Senyor Toderonun planını kim
pozdu?
...Əslində
xəsis adamın əlinə baxmaq, onunla birlikdə yaşamaq, yalnız maddi cəhətdən uğur vəd edən evliliyə can atmaq bəşər övladının faciəsi
sayılsın gərək.
Məntiq də qulağımıza
deyir ki, belə birisi ilə ömür çürütməyə dəyməz.
Yox, əgər qıcıq və süni yoxsulluq içində yaşamağa məhkumsansa,
bunu çox da açıb ağartma. Amma işə bax
ki, dünya dramaturgiyasının ən
məşhur xəsis
qəhrəmanlarına elə
komediyalarda rast gəlirik. Olsun ki, bu da hər şeyi
kənardan görməyi,
pisliklərə gülməyi
bacaran müəlliflərin
ya sadəlövhlüyündən,
ya müdrikliyindən,
bəlkə də pozitiv düşüncə
tərzindəndir ki, onlar şirin yumorun və kəskin sarkazmın islah gücünə inanıblar. İnandıqları üçün də xəsislərin baş qəhrəman olduğu bütün əsərlər
başabəla qəhrəmanların
fiaskosu ilə bitib.
... Molyerdən
bu yana
tanıdığımız, tanımadığımız bütün
komedioqrafların xəsisliyi
gülüş hədəfinə
çevrilmiş qəhrəmanları
çoxdur. Yazdığı 267 pyesin əksəriyyəti
komediya, məzhəkə
olan Karlo Qoldoni də qələmdaşlarından geri
qalmayıb. Onun da xəsis baş
qəhrəmanı var:
"Senyor Todero-xuliqan".
Qoldonini daha çox iki əsəri - "Mehmanxana
sahibəsi" və
"İki ağanın
bir nökəri" ilə tanıyan Azərbaycan tamaşaçısı
da həmin bu xəsis senyor
ilə Azərbaycan Dövlət Rus Dram Teatrının səhnəsində
tanış oldu. Teatrın baş rejissoru
Aleksandr Şarovskinin quruluş verdiyi tamaşada titul rolu Xalq artisti
Məbud Məhərrəmov
çıxış edir
və səhnə əsəri onun 60 illik yubileyi münasibətilə hazırlanıb.
Kimdir bu senyor?
Nədədir onun xuliqanlığı?
İlk baxışda senyor
Todero bizim Məşədi İbadla
Rüstəm bəyin
ikisinə də oxşayır. Amma elə
oxşadığı qədər
də onlardan fərqlənir. Əvvəlcə oxşarlıqlar barədə.
Məşədi İbad kimi
senyor Todero da ahıl çağında
(hər halda Qoldoninin gözündə,
ya da o dövrün
qaydalarına görə,
60 yaş qocalıq sayılırmış) eşqə
düşür, Rüstəm
bəy qızının
izdivacından xeyir götürmək istəyir,
acgözlük edir, Todero da nəvəsinə
eyni münasibət bəsləyir. Bəs fərq
nədədir? Məşədi İbad cavan xanımdan ötrü pulundan keçməyə
hazırdır, Todero isə heç nəyindən keçmək
fikrində deyil.
Rüstəm bəy qızını "mədəni
surətdə" varlı
kişiyə satmaq istəyir ki, borcunu ödəsin, Todero da Zanettanı
kasıb oğlana, öz işçisinə
vermək istəyir ki, bu izdivac
cehizsiz baş tutsun, üstəlik, kürəkən də ömür boyu ona müftə çalışsın.
Amma Todero saydığını
saysın, görək,
fələk nə sayır.
XVIII əsrin Venetsiya qanunlarına görə, öz qızına adaxlı axtarmağa ixtiyarı çatmayan Markolina (Əməkdar artist Mələk
Abaszadə) əsilzadə
Fortunatanın (Əməkdar
artist Natalya Şarovskaya) öz
əmioğlusu Menegetto
üçün (Oleq
Əmirbəyov) elçiliyini
qəbul edir, qayınatasının əvəzindən
qızına yaxşı
cehiz vəd edir. Toderonun oğlu, ömür
boyu atasının sözündən çıxmaq
nədir, ona heç vaxt etiraz etməmiş Pelleqrinin (Əməkdar
artist Fuad Osmanov) isə arvadının tərəfini tutacağı
inandırıcı deyil.
