Gülməkanini görmək, “Sarı gəlin”i dinləmək...
İran kinosu dünya kinematoqrafında ilk növbədə
Quran kəlamıyla seçilir
və filmləri də elə bu kəlamla başlayır: Rəhimli və mərhəmətli
Allahın adıyla.
Əgər bu gün od-alov içində yanan dünyanın vəziyyətini nəzərə
alsaq onda Allahın ətası sayılmırmı bəşəriyyəti
səbrə çağıran
bu kinematoqraf. Əlbəttə ki, şüarlı-şüarsız,
əslində kinonun bu gün missiyası
sanki budur. Bu xüsusda dünyanın
dörd tərəfindən
insanları toplayıb,
onlarla ümumi bir dildə, kino dilində danışan beynəlxalq
festivalların rolu danılmazdır. Bir neçə
misal çəkim.
1939-cu ildə Fransa məşhur Kann kinofestivalını keçirmək
ərəfəsində II Dünya
müharibəsi başladı.
Qanlı-qadalı illər
yaşayan Fransa müharibə bitən kimi ilk təxirəsalınmaz
tədbir olaraq Kann beynəlxalq kinofestivalını reallaşdırdı;
böyük qurbanlar vermiş xalqın yenidən cücərə
biləcək arzularına
gərək idi bu. Götürək elə Azərbaycanın “Arşın
mal alan”ını. Böyük Vətən müharibəsinin ən ağır illərində,
düşmənin Mozdoka
gəlib çatdığı,
Moskvanı təhlükə
aldığı bir zamanda “Azərbaycanfilm”də
çəkilən bu
komediya müharibədən
sonra Sovet İttifaqı ilə ticarət mübadiləsi
olan bütün dövlətlər tərəfindən
alınmışdı; çünki
müharibədən sonra
bütün dünyanın
həyat eşqi aşılayan bu filmə ehtiyacı olmuşdu.
Nə bilim, yəqin ki, bəşərin həyatında kinonun rolunu şişirtməkdə
mənə irad tutan sənaye, kənd təsərrüfatı
işçiləri, eləcə
də insanların gündəlik tələbatını
təmin edən çörəkbişirənlər belə az
olmayacaq. Ancaq mən onlara
özlərinin hər
gün həvəslə
baxdığı və
sevdiyi kinodan danışıramsa, deməli,
şişirtməkdən söhbət
getməməlidir. Elə ona
görə də heç nəyə rəng vermədən
21-28 aprel tarixində Tehranda baş tutmuş 35-ci Beynəlxalq
Fəcr kinofestivalından
söhbət açıram.
Bəri başdan onu da vurğulayım ki, budəfəki festivala sevimli aktrisamız Həmidə Ömərovanın münsif
olaraq dəvət edilməsi təşkilatçıların
ölkəmizə, Azərbaycan
kino sənətinə
verdiyi önəmin bir göstəricisidir.
Son illərdə
İran-Azərbaycan münasibətləri
yeni mərhələyə
qədəm qoyub, ölkələrimiz arasında
siyasi, mədəni və informasiya sahəsində dostluğu
əks etdirən xeyli sənədlər imzalanır. Bu xüsusda
mənim də festivala dəvət alan mətbuat
nümayəndəsi olmağım
bu sahədə obyektiv düz söz demək səlahiyyətlərimi artırırdı.
Bəli,
məhz düz söz demək. Çünki iki ölkənin
münasibətlərinin çox
incə mətləblərə
söykəndiyini bilən
bəzi qüvvələr
bu münasibətlərə
kölgə salmağa
cəhd edirlər.
Builki Fəcr kinofestivalı isə sanki bu kiçik qara kölgələrin üzərini işıqlandıraraq
dünyanın dörd
bir tərəfindən
gələn kino sənətkarlarına münasibətlərimizin
aydın gələcəyi
olduğunu bəyan etmiş oldu.
Tehranın böyük “Vəhdət”
salonunda Tehran kapellasının
ana dilimizdə ifa etdiyi “Sarı
gəlin” mahnısı
festivalın təntənəli
bağlanış mərasimində
səslənən üç
musiqi nömrəsindən
biri idi. Bəli, məhz “Sarı gəlin” həmən anda İran və Azərbaycan arasında bütün mövcud bağları möhkəmləndirən ilahi
bir qüvvəyə çevrildi mənimçün.
Bir də ki, “Sarı
gəlin”imiz öz-özlüyündə
ilahi musiqi parçası deyilmi.
Mərasim bitəndən
sonra festivalın direktoru Reza Mirkərimiyə
yaxınlaşıb: “Azərbaycan
kinosu 1996-cı ildə
“Sarı gəlin” filmiylə Rotterdam Beynəlxalq
kinofestivalının mükafatını
qazansa da, “Sarı gəlini”mizi bu səviyyədə tanıtmamışdı dünyaya.
Fəcr kinofestivalı
bu gün bunu çox yüksək səviyyədə
həyata keçirə
bildi”,- deyə
təəssüratımı bölüşdüm. Bəli,
beynəlxalq miqyasda ermənilərin özününkü
kimi təqdim etməyə çalışdığı
“Sarı gəlin”imizin
belə möhtəşəm
təqdimatına görə
Tehran festivalına minnətdarlıq
etməyə dəyərdi...
