlidir.
Çünki ağılla görülmüş
böyük işlər
böyük hünər
tələb edir.
Əlamətdar olan budur ki, rejissor və
onun həmfikirləri
çiyinlərinə götürdükləri
yükün ağırlıq
dərəcəsinə, gördükləri
işin nəticə etibarilə uğurlu, yaxud uğursuz olacağının fərqinə
varmadan bədii niyyətlərinin, yaradıcılıq
"mən”lərinin səhnə
ifadəsini realizə
etməklə təqdirəlayiqdirlər.
"Leyli və
Məcnun” tamaşasında
quruluşçu rejissor
bir sıra maraqlı səhnə tapıntıları ilə
diqqəti cəlb edir. Belə ki, onun istər bütövlükdə
tamaşanın, istərsə
də ayrı-ayrı
səhnələrin və
obrazların yozumunda sözün müsbət mənasında gözlənilməz
ifadə həlli, həmçinin irili-xırdalı
səhnə kəşfləri
rejissorun axtarış
səylərinin nəticəsi
sayılmalıdır.
İ.İsrafilov bildirir ki, N.Kazımov məşhur poemanın yaddaşlarda iz buraxan stereotip
təəssüratlarını sanki dəyişməyə
çalışır, öz
yaradıcı təxəyyülündə
formalaşdırdığı yozum məntiqi ilə tamaşaçını
"yoluxdurmaq”la, onu səhnədə təqdim
etdiyi hadisələri
başqa baxış bucağında dəyərləndirməyə
sövq edir: “Tamaşanı izlədikcə
aşkar görünür
ki, əsərdəki
poetik düşüncələrin
başlıca olaraq sözlərdə ifadəsini
tapan hikmətinin səhnə oyununu qidalandıra biləcək
əməl gücü
zəifdir. Poemadakı fikirlərin
klassik Şərq poeziyasına məxsus bədii ornamental ifadəsi,
əruzun möcüzəkar
ahəngindəki heyrətamizliyi,
onun teatr vasitələri ilə aktyor ifaçılığındakı
əməl xəttinin
təzahüründə bir
qədər sadələşdirilir.
Bu isə rejissorun
bütün istedadını,
yaradıcılıq məharətini
səfərbər etsə
belə, poemanın səhnə ssenarisinin təcəssümündə özünün
teatr ekvivalentini tapmaması qənaətini
yaradır. Halbuki məhz
aktyorların təqdim
etdikləri obrazların
plastik rəsmindəki,
emosional səhnə yaşantılarındakı uğurları,
ayrı-ayrı gəlişlərdəki
ifaçılıq ustalığının
nümayişi olduqca yüksəkdir və rejissorun onları bədii niyyət ətrafında ansambl oyuna kökləmək bacarığı uğurlu
nəticəsini büruzə
verir”.
Sənətşünaslıq
üzrə fəlsəfə
doktoru Vidadi Qafarov klassik əsərlərin dövründən,
zamanından asılı
olmayaraq, səhnəyə
qoyulmasını hadisə
hesab edir: “Amma təqdim olunan tamaşaların nə dərəcədə
sənət hadisəsinə
çevrilməsi artıq
başqa söhbətin
mövzusudur. “Leyli və
Məcnun” tamaşası
sanbal baxımından
çox ağır tamaşadır. Rejissor N.Kazımov
tərəfindən tamaşaya
maraqlı quruluş verilib. “Leyli və Məcnun” tamaşaçıya hiss etdirir
ki, seyr etdiyi əziyyətli tamaşadır, yaradıcı
heyət zəhmət
çəkib. Maraqlı aktyor
oyunları var. Bir sözlə, “Leyli və Məcnun”un uğurlu cəhətləri
az deyil”.