Axı, seçim hüququ olmasa da, venetsiyalı qadın da kişi kimi verdiyi sözü yerinə yetirməlidir! Üstəlik, Toderonun nəvəsi
Zanetta (Mariya Dubovitskaya) da elçilərin iştirakı
ilə oğlanla görüşüb, ilk baxışda
ona bir könüldən
min könülə aşiq
olub. Deməli, qızın şərəf
və ləyaqəti də ləkələnə
bilər!.. Bəs neyləməli? İş qalıb
Fortunatanın cazibəsinə,
dul senyor Toderonun saqqızını
oğurlamağına. Amma "qızın iki adaxlısı var" situasiyasında senyor Todero öz dilindən elə bir bəlaya düşür ki, nəvəsini Menegettoya verməkdən başqa çarəsi qalmır.
Bizcə,
əsərin məzmunu
barədə bu qədər yetər, keçək pyesin səhnə həllinə.
Quruluşçu rejissor Aleksandr
Şarovski budəfəki
komik tamaşasında
alışdığımız stereotipləri qırıb.
Əsərdəki dialoqların, ümumilikdə
bütün mətnin,
personajların müraciət
formasının bugünkü
tamaşaçı üçün
arxaik və bir növ muzey
ovqatı yarada biləcəyi şəksiz
idi. Lakin tamaşaçını təxminən
üç saat salonda saxlamaq üçün rejissor maraqlı priyomdan istifadə edib: elə Karlo Qoldoninin müasiri olan Karlo Qotsinin
daha çox bəhrələndiyi «komedi
del arte» estetik priyomlarını
İtaliya teatrının
islahatçısı sayılan
Qoldoninin əsərinə
gətirib. Komediyanı
klounadaya yaxınlaşdıran
del arte (maksa teatrı)
«gəzişmələri» pyesdə
İtaliya komediyasının
əbədi qəhrəmanları
- Arlekin (Elşad Murtuzov) və Kolombina (Milana Sokolenko) da səhnəyə
çıxırlar, öz
replikaları ilə tamaşanın gedişinə
təsir edir, senyor Toderonın xarakterinin açılmasına
kömək edirlər.
Sırf klounada personajlarının
müdaxilələri tamaşaya
canlılıq gətirir,
onu hətta nağıl üzərində
qurulmuş meydan tamaşasına yaxınlaşdırır.
Tamaşada hər kəsin
qrimi, görkəmi əsl maska teatrının tələblərinə
yaxındır. Qadınların həddən artıq parlaq, alabəzək qrimi, qəribə saç düzümü,
kişilərin həm
də qeyri-adi geyimi sanki əsərdəki
obrazların bu dünyaya heç dəxli olmadığından
xəbər verir.
Amma obrazların xarakterinə nəzər salanda isə tanıdığımız
tipləri görürük.
...Senyora
Fortunata əmisi oğluna elçilik edərkən öz mənafeyini unutmur. Qoca və xəsis
Toderonun xanımı olmaq fürsətini ötürmür: Fortunata
kimi ağıllı qadının xəsisləri
soymaq üçün
xüsusi planı olur axı. Natalya
Şarovskaya öz obrazı üçün
seçdiyi qrotesk qədər qabarıq əzilib-büzülmələr, sözləri uzadaraq danışmaq tərzi ilə tamaşaçını
arxayın edir ki, senyor Todero
nəvəsinə vəd
etdiyi cehizi xeyli azaltsa da,
həmin məbləğ
onun saxlancında qalmayacaq.
