Mikayıl Azaflı
Qədimdən
qədim aşıq poeziyamızın həmişəuca “Qoca Qartal”ı…
“Tovuz”... Tələffüzü də şirin səslənən bir elat...
Bu rayonun aşıq ədəbiyyatımıza ünlü adlar vermiş şipşirin sədalı Azaflı kəndi...
Və bu yurdun dadlı istedad və qanlı millət oğlu, yüzlərlə “yad” obyektlərlə bahəm “Azaflı dübeyti”, “Azaflı gözəlləməsi”, “Azaflı dünyası”, “Azaflı gəraylısı”, “Azaflı müxəmməsi” və s. başlıqlarla vəsfkarı Mikayıl Azaflı...
“Azaflı” toponim-toplumlarının Türk dünyasının digər areallarında da (o cümlədən Türkiyənin Adana vilayətində) olması faktları var... lakin onların ən məşhurlarından olan bu yazı qəhrəmanımız -
Daha canlı, daha real fakt...
İki yaşındaykən atadan yetim qalmış
Mikayılın təlim-tərbiyəsilə
əmisi - “obanın ən saz sazçalanı”
Həsən məşğul
olub. Ondakı saz-söz sevgisi
də elə əmisindən, ustadlığı
isə adları mahala sığmayan Aşıq Əsəd və Aşıq Yusifdən gəlib.
Bəs, bu el aşığının
siyasi sel axarına - dissidentliyə
(!) gedən milli vətənpərvərliyi kimdən
gəlib? Deyəsən, yalnız özündən.
Nədən ki, onun orta məktəb illərində o obada nə bu qəbil
canlı nümayəndə
varmış, nə də onun hələ
siyasi ədəbiyyat oxuyan vaxtlarıymış.
Amma onun genindəki hansı milli özgürlük damarıysa
hələ yeddinci sinifdəykən dəbərir
və “millət atası” Stalinin şəkli üstünə
mürəkkəb dağıdır.
Bu “qlobal” hadisə onun adını “partiya və hökumət”in həmin mürəkkəbdən də
qara siyahısına salır və bu “şansız” (o dövr nostaljili müəlliflərin təbiriycə
“şanssız”) pioner
bir müddət qaçaq həyatı yaşamalı olur.
Bu müvəqqəti
qaçaqlıq onda şəxsi ağrı-acılardan
çox, milli anlaq duyğuları oyadır. Camaatı bəzi şeylərdən
xəbərdar etmək
həvəsinə düşür
və bunun “ən az-ən saz” şəklini şeirdə görür.
“Çoşqun” təxəllüsü ilə
şeirlər yazmağa
başlayır. Bir müddət
sonra “Əzablı”ya və nəhayət, “Azaflı”ya keçir.
Əsgərliyi
müharibə illərinə
düşən (1941-1945), dava
bitdikdən sonra “sənəd-sünəd qarışıqlığı”
səbəbindən “pantürkist”
damğası ilə
(sübuta yetirə bilməsələr də)
həbsə alınıb
“Sibir-sürgün” edilən
Mikayılın daha qara günləri başlayır. Bütün qapılar (dədə-baba
öyündəki “cır-cır”dan
savay) üzünə
bağlanır. Hər vasitəylə
onu ləkələmək
və yenidən həbs etmək istəyirlər. Amma bəs
nə, sayaq? Dilemmalar yaranır; “bəs el-oba rəyi”, “bol məhsul yorğunluğunu
onun saz-sözüylə
çıxaran camaat”?.. Şəxsiyyətinə
hörmətin bu qədər artdığı,
apardığı toyların
ardı-arası kəsilmədiyi
bir dövrdə onu nə adla
aradan götürməli?..”
Nəhayət, ovaxtkı obrazla
desək, “nailiyyət
əldə edilir”.
Bu, Ustadın sənətkar
qızının dilindən
nəql edilir:
“Atamın
dövrdən, quruluşdan
narazılıq bildirdiyi
şeirləri çox
idi. Belə şeirlər çoxlarına,
əlbəttə ki, xoş gəlmirmiş və onu yenidən
həbs etdirmək üçün hiylə qururlar. Toya gedəcəyi evdən
“makentoş” palto oğurlayıb, atama satırlar. O da həmin paltonu geyib gedir toya.
Toy sahibi paltonu tanıyır...
Sonra evimizi axtardılar,
atamın dədə-babadanqalma
silahını tapıb,
yenidən həbs etdilər. Oğurluq
faktı, təbii ki, sübut olunmayıb, silah isə...
Atamı öz qohumlarının
əlilə ilişdiriblər.
1961-ci ildən 1965-ci ilə qədər həbsdə yatıb.
Bununla bağlı bir şeiri də var:
Özümün
əllərim döydü
özümü,
Çığnadı
qəlbimi, tökdü
gözümü,
Ellər, deyəmmədim doğru sözümü,
Az
qanan qocaltdı, mən qocalmazdım...
Tək elə şeirlərilə
yox, vaxt-bivaxt eşitdiyi söhbətlərilə
də ədalətli dünya, cəmiyyət sevdalısı olmuş atam ölər günülərinədək Sovet
quruluşu ilə barışmaz oldu. Heç bir dövlətdən asılı olmayan, müstəqil, bütöv
Azərbaycan arzusunda idi. Söz düşəndə “qurd
ağacı içindən
yediyi kimi, bu quruluş da öz içindən
dağılacaq” kimi fikirlər işlədən
ayıq-sayıq babacığım
bu məzmunlu axırıncı sözü
1990-cı il hadisələrində dedi:
“Mən bu mənfurun belə olacağını bilirdim...”