İranın mədəniyyət naziri Reza Salehi Əmiri tərəfindən
müstəqillik və
ümid festivalı deyə adlanan 35-ci Fəcr festivalına mən bir başqa
deviz də yaraşdırardım. Sədaqət devizi. Çünki festivalda hara
üz tuturdun - böyük kino sənətkarı Kiorastamini
rəsm edən stendləri olan cansız divarlardan tutmuş bəyaz film pərdələrinə qədər
- hər şeydə
o vardı. Kiorastami
1979-cu ildə şah rejimi devriləndən sonra vətəni İranı tərk etməmiş sənətkarlardandır
ki, deyərdi: “Barlı ağac kötüyünü torpaqdan
qopararaq aparıb başqa yerə əksən, o, bar verməyəcək”.
Ona görə də öz torpağına sədaqətiylə 35-ci Fəcr
festivalında onun bar-bəhərinin payı çox idi. Bu festivalın gənc
kinematoqrafçılarında gördüm Kirostamidəki
vətənə bağlılığı.
On səkkiz yaşından Parisə gedib kino təhsili
alan, “İran ustadlarının gənc
film yaradıcılarına təsiri” mövzusunda Sorbon Universitetində elmi iş üzərində
çalışan Qəside
Gülməkani yaradıcılığını
reallaşdırmaqçün vətənə dönmüş,
bir sıra sənədli və qısa filmləri ilə tanınmışdır.
Onun “Sosial şəbəkə bazarlığı”
adlı filmi festivalın beynəlmiləl
bölümün “Ən
yaxşı qısa filmlər” nominasiyası üzrə dəyərləndirilərək,
“Gümüş Simurq”
mükafatına layiq görüldü. Məhz bu
keyfiyyətləriylə bu
gözəl gənc qız xatirimdə İranın gənc siması olaraq qaldı.
Ümumilikdə götürsək, İran qadınları öz intellektual səviyyələriylə çox seçilirlər - bu isə ilk növbədə onların öz torpaqlarına, onun qayda-qanunlarına sədaqətlərində əks olunur. Başlarını örtdüklərinə görə dünyanın qapalı deyə qəbul etdikləri bu xanımlar əslində öz xarici görkəmləriylə dövlətlərinin siyasi siması və müdafiəçisidirlər. Kinoya gəldikdə isə, kino üçün bunun nəyi pisdir ki... Mən çoxlu sayda istedadlı və gözəl aktrisalarımızı tanıyıram ki, açıq-saçıq səhnələr olan filmlərə çəkilməkdən imtina edib öz rollarını kənar ölkədən gəlmiş aktrisalara uduzmuşlar. Bu mənada İran ekranı tamaşaçı qarşısında həm xaricən, həm də mənən soğan qabığı kimi soyulmadan da obraz yaratmaq çərçivəsi yaradıb aktrisalarına. Bir də ki artıq tam qapalı baş örtüyü İran qadınının öz seçiminə buraxılır. Nəinki filmlərdə, həyatda da bunu müşahidə etmək olur. İranın məşhur aktrisası, bizimlə müştərək çəkilmiş “Nabat” filmində baş qəhrəmanı oynayan Fatime Mütamadiyenin başına örtdüyü xəfif ləçək onun zərif üz cizgilərinə bir məlahət qatmaqla yanaşı, həm də iranlı olduğunu nəzərə çatdırırdı...
35-ci Beynəlxalq Fəcr kinofestivalı yaddaşıma Azərbaycan xalqına böyük hörmət və ehtiramla seçilən bir hadisə olaraq həkk olundu. Beş il bundan öncə bu festivala ilk dəvətim zamanı gördüyüm hörmətin min qat artığının şahidi oldum. Festival günlərindən biri, aprelin 25-i Həmidə Ömərovanın ad gününə təsadüf etdiyindən, bunu festival rəhbərinə xəbər verməyim bir bayram təntənəsinə səbəb oldu. Festival qonaqlarının Tehranın Qəzəli kino şəhərciyinə ziyarəti zamanı Azərbaycanın görkəmli kino sənətkarının ad günü tədbirinin keçirilməsi həm də ölkəmizə dostluq münasibətinin ifadəsiydi. İki göz lazım idi ki, Azərbaycan və İran nəğmələrinin sədaları altında rəqs edən avstraliyalı, yəmənli qonaqları görsün.
Əlbəttə, bu xüsusda çox yazıb, danışmağı borc bilsəm də, hələlik bu qeydlərlə kifayətlənmək olar, məncə. Ancaq imkandan istifadə edib, İran İslam Respublikasının ölkəmizə yeni təyin olunmuş mədəniyyət attaşesi - İran Mədəniyyət Mərkəzinin rəhbəri Əsgər Farsiyə böyük zəhmət bahasına da olsa, Həmidə xanımın baş rolda çəkildiyi rejissor Kənan Musayevin “Zaman adlı qatar” filminin Fəcr festivalına çıxarılmasına imkan yaratdığı üçün təşəkkürümüzü bildirirəm. Filmin göndərilməsində gecikməyə yol verdiyimiz üçün festivala Kənan Musayevin filmi deyil, özü gedib növbəti Fəcr festivalı bazarına çıxmaq üçün əlaqələr yarada bildi. Ona görə də dost ölkəyə “gələn görüşlərədək” deyirik. Gülməkanini görmək, “Sarı gəlin”i yerli kapellanın canlı ifasında bir daha dinləmək ümidiylə.
Sədaqət Kamal
Mədəniyyət.- 2017.- 9 may.-
S.12.