...Mələk
Abaszadənin Markolinasına
baxarkən inanırsan
ki, bu gün
bütün dünyada
hər şeyi şişirdən, isterika
hüdudunda hay-küylə
danışan «italiyalı
anacan» ifadəsinin yaranmasına səbəb elə bu əsilzadə,
çoxbilmiş, fərsiz
ərini sevməkdən
usanmayan, qayınatası
ilə intriqa aparacaq qədər dikbaş, balasının xoşbəxtliyindən ötrü
hər cür fırıldağa əl atan qadınların davranışı olub. Lakin tamaşa salonundan baxanda aktrisanın canfəşanlığı
bir qədər artıq və şit təsir bağışlayır. Bəzi səhnələrdə
aktrisa hətta naşı kuklaçının
oynatdığı marionet
kukla təəssüratı
yaradır.
Mariya Dubovitskayanın Zanettasının ciyiltili danışığı, incə və ani aşiqliyi ilə «Düyməcik» cizgi filminin qəhrəmanını, Oleq Əmirbəyovun Menegettosunun hərəkətləri və obraz üçün seçdiyi səs tembrinin bizim «Salam, mən sizin xalanızam» televiziya filmindən tanıdığımız Brendon Tomasın «Çarlinin xalası»ndakı axsaq polkovnik Çesneyin (görkəmli aktyor Mixail Kozakovun ifasında) cavanlığını xatırlatması da diqqətimizdən qaçmadı.
Əgər desək ki, janrın tələblərini tam nəzərə alan, öz obrazına bəxş etdiyi cizgilərdə əvvəlki komik rollarını zərrəcə təkrarlamayan Əməkdar artist Fuad Osmanovun Pelleqrini «Senyor Todero-xuliqan» tamaşasının favoriti idi, yanılmarıq. Aktyor ondan heç olmasa, ömründə bircə dəfə əsl kişi kimi sərt davranmağı tələb edən arvadının haqlı təzyiqlərinin altında əzildiyi zaman da, övladının taleyinin həllində də atasına qarşı çıxa bilmədiyi epizodlarda da maraqlı oyun göstərə bildi.
Bəs baş rolun ifaçısı Məbud Məhərrəmov? Təkcə teatrda deyil, həm də bədii film və teletamaşalarda yaratdığı fərqli xarakterik obrazları sevdirməyi bacarmış Xalq artisti bu dəfə də yaddaqalan obraz yaratmağa müvəffəq oldu. Senyor Todero bizim daha yaxşı tanıdığımız klassik xəsislərə həm bənzəyirdi, həm də yox. O ki qaldı Qoldoninin öz qəhrəmanına qoşduğu «xuliqan» ayamasına, yəqin ki, müəllif M.Məhərrəmovun Toderonun «xuliqan» xislətini necə açdığını görsəydi, ən azından xuliqan sözünü kələkbaz kəlməsi ilə əvəz edərdi.
Yazının əvvəlində qeyd etdiyimiz kimi, tamaşanın bütün personajları maska təəssüratı yaradan qrimləri ilə seçilirlər. Amma bu əsərdə bir qəhrəman da var ki, quruluşçu rejissor onu nə qeyri-adi geyimi ilə, nə də maska qrimi ilə fərqləndirib. Bu, gənc aktyor İbrahim Çingizin oynadığı Nikolettodur. Toderonun işlər müdiri Deziderionun safqəlbli oğlu, gələcəkdə atasını bu vəzifədə əvəz edəcəyi, üstəlik, Zanettaya evləndiyi üçün də müftə çalışacağı planlaşdırılan Nikoletto. Əsl həqiqət elə qrim, görkəm baxımından bu ayrı-seçkilikdə gizlənib: Nikoletto kimi saf olanların, ona elə qulluqçu Çeçiliyanın (Olqa Arsentyeva) bab olduğunu könül açıqlığı ilə qəbul edən kəslərin öz əsl simasını gizlətməyinə nə ehtiyac?
Bizcə də, tamaşanın əsas qayəsi elə budur: özünüz kimi olun ki, simanızı gizlətmək lazım gəlməsin.
Gülcahan Mirməmməd
Mədəniyyət.- 2017.- 31 mart.-
S.7.