Tamaşanın
məsləhətçisi, yazıçı-dramaturq İlqar
Fəhmi bildirir ki, həm rejissor,
həm də aktyorlar, sözün əsl mənasında, məsuliyyətli bir işin öhdəsindən
gəlməyi bacarıblar:
“Baxmayaraq ki, tamaşanın dili çətindir, amma tamaşaçı onu başa düşür. Çünki əsl sənət olan yerdə, insan ruhuna yaxın hadisələrin cərəyan
etdiyi tamaşada başa düşülməyəcək
məqam ola
bilməz. Aktyorların ifası və
tələffüzü üzərində
işləyərkən onların
işə necə həvəs və məsuliyyətlə yanaşdıqlarının
şahidi oldum. İnanıram ki, tamaşa
Azərbaycan teatr sənəti sahəsində
öz yerini tuta biləcək”.
Azərbaycan Dövlət Rus Dram Teatrının aktrisası, Xalq artisti Lyudmila Duxovnaya deyir, bu səhnə əsərində tamaşaçı qədim Şərqin sehrli, ehtiras dolu atmosferinə dalır. Tamaşada rejissor və aktyorlar bir-birinə ifadəli quruluşda, klassik hislər anlayışında səhnə effektləri və aktyor oyunu ilə gözəl mizan yarada biliblər: “Tamaşa o qədər emosional və mənalıdır ki, dili və sözləri başa düşməyən seyrçi belə onu asanlıqla qavraya bilir. Bu səbəbdən də deyərdim ki, hətta digər ölkələrdə nümayişi də gözəl olar. Təbii ki, burada rejissorun işini də dəyərləndirmək yerinə düşər. O, daim axtarışdadır və bu əsər də həmin axtarışların nəticələrindən biridir. Gözəl, əlvan, eşq dolu tamaşa. Yaradıcı heyətin quruluşa ürəyini qoyduğu hiss olunur. Aktyorların hisləri zala elə ustalıqla ötürülür ki, tamaşaçı da aktyorlarla birgə həyəcanlanır. Bu sanki iztirablı və hislərlə dolu bir ibadətdir. Geyimlər, plastika, musiqi tərtibatı bir-birini tamamlayır”.
Azərbaycan səhnəsinin Leylilərindən Xalq artisti Gülyaz Məmmədova 1992-ci ildən Akademik Opera və Balet Teatrının səhnəsində bu obrazı sevə-sevə yaradıb. Sənətçi klassik əsərin dramatik tamaşa janrında təqdimatını da maraqlı hesab edir: “Bizdə əsər musiqi dili ilə çatdırılırsa, burada hislər, jest, hərəkətlər və aktyor oyunu ön plandadır. Düzü, ilk olaraq Məcnunun dünyaya gəlişi səhnəsi daha çox diqqətimi çəkdi. Aktyorların Füzuli yaradıcılığını mənimsəmələri və intonasiyalar, səhnə danışığı da gözəl alınıb. Tamaşada İbn Səlam və Leyli, Leyli ilə Məcnunun görüş səhnələri maraqla qarşılanır. Bu tamaşada əsərə fərqli yanaşma insanı valeh edir. Hər bir rejissorun öz baxışı var. Rejissor öz dünyagörüşü çərçivəsində, daxili dünyasının səsi ilə əsəri tamaşaçıya çatdırmaq istəyib və bu da müsbət bir yaradıcılıq ab-havası ilə nəticələnib. Bəzi səhnələr var ki, tamaşaçı bu günə kimi görmədiyi, bilmədiyi tərəfləri görə bildi. Tamaşanı izləyərkən sözləri əzbər bilsəm belə, aktyorların əvəzinə sonsuz həyəcan yaşadım. Yeniliklər heç də həmişə qucaq açılaraq qəbul edilmir. Məncə, bu tamaşa da tənqidi məqamlardan xali deyil.
Uzun illər opera səhnəsində Leylini oynamış bir ifaçı olaraq bütün həmkarlarıma məsləhət bildim ki, tamaşanı izləsinlər. Çünki Gənc Tamaşaçılar Teatrının səhnəsində bu əsəri izləyəndə yaxşı mənada içinizdə bir qısqanclıq yaranacaq. Siz obrazınızı bir daha sevəcəksiniz”.
Xatırladaq ki, martın 26-da Gənc Tamaşaçılar Teatrında “Leyli və Məcnun” növbəti dəfə teatrsevərlərin görüşünə gələcək.
Lalə Azəri
Mədəniyyət.- 2017.- 17 mart.-
S.11.