Son günləri
20 Yanvar hadisələri
dövrünə düşən
və çox gərginlik keçirən
aşıq infarkt keçirir. Uzun müddət
xəstəxanada yatır.
Qızına “qələm-kağız
götür, bu dünyaya son bəndlərimi
sən yaz” deyir:
Eşidin ey dünya, eşidin ellər!
Azərin ürəyi qana
dönübdür.
Zəmidə sünbüllər, bağçada
güllər,
Xalqımın çörəyi qana dönübdür.
“Aşıq
gördüyünü çağırar”
deyirlər. Azaflı da,
bu zərb-məsəldəki
kimi - yalnız görüb-götürdüyünü qaytararmış xalqa.
Əlbəttə, sehr-sehr
sözlər, bağrı-badaş
qafiyələrlə:
Mən dustağa bir xəbər ver,
Açılıbmı yaz, ay bülbül?
Dərdim çoxdu, sənə deyim,
Qələm götür, yaz, ay bülbül...
Onun qələm qənimətlərindən
heç biri, bəzi yazarların “qoy durum birini də yazım” “silsilə”sinə bənzəmir.
Bütün şeirləri hansısa
hadisəyə, himini fərdilikdən götürsə
də, yönü ictimailiyə işləyən
duyğulara gedir.
“Ağarmayın, ay saçlarım, amandır”
şeirində də eləcəlik. Sən demə,
bu əzabkeş aşığın saçları
zindanda olarkən bir gecənin içində ağarıbmış.
Bərbərxanada üzünü təraş
etdirməkçün ayna
qarşısına keçir
və... gözlərinə
inanmır.
Bu an mən də bir yazı
inanmazlığı edərək,
haqqında danışdığım
həmin şeirin əvəzinə, onun o dövr üçün “ağeləmə” kimi səslənən bir şeirindən bir bəndi təqdim edim:
Azaflı nə desin belə
dünyaya,
Olubdur qanunlar tələ
dünyaya.
Tarix söyləyir ki, hələ dünyaya
Bir doğru ədalət,
divan gəlməyib.
Bəs onun özü haqda -
Nələr söylənib, nələr
edilib?
Bəli, məlum siyasi
zəmanə bu azman sənətkarı çox döysə də, qaynar təbinə, bənzərsiz
ilhamına görə
öymə məcburiyyətində
də qalıb. Başını SSRİ başına qoşmaq istəyən Azərbaycan SSR müdiriyyəti
onu dəfələrlə
Moskva törənlərinə
aparmalı olub. Məlum Azadlıq fütuhatlarından və
milli istiqlalımızdan
sonra isə, təbii ki:
- qurultay və digər tədbirlərdə bu böyük sənətkara ehtiramla söz, çıxış imkanı yaradılıb, Filarmoniyada, Yazıçılar Birliyində təntənəli yubiley törənləri, xatirə-anımları keçirilib, Novruz bayramı şənliklərində milli müdrikimiz Dədə Qorqud obrazını canlandırmaq həvalə olunub, 1989-cu ilin mayında, ədəbiyyat və incəsənətimizin inkişafında xidmətlərinə görə, “Əməkdar mədəniyyət işçisi” adına layiq görülüb, bir neçə kitabı (başda “Zindan şeirləri” olmaqla!) nəşr edilib, ölümündən sonra adı Tovuz şəhərindəki küçələrdən birinə verilib, Azaflı kənd orta məktəbi önündə büstü qoyulub və s.
İndi də sözlərdən.
Professor Mahmud Allahmanlı: “Azaflı Mikayıl düz 50 il Tovuz aşıq məktəbinə hökmranlıq etdi. Hələ sağlığında ikən əfsanələşmiş bu azmanın şeirləri tikanlı sərhəd məftillərini aşaraq İrana, Türkiyəyə işlədi, yaxın-uzaq elləri fəth etdi”.
Tənqidçi Vaqif Yusifli: “Mikayıl Azaflı da əksər klassik aşıqlarda olduğu kimi, acı tale ilə üzləşib. Onun sevgilisi əlindən alınmayıb, necə deyərlər, Məcnun kimi çöllərə düşməyib, amma ”xoşbəxt sovet quruluşunun” haqsızlığına məruz qalıb. Şöhrətinin ən parlaq bir çağında dörd il azadlıqdan məhrum edilib. Azaflıdan öncə də 1937-ci ildə Şirvan aşıq sənətinin görkəmli nümayəndəsi Mirzə Bilal həbs olunmuşdu, amma onun sürgündə şeir yazıb-yazmadığı məlum deyil. El şairi Məzahir Daşqının da həbsdə şeirlər yazdığı məlumdur. Azaflı isə “Zindan şeirləri” ilə gəmidə oturub gəmiçi ilə mübarizə aparan bir mücahidə çevrildi”.
Sözümü, hər beş kəlməsindən biri “qocalıq” olmuş bu uca sənətkarın öz misraları ilə bitirirəm:
Qoca Azaflıyam, dilim var, lalam,
Təbrizdə
qardaşım, Sibirdə
balam,
Elə dərd varmı ki, çəkməmiş
olam,
Bax, onlar ağartdı başımı mənim...
Tahir Abbaslı
Mədəniyyət.- 2017.- 17 mart.-
S.15.